Gå til innhold
Hundesonen.no

Veien fra løpetid til valper..


Guest Jonna

Recommended Posts

Da har løpetiden kommet og kanskje blir det parring om 14 dager. ;)

None husker muligens Blaze sitt første kull 2007 som ikke gikk heeelt uten dramatik. Det står om det i denne tråden.

Partneren til Blaze har blitt byttet ved to annledninger pga informasjon som dukker opp på dobbling av linjer, hannhunder som tar "mange" parringer samtidig o.l.

Den hannhunden som nå er bestemt at skal bli Blaze sin utkårete er en svart hannhund på hele 13år, som er importert fra Australia. Frisk og fin herreman. Men det er ikke "bare bare" å bruke en eldre herre, sæd prøve er tatt og formen hans er testet hos veterinær når det gjelder seksualdrifter (han har blitt tømt for ca 14 dager siden for frysing).

Fordelen ved å bruke ham er at han har hatt flere kull siden 1997 med gode resultater både her og der.

jack_foto_sv-1.jpg

Blaze trenger vel gjerne ikke noen mer informasjon om ;)

Fordelen med den hannhunden er at han har gitt avkommer etter min smak, ikke for grove, lette og fine, men uten at hannhundene har mistet hannhund preget. Fine arbeidskropper som gir liten belastning og fine vinkler. Ikke minst gode kvalitet i arbeid og mentalt.

Blaze er nå på dag en i løpetiden og skal nå föres med Royal Canin HT42d, jeg har fått en sekk gratis av reproduksjons för, og ettersom hun föres med RC normalt så ser jeg ikke at det kan gjøre noen skade. Og det inneholder ekstra vitaminer o.l. som jeg normalt hadde tilsatt i föret framover.

På dag 11 er det nå booket tid hos veterinær for blodprøve. Det er en fredag og jeg håper hun er klar over helgen og parring rundt 13-15 oktober. Evt blir det også blodprøve 13.

Bare håper hun ikke står i helgen da det blir umulig for meg reise ;) ;) Men hun har ikke latt seg parre før dag 14 på tidligere løp, men det kan jo forandre seg fra gang til gang. *krysser fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 490
  • Created
  • Siste svar
*klipp*

Blaze er nå på dag en i løpetiden og skal nå parres med Royal Canin HT42d, jeg har fått en sekk gratis av reproduksjons för, og ettersom hun föres med RC normalt så ser jeg ikke at det kan gjøre noen skade. Og det inneholder ekstra vitaminer o.l. som jeg normalt hadde tilsatt i föret framover.

*klipp*

Huh? ;)

Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Blaze er nå på dag en i løpetiden og skal nå parres med Royal Canin HT42d, jeg har fått en sekk gratis av reproduksjons för, og ettersom hun föres med RC normalt så ser jeg ikke at det kan gjøre noen skade. Og det inneholder ekstra vitaminer o.l. som jeg normalt hadde tilsatt i föret framover.

*klipp*

*fnis* Det blir interessante valper!

Fra spøk til revolver: hurra for løpetid! Nå satser vi på enda et flott sonenkull, som jeg gleder meg til å følge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende!

Husker godt siste kullet hennes- fulgte nøye med da ja ;)

Vi har også løpetid her i heimen nå, men skal ikke ha noe kull i år.

Det er alikevel mulig jeg må overvære en parring som er planlagt til helgen, da den ene hannhunden vår skal til pers på en svensk tjej.

Skal bli spennende å følge med videre! Har du planer om å beholde noe fra dette kullet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, spennende! Han var jammen lekker, han ...

Han er ikke fult så lekker nå lengre, alderen har selvsagt begynnt å tynge. Men han er frisk og fin (og vist nok veldig sulten, så sulten at han faktisk har nektet å parre tidligere pga han ikke hadde fått frokost ;) )

Så spennende!

Husker godt siste kullet hennes- fulgte nøye med da ja ;)

Vi har også løpetid her i heimen nå, men skal ikke ha noe kull i år.

Det er alikevel mulig jeg må overvære en parring som er planlagt til helgen, da den ene hannhunden vår skal til pers på en svensk tjej.

Skal bli spennende å følge med videre! Har du planer om å beholde noe fra dette kullet da?

Nei ingen planer om å beholde noen fra kullet selv, 2 AK er mer enn nok. Det har heller ikke dukket opp noen halvförvert. Men gjør det det så setter jeg ut en.

Kull navn er selvsagt bestemt da ;)

Jeg har en forkjærlighet for eventyr og fantasi. Så dette kullet vil få navn etter The Twilight Saga, en bok serie som jeg er veldig "forelsket" i. Også passer det bra ettersom det kan komme svarte, røde og sjokolade valper. Og om jeg er ekstra heldig så fins det dilut gen i 5 generasjon hos Blaze, og Jack er bærer av dilut. SÅ da kan det komme blå eller fawn også. Men jeg tviler egentlig på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke fult så lekker nå lengre, alderen har selvsagt begynnt å tynge. Men han er frisk og fin (og vist nok veldig sulten, så sulten at han faktisk har nektet å parre tidligere pga han ikke hadde fått frokost :P )

Sånne hannhunder liker vi! :P

Men en ting jeg har lurt på, ligner pelsen til en kelpie på labradorpels? Altså; har den dekkhår med underull, og er den generelt vannavstøtende som en labrador-pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å følge med på! Føler nesten at jeg burde lese bøkene, for å henge med på tråden... :)

:blink: du får vente litt slik at vi vet at det kommer valper før du kaster deg over dem da.

Sånne hannhunder liker vi! :)

Men en ting jeg har lurt på, ligner pelsen til en kelpie på labradorpels? Altså; har den dekkhår med underull, og er den generelt vannavstøtende som en labrador-pels?

AK har dekkhår og underull ja og er godt beskyttet mot vær og vind. Noen har selvsagt mindre underpels enn andre.

Den er ikke fullt så vannavstøtende som Labrador, dvs dem har ikke det fett lager i pelsen. Fordelen er at det nesten ikke lukter noe hund av AK. (til forsjell fra labbene jeg har hatt i hus). Dekkhårene er ikke fullt så stri som labben heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AK har dekkhår og underull ja og er godt beskyttet mot vær og vind. Noen har selvsagt mindre underpels enn andre.

Den er ikke fullt så vannavstøtende som Labrador, dvs dem har ikke det fett lager i pelsen. Fordelen er at det nesten ikke lukter noe hund av AK. (til forsjell fra labbene jeg har hatt i hus). Dekkhårene er ikke fullt så stri som labben heller.

Hvilken annen litt vanlig rase har lignende dekkhår? Når det gjelder hvor strie de er altså? Eventuelt hvor strie er de i forhold til korthåret vorsteher? Det jeg ikke likte med vorsteherpelsen var at den stakk seg inn i sofa og klær, opplever du det med AK-pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken annen litt vanlig rase har lignende dekkhår? Når det gjelder hvor strie de er altså? Eventuelt hvor strie er de i forhold til korthåret vorsteher? Det jeg ikke likte med vorsteherpelsen var at den stakk seg inn i sofa og klær, opplever du det med AK-pels?

Ikke som vorsterherpels nei. Nærmeste du kommer er vel egentlig Schäferhund, eller Norsk Buhund. Men AK er ikke helårs røytere! (takk og lov!)

Når dem røyter så kommer det mye 2-3 uker, så er det liksom stopp til neste gang. Samler seg som dotter gjor det, stikker seg ikke fast over alt som Labbe pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke som vorsterherpels nei. Nærmeste du kommer er vel egentlig Schäferhund, eller Norsk Buhund. Men AK er ikke helårs røytere! (takk og lov!)

Når dem røyter så kommer det mye 2-3 uker, så er det liksom stopp til neste gang. Samler seg som dotter gjor det, stikker seg ikke fast over alt som Labbe pelsen.

Godt å vite, har så lyst til å prøve rasen en gang. Kanskje når Cane er pensjonert. :blink: Så du må bare fortsette med oppdrettet ditt til da iallefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så moro! :blink: Gleder meg til å følge med på kelpibebiser. :)

Trente sammen med ei som hadde kelpie (Vicky - om jeg husker riktig) utrolig skjønn og kjapp lita snuppe.

Hmmm, det var ett ukjent navn for meg faktisk. Hvem er dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er wk. eieren heter torill :)

Ah, WK blir veldig skjeldent plassert i lagringsenheten min. AK derimot har jeg nesten stamtavlene på rams i hodet mitt :)

(lagringsenhet=hjerne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Så spennende! Lykke til med kullet! Det er noe spesielt med disse gamle hundene. Og når han har klart å bli så gammel og fortsatt er forholdsvis sprek så har ihvertfall han helsa i behold :) og gamle avkom til og med. Ikke dumt det.

hun er wk. eieren heter torill :)

Hun som trente (trener?) i FBK? Artig hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...