Gå til innhold
Hundesonen.no

FURminator


Recommended Posts

Dette hørtes ut som en fin ting! Dalmatineren min røyter som et ******* akkurat nå :)

Burde jeg kjøpe large eller medium?

Og er det bare for hunder med underull kanskje? Dyr var den.

Jeg ville kjøpt medium til en dalmatiner. Large er det kanskje litt vanskeligere å komme til overalt med?

Den er bare for hunder med underull så vidt jeg har forstått i alle fall. Det er jo de som røyter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar
Jeg ville kjøpt medium til en dalmatiner. Large er det kanskje litt vanskeligere å komme til overalt med?

Den er bare for hunder med underull så vidt jeg har forstått i alle fall. Det er jo de som røyter. :)

Nå har ikke min springer underull på samme måte som en tibbe, men den røyter da likevel.. Det jeg er skeptisk til, er om det er noen form for kniver på denne flotte saken, eller tagger som river ut pelsen, og hvorfor folk sier den tar med ikke-død pels..?

Og så har jeg spesielt lyst på svar fra Anette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke min springer underull på samme måte som en tibbe, men den røyter da likevel.. Det jeg er skeptisk til, er om det er noen form for kniver på denne flotte saken, eller tagger som river ut pelsen, og hvorfor folk sier den tar med ikke-død pels..?

Og så har jeg spesielt lyst på svar fra Anette. :)

Dette lurer jeg å på! For jeg vil ikke ha skåret av pelsen på dyret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke min springer underull på samme måte som en tibbe, men den røyter da likevel.. Det jeg er skeptisk til, er om det er noen form for kniver på denne flotte saken, eller tagger som river ut pelsen, og hvorfor folk sier den tar med ikke-død pels..?

Og så har jeg spesielt lyst på svar fra Anette. :)

Jeg er ikke sikker på det med underull, men den kan i alle fall brukes på hunder som røyter...

At den tar med ikke-død pels skal jeg ikke nekte for. Det er fort gjort å bruke den for mye, og da tar den også mer pels enn det som er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt medium til en dalmatiner. Large er det kanskje litt vanskeligere å komme til overalt med?

Den er bare for hunder med underull så vidt jeg har forstått i alle fall. Det er jo de som røyter. :)

Er den ikke for alle hunder da? og alle typer pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt medium til en dalmatiner. Large er det kanskje litt vanskeligere å komme til overalt med?

Den er bare for hunder med underull så vidt jeg har forstått i alle fall. Det er jo de som røyter. :)

Føler meg litt teit her, som ikke vet alt om pelsen til min egen rase, men jeg var altså ganske sikker på at dalmatinere ikke hadde underull? Bare en type hår på en måte.

Og han røyter jo, veldig, hele året. Men pelsen hans er veldig glatt, altså den ligger tett tett inntil kroppen, det går omtrent ikke ann å klappe ham mot hårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, Lola Pagola! Det finnes mange forskjellige pelstyper, og de fleste av dem faller av sånn innimellom. Det er ikke bare hunder med masse underull som røyter. Din dalmatiner har dekkhår, mange og tette, men ikke underull. Min springer har både dekkhår og underull, og noe lang pels som ser ut som en slags blanding. En tibbe har litt dekkhår, men kanskje mest underull, og alle tre rasene røyter.

Det jeg lurer på er liksom hvordan denne mekanikken fungerer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe vits, men den skal jo gå på alle typer, hvis man vil bruke den.

Det stemmer ikke. Hvis du går på FURminator sine hjemmesider finner du lister over hvilke raser man kan bruke den til, og hvilke raser man bør unngå å bruke den til.

Huldra og Lola Pagola: Jeg har tydeligvis surret litt her. Glem det jeg sa om underull. FURminator kan brukes på røytende hunder og katter, uansett type pels. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått prøvd den nå? Er veldig veldig skeptisk til slike ting. Tør ikke bruke coat king, og vil ikke skjære i pelsen, men vil gjerne få bort røytepels og jevne den litt til. Vil du fortelle om erfaringene dine på Norma? :)

Jeg må dessverre skuffe deg, jeg har rett og slett hatt altfor lite penger til å investere i annet enn ting jeg VET jeg trenger :D Men jeg har faktisk tenkt til å kjøpe den om et par dager, så da kan jeg gi deg en oppdatering! Tror jeg kommer til å teste den på Orry, sånn i tilfelle den "ødelegger" pelsen. Pelsen hans trenger ikke å være i like fin kondisjon som Norma sin nemlig, så da kanskje han kan være prøvekanin? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei på Canis i en lignende tråd sa at det er små kniver som skjærer pelsen, og hun kunne tydelig se at det ble "klippet" bort pels hun gjerne skulle hatt med seg inn i utstillingsringen. Hun syntes pelsen ble hakkete og ujevn, om jeg skjønte henne riktig.

Jeg har ikke turt å kjøpe den, nettopp fordi jeg ikke vil ødelegge utstillingspelsen. Foreløpig klarer jeg fint å håndtere X'ens røyting på annet vis - men jeg skjønner også at hennes lodne hårballer spredt rundt på gulvet er lettere å forholde seg til en for eksempel dalmatiner- eller kelpiepels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en og er veldig fornøyd med mengden hår den tar av i røytetiden, men jeg synes spisshundpelsene på mine er litt lang for den. Jeg mener den passer absolutt best på kortere pels som dalmatiner, kelpie, rottweiler, korthårcollie osv. Jeg kommer ikke til å bruke den ofte selv om de røyter og ihvertfall ikke noe særlig på bukser og haler og sånne steder hvor pelsen skal være lang, for den har kniver ja og de skjærer (prøvde på mitt eget hår jeg, fikk etasjeklipp på null komma niks :lol: )

Men det skal den ha, nå som mine røyter så er den super på å få ut løs underull! Har kortet ned "stelletid" mye og det setter spesielt Bris stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LBL og Emma: tusen takk! Da vanker det nok ingen FURminator i hus her nei.. Får holde oss til vanlig børste og kam. :lol:

Anette: jeg ville nok også prøvd den på en pels det ikke var fullt så nøye med som med Normas pels. Skjønner godt du vil ta vare på utstillingspelsen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei på Canis i en lignende tråd sa at det er små kniver som skjærer pelsen, og hun kunne tydelig se at det ble "klippet" bort pels hun gjerne skulle hatt med seg inn i utstillingsringen. Hun syntes pelsen ble hakkete og ujevn, om jeg skjønte henne riktig.

Jeg har ikke turt å kjøpe den, nettopp fordi jeg ikke vil ødelegge utstillingspelsen. Foreløpig klarer jeg fint å håndtere X'ens røyting på annet vis - men jeg skjønner også at hennes lodne hårballer spredt rundt på gulvet er lettere å forholde seg til en for eksempel dalmatiner- eller kelpiepels.

Jeg har ikke merket noe til hakk osv i pelsen på Bridie. Eneste problemet her var at jeg ikke helt stoppet i tide... :lol: Det ble det lite pels av! :lol: men den er vokst ut igjen nå, og jeg ser absolutt ingen forskjell i pelskvaliteten.

Jeg kommer til bruke Furminatoren heftig i røyteperioden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe til hakk osv i pelsen på Bridie. Eneste problemet her var at jeg ikke helt stoppet i tide... :lol: Det ble det lite pels av! :lol: men den er vokst ut igjen nå, og jeg ser absolutt ingen forskjell i pelskvaliteten.

Jeg kommer til bruke Furminatoren heftig i røyteperioden!

Det er også litt skummelt, om en brått går for langt.

Siden jeg tror jeg stiller hakket mer enn deg (!), venter jeg med denne til røytingen blir et uoverkommelig problem.

Bernerpelsen som faller av blir til små baller/dotter som er lette å plukke eller støvsuge, så da overlever jeg lettere røytingen, sammenlignet med de rasene hvor det blir hårSTRÅ overalt.

Berner er best, ingen protest! :)

Eller er det CC, kanskje, så en slipper enhver børste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også litt skummelt, om en brått går for langt.

Siden jeg tror jeg stiller hakket mer enn deg (!), venter jeg med denne til røytingen blir et uoverkommelig problem.

Bernerpelsen som faller av blir til små baller/dotter som er lette å plukke eller støvsuge, så da overlever jeg lettere røytingen, sammenlignet med de rasene hvor det blir hårSTRÅ overalt.

Berner er best, ingen protest! :lol:

Eller er det CC, kanskje, så en slipper enhver børste?

hehe, ja kan vel hende jeg hadde vært mer forsiktig om jeg sku stille Bridie jeg også, men sånn slags aktiviteter driver vi visst ikke med... Slik er det med en eier som ikke tørr vise seg i ringen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja kan vel hende jeg hadde vært mer forsiktig om jeg sku stille Bridie jeg også, men sånn slags aktiviteter driver vi visst ikke med... Slik er det med en eier som ikke tørr vise seg i ringen :lol:

Du vet at det er hunden dommeren skal se på?

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, Lola Pagola! Det finnes mange forskjellige pelstyper, og de fleste av dem faller av sånn innimellom. Det er ikke bare hunder med masse underull som røyter. Din dalmatiner har dekkhår, mange og tette, men ikke underull. Min springer har både dekkhår og underull, og noe lang pels som ser ut som en slags blanding. En tibbe har litt dekkhår, men kanskje mest underull, og alle tre rasene røyter.

Det jeg lurer på er liksom hvordan denne mekanikken fungerer??

Da tror jeg at jeg skal ønske meg en medium furminator til bursdagen min :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...