Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor har du hund?


Heidi

Recommended Posts

Hvorfor har du hund? Tenkte vi kunne skrive grunnen og kanskje de positive ting med og ha hund og negative ting :D

Starter med mig :D

Jeg har hund for det første fordi jeg liker og gå turer og være i naturen og hvem er da en bedre følgesven end en hund? Men også fordi jeg er vokset op med hunde i hjemmet, og det resulterede i at jeg syns der manglede noget da jeg var flyttet hjemme i fra.. Positive ting ved at have hund er vel mange, feks det at man virkelig han en trofast ven. Den er der når man vågner og logrer med halen og tar en godt i mod og når man legger sig. Plus man får trent sig selv ved at gå mange og lange turer. Og man lærer en del om hunden som mange ikke ved, for eksempel dens kropsprog (hvis man altså læser om dette) Og man er aldrig alene. Ja jeg kunne remset op lenge. Negative ting ved at have en hund må vel være at man er så bundet. Man kan jo ikke gjøre akkurat de samme ting som man kunne da man ikke havde hund, som og rejse eller bare ta seg en weekend tur til en vennine eller noe. Da må man enten ha hunden med, og det er ikke alle som vil man skal det, eller så må man sørge for en "nanny" så det er ikke bare lige og gjøre sånne ting impulsivt, der syns jeg man planlægger dem litt i forvejen..

Og så klart så er det ikke sååå kult og gå tur i øsende regnvær og storm eller for den sagsskyld -30 grader. Hehe. Men sånt skal jo gjøres når man har hund. Ellers har jeg ikke så mye mer negativt om og ha hund. Men gleder mig til og se hva dere andres synes.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hund fordi samboern er kjempeallergisk for katt, noe som jeg egentlig ville ha (som jeg også har hatt hele livet) Og så var jeg nysgjerrig på hund siden jeg ikke har hatt det før. Så da ble det hund.

Positive med hund er at man får kontakt med mange nye folk og det er selskap.

Negative er at du ikke kan gjøre så mye annet uten planlegging, må gå tur uansett vær, er bundet, mye penger går bort til dyrelge, mat osv. Man må trene så mye og lære så mye som tar så lang tid og går ut over tålmodigheten, vanskelig å reise og ta den med.

Noen ganger skulle jeg heller ønske jeg hadde katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok til meg Chicka etter at katten min døde, jeg må ha et dyr å ta vare på.

Valget fallt på hund fordi jeg ville ha en å gå masse på turer med og som kunne være med litt mer rundt enn det Gråpus kunne.

Siden jeg er i hestemiljøet så vil også hunden få det veldig sosialt med andre hunder, som det er masse av på stallen.

Jeg valgte en "voksen" (Chicka var 13mnd når jeg fikk hun) omplasserings hund fordi jeg er ikke noe utpreget valpe menneske, men liker å jobbe med dyr som har forskjellige problemer i adferden.

Chicka var stresset og usikker når jeg fikk hun, så jeg måtte jobbe MYE med tillit og ha det rolig rundt hun.

Jeg kan heller ikke ha en sofagris som kun liker å ligge å slappe av, men må ha en hund som tåler å gå lange turer og som liker å bli trent endel lydighet med (selv om det noen ganger virker som det går inn det ene øret og ut av det andre... :D )

Chicka utfyllte alle disse kriteriene, og jeg var verdens lykkeligste jente når jeg gikk ut av FOD-Gården med gull jenta mi, jeg bare viste at jeg hadde fått meg verdens beste venn. Love

Det som er så flott med hunder er at man kommer seg ut på turer, kommer fort i prat med forskjellige mennesker og man får sett masse flott natur.

Også er det utrolig koselig å krype oppi sofaen med hunden og bare kose. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg hund fordi da kommer jeg meg ut litt. Liker å gå tur i skogen og på fjellet. Så får jeg en hobby og noe å gjøre. Liker å trene dyr å sånnt. Så er det sosialt.

Negative er vell at man må gå ut i allslags guffent vær. Ikke så fristende å gå ut i regn, kulde og blåst. men men.. Det trengs.

Ellers har vell dere andre nevnt det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefaren min har hund og den er hos oss veldig ofte så jeg sier:

Grunnen vår er at de er sosiale (Mere kosete og smarte enn katter) og liker å gå tur, de er lekene og du kan virkelig føle at du blir venn med en hund i motsetning til andre dyr! :D

Og det siste jeg sa var nok den største grunnen 8)

Det negative er: Spyinga, men det er sånt man må leve med vis man har hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hunder nå forde jeg alltid har hatt lyst på en hund.

har blitt tilbudt så mangen hunder opp igjennom årene (mens jeg bodde hjemme) men mor sa alltid nei :? .

så no tar jeg igjen har ikke mindre enn 4 hunder nå, mens mor spør om vi ikke har nokk hunder snart.

ha ha ha blir det noen gang nokk hunder da? :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo ikke jeg får hund ennå, men jeg vil ha hund fordi dens vesen og personlighet tiltrekker meg! Meg har vært interessert i hund hele livet, men alltid visst at jeg aldri kunne få det. Men når mamma og pappa flyttet fra hverandre for noen år siden, sa mamma at det kunne være en mulighet, HVIS vi fikk en rasen som var allergivennlig med hensyn til pappa. Og da sa jeg jo ikke nei. :D

Jeg vil ha hund som turkamerat, aktivisering, morro, til bruks og som en god venn. Jeg elser å ta vare på dyr, og spesielt gre pels osv, noe som også hunder er best egnet til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid elsket dyr :D , men har da allerig slik som mine to brødre :D så vi hadde ikke dyr hjemme... utenom en hamster en liten stund... Men så flytt den elste bror min sammen med dama og kjøpte seg hund, vokst fra allergien, en herlig gutt... Dino, som var blanding av rottweiler og dobbermann... Og da mor såg at vi som bodde hjemme ikke reagerte på Dino, kjøpte vi oss en rottweiler... som desverre ikke levde lenge... Men vi hadde Dino i mangen år å fikk låne han... Siden det ikke ble ny hund hjemme bestemte jeg meg for å få en når jeg flyttet ut... Å det ble Aro... Men det var nok Dino som gjorde at det ble hund som ble det store i livet, selv om jeg kunne tenkt meg mangen andre dyr og...

Tror dere har nevnt det positive og negative om hund :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...