Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstillingsbilder


Zoey

Recommended Posts

Jepp jepp!

Jeg er ute på noen utstillinger, og prøver å stille så godt jeg kan!

Tenkte kanskje at vi i denne tråden kan legge ut bilder av hundene våre som står stillet opp, og så kan vi komentere hvordan vi synes står! Litt konstruktiv kritikk er alltid fint:)

Begynner med å hive ut noen av min hund:

DSC_2310.jpg

DSC_2308.jpg

http://i286.photobucket.com/albums/ll110/F...ca/DSC_2316.jpg

DSC_2309.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 345
  • Created
  • Siste svar

Fin hund. Hun ser veldig oppmerksom ut, også, og det er jo et kjempefint utgangspunkt!

Dette er det beste, synes jeg: http://i286.photobucket.com/albums/ll110/F...ca/DSC_2316.jpg

Synes kanskje du har strukket henne litt mye på de andre tre. Fra hasen og ned skal bakbeina være loddrett, og frambeina skal også være loddrette. Synes også du kan prøve å få henne til å se mer framover, ikke opp på handleren. Slik hun står nå, får hun såkalt "hjortehals" - altså at halsen bøyer seg bakover, "feil vei" i forhold til hvordan buen på en whippethals skal være. Hjortehals er korrekt på italiener, men ikke på whippet.

Rent bildemessig synes jeg du har funnet en veldig fin bakgrunn. Personlig synes jeg det er finere om du bildet er tatt fra en vinkel biiiiittelitt foran hunden, så man får mer inntrykk av uttrykk (hehe) og fronten, slik som denne: http://thewhippetarchives.net/details.php?id=18847

Stå på, dette ser lovende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin hund :ahappy: Synes du kan sette frembenene litt mere under hunden (ikke så langt frem) Slik at hun står litt bedre på bena og brystet kommer bedre frem. Og prøv å holde en godbit forran hodet hennes, og ikke oppover slik ar hun får en mere naturlig vinkel på hode slik at hals og overlinje blir rettere og mere naturlig :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre påpeker, er det viktig å passe på at ikke hodet strekkes for høyt oppover, for det kan ødelegge en ellers korrekt rygglinje.

Jeg liker å stille hunden pittelitt på skrå, slik at dommeren lettere ser hode og front - men jeg har en rase hvor hode er veldig viktig, på whippet er kanskje silhuett viktigere? I hvert fall har min hund et godt hode, og da vil jeg ikke "gjemme" det bort, men sørge for at dommeren ser det tydelig når vedkommende går nedover raden av hunder.

Altså ikke bare for bildetagning, som Bardman påpeker, men også i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på det med godbiten litt lenger ned. Dessuten kan hunden lett bli litt steil i fronten i den stillingen. Det er jo veldig synd, om hunden i utgangspunktet ikke har en steil front. Råd mot dette er å stille deg med god avstand til hundens front og som nevnt - ikke ha godbiten særlig over hundens hode.

Lykke til ! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å stille hunden pittelitt på skrå, slik at dommeren lettere ser hode og front - men jeg har en rase hvor hode er veldig viktig, på whippet er kanskje silhuett viktigere? I hvert fall har min hund et godt hode, og da vil jeg ikke "gjemme" det bort, men sørge for at dommeren ser det tydelig når vedkommende går nedover raden av hunder.

Siluett er absolutt viktigere på en whippet - likeledes en lang, sterk hals. Om snuten vender "fem minutter" mot dommeren gjør ikke det noe, men det er viktigere å vise hals.

En annen sak er at amerikanske (og de fleste skandinaviske, vil jeg tro) dommere gjerne vil at en whippet "viser ører", altså reiser dem halvt slik Zoey gjør på bildet. Enkelte engelske dommere synes imidlertid lite om "baiting", altså å få hunden til å konsentrere seg om en godbit - de synes nok det er litt "vulgært og amerikansk"... Nå gjør de fleste det i Norge uansett, så man trenger kanskje ikke bekymre seg så mye for det, men kanskje kan man tone det ned overfor godt voksne, engelske rasespesialister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for komentarer! Vet hun bør ha frembena litt lenger tilbake, vi jobber med saken! tror hun synes det er slitsomt, for hun vil aller helst stå som ei "hengebro" hehe..

Skal prøve å få godbiten lenger ned! Kan prøve å få tatt noen flere bilder og legge de ut i løpet av dagen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg med et. Se bort i fra at hun har en godbit i trynet, hehe :P

Vet hun er litt fremstilt, er ikke så godt vinklet foran i øyeblikket, tips mot akkurat dette mottaes med takk. Gjerne øvrige kommentarer og :)

Om noen lurer på den andre hånden, så er bildet tatt i det båndet fikses på.

ebb-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes huns to fint, ser ut som om hun logrer på bilder, og det er jo kjempebra:)

Jeg vet ytters lite om å stille Flat, men skal bakbena være så langt fra hverandre?

Fikk forresten et tips for å rette /muskle fremmbena rett (min er litt skeiv den også) Og det var rett og slett travtrening.

bare la hundn trave i moderat tempo uten at de padler fremme :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn! vært ute å knipsa flere bilder nå.. Vi sliter fremdeles litt med fremmbeina, og så tar hun kontakt med meg i steden for å kikke på godbiten, men vi har prøvd å rette på det:)

DSC_2408.jpg

DSC_2414.jpg

DSC_2412.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyeste jeg har av Saeta:

2008-07-17251copy.jpg

her synes jeg hun står balansert, med hodet i passe vinkel. Er sjelden heldig for en sheltie å stå ed snutepartiet over vannrett linje, heller litt under.

Villa:

2008-04-10065copy.jpg

Villa er steil foran og har en tendens til å se høy ut bak, så hun må stilles med snuta godt under vannrett linje, samt stilles ganske bredt bak. Bortre bakbein kunne godt vært litt lenger bak.

Og Silma:

2008-07-09017copy.jpg

Hun står "feil vei" her, men er ikke så lett å få henne til å stå rolig når jeg tar bilder alene. Synes hun står fint her, og håper hun lærer å vise seg såpass i ringen ettehvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
sånn! vært ute å knipsa flere bilder nå.. Vi sliter fremdeles litt med fremmbeina, og så tar hun kontakt med meg i steden for å kikke på godbiten, men vi har prøvd å rette på det:)

DSC_2408.jpg

DSC_2414.jpg

DSC_2412.jpg

Helt utorlig mye bedre. Fantastisk flott:) og du får også frem en nakkebue på henne.

Dette er to forskjellige hunder gitt:)

Flott.

Det med fronten kommer seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn! vært ute å knipsa flere bilder nå.. Vi sliter fremdeles litt med fremmbeina, og så tar hun kontakt med meg i steden for å kikke på godbiten, men vi har prøvd å rette på det:)

DSC_2408.jpg

DSC_2414.jpg

DSC_2412.jpg

Hei hei.. dette var super bra..

Du kan jo prøve å sette deg ned foran henne,

Håper du har tenkt deg på høst utstillingen til myndeklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.. dette var super bra..

Du kan jo prøve å sette deg ned foran henne,

Håper du har tenkt deg på høst utstillingen til myndeklubben.

Heisann!

Nei, vi skal desverre ikke det.. Men vi var på Whippetspesialen nå, og det gikk ganske bra:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste bananhunden min:

venus.jpg

Kom gjerne med tips på hvordan jeg lettere kan stille henne, og hvordan dette bilde kunne vært bedre :ahappy:

Ok, beveger meg nå ut på tynn is, men lurer på om rottisene skal strekkes litt mer (?).

Noe à la dette:

nkkdrammen11.jpg

nkkdrammen12.jpg

(Sorry Marthe, måtte bare låne bildene dine av fine Oscargutt :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste bananhunden min:

venus.jpg

Ok, beveger meg nå ut på tynn is, men lurer på om rottisene skal strekkes litt mer (?).

Noe à la dette:

nkkdrammen11.jpg

nkkdrammen12.jpg

(Sorry Marthe, måtte bare låne bildene dine av fine Oscargutt :ahappy: )

De skal det ja. Jeg prøver å få henne til å lene seg mer framover mens hun har bakbena stille, men jeg har ikke fått det til enda. De skal jo itilegg være paralelle. Noen tips til hvordan jeg kan få det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få hunden til å strekke seg kan det være lurt å saaaaakte bevege godbiten litt bakover. Ikke for raskt for da surrer den jo etter, og ikke for bestemt for da tror den at den skal i sitt :D Ellers har jeg ikke noen bra tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste bananhunden min:

venus.jpg

Ja sånn som hun er oppstilt så er hun nok "bananhund" :D Prøv å ikke ta så langt frem den høgre bakfoten for hunden blir ikke strekt ut da, men får i stedet bøy på ryggen.

Legger ved et bilde av Alexis så ser du forskjellen på bakbeina.

alexis_standaugust.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal det ja. Jeg prøver å få henne til å lene seg mer framover mens hun har bakbena stille, men jeg har ikke fått det til enda. De skal jo itilegg være paralelle. Noen tips til hvordan jeg kan få det til?

Begynn med å belønne for at hun bare står stille, Og så begynner du og ta på beina, og belønne når dette går bra. Det er viktig å huske at man må belønne for like små ting som det man gjør i lydighet o.l på begynnelsen!

Så krever du sakte mer og mer, flytter på bina, belønner, flytter beina og krever at hunden skal bli stående før du belønner, Og vips, så kan man stille de opp, og de blir stående :D

Jeg sliter litt med min, for hun setter fremmbena litt for langt frem, og det jeg gjør med henne er at jeg stiller henne opp, Ser ann fremmbena før jeg stiller bakbena. Står hun riktig framme, stiller jeg bakbena riktig direkte, men om hun står med fremmbena for langt frem, så stiller jeg bakbena litt "mindre bakover" (håper du skjønner hva jeg mener) For så å ta en godbit og lede henne fremmover med den, sånn at hun "lener" seg litt fremmover og blir stående korrekt, og belønner når hun står sånn!

Har jobbet med dette litt nå, og hun stiller seg bedre selv, og hun blir stående riktig når jeg har rettet på henne=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...