Gå til innhold
Hundesonen.no

Norsk hest dopingtatt i OL


Artemis

Recommended Posts

Jeg må få si at jeg er bare så skuffa,

Synes dette er noe av det laveste man kan komme når det gjelder idrett, spesielt når det er dyr i bildet!

De norske rytternes holdning skuffer meg..

Ikke at det er noe overaskelse at hestene dopes, barres, og blir brukt andre ufine metoder på, der har jeg sett med egne øyne.. Men faktumet at de ikke ser seg for gode til å gjøre det selv!

Er dette tilfelle håper jeg han blir utestengt fra sporten LENGE!

Han har i hvertfall mista all respekt hos meg.. Jeg er FLAU på norges veiene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo fælt at det skal være noe så enkelt som en salve som gjør utslag da.. Det sier seg vel selv at en hest som hopper 160-170 høye hindre tar man godt vare på bena på :D kan ikke forstå at senelindrende/kjølende salver skal bli betraktet som doping :P

Men preparatet er prestasjonsfremmende. Salven gir utslag på blod og urinprøver. Når man deltar i OL så bruker man ikke et ulovlig preparat ved en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men preparatet er prestasjonsfremmende. Salven gir utslag på blod og urinprøver. Når man deltar i OL så bruker man ikke et ulovlig preparat ved en feil.

Nei det er klart.. Nå har ikke jeg så peil på hvilken salver som går under doping og sånn. men husker selv jeg brukte å spyle senene til hestene mine med kaldt vann, ha på iceblue (heter det det tro.. Mange år siden jeg hadde hest gitt :P ) og så bandasjerte bena når jeg hadde brukt de litt hardt.. Forstår jo godt at folk vil ta godt vare på bena til så gode hester som de som er med i OL. .men klart.. Rytterene burde jo satt seg godt inn i hva som var lovlig og ikke lovlig å smøre på i GOD tid før en slik konkurranse for å ha sitt på det rene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dyreplageri -Fra nettavisen

"CAPSAICIN:

Capsaicin regnes som et smertestillende middel. Middelet kan gi en stor varmefølelse uten at det skader vevet. Det kan på mange måter sammenliknes med følelsen man får når man spiser chili. Det skal også ha den effekten at den sørger for at hjernen ikke merker smerte. Det blir ofte brukt for å hjelpe ved mindre beinproblemer og rehabilitering etter skade. Det er også et middel som kan brukes på mennesker."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en vet. jeg hørte i dag sa at det er skikkelig vondt for hesten (svir) - og det gjør at de løfter bena ekstra høyt når de skal hoppe for å unngå at noe er nær de vonde bena..

Men uansett er det ikke et tillatt preparat, og har visstnok heller aldri vært det. Så doping er det uansett "forundringen" til alle de mer eller mindre skyldige i saken.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser litt over at det ikke fantes spor av middelet på BEINA til hestene, når det vel er der det smøres på for å få størst effekt. Stoffet fantes kun i urinen.

Det faktum at 4 hester fra 4 forskjellige nasjoner testet positivt for det samme stoffet høres også merkelig ut i mine ører.

Capsaicin har jo vært et forbudt stoff i lange tider, og at 4 (eller fler) ryttere med viten og vilje skal ha risikert så mye -når de i så fall burde vite at dette stoffet lett oppdages på dopingtester, samt at alle medaljevinnere testes er utenfor min fatteevne.

Man kan jo bare spekulere, og det er en stygg tanke, men tanken om sabotasje har jo slått meg.

Dette var uansett utrolig synd og skuffende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Stusser litt over at det ikke fantes spor av middelet på BEINA til hestene, når det vel er der det smøres på for å få størst effekt. Stoffet fantes kun i urinen.

Det faktum at 4 hester fra 4 forskjellige nasjoner testet positivt for det samme stoffet høres også merkelig ut i mine ører. Capsaicin har jo vært et forbudt stoff i lange tider, og at 4 (eller fler) ryttere med viten og vilje skal ha risikert så mye -når de i så fall burde vite at dette stoffet lett oppdages på dopingtester, samt at alle medaljevinnere testes er utenfor min fatteevne.

Man kan jo bare spekulere, og det er en stygg tanke, men tanken om sabotasje har jo slått meg.

Dette var uansett utrolig synd og skuffende.

Det høres alt for merkelig ut. Mye her som ikke stemmer gitt.

Jeg er trist og skuffa, men jeg tror ikke at godeste Tony står bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist! Men det er noe muffens her!

Så på OL studio om den saken, og det er merkelig at 4 hester har det samme stoffet, som nesten ingen har hørt om, samt det var ingen spor på føtene til camiro. Tony virket veldig trist å skuffet! Og håper på å komme til bunns i saken. Vis, B prøven er positiv rykker bronjsen .. (og resultatene kommer i morgen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få si at jeg er bare så skuffa,

Synes dette er noe av det laveste man kan komme når det gjelder idrett, spesielt når det er dyr i bildet!

De norske rytternes holdning skuffer meg..

Ikke at det er noe overaskelse at hestene dopes, barres, og blir brukt andre ufine metoder på, der har jeg sett med egne øyne.. Men faktumet at de ikke ser seg for gode til å gjøre det selv!

Er dette tilfelle håper jeg han blir utestengt fra sporten LENGE!

Han har i hvertfall mista all respekt hos meg.. Jeg er FLAU på norges veiene..

Alle er uskyldige til det motsatte er bevist- og det er mye som er rart i denne saken.

Stusser litt over at det ikke fantes spor av middelet på BEINA til hestene, når det vel er der det smøres på for å få størst effekt. Stoffet fantes kun i urinen.

Det faktum at 4 hester fra 4 forskjellige nasjoner testet positivt for det samme stoffet høres også merkelig ut i mine ører.

Capsaicin har jo vært et forbudt stoff i lange tider, og at 4 (eller fler) ryttere med viten og vilje skal ha risikert så mye -når de i så fall burde vite at dette stoffet lett oppdages på dopingtester, samt at alle medaljevinnere testes er utenfor min fatteevne.

Man kan jo bare spekulere, og det er en stygg tanke, men tanken om sabotasje har jo slått meg.

Dette var uansett utrolig synd og skuffende.

Ja, jeg er helt enig- og jeg synes (som sjefs.vet på travbanen) at det virker ufattelig amatørmessig å dope hesten på en sånn måte, med et middel som er såpass godt kjent. Dessuten er det fryktelig rart at det er fire gode hester fra fire forskjellige land som ble dopet- alt i at it doesn't make sense. I tillegg leste jeg at ingen av hestene hadde utslag rett etter løpet, derimot flere timer senere. Ulogisk! Nei, jeg tror ikke Tony stod bak dette, og jeg tror at dersom han har gjort det har det vært uten vitende og vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Aftenposten.no:

"Landslagstrener Sylve Søderstrand innrømmer at det ble brukt salve på Camiro. Årsaken var at hesten hadde gnagsår under sadelen. Hvordan og hvem som har smurt inn salven, hadde ikke svensken noe klart svar på."

- Er det Tony Andre som har smurt det på?

- Nei, det er det ikke, sier den norske landslagstreneren."

Da har noen luringer vært ute og gått gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony er nok min yndlingsreprensentant for Norge i OL.

Men han har vel ikke så høy IQ hvis det var han som smurte på salven, med tanke på at det er lett og oppdage stoffet i både urinet og blodet og alle medaljevinnere blir testet.

Tror egentlig ikke at det var Tony som dopet Camiro. Han var jo helt forvirret når han fikk vite det stakkar.

Tony er nok kjempeglad i hesten sin og ville nok ikke gjort det mot Camiro.

Uansett hvem det var så burde de tenke på at det handler om uskyldige dyr.

Dyr kan ikke gjøre noe for å hindre å bli dopet, noe som idrettsutøverne i svømming,håndball,tennis osv selv kan bestemme.

Ingen dyr fortjener å bli behandlet på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire deltager fra fire forskjellige land, har smurt på salve.. Som må smøres på 5-6 ganger om dagen for å ha en liten virkning... og i tilegg er veldig lett å oppdage? Og når deltagerene sier det var dårlig sikkerthetstilsyn i stallen?..

Synes det er kjempekjipt. Hadde gledet meg til å se finalen, hvor Tony var rangert som første.

(OT: men de som driver med travhester, gir ikke hestene brød fordi det kan gå utover dopingtest!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Det er synd det med Camiro, og jeg også er en av de som synes det er veldig rart at 4 forskjellige utøvere fra fire forskjellige land tydeligvis har 'brukt' denne salva. Men ting sier jo mye når de sier det var dårlig sikkerhetsstilsyn i stallen, hallo det er jo OL det er snakk om. Da synes jeg sikkerhetstilsynet burde vært på topp. Men ja, min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...