Gå til innhold
Hundesonen.no

Pølse er FARLIG for hunden!


Mirai

Recommended Posts

Jeg har noen bekjente som jeg ikke er helt enig med :D (det vet de, så det er ikke noe hemmelig)

De mener at det er farlig for hunder å spise pølse. Sånn jeg ser det, slår dette tilbake negativt fordi kundene kjøper tørre, kjipe godbiter og holder seg unna alt som er saftig resten av livet.

Grunnene til at pølse er så negativt er:

1. Det er salt og krydder i en pølse, hunder skal ikke ha dette og det ødelegger hunden på innsiden. Den får da på en måte samme effekten som en som røyker - den blir skadet inni uten at man kan se det på hunden.

2. Hunder som får pølse slutter å spise maten sin

Kan noen gi meg noen bra argumenter her? Det er da ikke snakk om å FORE en hund på pølser, men bruke det som godbiter i trening osv.

Andre ting som ramler i samme kategorien kan jeg tenke meg er eksempelvis kjøttboller, kjøttkaker og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Har aldri hørt noe sånt før...mørk sjokolade ja,men pølser da? Alle mine har innimellom blitt trent m pølser og de tre som er døde ble alle ca tolv år...collie og 2schafere...

Redigert : Glemte å si at matlysten var på topp i alle år,og det er den på de som er her nå også :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle som før i tiden ble foret på middagsrester, de levde da lenge de... Jeg vil gjerne se dokumentasjon på det de sier til kundene sine, for som kursholder er dette mektig irriterende - da belønningskvaliteten er en ganske vesentlig faktor for god læring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentasjonen er som sagt: pølse inneholder salt og krydder, noe hunden ikke trenger og som ikke er noe bra for hunden. Dermed "ødelegger" man hunden fra innsiden.

Ja, det er sant at hunden ikke trenger salt, men ER det skadelig å gi hunden pølse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så veldig enig. Skulle gjerne sett påstanden bevist, bekreftet eller noe...

Redigert: En kilo wiener om dagen er sikkert ikke bra for noen...men en wiener pølse på en treningsøkt innimellom tror jeg ikke skader :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentasjonen er som sagt: pølse inneholder salt og krydder, noe hunden ikke trenger og som ikke er noe bra for hunden. Dermed "ødelegger" man hunden fra innsiden.

Ja, det er sant at hunden ikke trenger salt, men ER det skadelig å gi hunden pølse?

Jeg driter egentlig i argumentasjonen, jeg vil se dokumentasjonen. Dette er noe de aktivt går ut og forteller til sine kunder(og mine).

Hvis det stemmer, hvorfor gir veterinærer, ernæringseksperter, hundetrenere osv osv det til sine hunder?

Salt er som kjent ikke sunt for mennesker heller, men vi råtner da vitterlig ikke opp innvendig allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig.

Sist kurs jeg var på var instruktøren vetrinær.

"På treninger med andre hunder skal hunden helst ha noe ekstra godt. Pølser, fiskepudding, skinke osv. er flott," sa hun.

Gir hunden min pølser på hver trening nesten, og hunden er frisk og spiser maten sin. :D

Pølser er da ikke spesielt salt?

Trør ikke det er det værste en hund får i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har försökt undersöka det här med löken och kommit fram till att det nog stämmer att lök har långsiktigt skadliga effekter hos hundar. Orkar inte leta fram det just nu, men har hittat vetenskapliga artiklar om det. Så tyvärr är nog inte korv det bästa, men jag får väl erkänna att jag ger mina hundar det ändå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vi har gått på valpekurs og grunnkurs fikk man kjøpt pølsebiter om man ikke hadde nok godbiter med/glemte godbitene.

Dette er hos Fjellanger i Bergen, tør påstå at de har ganske peiling på hund.. tviler på de ville gitt hundene noe farlig.

Gir også min pølsebiter på treninger inni mellom, tviler på hun har særlig skade av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har försökt undersöka det här med löken och kommit fram till att det nog stämmer att lök har långsiktigt skadliga effekter hos hundar. Orkar inte leta fram det just nu, men har hittat vetenskapliga artiklar om det. Så tyvärr är nog inte korv det bästa, men jag får väl erkänna att jag ger mina hundar det ändå. :D

Tankevekker... Får passe på å lese varedeklarasjonen neste gang jeg handler godbiter til hundene. Og jeg som syntes det er stress nok å lese varedeklarasjonen på min egen mat (er allergisk mot løk) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at løk i store mengder er skadelig for blodet (Høgskolen i Nord-Trøndelag). Husker ikke helt på hvilken måte-mulig det var noe med blodplatene. Og det gjelder for både hund og menneske. Men vi vet jo også at løk har positive helseeffekter. Som det meste annet, så gjelder det vel at for mye av det gode rett og slett er for mye... Men det er vel neppe noen som forer hundene med løk? Og vel heller ikke noen pølser som har løk som en av hovedingediensene,selv ikke løkpølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mine wienerpølser (Omega 3-opplegg fra Gilde):

Kjøtt av storfe og svin (56%), skummet melk, vann, potetmel, hodekjøtt av svin (3%), rapsolje, salt, fiskeolje, muskat, pepper, kardemomme, antioksidant askorbinsyre og konserveringsmiddel natriumnitritt. Importert fåretarm.

Så disse er fri for løk?

Så har jeg også røkte pølser av kalkun og kylling, på innholdslisten der står det "krydder". Så da antar vi at det er løk der, mtp på at "krydder" ikke er spesifisert?

Litt på siden av diskusjonen, men allikevel interessant.

Tar gjerne imot flere synspunkter/fakta omkring dette med salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke heeelt problemet...Alt med måte! Jeg kan også gi pølse som godbiter, men det er da godBITER - og det blir ikke spesielt store mengder med andre ord. Skulle man gitt et par pølser om dagen over tid0 kan det klart være skadelig da det inneholde rfor mye krydder til å fungere som et fôr. Så enten har de som gir disse "rådene" misforstått eller så er de hysteriske.. Problem solved :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er pølser farlig. For frolicprodusentene. Min forrige hund fikk så masse pølser at hun ikke ville ha fler. Hun begynte å grave dem ned. ( Min mor forsynte henne med de tiloversblevne fra gatekjøkkenet hun drev) Og hun ble 12 år, så hun tok hvertfall ikke skade av pølsene. Nei seriøst så tror jeg at hundene blir skjørere og sartere jo mer man pakker de inn i bomull, også i matveien. Jeg tror friske hundemager flest har godt av litt variasjoner. Sunn fornuft og fornuftig fôr som mat og så litt "krydder" for arbeidsgledens skyld ellers, tror jeg er en fin oppskrift :whistle:

Men det hadde vært fint å vite hvor mye salt som er for mye. Babyer skal også ha lite salt. Jeg var 8mnd da min mor ferska bestemor i å sitte med meg på fanget og fore meg med spekesild! Jeg tror kanskje hodet tok litt skade, men nyrene funker fint som fy.

Jeg hørte her om dagen at leverpostei også var farlig for hunder. Det ødela nyrene pga. saltet. Joa hvis bisken får 2 kg leverpostei om dagen så kan det nok stemme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor lite salt og løk i ordinære pølser til at det skal være noe problem å gi pølsebiter som godis. Herrejemini, tilogmed vanlig tørrfôr inneholder jo salt! Det skal mye salt til, eller over lang tid, for at det skal ha noen negativ innvirkning på hundene.

De godbitene som selges i dyrebutikkene er da minsanten ikke noe bedre når det gjelder saltinnhold, forresten. Det finnes ingen regelverk for hva godbiter kan inneholde. Da er det tross alt bedre å gi pølser, for menneskemat er underlagt veldig strenge regler på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig.

Sist kurs jeg var på var instruktøren vetrinær.

En allminnelig veterinær har sine store begrensninger om ernæring annet enn å anbefale de tørrfôrslagene de har i hyllene selv som oftest (det merker man særlig når man får en hund som trenger litt anerledes fôring pga sykdom). Så at vedkommende sier ditt eller datt, hadde jeg nok ikke tatt som 100% bankers for at ting ikke kan være skadelig. Men det bør være fler enn en mops som har blitt syke av noe også, før man får hysteri over hva som er farlig også.

At hunder overlevde fint på middagsrester før, kan også ha noe med at halvfabrikat ikke var like utbredt da som det er nå, og man kunne bestemme selv hva man puttet i seg (og i dyrene). Og det er nok mye bedre for både menneske og dyr å spise skikkelige råvarer enn halvfabrikater...

Artikkelen var intressant. Og håper det kommer noe mer om dette framover. Men noe jeg skal skrive meg bak øret i det minste, siden jeg tidvis er storforbruker av billige pølser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...