Gå til innhold
Hundesonen.no

Beardie-bebiser på gang igjen...


SusanneL

Recommended Posts

Puh.. Sitte på jobben og "få unna det siste" var ikke greit i dag, altså.

Hjemme var en pesende og urolig beardis-dame som er høydrektig (60. døgnet etter 1. parring), og temp'en var nede på 35.99 i dag når jeg dro hjemmefra.

Men hun har selvsagt vært under oppsikt hele tiden! Men sånn i 10-tiden turte jeg ikke å vente lengre. Pakket snippesken og stakk hjem (deilig med avspassering og feriedager til gode!).

Kom hjem, tok temp'en på henne (36,46) og så at den klart er på vei oppover igjen. Så "anytime" nå kommer den første lille bebisen...

Mitten (den vordende moren) ligger i hundesengen og peser veldig. Ikke noe graving, men slikket og slafset litt isted - så det "skjer noe" bak der i alle fall..

Sjekket notatene fra forrige gang (her på Doggis) og det gikk KJAPT fra tempen begynte å stige til valpene kom pluppende ut. Så det er nok bare å innse at jeg får holde meg her på soverommet nå noen timer fremover...

Begge foreldrene til dette kullet er blå (og jeg eier begge), så det alene gjør det litt ekstra spesielt å få dette kullet.

Valpene bør så absolutt ikke komme ut i noen andre farger enn blått, og ultralyden bekreftet minst 5 valper (men trolig flere).

Hun hadde en grei fødsel forrige gang, og var utrolig rolig og grei med valpene sine fra de var nyfødte til de reiste hjemmefra.

Dette blir spennende (i alle fall for meg!).

Susanne

PS - Halloween-bebiser.. Kan bli kreative navn, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Å nei.. Webcam ville jo vært fryktelig - TENK om man da måtte passe på hvordan man så ut, hva man sier og gjør og for ikke å snakke om at også hunden måtte være ren, pen og se "fornuftig" ut..

HA HA HA

Peser veldig nå, men jeg kan ikke se noen større veer, så ...

EN ting som blir merkelig denne gangen (i forhold til alle valpekull jeg har hatt) er at Mitten er nærmest nedklippet. DET blir jo merkelig å se hvordan det er for "andre" å ha valper uten å måtte ta hensyn til 20-30 cm lang pels i tillegg!

Jeg sa sikkert noe om det forrige gang, men det er jo så sjelden at valper kommer på dagtid, så hvis nå bare Mitten setter igang snart så har hun likevel faktisk greid å få til dette på begge sine kull.

Det merkelige med det er jo at man ikke er fullstendig utslitt SELV etter valpingen. Man sitter jo ofte oppe myye siste døgnet med tispen, og hvis hun da også venter til neste natt før hun slapper tilstrekkelig av for å føde - ja da går man raskt på sitt andre døgn uten søvn. Og DET er slitsomt.

Så jeg håper hun starter NÅ - og er ferdig til litt utpå ettermiddagen. (Og selvsagt har en liten gjeng deilige valper etterpå!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei.. Webcam ville jo vært fryktelig - TENK om man da måtte passe på hvordan man så ut, hva man sier og gjør og for ikke å snakke om at også hunden måtte være ren, pen og se "fornuftig" ut..

Spennende! Webcam hadde jo vært gøy, da... Mener du virkelig at du ikke går rundt og er perfekt hele tiden? Og at den fødende tispa ikke ser ut som om hun kommer direkte fra utstillingsringen? :shocked: Da får vil vel heller vente på bilder av nurkene når de har kommet :lol:

* Ønske at jeg ikke var allergisk og kunne ha en beardis en gang *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Venting er kjedelig...

Mitten er lei, og jeg ønsker meg en kontorstol som er (nesten) like deilig som stressless'en i stua..

Men, men - det BLIR nok noen valper snart, kanskje, muligens...

Vannet har gått - og det "lukter fødsel" (for dere som har vært med på det før - veldig spesiell lukt), men hun har ingen synlige veer. Puster tungt og peser litt - har klart vondt, men er rolig og fin, da..

Flytter seg mellom hundesengen (en sånn liten plast-sak) til valpekassen med jevne mellomrom. Skulle ha tatt tempen hennes, men hun ligger jo så godt og sover nå - så da er det nok bedre med hvile.

Får vel fortsette å surfe rundt på nettet, da... (Tror jeg har lagt ca 110 kabaler siden sist..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro Susanne, jeg "misunner" deg :lol:

Nå skal jeg snart gå fra jobb og ut i det deilige høst-været på tur og jeg håper at når jeg slår på PC'n hjemme i kveld kan lese om sunne, friske, deilige, små blå ;)

Hr. Langbein hilser og sier han gleder seg til å gjørme-teste de nye moppene ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Susanne! Noe så spennende!! ;)

Misunner deg ørlitte grann jeg også. Valpefødsler er virkelig noe for seg selv. Spennende og mirakuløst..

Krysser fingrene for at alt går vegen.

Leste forøvrig også "kabler" *Ler*. Tenkte at du hadde noen rare måter å få tiden til å gå på :lol:

Tipper forøvrig på 2 jenter og 3 gutter. Gutt kommer først.

Gleder meg til oppdateringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende, lykke til! :lol:

Vet jeg tippet på dette kullet en eller annen plass, men husker ikke hva jeg skrev. Var det i dette kullet det fantes en mulighet for fawn?

Isåfall tipper jeg 5 hanner og 3 tisper. En fawn gutt og resten blå. ;)

Edit: Fant den forrige 'tippingen' min, så endret til det jeg skrev den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabaler, ja.. sånne på PC'n - kortstokk og sånn.. Skittne tanker har dere! HA HA HA

Fawnt, ja..

Som jeg har forstått det så er sort og brunt umulig å få utifra to blå hunder. Ergo gjenstår det kun de to "diluted" fargene blått og fawnt. Blå er diluted sort, fawn er diluted brun.

Ingen tvil om at begge disse har genet for diluted (siden de er blå), så spørsmålet er om de også har genet for fawn..

Mitten kommer fra et såkalt "rainbow litter" (dvs har alle godkjente farger - sort, blå, brun og fawn).

Mac kommer fra et sort/blått kull, men hans mor har gitt alle farger i løpet av sin avlskarriære.

Så ja, teoretisk sett kan det komme fawnt, ja.

Men litt moro var det å se det første (og hittils eneste) valpekullet til Mac, da. Var der for et par uker siden (de var da 5,5 uker gamle) - der var det 6 sorte og 1 blå, greit nok - men et par/tre stykker var også TAN tegnet..

DET er ikke så ofte å se på raen lengre. Det er vel ingen oppdrettere som avler for å få dette, så det dukker bare opp litt nå og da..

Nå vet jeg ikke arvegangen på tan, men det er tydelig at Mac i alle fall kan "gi" det, da.. Aner ikke med Mitten.

Men tja - det blir vel "bare" en gjeng blå, antar og håper jeg. Det er jo det jeg vil ha! (Selv om fawn er super-søtt, da..)

Tilbake til Mitten.

Tok tempen hennes nå kvart på - 36,07 - ergo var den ikke på vei opp isted, den ligger nå og "vaker der nede"..

For de som ikke skjønner hva dette har med saken å gjøre:

Før fødsel varierer tispens temp. veldig mye. Normaltemp er ca 38 grader, og den varierer mellom 37-38 de siste dagene før fødsel. Når det virkelig nærmer seg faller temperaturen drastisk - på mine har jeg alltid sett 36-tallet (og nå med Mitten faktisk 35,99). Der kan den ligge i lengre tid (kanskje et halvt døgn eller så), men når den er oppe i normaltemp igjen er fødselen i gang.

Jeg har dog merket at det kan gå kjemperaskt fra tempen er på mid 35-tallet til den første valpen er ute, så...

Men så lenge tempen er så lav som Mittens er nå, er det i alle fall ingen grunn å uroe seg for at det ikke har startet ennå. Men det virker jo faretruende på at dette kan ta sin tid, da... Stakkars Mitten.

Hun har nå drukket vann et par ganger, kom løpende som en rakett når jeg helte oppi mat til de andre hundene og er nok sulten som en ulv.. (Det er hun jo alltid).

Vi får se utover kvelden hva som skjer..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...