Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlskriterier: Engelsk mastiff


C.J

Recommended Posts

Sitat fra engelsk mastiff-klubbens hjemmeside:

"Hunder i avl må være HD & AD røntget. Det bør arbeidet for at et av foreldreindividene er HD og AD fri. (Avlsrådet kan gi dispensasjon dersom den planlagte kombinasjonen viser seg å være en positiv tilførsel til rasen og at hundens gener bør tas vare på, uavhengig av hundens HD, AA status). Hunder med sterk grad av en av disse lidelsene bør utelukkes helt i avl."

For det første; er det greit at det ene foreldreindividet har middels HD eller AA? Og hvor vil de (med "de" mener jeg raseklubben/oppdretterne) egentlig når de mener at det ikke trengs å tas hensyn til HD/AA-status så lenge genene ellers er verdt å føre videre? De vil jo bare føre HD/AA videre også? Er rasen så liten at de ikke kan utelukke hunder med middels grad?

Slik jeg tolker det kan faktisk begge foreldrene ha middels grad så lenge "kombinasjonen viser seg å være en positiv tilførsel til rasen". Dette er da ikke helt bra, er det vel?

Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, og lurer på deres meninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilke andre sykdommer rasen "normalt" sett plages med.. Hvis det er helt ukjent for oppdrettere/eiere at hunden har plager med hofter eller albuer - men dør av kreft når de er 3 år gamle - ja da ville også jeg satt at kreften var det man måtte ta stilling til først og fremst.

Hvis hundene er av en slik "type" (bygning) at den ikke plages av svak/middels grad HD/AA - så vil mange andre ting også være mer viktig å tenke på i avelen enn akkurat disse diagnosene (som i mange tilfeller kun er en bokstav på et papir).

Ergo - raseklubben er de som (man håper) har størst kompetanse, så det de sier pleier å være sånn nogenlunde greit nok. Dog vil nok "vi andre" sikkert ha vanskelig for å sette oss inn i en politikk som er veldig annerledes enn det vi praktiserer selv, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...