Gå til innhold
Hundesonen.no

Helheds indtryk av schæferen!


Heidi
 Share

Recommended Posts

Dette emne blev laget til dels, for at folk kan fortælle om sin rase. Ikke bare om selve hunden man har. Men hvad egenskaber den har osv :)

Grunden til det er for at folk som måske skal ha en hund kan gå ind og læse om de forskellige raser. Og hvad ville være bedre end selv at have chancen for at kunne fortælle om rasen man selv har :D

Derfor vil jeg fortælle lidt om hvorfor jeg valgte at få rasen schæfer!

Schæferhunden er en meget intelligent hund. Ikke bare er den utrolig flott og se på, men den er en god hund når det kommer til alle ting.

Det er nok derfor at denne rase blir brugt til så meget som for eksempel: Politihund,militæret,vagtværn,redningshund og førerhund!

Schæferen er ikke bare en udstillingshund, men også en brukshund!

Selv utstiller jeg ikke schæferen min. Han er kommet til os for at være en familie hund. Men schæferen er også en fremragende familie hund.

Jeg syns schæferen er en tålmodig og arbejdsvillig hund. Den elsker at trene og lære nye ting. Den elsker at arbejde. Og er meget lærevillig.

Men igjen så vil jeg sige at en hund som schæferen har bruk for en fast hånd. Ellers kan det gå galt senere hen i fremtiden og hvem vil ha en hund som man ikke kan klare og leve sammen med ? Og så er det jo ikke bare en lille hund man kan "gjemme" væk. Det er en stor hund.

Hvorfor skulle du vælge en schæfer?? Ja fordi du vil ha en ven for livet, en som vil værdsætte deg og jeres arbejde sammen. Det gør alle hunder sikkert. Men syns at schæferen er utrolig lærenem og meget arbejds villig.

Her kommer lidt facts om rasen:

Højde: Tisper 55-60 cm Hann 60-65 cm (middels stor hund)

Pels: Sort med rødbrune, brune,gule til lys grå aftegninger. (der er både langhåret og korthåret schæfere)

Pelsstell: Kræver ikke meget

Allergivenlig: Nej

Oprindelsesland: Tyskland

Anvendelse: Bruks, hyrde og tjenestehund

Helhedsindtryk: Schæferhunden er middelsstor, let langstrakt, kraftig og godt muskuløs. Knoglebygningen er tør, og senere og bånd er faste. Schæferhunden skal i sit væsen være harmonisk, nervefast, selvsikker, absolut frimodig og (når den ikke er bragt i affekt) fuldstændig fredelig, og samtidig være opmærksom og let at føre. Den skal besidde mod, kampdrift og hårdhed for at være egnet som ledsagehund,vagt-forsvars-,og tjenestehund samt som hyrde/vakthund.

Håper du har fået et lille indblik i hvad slags hund schæferen er. Selv er schæferen min yndlingrase.

Har selv en schæfer hann på 11 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Schæfer'n ja... Så at det iukke var mangesvar her, så tenkte jeg fikk åpne kjeften min. Vet ikke HELT hvor lurt det er, for da jeg skal snakke om "min" rase, så er det ikke alltid like bra.. :oops: Har nemlig fått et LITT over gjennomsnittet dårlig inntrykk av schæfern... Eller, ikke rasen i eg selv, men avl!

Som jeg skrev i presentasjonen av meg, har jeg et type sykt individ av rasen. Allergi, hjertefeil, mageproblemer, overbitt.. ja.. bare for å nevne NOE. Heldigvis har hun de fineste hoftene vet'n hadde sett på lenge da hun ble røntget, men.. Jeg vet ikke jeg. HAdde vel kanskje taklet HD bedre enn allergi mot husstøv? :?

Så, inntrykket jeg har fått av schæfer'n etterpå er ikke bra.. MYE sykdom, dårlige nerver og absolutt IKKE den hunden det engang var.

Men, for all del! Får du en FRISK schæfer, både mentalt og fysisk, ja da har du verdens herligeste hund! Uten tvil! Men.. så var det å finne en da...

Det blir iallefall IKKE schæfer på meg med det første igjen, og blir det noen gang en ny, så blir det fra brukslinjer... Og jeg skal drive grundig research før jeg kjøper en.. det er iallefall sikkert!

Men, som sagt.. OPPRINNELIG en utrolig herlig rase, og jeg ville ikke vært Buffy foruten, men... nå er jeg lei syk hund... gneldrete og nervøs hund...

Men, det er MIN erfaring... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trist det der.... En venninne av meg skal nå starte en ny avl as Shæfer som er veldig friske. Uten bananrygg og med godt gjemytt, og selvfølgelig frisk. Kommer til å oppdatere her med en gang hun parres :) De håper på friske schæferer uten noen som helst sykdommer og med et fantastisk gjemytt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trist det der.... En venninne av meg skal nå starte en ny avl as Shæfer som er veldig friske. Uten bananrygg og med godt gjemytt, og selvfølgelig frisk. Kommer til å oppdatere her med en gang hun parres :) De håper på friske schæferer uten noen som helst sykdommer og med et fantastisk gjemytt  :D

Kan jo bli spennende å se. Mange som har prøvd det der uten å lykkes. :wink: Hold oss oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, skal oppdatere med en gang jeg får høre mer. Skal ta bilder. Den tispa som skal brukes er en ny variant av Schæfer som politihøgskolen sponser. Hun heter Alfa og er en skikkelig trivelig tispe. Utrolig glad i barn og andre hunder, også er hun en skikkelig god arbeidshund. Også er hun frisk på alle måter, pluss at hun har helt rett rygg. Så på utstilling vil hun ikke være bra, for hun er avlet på en helt annen måte. Med mye friskere linjer. Her er et dårlig mobilkamera bilde av ansiktet hennes. :) bildet ser helt merkelig ut, men jeg kom bare på at jeg hadde det... Skal få tatt et bilde av den rette ryggen neste gang. :D

photo00317xq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEY! Er det Alfa, som i politihund alfa? som hun på Canis hadde frem til hun var året?

Men, ny schæferhund... Det er jo rett og slett bare brukshundschæfer'n det der vel... Firkanta i ryggen og alt.. Eller, GRÅ schæfer som den også går under. Er jo ikke akkurat NY den da... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun er ikke politihund. Hun er bare noen måneder nå... så jeg tror det er en annen schæfer du sikter til :) Den Alfa jeg mener er en ny kombinasjon politihøgskolen har prøvd ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, skal oppdatere med en gang jeg får høre mer. Skal ta bilder. Den tispa som skal brukes er en ny variant av Schæfer som politihøgskolen sponser. Hun heter Alfa og er en skikkelig trivelig tispe. Utrolig glad i barn og andre hunder, også er hun en skikkelig god arbeidshund. Også er hun frisk på alle måter, pluss at hun har helt rett rygg. Så på utstilling vil hun ikke være bra, for hun er avlet på en helt annen måte. Med mye friskere linjer. Her er et dårlig mobilkamera bilde av ansiktet hennes. :) bildet ser helt merkelig ut, men jeg kom bare på at jeg hadde det...  Skal få tatt et bilde av den rette ryggen neste gang.  :D  

Nei, hun er ikke politihund. Hun er bare noen måneder nå... så jeg tror det er en annen schæfer du sikter til  Den Alfa jeg mener er en ny kombinasjon politihøgskolen har prøvd ut

Nå forstår jeg ikke helt.. Er det samme hunden du snakker om i begge innleggene dine? Lurer fordi den første hunden du beskriver høres "voksen" ut, mens den andre bare er noen mnd gammel?

photo00317xq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky: Har du hendes linier? Kunne være spændende at se på dem. :)

kan høre med eieren når hun kommer tilbake på kurs..men akkurat nå er hun høygravid og nær fødsel, så jeg kan ikke få det før om 3 uker eller noe... men jeg kan ta det med når jeg ser på på kurs :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PsychoLynx: Jeg er ked af, at du har været så uheldig med din schæferpige. :D Hvad siger opdrætteren til, at hun har så mange sygdomme at kæmpe med?

Oppdretter ja.. De ga vi opp for lenge siden. Det ligger visst i slekta dette med overbitt og mageproblemer iallefall, og da vi nevnte på kløen hennes, så fikk vi til svar at "alle hunde klør jo"... så... Ikke så mye å hente der. De har hatt et kull til på foreldrene til Buffy etter Buffy, så de kan ikke ha tatt det så veldig seriøst. Av de som er røntget i kullet til Buffy, er det forøvrig også KUN hun som er fri... resten har inntil E... Så, ser det som umulig å snakke vett med slike.. :?

Men, vi fikk igjen 2000 kr av dem siden hun er blitt overbitt da.. Men det står jo i kontrakta også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...