Gå til innhold
Hundesonen.no

"Cherry- eye"


ella.sh

Recommended Posts

Siden i går har vi observert at Knerten har vært litt "hoven" og en anelse rød på innsiden av det nedre øyelokket. I dagtidlig var det blitt enda rødere, og det hadde blåst seg opp til en liten "pose" man kunne se når han så ut mot siden. Fartet selvfølgelig direkte til vet der de konstaterte at det var tårekanalen som var på vei ut, noe som kunne føre til såkalt "cherry-eye". Fikk med en salve vi skulle bruke morgen og kveld for å dempe irritasjonen, så kunne vi være så heldige at den trakk seg tilbake selv... I værste fall, hvis det ble værre og hele "poppet ut" ville vi måtte operere den på plass igjen.

Noen som har erfaring med dette, og evt hvordan gikk det? Er også redd forsikringen ikke skal ta det, ettersom veterinæren mente de kunne bruke imot oss at det var en "rasespesifikk"- greie...(??)

Trøster meg med at det visstnok ikke skal være smertefullt for hunden med mindre den blir hengende på utsiden og blir sår Men får nå litt vondt av bebien min lell, det er jo ikke pent :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser som er mest utsatt for dette er Bulldog, Cocker Spaniel, Beagle, Pekingeser, Neapolitansk Mastiff, og Basset Hound. Vanligste behandlingsmetode er kirurgi. Men jeg har hørt om tilfeller der det kan komme tilbakefall. Men jeg vet heller ikke så mye om dette egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeten min har faktisk fått konstatert Cherry-eye( eller bringebær-øye som veten sa :P ). Han er litt rød på innsiden, men thats it. Han fikk dråper som han gikk på i 10 dager,også fikk vi bare se det an videre. Dersom det blir værre,og det kommer en "pose"på utsiden må den opereres bort, men hvis han bare er litt rød og ikke plages av det gjør de ingenting.

Veten mente at det var ganske vanlig hos unghunder, men at de fleste vokste det av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...