Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og veldig varmt vær


Amerikagutten

Recommended Posts

Hei!

Jeg har et spørsmål om hund og vær, nærmere bestemt veldig varmt vær.

Jeg bor i USA (men er norsk) og flytter kanskje til Sørstatene (enten Lousiana, Georgia eller Alabama), og det er veldig varmt der om sommeren - 30+.

-Hvilke hunder kan ikke holdes når man bor i varme strøk?

Tenker spesielt på Spiss/Polar hunder (er flotte dyr, men tjukk pels..) Er man nødt å velge hunder med tynn/lite pels for at de skal føle seg komfortable?

Jeg har ikke hund for øyeblikket, men kan godt tenke meg det når jeg flytter.

Hunden jeg ser etter vil være mellom-stor til Stor. Hvordan klarer for eksempel Labbiser seg i varmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi i Florida har to hunder, mops og boxer. Om sommeren er de bare ute før 0800 om morgenen, og rundt solnedgang om kvelden, ellers ligger de inne i aircon og har det flott. Det er ikke bare varmen som tærer, husk at når luftfuktigheta kommer opp mot 80% nytter det ikke å pese for hunden for å kjøle seg ned, da den varme og fuktig lufta har høyere temp enn hunden selv! Sola er ikke farligst, luftfuktigheta er det. Så det at det er overskyet en dag har absolutt ingenting å si, alltid sjekk temp + luftuktighets %! Om hunden ikke har tilgang til badevann ute, må du ikke finne på la den være ute mer enn noen få minutter på dagtid fra juni til okt. Ellers er det masse flotte turområder, hundeparker ol i disse områdene, for ikke å snakke om fantastiske strender :D Bare husk at hunder ikke er velkomne på strendene i badesesongen, såsant du ikke er der ved soloppgang, da er det bare noen skjellsankere og gamle fiskere å se langs milevis av hvite strender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi i Florida har to hunder, mops og boxer. Om sommeren er de bare ute før 0800 om morgenen, og rundt solnedgang om kvelden, ellers ligger de inne i aircon og har det flott. Det er ikke bare varmen som tærer, husk at når luftfuktigheta kommer opp mot 80% nytter det ikke å pese for hunden for å kjøle seg ned, da den varme og fuktig lufta har høyere temp enn hunden selv! Sola er ikke farligst, luftfuktigheta er det. Så det at det er overskyet en dag har absolutt ingenting å si, alltid sjekk temp + luftuktighets %! Om hunden ikke har tilgang til badevann ute, må du ikke finne på la den være ute mer enn noen få minutter på dagtid fra juni til okt. Ellers er det masse flotte turområder, hundeparker ol i disse områdene, for ikke å snakke om fantastiske strender :D Bare husk at hunder ikke er velkomne på strendene i badesesongen, såsant du ikke er der ved soloppgang, da er det bare noen skjellsankere og gamle fiskere å se langs milevis av hvite strender.

Tusen takk! Det med luftfuktighets % hadde eg helt glemt! Litt kjipt å vere inne fra Juni til Oktober, men er jo vant til det med tanke på min fortid med Bergensk Klima :blush:

Får skaffe meg et lite basseng eller noe i hagen, sånn at alle har muligheter til å kjøle seg ned...

Mops og Boxer er jo hunder med lite/ingen pels right?

Blir det begrensninger på hvilke hunderaser jeg kan ha, selv om jeg følger alle disse reglene og rådene?

Tusen takk for tips, kanskje det blir hus og hund i Sør-Statene after all :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen som har gjort dette, men man kan jo evnt barbere hunden da. Jeg ville heller hatt en hund jeg liker, og barbert den fordi den har tykk pels, enn å ha en hund som kanskje ikke er den rette for meg, men har lite pels.

Men sånn som Tone S sier, så kan du jo bare ha den i skyggen og sånn i varmen. Men jeg synes ikke det høres så morsomt ut og ha en hund som ikke kan gå turer på dagen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort pels er nok å foretrekke, ja. Om man bare tilrettelegger døgnet, så går det fint å starte dagen rundt 0400 og ta langturen/treing da, deilig temp i soloppgangstia :D Jeg tar alltid morgenrunden når jeg er der, så tar jeg middagslur inne med hundene midt på dagen når det er varmest, såsant jeg ikke er på stranda da. Det er jo ikke like glovarmt hver dag mellom juni og okt, men man må belage seg på at hunden må være inne på dagtid i denne perioden. Unntaksdagene finnes jo, spes rett før og etter orkanene, da senker temp seg ganske fort i ytterkanten av stormene. Husk å ha gode evakueringsrutiner! Venninna mi hadde prob med å finne boplass hvor hun kunne ha hundene med første gangen, og når det er bensinmangel kan man ikke belage seg på å ha hunden i bilen med aircon på heller...

og nei, det er ikke bare å ha hunden i skyggen på dagtid, luftfuktigheta i disse statene er farligst som sagt, ikke direket sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok er både mops og boxer brakykefalske raser som er svært sensitiv for høye temperaturer...

Sant nok, men hun kjøpte hundene da hun bodde i New York, og ville ikke selge dem bare fordi hun skulle flytte til varmere strøk. Alle hundene jeg kjenner der nede er inne på dagtid i sommersesongen, uansett rase. Og Rudder og Cosmo klarer seg fint om sommeren, om enn med latere dager enn i vintersesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig nok så jeg endel Malamuter på Mallorca,så jeg tror man kan ha det man vil av hund,men må ta spesielle hensyn etter hvilken hund man har.Skal ikke påstå at Mallorca er varmeste stedet i verden,heh,men det er jo hot der deler av året..og jeg tror ikke at de sender hundene til istiden.

Jeg personlig hadde ikke tørt å ha hund i det hele tatt i sånne varme land.Jeg tror vi hadde dødd alle sammen :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund som mennesker aklimatiserer seg nok godt når de kommer til ett nytt sted.

Den først uke er sikkert ei tøff utfordring inntil kroppen og hodet venner seg til nytt klima.

Jeg ville vært ekstra oppmerksom den første uka.

Samojeden min hadde nok ikke hatt ett godt liv i så varme strøk.

På varme dager er det sandgropa bak huset og under buskene som er det beste stedet.

Og i dusjkabinettet i kjelleren er det vist kaldt og godt og fint og ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Florida med hund i mange år :happy: Så lenge hunden gradvis blir introdusert til varmen er det ikke noe problem. Jeg hadde en korthåret vorster som var med meg i stallen flere timer hver dag uansett temperatur. Så lenge de har tilgang til vann og skygge er det ikke noe problem. Det eneste problemet jeg hadde var at hun elsket å bade (ikke så lurt å bade i vann og elver som er full av aligatore) :whistle: Vi hadde som regel et par uker med kaldt vær rett over nyttår og da var det tydelig at hun frøs. Så hundene venner seg til varmen akkurat som vi mennesker gjør. Jeg tror ikke jeg ville ha valgt en polarhund eller f.eks en engelsk bulldog, men jeg har venner som hadde en malamute som taklet det bra. Ellers så var vi ofte i hundeparken der de fleste raser var representert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen som har gjort dette, men man kan jo evnt barbere hunden da. Jeg ville heller hatt en hund jeg liker, og barbert den fordi den har tykk pels, enn å ha en hund som kanskje ikke er den rette for meg, men har lite pels.

Men sånn som Tone S sier, så kan du jo bare ha den i skyggen og sånn i varmen. Men jeg synes ikke det høres så morsomt ut og ha en hund som ikke kan gå turer på dagen :rolleyes:

Pels har en isolerende effekt på varme også, så det å barbere hunden kan gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville personlig ikke valg en polarrase som er avlet opp til å takle kalde strøk, og ha hvis jeg bodde der det var over gjennomsnittet hett året rundt. Da ville jeg valg en rase som hadde passet bedre. En Grønlandshund i Florida blir litt feil i mine øyne. Ja det går sikkert, men ikke noe jeg syns så mye om.

Det er lettere å kle på en hund i kalde støk, kontra å avkjøle en hund beregnet på å ligge ute i snøen.

Det finnes mange raser å velge mellom, man finner sikkert raser som takler varmt klima bedre enn andre. :) (men klart, skal man bo der i et års tid eller noe og vet at dette kun er midlertidig, så blir saken litt annerledes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...

Min erfaring fra perioder i løpet av ferien med rundt 30+ er at shibaen vår takler varmen langt bedre enn vår dansk / svenske gårdshund.

Shibaen har tett pels med underull og dekkhår, gårdshunden bare korte dekkhår.

Ingen tvil om hvem som var mest komfortabel.

Kan virke som om pels også hjelper mot varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...