Gå til innhold
Hundesonen.no

Understilt?


Isabel

Recommended Posts

Siden det er skrevet "står og går", betyr det at det også skjer i bevegelse - en hund med dårlig vinkler vil ikke få strukket ut bakbeina like godt, får ikke det samme frasparket. Dette kan trenes opp på noen hunder, mens andre er såpass dårlig vinklet at det ikke er noe mer å rette ut.

Hvis hunden er ung, er det også ofte en utviklingsting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror My står understilt her:

IMG_0698.jpg

Som man ser blir hun høy i rumpa og overlinja hennes blir heller "ganske" skjeiv når hun står sånn med bakbeina. Stiller jeg henne opp selv står hun perfekt, får flotte vinkler og rette haser + at overlinja blir helt rett. Ikke minst blir rumpa like høy som resten av kroppen også ;)

IMG_1632-Edit.jpg

Her har hun stilt seg opp selv, men, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste tydeligvis spørsmålet litt dårlig, jeg.. Beklager.

Men ja -hvis den også går understilt vil det si at den ikke har tilstrekkelig "strekk" bakover under bevegelse (for akkurat DEN dommeren),

Hvis det er riktig kan det jo selvsagt dels være en utviklingssak, noe man kan trene bort ved hjelp av trave-trening, eller kan det være at hunden er konstruert på en slik måte at den helt enkelt "bare er sånn". Og da får man finne dommere som ikke er så opptatt av akkurat dèt - hvis man vil fortsette å stille ut hunden.

I tillegg til dårlig vinkling, som Emma sier, så kan det også være at hunden har feil vinkling i krysset - noe som også kan gjøre den understilt.

Eller bare så enkelt som at hunden syntes underlaget (eller omgivelsene) var skumle, så hunden gikk og "knep" med stumpen sin...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er skrevet "står og går", betyr det at det også skjer i bevegelse - en hund med dårlig vinkler vil ikke få strukket ut bakbeina like godt, får ikke det samme frasparket. Dette kan trenes opp på noen hunder, mens andre er såpass dårlig vinklet at det ikke er noe mer å rette ut.

Hvis hunden er ung, er det også ofte en utviklingsting.

Tja.. "Min" Emma var (er fortsatt, regner jeg med.. hehe) nesten overdrevent vinkla bak (til belger å være, hun hadde hellende kryss og hun.. Hadde vært en pen brukschäfer, egentlig.. hehe), og hun stilte seg nesten konsekvent understilt. Om det er pga vinkler eller fordi vi trente lydighet sånn at hun venta på at hun skulle sette seg, er jeg dog ikke sikker på - og hun var ikke understilt i bevegelser, selv om hun var periodevis kuhasa både stående og i bevegelse under oppveksten..

Men det har kanskje noe med det hellende krysset hennes å gjøre og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Merkelig er det at denne hunden nettopp har fått kritikk for meget bra vinkler, foran og bak..

Skal ikke være lett :rolleyes:

Vel, etter hvert som du får stilt en del ganger, vil du erfare at dommere kan være uenig - de tolker/oppfatter ting forskjellig. Og din hun kan framstå som veldig forskjellig på to dager - den kan være meget bra vinkelt en dag, og neste dag stelle seg og bevege seg understilt. Som sagt, når hunden er i utvikling skjer det mye, og som SusanneL sier har det også å si med hundens dagsform/trivsel i ringen.

Tja.. "Min" Emma var (er fortsatt, regner jeg med.. hehe) nesten overdrevent vinkla bak (til belger å være, hun hadde hellende kryss og hun.. Hadde vært en pen brukschäfer, egentlig.. hehe), og hun stilte seg nesten konsekvent understilt. Om det er pga vinkler eller fordi vi trente lydighet sånn at hun venta på at hun skulle sette seg, er jeg dog ikke sikker på - og hun var ikke understilt i bevegelser, selv om hun var periodevis kuhasa både stående og i bevegelse under oppveksten..

Men det har kanskje noe med det hellende krysset hennes å gjøre og?

Det er så kjedelig med hunder som ikke har lest boka og følger den! <_<

Det kan være krysset, eller det kan være LP-forventninger. Ble hun kun fristilt, ikke stacket? En skikkelig understilt hund får du gjort lite med, uansett hvor mye du stacker (=flytter på beina), mens andre kan forbedres med litt hjelp. Det må jo være noe vinkler som skaper "bevegelighet" der, rake vinkler kan ikke flyttes mer enn så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så kjedelig med hunder som ikke har lest boka og følger den! <_<

Det kan være krysset, eller det kan være LP-forventninger. Ble hun kun fristilt, ikke stacket? En skikkelig understilt hund får du gjort lite med, uansett hvor mye du stacker (=flytter på beina), mens andre kan forbedres med litt hjelp. Det må jo være noe vinkler som skaper "bevegelighet" der, rake vinkler kan ikke flyttes mer enn så langt.

Hun er belger, de fristilles de ;) Og hun kunne stå passe pent og, selv om hun ofte stilte seg understilt.. Her står hun passe pent helt av seg selv:

emma2809071.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...