Gå til innhold
Hundesonen.no

Ag bare belastning?


Poter

Recommended Posts

Man hører ofte folk sier at agility bare er belastning for hunden og at å trene det bare er å bryte ned hunden, fysisk. Hva tenker dere om det? Stemmer det eller er det trening på lik linje med annen hundetrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører ofte folk sier at agility bare er belastning for hunden og at å trene det bare er å bryte ned hunden, fysisk. Hva tenker dere om det? Stemmer det eller er det trening på lik linje med annen hundetrening?

Nå ser jeg bort fra såkalt psykisk trening, for i mine øyne må en hund som skal trene agility på et visst nivå (konkurranse) allerede ha en rimelig god fysikk. Man trener ikke opp hundens kropp på banen, det skjer utenfor banen. Den vil ikke gjøre agility like bra, om den kun får fysisk trening på selve agilitytreningen, i motsetning til en som får variert trening utenfor banen.

Samtidig tror jeg at man øver opp hundens smidighet, og til en viss grad også andre fysiske egenskaper man verdsetter i ag. Men tre minutters trening fire ganger i halvtimen i to timer tre dager i uka kan vel knapt kalles fysisk trening, sånn skikkelig..? For å sette det på spissen, så begynner man ikke å trene agility med en hund man vil slanke (fordi agility er ikke så sinnsykt slankende for andre enn muligens føreren), da begynner man heller med lengre turer, flere turer, og gjerne turer hvor hunden må løpe litt (løs, sykkel, svømme osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg bort fra såkalt psykisk trening, for i mine øyne må en hund som skal trene agility på et visst nivå (konkurranse) allerede ha en rimelig god fysikk. Man trener ikke opp hundens kropp på banen, det skjer utenfor banen. Den vil ikke gjøre agility like bra, om den kun får fysisk trening på selve agilitytreningen, i motsetning til en som får variert trening utenfor banen.

Instämmer helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AG er selvsagt belastende, men det er veldig mange ting man kan gjøre for å minske faren for skader!

Jeg tror ikke det er noe særlig værre å trene ag med en frisk og rask hund, enn det er å trene plaskdekk i lydighet på hard underlag (foreksempel :) )

MEN om man skal trene AG mener jeg det er utrolig viktig at hunden er i god form, ikke overvektig, at den blir varmet opp tilstrekkelig og gått ned etterpå!

I tillegg har jeg tro på variasjon i treningen gjenom hele uka! Har man eksempelvis trent en hard AG økt mandag kveld, så går man en litt lengre rolig tur tirsdag morgen (for å løse opp stiv muskulatur) og gir hunden en lengre tur på kvelden uten mye belastning! (Dette er er bare ment som ett eksempel ;) )

Jeg tenker litt på samme måte når det gjelder fysisk trening av hund, som jeg gjør med trening av hest (og mennesker for den saks skyld) Noe trening er mer belastende enn annen, og i å med at den er det er det veldig viktig å trene etter (mitt yndligsutrykk;)) "kvalitet og ikke kvantitet" prinsippet!

Jeg mener også at man ikke skal begrense hunden for mye.. Om den elsker AG, så er det vel det samme om det er risiko for slitasjeskader..? Min hund lever for å få lov å springe så fort hun kan, og jo.. det er slitasje for henne å løpe så fort, spesielt med tanke på det underlaget hun av og til raser avgårde på, men jeg vil jo ikke for alt i verden ta fra henne den gleden :P

Så min konklusjon er nok at: Jo, det er en belastning, men med litt sunn fornuft så tror jeg ikke det er så mye værre enn mye annet! (det er jo tross alt ganske farlig å leve :closedeyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mener dere man bør varme opp før man begynner å trene? Og, er det lurt å legge på dekken (for eksempel det nye til canis) når hunden er i buret mellom øktene?

Det finns en tråd om det där med uppvärmning. Jag tycker att 20 minuters uppvärmning är lagom och jag tycker att det är en bra idé med ett varmt täcke mellan och efter passen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AG er selvsagt belastende, men det er veldig mange ting man kan gjøre for å minske faren for skader!

Jeg tror ikke det er noe særlig værre å trene ag med en frisk og rask hund, enn det er å trene plaskdekk i lydighet på hard underlag (foreksempel :) )

MEN om man skal trene AG mener jeg det er utrolig viktig at hunden er i god form, ikke overvektig, at den blir varmet opp tilstrekkelig og gått ned etterpå!

I tillegg har jeg tro på variasjon i treningen gjenom hele uka! Har man eksempelvis trent en hard AG økt mandag kveld, så går man en litt lengre rolig tur tirsdag morgen (for å løse opp stiv muskulatur) og gir hunden en lengre tur på kvelden uten mye belastning! (Dette er er bare ment som ett eksempel :) )

Jeg tenker litt på samme måte når det gjelder fysisk trening av hund, som jeg gjør med trening av hest (og mennesker for den saks skyld) Noe trening er mer belastende enn annen, og i å med at den er det er det veldig viktig å trene etter (mitt yndligsutrykk;)) "kvalitet og ikke kvantitet" prinsippet!

Jeg mener også at man ikke skal begrense hunden for mye.. Om den elsker AG, så er det vel det samme om det er risiko for slitasjeskader..? Min hund lever for å få lov å springe så fort hun kan, og jo.. det er slitasje for henne å løpe så fort, spesielt med tanke på det underlaget hun av og til raser avgårde på, men jeg vil jo ikke for alt i verden ta fra henne den gleden :P

Så min konklusjon er nok at: Jo, det er en belastning, men med litt sunn fornuft så tror jeg ikke det er så mye værre enn mye annet! (det er jo tross alt ganske farlig å leve :closedeyes: )

Bra skrevet! Enig med deg :D Akkurat dette med at hvis hunden elsker en aktivitet, så får det bare være at det er belastende, fikk jeg tenkt mye på da vår forrige hund fikk en ryggskade. Han var livsglad og elsket skikkelig trening. For ham å holdes i ro og leve et vanlig familieliv, var ikke god livskvalitet. Og akkurat det, livskvaliteten, synes jeg er utrolig viktig -både for hund og eier.

Hvor mye mener dere man bør varme opp før man begynner å trene? Og, er det lurt å legge på dekken (for eksempel det nye til canis) når hunden er i buret mellom øktene?

Det anbefales vel 20 minutter. Jeg har nettopp bestilt det dekkenet og kommer til å ha det på Arn mellom øktene, spesielt nå på den kalde årstiden. Vet ikke hvor nødvendig det er midt på varmeste sommeren... :P Vanlig dekken har jeg uansett brukt i den kalde årstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belasningsskader kan man få av det meste, men man kan minske risikoen ved å følge de gode rådene over :happy:

Men jeg tror ikke man hele tiden må gå og tenke på; "hmm, er dette bra da?". Da kan det bli lite livskvalitet, men selvfølgelig lite belastning. Husk at noen hunder også av natur også gjør elementer som er i agility naturlig i f.eks. naturen.

Det var der vi opprinnelig startet ;)

Hunden min er kommet litt opp i årene, men vi har det utrolig gøy sammen på banen. Så selv om hun ikke har fysikken til en unghund lenger, så kommer vi til å fortsette til hun ikke vil mer. Det er jo det morsomste hun vet ;) Men det blir selvfølgelig på hobbynivå :punk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg bort fra såkalt psykisk trening, for i mine øyne må en hund som skal trene agility på et visst nivå (konkurranse) allerede ha en rimelig god fysikk. Man trener ikke opp hundens kropp på banen, det skjer utenfor banen. Den vil ikke gjøre agility like bra, om den kun får fysisk trening på selve agilitytreningen, i motsetning til en som får variert trening utenfor banen.

Samtidig tror jeg at man øver opp hundens smidighet, og til en viss grad også andre fysiske egenskaper man verdsetter i ag. Men tre minutters trening fire ganger i halvtimen i to timer tre dager i uka kan vel knapt kalles fysisk trening, sånn skikkelig..? For å sette det på spissen, så begynner man ikke å trene agility med en hund man vil slanke (fordi agility er ikke så sinnsykt slankende for andre enn muligens føreren), da begynner man heller med lengre turer, flere turer, og gjerne turer hvor hunden må løpe litt (løs, sykkel, svømme osv).

AG er selvsagt belastende, men det er veldig mange ting man kan gjøre for å minske faren for skader!

Jeg tror ikke det er noe særlig værre å trene ag med en frisk og rask hund, enn det er å trene plaskdekk i lydighet på hard underlag (foreksempel ;) )

MEN om man skal trene AG mener jeg det er utrolig viktig at hunden er i god form, ikke overvektig, at den blir varmet opp tilstrekkelig og gått ned etterpå!

I tillegg har jeg tro på variasjon i treningen gjenom hele uka! Har man eksempelvis trent en hard AG økt mandag kveld, så går man en litt lengre rolig tur tirsdag morgen (for å løse opp stiv muskulatur) og gir hunden en lengre tur på kvelden uten mye belastning! (Dette er er bare ment som ett eksempel ;) )

Jeg tenker litt på samme måte når det gjelder fysisk trening av hund, som jeg gjør med trening av hest (og mennesker for den saks skyld) Noe trening er mer belastende enn annen, og i å med at den er det er det veldig viktig å trene etter (mitt yndligsutrykk;)) "kvalitet og ikke kvantitet" prinsippet!

Jeg mener også at man ikke skal begrense hunden for mye.. Om den elsker AG, så er det vel det samme om det er risiko for slitasjeskader..? Min hund lever for å få lov å springe så fort hun kan, og jo.. det er slitasje for henne å løpe så fort, spesielt med tanke på det underlaget hun av og til raser avgårde på, men jeg vil jo ikke for alt i verden ta fra henne den gleden ;)

Så min konklusjon er nok at: Jo, det er en belastning, men med litt sunn fornuft så tror jeg ikke det er så mye værre enn mye annet! (det er jo tross alt ganske farlig å leve :closedeyes: )

Skulle ønske alle som trente Agility tenkte som dere + Fannys oppvarming, da kunne mange hunder sluppet mye auau i kroppene sine.

Det Zoey sier om turer er også viktig, en hund trenger virkelig varierende terreng for å styrke og balansere kroppen sin, det får man mye igjen for når man trener Agility, hunden vil tåle treningen mye bedre.

-men man må også noen ganger tenke på hvordan hunden beveger seg i terrenget, noen ganger kan det være behov for å prøve å begrense hundens "action" i skogen (noe jeg VET ikke alltid er lett :punk: ) og heller prøve å få den til å gjøre rolige og balanserte bevegelser, det er dette den får mest nytte av i det lange løp.

Har man drevet med hest så kan man ta med kunnskapene derfra og overføre det til hundeholdet, de fleste hester blir oppvarmet og leid ned etter trening, hvorfor skal ikke hunden få samme goden?

Jeg blir så revet med når det blir snakk om AG, belastninger og manglende fokus på kroppen til hunden at jeg nesten må begrense meg litt, men det er utrolig godt at flere og flere åpner øynene og ser at hunden trenger mer enn å kun trene bane ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører ofte folk sier at agility bare er belastning for hunden og at å trene det bare er å bryte ned hunden, fysisk. Hva tenker dere om det? Stemmer det eller er det trening på lik linje med annen hundetrening?

Vel, jeg mener nå ikke det.

Jeg har drevet med agility med hunden min over lengre tid, og jeg mener vel det at å trene agility en gang i uka + ikke har noe å si, så lenge du ikke trener agility på hardt underlag. Av min oppfatning har det ingenting å si, dersom du er flink til å gå turer et i ujevnt terreng. Men, jeg mener også at det er viktig å varme hunden godt opp før man begynner på treningsøkta i agility, slik at muskulaturen er varm. Og nedtrapping etter økta.

Men dette er min oppfatning, og jeg respekterer selvfølgelig at andre har andre meninger om agility. Våre hunder har aldri hatt problemer fysisk etter å ha gått agility noen år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så revet med når det blir snakk om AG, belastninger og manglende fokus på kroppen til hunden at jeg nesten må begrense meg litt, men det er utrolig godt at flere og flere åpner øynene og ser at hunden trenger mer enn å kun trene bane :)

Bare å slå deg løs! Jeg syntes det er spesielt at folk tar hundene rett ut fra bilen og ut på banen, at de ikke varmer opp, trener jevnt, etc. For det er mange som ikke gjør dette! Det sier seg selv at hundene ikke fungerer optimalt på dette viset.

Gode sprang- og dressurhester blir sett på som idrettsutøvere og varmet opp, gått ned, samt trent jevnt på varierende vis (tur i skogen, intervalltrening, dressur, sprang). Dessuten blir de ofte sjekket opp av equiterapauter og vetrinærer for å være sikre på at de ikke har vondt noensteder.. Hvorfor skal man ikke gjøre det samme med agilityhunder som trener agility flere ganger i uken, samt ofte er på stevner i helgene? Vil jo tro man vil bevare disse også lengst mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For folk som er interesserte i dette vil jeg tipse om foredrag med Laxmi B. Melwani. Foredraget handler om hvordan bygge opp en agilityhund og hvordan man unngår skader. Jeg er allerede påmeldt :)

Skulle gjerne dratt, men det er så langt og dyrt med fly! Så prøver å få henne nordover i steden :)

En veterinær som behandlet hunden vår som hadde en ryggskade, sa at agility var hundeverdenes ekstremsport. Det overrasket meg litt, da jeg bestandig har tenkt at langdistanse hundekjøring virkelig er ekstremsport... Men uansett: det er krevende for en hund å trene agility, det kan vi jo være enig om. At det er mer krevende enn å gå spor i skogen kan vi vel også være enig om.

Det var noen som spurte meg om hvordan jeg kunne trene agility med god samvittighet når det sliter sånn på hundene... Hva kan man si til slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å skrive om hvordan man skal sette opp et treningsopplegg generelt, for det må gjøres spesifikt til den hunden man har foran seg og den skal være sjekket igjennom i både muskler og ledd, samt at alle gangarter skal være mønstret.

Alle har også sine filosofier om hvordan ting skal legges opp, men holder man seg til god oppvarming, passe på at hunden ikke blir kald i pausene, går den ned etter trening og får noen til å lære seg å stretche hunden riktig, så er man på veldig god vei til gi hunden muskler som ikke er vonde og stramme etter trening.

Jeg mener at man bør tenke litt bredere når det gjelder treningen.

Gikk hunden tunge og belastende økter på banen idag? Da har den kanskje godt av å få en ruslerunde i bånd før man går og legger seg i om kvelden, da er sirkulasjonen satt igang igjen og slaggstoff kommer fortere ut.

Hvordan er det med nakken til hunden når den går med mye kontakt? Det kan forplante seg helt ned i ryggen, da kan det lønne seg og la hunden få gå rolige turer i skogen hvor den bruker kroppen (uten hodet opp i kontakt).

Gå gjerne slalom igjennom trær, sirkler osv, bevegelsene skal gjøres rolig (veldig viktig), helt fra snuten og ut til halen.

Alle hunder har godt av hvile så dem får restituert seg (de er laget av kjøtt og blod), så man må finne en god balanse mellom trening, hvile, foring og forebyggende trening.

Det høres sikkert ut som mye å tenke på, men når man først har kommet inn i mønsteret så går det av seg selv, bare tenke fornuftig og kanskje svelge at man kanskje må ut i skogen eller marka litt og trene med hunden (noe jeg ikke skjønner er kjedelig, men mange ser ikke på turer som nødvendig, desverre...) eller ut på en halvtimes tur før man legger seg for å myke opp stivpinnen som ligger i hundekurven.

Som Tone sier så bevarer man hundene lenger hvis man forebygger og tar seg av hunden både før, etter og mellom jobb, spesiellt de hundene som blir brukt veldig mye, det gjelder alle grener.

Har man trent hester på høyere nivå så har man endel erfaring med pleie, hvis hesten ømmer i et bein så kjøler man ned beinet etter treningen, det bør man gjøre på hunden også, bare et lite eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg her HEEELLT enig i at det er veldig viktig med oppvarming til Agility!

Men man må også huske at det er veldig mange forskjellige hunder som trener på "hobby"-basis som meg med Ssra... Hun kan ikke varme opp i 1/2time og 1/2time etterpå... Da har hun lite å bidra med på selve banen! Må begrense meg noe ja, men unge hunder med mye energi og mye trening blir det noe annet! Jeg varmer opp 10-15 min gange, og går lang tur etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...