Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket hundefôr anbefales?


Guest LeenaM

Recommended Posts

Guest LeenaM

hei. hvilket hundefôr anbefaler dere å bruke? :blink: labb har jo vært best i test to ganger, men mange vil jo heller anbefale royal canin eller eukanuba. hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket hundefòr som passer til hver enkelt hund er veldig individuelt.

Royal Canin, Pro Plan og Hill's er merker jeg vil anbefale deg å teste ut.

Jeg vil derimot IKKE anbefale Labb eller fòr kjøpt i dagligvarebutikker!

Labb har jeg sjøl elendige erfaringer med, og vet om fler som har fått hunder med kløe, dårlig pels og magetrøbbel ved fòring med Labb. Hundene driter i mengder, og må ha mer av fòret enn av andre merker for å bli mette.

At Labb vinner hver eneste gang Tv2 har testing av hundefòr, er meg en gåte. Aldri mer Labb til mine hunder iallefall. Min forrige Berner utvikla allergi pga Labb, og slet med hyppige øre -og øyebetennelser, våteksem og annen eksem så lenge ho fikk Labb. Da vi slutta med Labb ble de plagene så og si borte. Bare noen få tilfeller av våteksem etter fòrskifte.

Det er bare å lese innholdsfortegnelsen på butikkfòrmerkene, så skjønner du fort at det ikke er kvalitetsfòr det er snakk om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

takk for svar =) da skal jeg holde meg unna labb, tror jeg.. men fetteren min har en golden som går på labb. hun har fin pels og holder seg bra (er fôret med labb hele livet og er nå litt mere enn 1 år). så det er jo forskjellig fra hver hund som gullen skriver over her ; ) jeg har aldri tenkt på å kjøpe fra matbutikk engang.. det er noe jeg alltid har tenkt å holde meg borte fra.. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at hvilket for du bruker må være opp til hver enkelt..

Bare sørg for å bruke for DIN hund har det bra med.

Selv bruker jeg Pro Plan, det er et for min hund fungerer bra med.

Jeg gir også olje som tilskudd hver eneste dag, og et rått egg i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at labb kommer ut best i test er pris. Labb er billig og det er ganske enkelt fodi at det ikke er et fullverdig for. Noe jeg reagerer på er at de tester ikke foret over så lang tid at man kan se f.eks. pelskvaliteten. Min anbefaling er Royal canine. Hundene liker det, pelsen blir blank og fin pluss at det er tydlig at dyra gjør seg godt av dette foret. Masse energi som ei bikje skal ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere positive erfaringer med Labb, enn jeg har med Hill's og Eukanuba. Allikevel er jeg aller mest fornøyd med Royal C. på hundene mine - de får så mye energi og fin pels! Eller går hundene mine veldig bra på ProPac.

Den siste testen Labb vant, var tatt uten at prisen var med i regnestykket.

Hvis Labb fungerer bra, ser jeg ingen grunn til å bytte fôr. Labb er fullkostfôr å inneholder alt det hunden trenger å få i seg. Å si at labb ikke er fullverdig fôr, er kun basert på personlige erfaringer. Labb er det hundefôret det blir solgt mest av i landet og det er f.eks mange hundekjørere som bruker labb. I tillegg vet jeg at vår tidligere verdensmester i lydighet forer med labb, så det skal ikke ha noe å si for ytelsen til hunden i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen venner som forer hundene sine med Labb, og de har ingen problemer med det foret. Selv har jeg aldri brukt det. Jeg bruker Royal Canin og Vom & Hundemat til mine og er veldig fornøyd med det! Flott pels og spreke hunder! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også venner som forer hundene sine på Labb, men jeg synes de har klissete pels, og dårlig ånde.. MeN..skal sies at den ene er en 11 år gammel langhåret vorster, som har gnafsa Labb og annet "billigfor" hele livet, og han lever i beste vellgående:)

Selv forer jeg V&H + annet rått snaks, og litt kvalitetstørrfor ved siden av for å holde magen i gang!

Min tåler ikke Royal Canin, hun får diare og "svak" mage av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes labb er blitt litt dyrt da, siden hunden må ha såpass mange gram fôr pr. dag. Med propac trenger hunden bare litt mat, så når det koster ca 400,- for 15 kg, blir det mye billigere enn om jeg skulle kjøpt labb. Royal Canin får jeg gratis (sponsor), så derfor bruker jeg det til mine hunder.

Leste forresten at hver 4. hund i landet fôres med Labb, så det må da fungere greit på ganske mange hunder...

Gir hundefôret riktig næring til hunden din? En ny doktorgrad viser at det er lettere for hunden å ta opp proteiner fra fiskemel enn fra kjøttbeinmel. I Labb hundefôr er det brukt fiskemel siden oppstarten i 1996.

Labb følger med i utviklingen av hundefôr de også og blir stadig bedre.

EDIT: Jeg høres ut som en skikkelig Labb forkjemper... Jeg bruker det ikke til egne hunder, men er så lei av at det blir kalt for billig og dårlig fôr, da det er et godt høykvalitetsfôr som fungerer for veldig mange. De fleste kan klaare å fiske frem en historie om hvor dårlig et fôr har fungert på hunden. Jeg har mange historier etter Hill's, men det betyr ikke at Hill's er et dårlig fôr! Det betyr bare at jeg har en hund som går dårlig på det merket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med bcAmira! Noen hunder tåler ett spesielt for, andre blir nærmest syke av det samme foret! Veldig individuelt hva den enkelte hund liker og tåler. Vet om flere hunder som har levd gode liv og blitt gamle, foret på Labb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan liste opp en del fôr vi ikke kommer til å bruke igjen, men det har, som andre har nevnt, med hundene å gjøre. De fleste fôrene man får kjøpt her i Norge i dag er egentlig gode, med noen unntak.

Jeg fôrer med Royal Canin og av og til VH, og er fornøyd med det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si at jeg sjøl fòrer med Royal Canine etter at det ble slutt på importen av Oliver's hit til landet.

Bella har også vært innom Pro Plan, som er det merket Mona helst vil ho skal gå på, av en eller annen grunn.

Tyson får Hill's når han er hos pappa'n sin, og både Albin og Bella fikk Hill's valpefòr det første leveåret. Det er også et fòr som passa bra for dem.

Jeg er veldig fornøyd med Royal Canine så langt. Hundene liker fòret og pels og avføring er av godkjent kvalitet. :lol:

Da ser jeg bort fra at Bella har vært helt avrøyta i sommer.. :lol:

At noen hunder fungerer på Labb forundrer meg ikke...enkelte hunder lever et langt og godt liv på matrester, og det jeg vil kalle "dårlig" hundemat.

Prata med noen gjester på jobb så sent som for 1-2 timer siden, og deres hund, som nå var død, fikk bare matrester fra deres bord, og levde bra på det, og hadde blank, fin pels.

Men min egen, og mange andres erfaringer med Labb, tilsier at jeg aldri vil prøve det igjen så lenge det finnes bedre fòrmerker for mine hunder på markedet.

Men, for all del.. hvis hunden tåler Labb og fungerer bra på det, så er det jo bare å fortsette med det hvis man er fornøyd.

Det viktigste er at hunden liker fòret og holder seg frisk og rask på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

jeg skal ihvertfall prøve labb ; D siden vi har fått sånn gratis valpepakke, med 4 prøveposer, en leke, matskål osv =) kan jo hende at hun går bra på det. men ellers er det lurt å bytte på mye med fôret, sånn at hunden får en "sterk" mage =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med Specific (600kr pakka hos vet'n - varer 3 uker på labben min) - og gir LABB som godbiter (fra valpepakken, har en ny valp hver måned jeg :blink:). Uten LABB var hun løs i magen og dreit mye. Med LABB som godbiter gjennom dagen jevnet alt seg, og hun synes de er kjempegode ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd labb på Turbo men har prøvd rc og hills, rc fungerer han helt fint på og kan godt hende jeg går over til det når jeg slutter å jobbe her jeg jobber nå. Hills gikk han på i 1,5 år men han fungerer bare dårligere å dårligere på det så nå har vi så godt som helt gått over til precept og v&h. Er veldig fornøyd med precept hittil iallefall. Eneste er at han legger mer på seg av dette enn hills men tror det kan være at han tar til seg mer næring av precept da han går mye mindre på do også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste forresten at hver 4. hund i landet fôres med Labb, så det må da fungere greit på ganske mange hunder...

Det er vel ikke nødvendigvis noe kvalitetsstempel... Pizza Grandiosa utgjør også en stor andel av det folk spiser her til lands, men jeg konkluderer vel ikke med at det er fullverdig mat for et menneske liksom *flir*.

Min bedlington levde hele sitt liv på Frolic og matrester, han, og ifølge OSS fungerte det helt utmerket den gangen. Når jeg tenker tilbake på det, så tror jeg ikke vi reflekterte stort over at han alltid hadde diarè eller veldig løs mage, kanskje var ikke pelsen optimal heller - men vi hadde ikke noe å sammenligne med, så vi tenkte ikke stort over det... Ergo ville nok vi sagt at Frolic var et utmerket fôr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:)

Fôrtype avhenger veldig av hvilken type hund du har, hva du bruker den til og alder osv.

Jeg anbefaler til helt vanlige normale "hverdagshunder" som har sin faste tur hverdag og som ikke har noen spessielle behov ProPlan Adult/puppy. Er hunden litt kresen er Lam og Ris ett veldig godt valg, er hunden lang i pelsen anbefaler jeg heller laks og ris! Kylling og ris er godt for variasjon i kosten.

Hundefôret i fra Royal Canin er like greit som det i fra ProPlan, eneste jeg syns med det er at det er vanskelig å bytte på litt smaker og du kan få en matlei hund! Royal Canin har også en del godt fôr som er tilpasset de mindre rasene, noe som er å anbefale for disse.

I butikken hvor jeg jobber har vi 3 hovedtyper for, de to ovenfor også har vi Eukanuba som da er det "dårligste" fôret av de vi selger, selv om det er langt i fra dårlig.

Det fôret jeg anbefaler mest er Breeders Choice's fôr, f.x det jeg bruker på min egen nemlig Active Care. Det er veldig god på smak etter som jeg har en utroolig kresen hund selv som sluker denne maten.

Vidre er også BC fôret Avoderm noe jeg kan anbefale for hunder som sliter med sensible mave eller hundproblemer som eksem, flass o.l.

Jeg anbefaler også på det sterkeste alle hundeeiere å bruke SalmoPet (lakseolje) over maten til hundene sine!

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Takk for svar =) Bare lurer på; Hvorfor bruker man lakseolje o.l. i maten til hunden? : ) Vi kjøpte Eukanuba i går, siden det er det oppdretteren bruker, må vi uansett starte med det ; ) Vi har tenkt til å bruke litt forskjellige, sånn at hunden tåler mere når det gjelder magen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...