Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan gjeting føre til mer gjeting?


LeneG

Recommended Posts

Jeg har fått råd om å begynne å gjete sauer med Bonnie for å bli kvitt annen gjeting. Da spesielt skyggegjeting.

Nå er det noen som mener at dette bare vil føre til økt gjeting på andre ting hvis jeg slutter igjen.

Er det noen her inne som gjeter med hundene sine?

Hvor mye gjeter dere og hvordan er hundene når de ikke får gjetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ringt han som skal avholde gjeterkurset.

Han mente at hunden ikke gjetet noe mer biler, sykler eller andre ting selv om den ble sluppet på sau.

Uansett hvor lenge den gjeter sau.

Jeg kunne fint ta gjeterkurset og så bestemme meg for om jeg vil gjete.

Spurte om hvor store muligheter jeg hadde for å få låne sau å gjete på og det var kanskje litt verre.

Kanskje jeg må kjøpe meg ett par-tre sauer å ha i hagen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes noe fasitsvar på det spørsmålet.

Om du får en hund som gjeter kun sau og/eller alt annet, er noe du selv som hundeeier er med og former og avgjør. Timing, grenser og riktig "kanalisering av energi" er helt avgjørende for å få en utpreget gjeter til å fungere tilnærmet normalt i et, for den, kjedelig familieliv.

Å trene på sau er utrolig morsomt, så uansett bør du ta et kurs i gjeting og la henne få prøve seg på sauen. Man kjører gladelig mange mil for å kunne trene på sau etter endt kurs om man får dilla.. *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes noe fasitsvar på det spørsmålet.

Om du får en hund som gjeter kun sau og/eller alt annet, er noe du selv som hundeeier er med og former og avgjør. Timing, grenser og riktig "kanalisering av energi" er helt avgjørende for å få en utpreget gjeter til å fungere tilnærmet normalt i et, for den, kjedelig familieliv.

Å trene på sau er utrolig morsomt, så uansett bør du ta et kurs i gjeting og la henne få prøve seg på sauen. Man kjører gladelig mange mil for å kunne trene på sau etter endt kurs om man får dilla.. *S*

Oi! Nå skulle jeg ønske du hadde noen gode råd for å kanalisere den energien riktig men det er kanskje vanskelig uten å være i nærheten av hunden det gjelder.

Jeg tar nok det kurset ja så får vi først og fremst se om hun tenner på sauen og ikke biter den ihjel.

Har en liiiten følelse av at jeg kommer til å få dilla ja :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke så lang avstand mellom Fetsund og Årnes da.. *S*

Blir jo litt OT i denne tråden, men du burde komme deg på et valpekurs hvor det fokuseres på kontakt og samarbeid (jada, jeg vet, det SIER de at de gjør på alle kurs, men.. ) Tror du må jobbe med fokusen på deg, så "alt det andre" blir litt glemt, jo før jo bedre. Hun er jo fortsatt ung og lett formbar. Dere to bør også gjøre små oppgaver sammen. Bare det å legge et kort spor for henne, et lite feltsøk eller en annen liten øvelse hvor hun må tenke og jobbe for belønningen kan gjøre underverker.

Du vil i hvertfall trenge litt lydighet og kontakt i gjetingen, tror neppe du får glede av det om hunden stenger alt annet ute og bare jager sau, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener en del kontakt med henne.

Problemet er at hun blokkerer såpass i gjeting av biler etc. at det ikke er mulig å komme gjennom.

Nå klarer jeg å avbryte gjeting og jaging på katter og barna så det er jo litt fremskritt :D

Når hun gjeter biler får jeg kommandert sitt og hun hører på det men er fremdeles "låst" i bilen.

Har jo gått valpekurs da. De hadde vel ikke så voldsom fokus på kontakt men...

Har sprengt budsjett jeg nå med Gry Løberg og kommende gjeterkurs så noe mer tillater desverre ikke økonomien.

Man lærer vel litt på gjeterkurset også?

Har sett en del videoer av første gjeting og der er det ikke mange som får kontakt med hunden sin ihvertfall :lol:

Årnes er ikke så langt unna nei :D Tilbyr du deg å hjelpe en virrete hundeeier med en enda mer virrete hund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...