Gå til innhold
Hundesonen.no

Beardie-bebiser på gang igjen...


SusanneL

Recommended Posts

Beklager Maria - jeg glemte å svare deg nå sist. Ja, Mac var ett av søletrollene mine på treffet. Han var den største av dem mens Moses (mitt forrige Sonen-kull) var den lille brune (som "Bessie" satt og koste så masse med).

Kom på en ting jeg aldri før har tenkt på..

NÅR begynner valper å logre til folk (dvs oppdretter/meg - som håndterer dem hver dag)?

Det fikk jeg faktisk svar på - nå på søndag (17 dager gammel) logret en av gutta' skikkelig når han snuste på hånden min og jeg koste litt under haken hans.

Og rundt den tid (kanskje et par dager før) begynte de å oppsøke føttene mine når jeg gikk rundt i "bingen" deres og ryddet aviser. Sånn komme bort, klatre over føttene, klore/"bite" bukseben, og de fulgte aktiv etter når jeg flyttet på meg.

Nå idag (3 uker) er de "bevisste" på en måte, så de våkner når jeg står opp på morgenen og de tre voksne hundene RASER forbi dem for å gå ut på morgenen. Men de er ikke bevisste nok til at de våkner senere på kvelden når jeg går rundt/fram og tilbake der, og hundene holder seg i nogenlunde ro.

De hører, men jeg tror ikke de ennå oppfatter når jeg lager sånne "smattelyder" når de skal få mat. Så de virrer bare rundt som om de mangler stedsans...

Senere i kveld blir det nye bilder på hjemmesiden min også, håper jeg. Men nå spiser de jo såpass ofte og mye, at de har jo "matbarter" hele gjengen.. Synes det blir litt voldsomt å bade dem, da...

Neste uke håper jeg å kunne få de første interesserte på besøk, så man kan kanskje begynne å føle seg LITT mer sikker på om man faktisk har solgt noen..

Det er mulig en skal til USA, til en oppdretter/utstiller der borte, og DET blir jo vanskelig å finne "den rette" da.. Dels har jeg noen her i Norge som ønsker en utst.hund (og jeg ønsker de skal få det også) og dels en man skal sende til nærmest andre siden av jordkloden. Heldigvis har ingen av dem noen "must" på verken hann eller tispe - så mulighetene er jo optimale her, da...

Tøfflus - det er bare å komme, det! En venninne av meg sier alltid at hun vil "bade i valper", og 8 beardisvalper er helt utmerket til nettopp det formålet!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar
  • 4 weeks later...

Filler'n... Søren klype og alle klart større kraftsalver man kan komme på..

Kommer hjem i dag - aner fred og ingen fare - møter tre voksne og 3-4 småinger ved grinden når jeg åpner utgangsdøren..

Jade, joda - sikkert kos med mor, far og de 8 ungene (+ en eldre bror) i skjønn harmoni i hele leiliheten min i dag (aner ikke hvor lenge....).

Men endog.. Det var babybærsj på stua, babybærsj på badet, babybærsj på kjøkkenet (der jeg har planlagt og er forberedt på at det skal være) og babybærsj på badet (og det er de rommene jeg har, liksom..)

Baby'er overalt - to som sov i hundesengen under min seng på soverommet, en kom i fullt frisprang fra badet og hadde hatt det skikkelig hyggelig med feiekosten der inne. To var på stua - og hele mølja' av dem beveget seg jo rundt i leiligheten sammen med at jeg gikk rundt og sukket høyt...

HELDIGVIS er de voksne hundene her inne safe med småvalper, da. Kunne forestilt meg et heeeelt annet scenario hvis den siste hannen min hadde vært her inne i dag (han virkelig haaaater valper)...

Okey - det hadde nok vært blodig, men jeg hadde fremdeles ikke trodd at han skulle ha drept noen, da.. (SÅ fæl er han ikke!)

Det ENESTE som var ødelagt var digitalkameraet mitt (jippi for dèt liksom!) - men kun for at det hadde falt ned når de har dratt i noen ledninger ved databordet... Heldigvis var det et gammelt kamera (sikkert 5-6 år gammelt - og rel. billig DEN gang..) - så absolutt god plan å kjøpe et nytt i morgen (hvis jeg skal rekke å ta bilder av barna på torsdag + før de reiser hjemmefra...)

Men, men... Det er sånn å ha valper - ikke sant?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næææææ Susanne, nå overdriver du...

Kan ALDRI tenke meg at de skjønne små jeg hadde OVERALT på kroppen min; fingrene, tærne, genser'n, buksen = tygge, gnage, undersøke, slipe syltennene sine, kan ha stelt i stand såååå mye!

Nehei du, ikke "mine" bamsemumser nei :whistle:

Pssst...ta det som et tegn. På tide med julevask kanskje?

*fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! :lol: Det første jeg tenkte var: de syntes ikke de var godt nok miljøtrent i leiligheten din, og tok saken i egne hender. Og det andre var: SusanneL bruker ikke bur, selv til valper! :P

Så sinnsykt merkelig, jeg tenkte akkurat de samme tingene - bare i omvendt rekkefølge :drool:

Finnes det bilder av de små røverne noen plass? Jeg vil se bamsevalper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! :lol: Det første jeg tenkte var: de syntes ikke de var godt nok miljøtrent i leiligheten din, og tok saken i egne hender. Og det andre var: SusanneL bruker ikke bur, selv til valper! :P

Så sinnsykt merkelig, jeg tenkte akkurat de samme tingene - bare i omvendt rekkefølge :drool:

Finnes det bilder av de små røverne noen plass? Jeg vil se bamsevalper :P

Litt OT, men er det virkelig noen oppdrettere som bruker bur til valpekullene sine? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men er det virkelig noen oppdrettere som bruker bur til valpekullene sine? :shocked:

Neei, ikke som jeg vet, men det var heller ikke mitt poeng. Det er bare at SusanneL har markert seg litt i burdiskusjoner kan man si, og for meg er hun liksom "hun med beardis som ikke bruker bur". :rolleyes: Og så tenkte jeg på burdebatten, og alle som klager over ødeleggelser som valper/unghunder kan gjøre/gjør, og så tenkte jeg at det kan neimen ikke Susanne klage på, for hun er jo imot bur, men nå får hun virkelig smake sin "egen medisin" når hun (mot sin vilje) har prøvd å ha et helt valpekull løse i hele (!) leiligheten liksom! Og den tanken syns jeg var litt morsom.. Men nå kan hun jo skryte over at ingen dauet, blitt skadet eller spist noe veldig farlig, at et kamera er erstattelig og at selv så unge valper ikke trenger å ligge i bur, for det har hun prøvd nemlig..! :drool:

Hmm.. når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk hørt om oppdrettere som har brukt bur på hele valpekull, dog med to og to valper i ett bur, ikke alle sammen i ett stort bur altså. Dette gjaldt om natten, og det ble skrytt over at når de ble sluppet ut om morgenen, løp de alle til døren for å tisse. De lå i bur fra de var seks uker gamle tror jeg. Ferdig trent for den kommende eier.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna var vant med bur da hun kom hit. Nei, de sov ikke i bur / var alene hjemme i bur, siden de hadde eget hunderom, men de var vant med at døra ble lukket og åpnet:) Ser på det som et stort pluss jeg, uansett om jeg skulle bruke bur når bikkja var alene hjemme eller ei.

Og hadde jeg vært SusanneL i denne situasjonen hadde jeg nok fått hjerteinfarkt og ligget i krampetrekninger på gulvet mens jeg fikk et samtidig inntreffende angstanfall. Dette ville kommet mens tankene gikk mot alt de kunne spist av stoffer, ødelagt av inventar, spist over ledninger og tisset i møbler... :drool: Altså, rent humoristisk ment. Er det morsomt å se hvor forskjellig folk er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at årsaken til at kameraet røyk var enbart at de hadde trukket ned en skjøteledning fra bordet.. Ergo gode argumenter for å ha de alle i hvert sitt bur, sånn egentlig.. BÅDE tygge på ledninger og dra ned "viktige" ting fra bordet - alt i samme moro'a!

Men "utrolig" nok - alle levde, gulvet tåler å bli bærsjet på - og mor Mitten var meeeeget fornøyd når jeg stappet de alle inn i valpebingen på kjøkkenet.

Og ja (eller nei) - selv om jeg er imot burbruk så er dette på INGEN måte å anbefale å ha et valpekull på 8 stk 7-ukersvalper heller.

Heldigvis er de jo ikke så store, så det er jo fortsatt ikke stort de kan verken ødelegge eller skade seg på,da.

Og bortsett fra all bærsjen - de er helt utrolig søte nå for tiden, da! Kommer dundrende så fort de bare greier på de små bena sine når man prater med dem, leker og herjer med hverandre og må smake på ALT som finnes i nærheten.

Avisene er aller best å lage konfetti av, og vannkoppen er utmerket som fot-bad eller hodepute.

I dag fikk de for første gang en skål med tørt tørrfôr - Hills valpefôr. DET var godt, det! I morgen blir ett av måltidene deres ren Vom og Hundemat valpefôret (pølsene ligger til tining nå) - noe som også går rett ned på høykant!

De blir jo hele 7 uker i morgen, så det er jo nærmest en skremmende tanke å innse at to av dem reiser faktisk om en liten uke, to til om 10 dager, og stort sett de fleste forsvinner troligvis i løpet av rom-Jula'...

Hvis alle som sier de vil ha valp faktisk kommer og henter den så er alle solgt nå. Men selv om jeg føler meg rimelig trygg på de valpekjøperne jeg har denne gangen så VET man jo aldri, da..

Skal på en måte bli godt å "få igjen" kjøkkenet mitt, men samtidig blir det jo litt trist når alle er borte også...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med på hjemmesiden din Susanne. Jeg må bare nok en gang minne meg selv på at jeg kan ikke ha mer enn to hunder, jeg skulle så gjerne hatt minst en av de blå tispevalpene dine! :drool:

Tror du noen av disse valpene blir å se på utstillinger framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Joda - jeg har planer om å stille den fawne frøkna selv, tispen Dolly (med mest hvitt) flytter til allerede aktiv beardisutstiller, og forhåpentligvis greier man å få med seg en eller to av gutta' også...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Joda - jeg har planer om å stille den fawne frøkna selv, tispen Dolly (med mest hvitt) flytter til allerede aktiv beardisutstiller, og forhåpentligvis greier man å få med seg en eller to av gutta' også...

Susanne

Ah, da skal jeg følge med på Dolly, hun er min favoritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, jeg tør ikke komme og kose på valper om ikke alle er solgt altså. Det har jeg gjort før, det gikk ikke bra. :) Så vi satser på at alle er solgt og jeg rekker å hilse på en eller to før de reiser til sine nye lykkelige "forever homes" (som de så fint sier i UK).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og plutselig var de 7 uker.. Utrolig så fort tiden går!

Nå "trener" vi på å spise nye ting.. Forrige dagen fikk de vaffelbiter - og det er fasinerende å se hvor "ekkelt" alt nytt er i sånn ca 4 sekunder før de liksom bare plutselig "våkner" og blir heeeelt ville!

Disse får faktisk også ett måltid mat i døgnet med Vom og Hundemat (og DET er sært for å være meg - tørrfôr for alle penga', liksom...). Og nå har jeg kjøpt inn en liten sekk Hills valpefôr og en med Royal Canin - også får de dette iblandet ProPlan-fôret de går på, eller evt. i VoH-fôret.

I går fikk de servert fiskeboller - sånne kalde, glatte og rett fra boksen.. Igjen - "wææææ - hva er DET??" og vips over til "ÅÅÅ - nam nam!"

Tid for ormekur, så det har vi startet med i dag (igjen).

To av dem reiser jo allerede på tirsdagenn (Dustin og Doug), og så reiser en gjeng helgen etter Julaften, og så de to siste utpå nyåret en gang.

Mamma Mitten skal hjem allerede i morgen, og hun virker "fornøyd" nå, da.. Vil ikke inn til dem, har ikke latt dem få pupp på 2 dager nå, så jeg regner med at det er ok at hun kommer hjem og tilbake til resten av sitt liv som kose- og familiehund.

Moses og Mac (guttene mine) kan være reserveonkler til valpene, og skulle noen av dem trenge litt "oppstramming" har vi tante Milla her, som eneste tispe i flokken har stålkontroll på alle guttene sine (Moses, Mac og Moby). Men hun eeeelsker valper, da.. Og er fortsatt mamma til Moses (selv om hun ikke er det biologisk sett, da) - han vaskes og stelles etter alle kustens regler, selv om han er 2 år gammel nå.

I morgen tenkte jeg lage litt "leikestue" ute - har tilgang på en fliselagt veranda med tak over på ca 50 kv.meter, så jeg regner med at det blir veeeeldig moro for de små med dels et miljøbytte, frisk luft, og masse, masse plass å løpe på!

Tror det er greit for dem å i alle fall har vært litt utendørs før de plutselig flytter ut, da...

Halsbånd, leiebånd, kammer, børster, fôrsekker, gratispakker fra ProPlan er i hus.

Holder på å skrive "valpehefte" (har jo all tekst, men føler jo alltid at alt må rettes opp hver gang, da..) som jeg denne gangen tenkte trykke opp i "medlemsblad" størrelse (sånn brettet A4 størrelse). Det er på 16 sider, så det blir jo ikke den helt store "blekka", men likevel litt info om valpene, rasen, fôring, de første døgnene, helt grunnleggende pelsstelsstrening, etc.

Vet'en besøker vi på mandag - for microchipping, helseattester og utstedelse av hundepass.

TROR jeg har sånn nogenlunde kontroll nå. Må bare få printet ut litt kjøpekontrakter, da. Og ikke minst bestemme reg.navn på dem.

Har bokstaven J denne gangen, så det blir sånne rare (morsomme, snodige) som Jukebox, Jitterbug og sånt. Må være litt mere kreativ med den evt. amerikaneren, da hun vil ha med kennelnavn og sånn, da.. Så han ligger tynt an til å hete "Yankee" (men med J ?) på helseattesten...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord Anette. Det er jo faktisk så enkelt å bare tenke seg LITT om - hvordan vil en selv bli bemøtt, hva setter en selv pris på når man kjøpte/kjøper hund, etc. Men som med alt annet så skulle man alltid ønske man hadde mere tid, krefter og overskudd til å gjøre så mye mere.

Men det pleier jo å være veldig "greit nok", da..

Leikestunden til valpene på søndag var fantastisk morsom for alle unntatt èn... Han satt der og pep, og ville baaaaare innenfor jakken min, og hadde ikke det minste lyst å leke med noen..

Men dette var ganske sikkert bare en reaksjon på ormekuren han fikk dagen før (+samme dag). Dagen etter var han helt "i hundre" som vanlig, så det var jo litt synd på han, da..

De andre løp. løp pg løp ennå litt mere - lekte med ALT som kunne passe inn i munnen og dra med seg (inkl. hverandres ører og haler) og de holdt på nesten en time før man klart kunne se fler som begynte å "finne roen" i hundesengen som var der ute for anlendningen. Så da fikk de komme inn i varmen, såklart.

Senere på Søndag kveld var det veterinærtur som sto på trappene, og det var jo både mørkt og skummelt i bilen. Men kun èn som pep litt mens vi kjørte, og èn som kastet opp hver vei. Ikke så ille for de andre 7, da..

I går hadde de igjen fri tilgang på hele leiligheten min igjen på dagtid (selv om jeg jo synes jeg festet den såååå godt!) - valper over hele området, og snille voksne gutter som nok mest synes alt det der var ekkelt (all tiss og bærsj, vet du..)

Og i dag skal to av dem flytte til egne hjem... Dustin (Taildown's Jukebox - og det er IKKE fordi han er så stille og forsagt, dom skal til Krokstadelva) og Doug (Taildown's Jetsetter - han skal jo helt til Blaker, jo - halvtime unna, liksom..). Fire av de neste forsvinner 2-3 juledag, mens de siste to guttene antar jeg blir her til over nyttår. Men det går jo fort det også!

Lurer på om man merker forskjell senere i kveld (eller i morgen tidlig), eller om 6 eller 8 små er omtrent det samme...?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...