Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket hundefôr anbefales?


Guest LeenaM

Recommended Posts

Hunder som er vant til å spise kun én type tørrfôr, får ofte magetrøbbel ved skifte av fôr. Jeg for min del fôrer på Vom & Hundemat pluss allverdens slakteavskjær, og gir aldri tørrfôr. Men hundene mine kan likevel fint spise tørrfôr av ulike typer (de vinner dette til stadighet på diverse arrangementer) uten å reagere på det.

Jeg tror at en sunn VARIASJON av mattyper er det beste for hunden. I naturen spiser de jo ikke samme typen mat, dag etter dag. Mine hunder spiser sjelden samme råvarer tre dager på rad, så det er ikkeno' problemer for dem å skifte matseddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Labb er det siste hundeforet jeg ville kjøpt <_< Mora mi er dyrlege, og de fleste hunder som kommer på kontoret pg hudkløe bruker labb :shocked: Vi bruker Pro Plan på våre hunder, det fungerer veldig veldig bra :rolleyes: Pelsen er blank og fin fordi det er tilsatt omega 3 i foret. I de fleste andre hundefor burde man tilsette omega 3, og det blir masse gris <_< Royal Canin og Eukanuba er også gode merker :rolleyes:

http://www.purina-proplan.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd alt fra Labb til RC. Fortiden går det mest i Proplan med laks og ris og V og H. Har prøvd Labb, noe som endte meg mye røyting og sene lufteturer. alt som gikk inn gikk ut igjen. jeg har vært veldig fornøyd med proplan, selv og jeg har en matglad hund er det greit med litt variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal vurdere hva slags fôr man skal gi, bør man først se på hva slags hund man har og hva slags aktivitetsnivå den har.

En valp bør få nok protein til veksten, da fôr med mye karbohydrater/fett og lite protein gjør at hunden heller legger på seg enn å bygge opp kroppen slik den skal. Valpen vokser i høyden til den er omlag ett år (+/-), og inntil da trenger den masse proteiner for å bygge opp cellene i kroppen. Etter at høydeveksten er ferdig trenger hunden fremdeles nok proteiner til å utvikle seg fra skranglete tenåring til voksen hund, men den trenger ikke lenger så mye mat pr kilo kroppsvekt som før.

En hund som er for tynn bør få mer protein og fett, mens en hund som er for tykk bør få mindre karbohydrater/fett. Det hjelper ikke å redusere mengden fett hvis man øker mengden karbohydrater, for begge deler gjør hunden overvektig om den får for mye i forhold til aktivitetsnivået.

Har man en veldig aktiv hund, eller en hund som er mye ute i kaldt og rått vær, så er det lurt å gi ekstra fett. Ikke for at hunden skal legge på seg, men for at den skal forbrenne fettet og omdanne det til energi og varme i kroppen.

Har man en lite aktiv hund, bør man gi mindre karbohydrater og fett (eller rett og slett mindre mat i det hele tatt), så den ikke blir overvektig.

Jeg gir ulik mat fra dag til dag, alt ettersom hundene mine trenger det. Den ene trenger å gå litt ned i vekt, så han får mer proteiner (magert kjøtt). Den andre er litt for tynn, og trenger å gå litt opp i vekt - han får mer kjøtt med større fettinnhold. Når de røyter, så får de lever og rå eggeplomme og (begge inneholder b-vitaminet biotin, som er bra for å hud og hår, og for å "gro" ny pels). Når det er kaldt, får de mer fettrikt kjøtt. Når det er varmt får de mindre fett. Det er egentlig veldig enkelt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har gått runde på runde med alle hundene mine, og alle tre hundene går på forskjellig for, alt ettersom hva som har passet dem best :yes:

Eldste går på Hills i/d, pga fordøyelsen hans. Hverken RC eller Eukanuba fungerte på ham, ei heller V&H

Mellomste går på RC slankefor, hun legger på seg bare hun ser mat. Hills likte hun ikke og av Eukanuba blir pelsen grusom.

Yngste veksler mellom Hills lam og Proplan laks, kylling fungerer han dårlig på.

Alle hunder er individueller og passer ikke på alle for. Du må nesten tilpasse det til hunden din.

Men RC, Hills og Proplan er de forene jeg ville ha begynt med å se på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi får Pro Plan med laks for øyeblikket. Han er snart ferdig med en valpesekk nå og så blir det voksen mat gitt. Han liker best laks og jeg skjønner hvorfor for den lukter mere enn det kylling/lam gjør :yes: heheh. han fungerer supert på det så jeg vil ikke prøve noe annet med mindre han skulle ha fått noe spesifike problemer med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis du kommer hit en tur så blir nok den valpefeberen kurert rimelig kjapt 😆
    • Fryseren er vel slått på uavhengig av hva som ligger inni den  
    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...