Gå til innhold
Hundesonen.no

Salza og Fasit


minstemann
 Share

Recommended Posts

is4.jpg

dyrepark14.jpg

Mine hunder har mast lenge nå, om at jeg må lage dem en tråd på hundesonen... Vi har selvsagt lyst at så mange som mulig skal kommentere og si "Åååååå, så søt (evt fin, flink, pen...) :)

Den eldste er Sunny. Hun heter Paluna's Sunny Island på stamtavla. Hun er åtte år nå, en typisk familiehund. Jeg fikk Sunny på for da jeg var atten år gammel, hun har hatt to kull for oppdretten vår. Hun har trent litt agility og lydighet, men har gang på gang bevist at hun ikke er noen konkurransehund. Hun har vært en god læremester da, og har vært tålmodig til tusen med sin unge hundefører som ikke helt visste hva hun ville. Nå er hun i alle tilfeller pensjonist og bestemmer i stor grad over sin egen hverdag. Tur og trening blir etter som hun orker og vil.

august4.jpg

agility2.jpg

Den yngste, Salza, er tretten måneder nå -omtrent. Hun heter No deal's Zuverene Zara på stamtavla. Hun er Sunnys barnebarn. Hun kunne med fordel hett "mor vil mer" for det var derfor hun kom. Jeg hadde lyst på en hund som jeg kunne trene og konkurrere med, og det har jeg fått -tror jeg. Hun har masse nysgjerrighet og masse lek. En fantastisk hund på alle måter. Kjært barn har mange navn, sies det, Salza har to. Det tok ikke lang tid før Salza ble hetende Blåååndi -jepp, på grunn av oppførsel ikke utseende. Faktisk finnes det mennesker som tror Salza heter Blåååndi på ordentlig, for de har aldri hørt meg bruke noe annet. Salza og jeg satser primært på bruks, men kommer nok også til å starte i de laveste LP-klassene i alle fall.

krsand18.jpg

Dette bildet har Tine Therese tatt.

loppa9-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fasit og jeg har gått klasse en lydighet idag, og fikk 161,5 poeng og klarte akkurat opprykk til klasse 2.

Fasit har vunnet Dalane hundeklubbs vintercup i klasse en Flinke lille fasiten det!

ut på tur, aldri sur Fasiten har ENDELIG lært å svømme han. Men siden han ikke svømmer så godt enda, så er det greit at Salza kan hente dummyer som havner for langt ut på vatnet for han ...

  • 4 months later...
  • 9 months later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Natten har gått fint! Ingen flere uhell inne, og små springertroll sov godt fra halv tolv til kvart over seks. :hmm: Nå ligger Salza i sofaen og later som om vi ikke har stått opp -mens Fasit forsøker få igang noe aktivitet.. siden vi alt har vært ute og luftet oss, så får han vente til jeg er ferdig med morgenkaffen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dag.jpg

spise ute = bæsje ute!

I dag har Fasiten, Salza og meg vært på besøk hos min bror. Det har vært dagens store utflukt -for det blir unektelig en hel utflukt når man skal ha med seg en åtteukersvalp på besøk og være der en stund. Jeg følte nesten jeg pakket en stellebag. V&H måtte han ha med, og da måtte vi jo ha egne skåler også -er jo ikke alle som liker å få masse v&h-kliss på menneskeskåler... leker, teppet som det lukter mamma av (det er han jo rørende opptatt av) og okseører :) Og så var det jo bare å hive seg avgårde på bussen -med bussbytte -Og verdens tyngste ryggsekk og en valp som ikke går, og en voksen hund som mer enn gjerne går -hun kan faktisk dra oss alle om vi nå skulle være så trege... jaja, vi kom oss jo både på besøk og hjem igjen vi. Koselig var det også.

Formiddagen tilbrakte vi i hagen, Fasit har spist litt på noen busker og trær, og Salza driver og jobber med noe drenering. Guri som den hunden tar seg friheter nå når hun kjeder seg litt, og jeg er opptatt med andre ting (Fasit som spiser rhododendron feks.

Fasit har for øvrig for det meste drevet med dette idag:

dag2.jpg

Og nå er det natt for små springertroll :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har Fasit vært med på jobb -og gurimalla det var et skummelt sted med en gang vi kom inn! Han fikk så lav kroppsholdning at han nok kunne blitt forvekslet med en basset :ahappy: Han diltet etter meg i en times tid, og så gikk han og la seg på saueskinnet sitt -og der sov han i seks timer og våknet et kvarter før vi skulle hjem :ahappy: Stakkars, det var jo folk innom idag som gjerne ville hilse på han, men han var helt lost! Flinkeste lille valpen det!

Etter jobb så hentet vi Salza som har vært hos naboen idag. De syns nemlig så synd på Salza som måtte være alene hjemme at de hentet henne med seg ut i hagen. Det var så kjekt å hente henne, for Fasit viste med all tydelighet at han kjente igjen naboen og naboens bikkjer. Han blir mer og mer husvarm, i går la han ikke merke til verken folk eller fe -og idag viser han tydelig nysgjerrighet på folk han ikke kjenner, og gjensynsglede for de han kjenner. Søte lille valpis!

Og så har han vært med på agilitytrening, og gått fra fang til fang mens matmor har prøvd å forklare Salzadyret hva felt er :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en spennende dag for en liten valpis, og enn så heldig å få bli sosialisert på koselige agility-tanter og onkler da! Det pleier jo alltid å være koselige folk, som ser små håp i alle hunder.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har kidnappet den søte valpen min som helst ville ligge på fanget og sove, og erstattet den med en ankelbitende smådjevel -kan vedkommende bytte tilbake snarest!

:ahappy: Er det ikke herlig når de virkelig er husvarme og begynner med det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har kidnappet den søte valpen min som helst ville ligge på fanget og sove, og erstattet den med en ankelbitende smådjevel -kan vedkommende bytte tilbake snarest!

:ahappy: Jeg glemte å skrive i kontrakten at "valpen selges som kamphund alternativt piraja".. :ahappy::ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy: Er det ikke herlig når de virkelig er husvarme og begynner med det der?

Joda, det er helt fantastisk. :blink:

:ahappy: Jeg glemte å skrive i kontrakten at "valpen selges som kamphund alternativt piraja".. :blink::hmm:

Ja, det har du visst glemt å skrive..

Han er ganske søt da, og det er bra for han! Nå fikk han en liten oksestrupe for å få tid til å legge seg ned å kjenne hvor trøtt han egentlig er... men den strupen var visst så god at han måtte ligge å frustrasjonspipe fordi han ikke fikk den i seg fort nok.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Noen har kidnappet den søte valpen min som helst ville ligge på fanget og sove, og erstattet den med en ankelbitende smådjevel -kan vedkommende bytte tilbake snarest!

(se under)

:ahappy: Jeg glemte å skrive i kontrakten at "valpen selges som kamphund alternativt piraja".. :blink::blink:

Hey! Det er jo "Springer-buller" jo! :hmm::ahappy:

(og for de som ikke har fått det med seg så er det en intern spøk mellom Huldra og meg dette med "PitBull-Tulla". Flinkeste Tullamamma'n :ahappy: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er helt fantastisk. :ahappy:

Ja, det har du visst glemt å skrive..

Og så "glemte" jeg å skrive at jeg pleier å dope ned valpene, sånn at de er skikkelig utafor de første dagene hos nye eiere. Det er smart fordi de da blir veldig glad i den søte, snille valpen med en gang, og når dopet går ut av kroppen og valpen blir sitt gamle gale jeg, har de nok håp om at valpen atter igjen skal vise slike "søte, snille takter". Egentlig kan valpekjøperne bare glemme det - for søte sluttet de å være da de tippet 6 uker.. :blink::ahappy:

Han er ganske søt da, og det er bra for han! Nå fikk han en liten oksestrupe for å få tid til å legge seg ned å kjenne hvor trøtt han egentlig er... men den strupen var visst så god at han måtte ligge å frustrasjonspipe fordi han ikke fikk den i seg fort nok.. :blink:

Nåh! Matvettet er i behold ja! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...