Gå til innhold
Hundesonen.no

Halt hund etter tur


PsychoLynx

Recommended Posts

I går gikk Bridie, Lars og jeg en runde på rundt 1 time. Først ca halve veien i skog og på sti, så andre halvparten langs grusvei og dårlig oljegrus på vei tilbake. Bridie løp som en tulling hele veien, selv langs veien siden hu fikk gå uten bånd.

Idag sku Bridie og jeg gå samme runden igjen. Eneste forskjellen er at jeg parkerte bilen et annet sted langs ruta, så at første delen ble på dårlig oljegrus, så skog, myr og sti, og siste delen på grusvei. Bridie løp tulling hele veien langs oljegrus og i skogen. Hu holder seg jo aldri PÅ veien fast eller PÅ stien, men er overalt og hvorsomhelst på kortest mulig tid.

Da vi nærmet oss slutten av skogen og sku ut på grusveien, måtte jeg ta Bridie i bånd mens vi passerte noen hus og et gårdstun, før jeg slapp henne da vi kom vekk fra husene igjen.

NÅ begynte Bridie å slite... Har jo erfart fra tidligere at mye gåing på asfalt ikke er bra for potene hennes, siden hu blir sår med det samme, så jeg antok at det var det samme som hadde skjedd nå. Den siste ca 1 km tilbake til bilen diltet Bridie bak meg konstant, og selv om jeg gikk saktere så ble hu bare hengende etter. Jeg luntet bare rolig tilbake til bilen, og Bridie subbet ettermeg, delvis haltende på venstre frambein.

Satte hu i bilen, og kjørte ca 3 km videre innover for å finne et vann å bade henne i. (siden hu på turen i går rullet seg i noe som luktet skikkelig ugh!). Måtte bruke litt jobb for å få hu ut i vannet (kaste noen pinner), men tilslutt svømte hu. Og haltet ikke nevneverdig på noen bein lenger.

Men, etter at jeg hadde fått klint hu inn med såpe (selvføgelig), så nektet hu plutselig å bade mer, og var TYDELIG skikkelig kald, og brått haltet hu på BEGGE venstre bein. SKIKKELIG!

Jeg bare ga opp å få hu ut i vannet, pakket hu inn i et håndkle og løftet hu inn i bilen. Reiste hjem med en skjelvende hund med verdens mest bebreidende blikk i baksetet... :P

Vel hjemme bar det rett i dusjen, hvor hu fikk stå lenge med varmt vann (ca det samme jeg dusjer i) rennende over seg for å få igjen temperaturen. Nå haltet hu stygt på venstre bakbein, og brukte ikke frambeinet i det hele tatt.

Jeg fikk lagt hu i senga si med teppe over, og satte meg til å massere hele bikkja, mens hu fortsette å skjelve.

Da jeg kom til magen og skulle løfte på venstre frambein hylte hu rett ut. Jeg sjekket poter, men fant ut at det var da jeg beveget skuldra at hu pep. Det samme da jeg forsøkte å rette ut bakbeinet som hu hadde krøllet oppunder seg.

Har nå massert og tørket hu skikkelig, og tok den obligatoriske "skal du ha en godbit?"-testen... Denne bestod hu med glans, tiltross for at hu veldig tydelig ikke ville tråkke særlig hardt på noen av de venstre beina. (hu spratt ut av senga og humpet seg inn på kjøkkenet :))

Nå er hu pakket ned igjen i senga si, med teppe over og teppe under, og dratt frem foran peisen. Lucifer har lagt seg på magen hennes, og mer bortskjemt får hu ikke blitt tror jeg.

Men, så poenget med dette innlegget da. Er det virkelig GÅINGA på veien som skader henne på denne måten??

Det er jo ikke til å skjule at vi sjelden GÅR tur, og iallefall ikke i bånd. Men det er ikke dermed sagt at Bridie ikke får leet seg. Er JEG såpass at jeg ikke orker å GÅ tur, så finner vi alltid et jorde som Bridie kan løpe på, eller andre hunder å leke med, så hu beveger seg jo mye. Men da er det alltid i full fres over stokk og stein. I følge veterinæren er hu godt muskelsatt, så det bør ikke være her problemet ligger.

Det eneste Bridie får LITE av, er turer i bånd på vei. Og nå har hu altså gått langs en vei to dager på rad, og ender opp sånn. (det vil si, i går gikk hu jo ikke langs veien heller, hu løp over, frem og tilbake, i grøfta osv). Idag GIKK hu på veien, bak meg.. sakte...

Bridie har svak hd på en hofte. Men jeg vil ikke tro det er dette som gjør seg gjeldende. Mener ganske så sikkert at hu er fri foran. Har ikke sett halting pga skulder tidligere. Har jo derimot SETT hu har hatt såre labber før. (derfor jeg antok dette var grunnen nå også...)

Også dette med at hu tåler kulde SÅ dårlig? Men det er vel bare individuelt, enkelt og greit.

Jeg føler meg som verdens slemmeste hundeeier nå... :) Først på tur så hu blir halt, så presse hu til å bade fordi hu lukter vondt osv...

det kom vel ikke noe direkte spørsmål ut av dette, kanskje mest tanker. Men.. hmmm...

I tilegg har vi vært hos vet'n idag for å ta allergi prøve. Bridie klør nemlig.

Jeg vil ha frisk hund jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jammen ikke godt å si hva det kan være. Det jeg tenker er at du lar henne hvile i kveld, gir henne massasje og evt smertestillende, og i morgen går du en rolig tur i skogen slik at hun får løst opp i muskulaturen. Pass på å gå tjue minutter med henne i bånd først slik at hun får varmet opp, samt at du går ti-tjue minutter med henne i bånd på slutten av turen slik at hun får gått seg ned. Senere i uka kan du kanskje så smått begynne å gå litt på vei med henne slik at du får trent opp potene hennes. Men en ting som slår meg nå som jeg skriver dette... hvis hun får vondt bare når hun går i bånd og sakte, kan det kanskje være tungt for henne å bruke de "små" musklene?? Hvis hun mest løper løs har hun jo mest den kondisjonen. Bare tenker høyt her, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan nok være som du sier på slutten der Lone... Bridie er jo en hund som man slipper løs, så sier det pang og hu setter avgårde. På vei hjem kan hu dilte bak meg, men på tur ut så stresser hu sykt i bånd, drar og herjer, og har en start som en kule.. Virker som hu alltid har vært sånn. Gå rolig er oppskrytt sier hu :)

Hmmm...

jaja, nå ligger hu fortsatt foran ovnen under teppet. Luc på magen hennes, og hu har fått en rimadyl. så får vi se det an til i morra foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være hun har forstrukket noe med all løpingen. Og samt ble nødt å gå i kaldt vann etterpå. Kombinasjon av kjapp oppheting og kjapp nedkjøing? Eg vet sannelig ikke. Ville i allefall ikke latt henne løpe bananas de første dagene. Heller tatt det litt med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker er at denne hunden må undersøkes av en vetrinær på nytt, evt rønkes og mønstet dvs se på hundens bevegelser!

Tror ikke grunnen er såre poter, den reagerer når du strekker ut benet. En grei regel er at hvis problemet kommer tilbake etter massasje, så er det ikke muskulært. Gir du henne smertestillende skal hun ikke masseres, pga hun vil ikke kunne gi deg noen tilbakemelding på smert. Bruk bare oppmvarmende grep. Er du utdannet hundemassør?

Når ble hunden rønget, hvor gammel er den, har den hatt skalder tidligere, drar den i båndet, rase?

Hunder med HD får ofte belastnings skader i frem parten, pga de avlaster bak parten. Det er visse aktiviteter hunder med HD ikke skal gjøre da det kan forverre ting, greit og finne ut av dette.

Er man stiv i kroppen kan man bli verre av kulde, men problemet var der jo før hun badet, men ble nok litt forverret etter dette.

Jeg oppfatter ikke denne hunden som noe massasje hund, men en hund som må til en vetrinær, greit å kunne utelukke ting. Det behøver jo ikke være noe alvorlig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte automatisk på musklelstrekk. Aussier, og spesielt Bridie høres det ut som, gir jo full pinne så fort de får muligheten - men det er ikke alltid særlig positivt. Å komme rett ut av bilen etter å ha ligget i ro en stund for så å frese rundt på jorder alene eller sammen med andre hunder, kan sikkert gi muskelstrekk eller spenninger.

Oppvarming er vanskelig å huske på, men jeg tror det er veldig veldig viktig for hunder som er så eksplosive i alt de gjør som f.eks aussien. Det er ikke bra for muskler som har vært i ro å plutselig befinne seg i "fullt kjør"

En idè kan være å jogge litt rundt med hunden i ca. 10min. i bånd, eller gå 15-20min. rolig gange med hunden i bånd før den slippes løs og får løpe løs. Da er musklene igang og oppvarmet, og KLARE til hard aktivitet.

Og etter lek, løping, fart og moro så går du henne ned igjen, dvs. tvinger henne til å trave/jogge eller gå i bånd i minst 10min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, er litt glad for at du ikke fikk badet hun jeg...varm hund som blir dyppet i det kalde vannet som er nå er ikke godt, da stivner dem ihvertfall fort og du kunne fått enda verre Bridie :shocked: bedre med dusjen hjemme hos mor :)

Jeg ville sett ann til imorgen, ta hun med på en rolig tur (i bånd) hvor du legger merke til hvordan hun går rett ut fra tur, etter 10min og etter 20-30min, hvis hun orker å gå såpass lenge med bena sine.

Dersom hun ser like stiv ut så ville jeg kanskje ringt til veterinæren og hørt med dem hva de mener, kan være at du kan fortsette å massere og hjemmebehandle hun selv, men det er best å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker er at denne hunden må undersøkes av en vetrinær på nytt, evt rønkes og mønstet dvs se på hundens bevegelser!

Tror ikke grunnen er såre poter, den reagerer når du strekker ut benet. En grei regel er at hvis problemet kommer tilbake etter massasje, så er det ikke muskulært. Gir du henne smertestillende skal hun ikke masseres, pga hun vil ikke kunne gi deg noen tilbakemelding på smert. Bruk bare oppmvarmende grep. Er du utdannet hundemassør?

Når ble hunden rønget, hvor gammel er den, har den hatt skalder tidligere, drar den i båndet, rase?

Hunder med HD får ofte belastnings skader i frem parten, pga de avlaster bak parten. Det er visse aktiviteter hunder med HD ikke skal gjøre da det kan forverre ting, greit og finne ut av dette.

Er man stiv i kroppen kan man bli verre av kulde, men problemet var der jo før hun badet, men ble nok litt forverret etter dette.

Jeg oppfatter ikke denne hunden som noe massasje hund, men en hund som må til en vetrinær, greit å kunne utelukke ting. Det behøver jo ikke være noe alvorlig.

Lykke til!

Skal prøve å svare deg....

Nei, det er ikke såre poter som er grunnen, det fant jeg jo ut etterhvert. :P Men var det jeg trodde først, og derfor jeg ikke så på det som noen fare å bade henne. Siden hu har hatt mye såre labber tidligere liksom. Men nei, det sitter nok i skulder.

Jeg er ikke utdannet noe, og har ikke direkte massert Bridie, bare frottert henne godt over hele hunden med håndkle for å kombinert tørke henne etter bad / varme en kald hund / få litt bevegelse utenpå ømme muskler. Men kun "rubbet" hele bikkja liksom.

Bridie er en Australian Shepherd på 4,5 år. Ble HD røntget sommern da hu var 1 år. Og da med svak HD på en hofte. I forbindelse med at jeg overtok hunden i en alder av 2,5 år, gjennomgikk hu en skikkelig sjekk hos AlternatiVet i oslo, med tanke på hd'n. Veterinæren sa det da at det ville være meget liten sannsynlighet for at Bridie noengang ville få problemer med dette. Hu viste ingen tegn da på problemer. Eneste jeg fikk beskjed om var å trene opp musklene hennes.

Samme veterinær så på hunden ca 1 år etterpå, og skrøt veldig av hvor god muskelmasse hun hadde fått på den tiden. Og at hunden virket VELDIG bra.

Etter at Bridie kom til meg har hun ikke hatt skader som jeg vet om. Hun har jo hoppet ut fra andre etajse, 3,5 m rett i bakken, bare reist seg opp, ristet seg og løpt videre, uten å halte det grann osv, men ikke vist tegn til skade. (bortsett fra disse såre labbene da). Men hu er en aussie, på godt og vondt, og det å løpe rett i trær/folk/steiner/ osv er dagligdags.

Hun drar i båndet de første 2-500 m på tur, så roer hu seg og går pent. Dette er noe jeg ikke har brydd meg med å trene på. Hu drar ikke SÅ hardt liksom. :P

Bridie er trent i agility hos tidligere eier, men dette er ikke fulgt opp hos meg pga MIN kondisjon :P Ikke like kult å se at bikkja står etter hvert hinder og venter på hva som skjer videre :P:)

Jeg fikk altså ingen begrensninger ang hd'n hennes fra veterinær.

Hmm, var det mer da tro??

Jeg tenkte automatisk på musklelstrekk. Aussier, og spesielt Bridie høres det ut som, gir jo full pinne så fort de får muligheten - men det er ikke alltid særlig positivt. Å komme rett ut av bilen etter å ha ligget i ro en stund for så å frese rundt på jorder alene eller sammen med andre hunder, kan sikkert gi muskelstrekk eller spenninger.

Oppvarming er vanskelig å huske på, men jeg tror det er veldig veldig viktig for hunder som er så eksplosive i alt de gjør som f.eks aussien. Det er ikke bra for muskler som har vært i ro å plutselig befinne seg i "fullt kjør"

En idè kan være å jogge litt rundt med hunden i ca. 10min. i bånd, eller gå 15-20min. rolig gange med hunden i bånd før den slippes løs og får løpe løs. Da er musklene igang og oppvarmet, og KLARE til hard aktivitet.

Og etter lek, løping, fart og moro så går du henne ned igjen, dvs. tvinger henne til å trave/jogge eller gå i bånd i minst 10min.

ja muskel strekk er nok muligheten.. Jeg ser det ann til i morra nå, lar hu få roe seg ned og tar alt fra i morra.

Men du.. Ser du virkelig for deg MEG jogge med Bridie?? :P:) Men ja, gå hu opp og ned blir noe annet :P GÅ! :P GÅ seg ned gjør hu forøvrig alltid selv. :P

Puh, er litt glad for at du ikke fikk badet hun jeg...varm hund som blir dyppet i det kalde vannet som er nå er ikke godt, da stivner dem ihvertfall fort og du kunne fått enda verre Bridie :shocked: bedre med dusjen hjemme hos mor :P

Jeg ville sett ann til imorgen, ta hun med på en rolig tur (i bånd) hvor du legger merke til hvordan hun går rett ut fra tur, etter 10min og etter 20-30min, hvis hun orker å gå såpass lenge med bena sine.

Dersom hun ser like stiv ut så ville jeg kanskje ringt til veterinæren og hørt med dem hva de mener, kan være at du kan fortsette å massere og hjemmebehandle hun selv, men det er best å være på den sikre siden.

Ja, jeg trodde jo ikke det var annet enn såre poter jeg, derfor tenkte jeg ikke mer på den badinga liksom... Og med å ha hatt Buffy som badet i isvann og aldri hadde problemer, så har liksom ikke denne tanken slått meg som dum i det hele tatt... :P Jeg har lært nå :P

Men ja, vi ser ann alt til i morra, så vurderer jeg videre da... Kjenner jeg veterinæren rett her så kommer de til å be meg behandle med rimadyl noen dager, gå turer i bånd og se det ann. heldigvis vet de hvor dårlig råd jeg har :P Og de BRYR seg om det også! Men, er hu like halt i morra som hu var før hu fikk rimadyl i kveld, så tusler jeg nok ned til dem en tur.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krysser fingrene for at hun ikke har allergi - det er noe herk... Har Bridie hatt sterk kløe tidligere? Eller er det noe som hun har begynt med i det siste? Hvis sistnevnte så kan det være positivt i så måte at allergien først har slått ut i en alder av 4,5 år. Da er det ikke sikkert hun har så kraftig allergi at det vil plage henne nevneverdig. Lykke til, og god bedring til det sprudlende dyret ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første først: Etter en natts søvn så har nok Bridie bestemt seg for at hu er mye bedre. Hu fikk sove i senga i natt (det kommer IKKE til å ta lang tid før den bikkja der skjønner hintet og spiller syk altså), og allerede 1 time før vi stod opp skjønte vi at beina var bedre. Bridie spant rundt i senga, la seg ved siden av oss og sparket det hu var kar om, om hu ikke fikk nok kos på rett sted. :) hehe. Og da vi endelig stod opp, så travet hu forholdsvis fint over gulvet. selvfølgelig NOE stiv, men mye mye bedre. Så da ser vi det ann utover dagen, og regner med det hele er over. Ikke noe mer rimadyl eller noe.

Jeg krysser fingrene for at hun ikke har allergi - det er noe herk... Har Bridie hatt sterk kløe tidligere? Eller er det noe som hun har begynt med i det siste? Hvis sistnevnte så kan det være positivt i så måte at allergien først har slått ut i en alder av 4,5 år. Da er det ikke sikkert hun har så kraftig allergi at det vil plage henne nevneverdig. Lykke til, og god bedring til det sprudlende dyret ditt :)

Huff nei, håper virkelig ikke det er allergi jeg heller.

Hu klødde noe når hu kom til meg i januar for 1,5 år siden. Men da gikk hu på Labb, og så fort vi byttet til vom og hundemat så stoppet kløen. I perioder da vi var på ferie, så fikk hu tørrfor igjen, og da klødde hu noe på nytt. Men det er ikke før nå i vår hu begynte å klø mens hu har gått på vom og hundemat.

I sommer fikk hu eksem bak ørene (eller, i høst da... 2 mnd siden nå) og jeg barberte hu ned der. det ble borte av seg selv. Men hu klør, generelt over hele kroppen. Har fått stronghold mot små-ekle-krek, men det hjalp jo ikke.

Jeg VET jo ikke åssen det har vært med kløen FØR Bridie kom til meg. Men tipper hu har klødd der også, bare at de ikke har lagt merke til det. Bridie var mye ute med de andre hundene, og mye i bur inne siden de hadde 5 hunder. Da får man jo ikke akkurat observert hunden på samme måte som jeg gjør som har en, som er med meg HELE tida.

Så nå bare krysser vi fingre. Og håper at OM det sku være allergi, så er det mot noe som er enkelt å fjerne fra det daglige. Som IKKE katter eller støv eller sånn, men feks Lars, eller kylling eller... :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå bare krysser vi fingre. Og håper at OM det sku være allergi, så er det mot noe som er enkelt å fjerne fra det daglige. Som IKKE katter eller støv eller sånn, men feks Lars, eller kylling eller... :):)

Hoho! :) Det var virkelig dagens! :P

Får håpe det er noe enkelt, og så var det godt å lese at hun vips var blitt bedre i kroppen sin. :P (Får håpe hun ikke blir "syk" så mye oftere da, hehe..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at hun er nesten tilbake til seg selv igjen, Bridie har vel ikke tid til å ha auau i tottene sine :)

(Jeg har bare et bilde i hodet når jeg tenker på Bridie og det er action, action, action :) )

Ja, det er rart det der! Hu ER jo bare gal! :)

Hoho! :P Det var virkelig dagens! :P

:P:P

Altså, jeg hadde jo planer om å holde Bridie i ro idag jeg.. Avslo playdate med Frigg og hele pakka. Men, så sku mor ut på fototur da, og Bridie sku jo bli med.. I bånd.. Helt til Marcell kom... Verdens herligeste happyeste (!) labrador, som Bridie elsket tvert. Så da slapp jeg hu.... :P

Og neida, hu haltet ikke på tur, vi gikk hu GODT ned igjen etterpå, og hu halter fortsatt ikke. :P

Jeg mistenker at den fillebikkja bare fikk veldig lyst til å sove i senga ei natt jeg. <_< :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Vondter' pleier på en eller annen merkelig måte å gå over når man får hvile en natt, får litt ekstra oppmerksomhet, får sove i senga til mor og far(eller andre man virkelig verdsetter :) ), og finner en superherlig lekekompis dagen etter(og jada, jeg snakker av egen erfaring..) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Så nå bare krysser vi fingre. Og håper at OM det sku være allergi, så er det mot noe som er enkelt å fjerne fra det daglige. Som IKKE katter eller støv eller sånn, men feks Lars, eller kylling eller... :) :)

:)

Godt hun er bedre! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nei, håper virkelig ikke det er allergi jeg heller.

Hu klødde noe når hu kom til meg i januar for 1,5 år siden. Men da gikk hu på Labb, og så fort vi byttet til vom og hundemat så stoppet kløen. I perioder da vi var på ferie, så fikk hu tørrfor igjen, og da klødde hu noe på nytt. Men det er ikke før nå i vår hu begynte å klø mens hu har gått på vom og hundemat.

I sommer fikk hu eksem bak ørene (eller, i høst da... 2 mnd siden nå) og jeg barberte hu ned der. det ble borte av seg selv. Men hu klør, generelt over hele kroppen. Har fått stronghold mot små-ekle-krek, men det hjalp jo ikke.

Jeg VET jo ikke åssen det har vært med kløen FØR Bridie kom til meg. Men tipper hu har klødd der også, bare at de ikke har lagt merke til det. Bridie var mye ute med de andre hundene, og mye i bur inne siden de hadde 5 hunder. Da får man jo ikke akkurat observert hunden på samme måte som jeg gjør som har en, som er med meg HELE tida.

Så nå bare krysser vi fingre. Og håper at OM det sku være allergi, så er det mot noe som er enkelt å fjerne fra det daglige. Som IKKE katter eller støv eller sånn, men feks Lars, eller kylling eller... :icon_confused::)

For meg høres det ut som at hun enten har sensitiv mage/tarm, eller er allergisk overfor noe i fôret. I og med at hun nå har begynt å reagere når hun går på V&H, som hun tidligere ikke reagerte på, vil jeg også tro at hun har allergi overfor noe annet også. Huff - nå er jeg ikke mye positiv! Min hund har støvallergi, men hun har ingen nevneverdige plager i hverdagen. Hun bades med spesialshampo to ganger i uken etterfulgt av balsamspray, det støvsuges daglig og hun har fått egen Bia-Bed seng som er lett å tørke av med en fuktig klut. Dessuten får hun antihistaminer (Atarax) tre ganger for dagen. Er ikke stress i det hele tatt - og dyret mitt klør betraktelig mindre, og kun på potene :yes:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke som slo meg er forskjellen mellom bånd og fri bevegelse. Har de på bånd så blir de tvunget til å bevege seg på en annen måte. Hunder som kanskje har litt vondt i det ene bakbenet vil ikke belaste noe særlig der om de får springe fritt, og dermed "bygger" de heller aldri noen bedre støtte for det benet.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men bare en tanke som ramla inn :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...