Gå til innhold
Hundesonen.no

- Bøtelegg flere hundeeiere


Flash

Recommended Posts

Sak fra adressa.no

- Bøtelegg flere hundeeiere

Turid Buvik er (igjen) ute og vil ha strengere overholdelse av båndtvangen. Skjønner for så vidt poenget hennes, men synes det er rart at det til stadighet er fra et "hundemenneske" man skal få dratt opp denne debatten - og det uten at man kommer inn på konstruktive løsninger som også kommer hundene til gode (f.eks friområder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner faktisk ikke poenget hennes. Selv om man har bikkja løs (der det er lov) skal den jo være under kontroll. Dette har jo alltid vært opp til eier å vurdere, og med mindre hun mener det skal innføres sertifisering eller lignende vil det også forbli slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av saken,men på Saupstad har de nå laget et lite inngjerdet område for hundeeierne i området. Det er ikke stort,men nok til at et par hunder får rast ifra seg og lekt der inne. Dette er på et område hvor det hele tiden har vært populært å slippe hunder for en lekestund,så jeg synes det er et bra tiltak istedet for å jage hundeeierne vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av saken,men på Saupstad har de nå laget et lite inngjerdet område for hundeeierne i området. Det er ikke stort,men nok til at et par hunder får rast ifra seg og lekt der inne. Dette er på et område hvor det hele tiden har vært populært å slippe hunder for en lekestund,så jeg synes det er et bra tiltak istedet for å jage hundeeierne vekk.

Hvor på Saupstad er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at hunder som man ikke har 110% innkalling på, uansett situasjon, ikke skal få ferdes løs, og spesiellt ikke under båndtvangen. Men å si at hundeeiere som mener de har innkalling på hunden, slett ikke har det, fordi de ikke er hundeeksperter eller atferdseksperter (artikkelen kan jo tolkes sånn...) DET blir for dumt. Skal alle stikke innom Turid så hun får godkjene de da eller?

Virker ikke helt som godeste Buvik har kommet over angrepet av løshund på ridetur...for ER det virkelig så mye ulydige løshunder i bymarka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg ikke kan ha hundene mine løse, så skal jeg ikke ha hund lengre. Jeg mener dette er bare tull. Har man kontroll over hunden, og ikke slipper den der den kan være til bry for dyr/folk, så ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller en "gimmik" for å få flere kunder???

Ja, vet du, det tenkte jeg også på. Det er gjentatt hvertfall 5 ganger i den artikkelen at hun er leder av trondheim hundeskole...Men det er liksom ikke sånn jeg oppfatter Turid...og de har så vidt jeg vet ikke problem med å få folk på kursene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Buvik ønsker er da langt mer enn strengere overholdelse, hun ønsker en total båndtvang. Trondheim kommune har allerede via forskrift innført helårs båndtvang i skiløyper, stier og turveier med stor utfart samt i hele sentrum, ved noen vann, kirkegårder, strender osv. I tillegg kommer selvsagt den ordinære båndtvangen som er lovfestet.

Jeg kan ikke fatte og begripe at ett menneske tørr å kalle seg selv for "hundevenn" samtidig som man tar til ordet for enda strengere regler.

Paragraf §4 om aktsomhet er fin nettopp fordi den åpner for skjønn. Hvorfor skal alle flinke hunder og eiere pålegges å bruke bånd? Problemet med løse hunder som plager andre må ikke overdrives. Det er på ingen måte så stort at det forsvarer en kollektiv avstraffelse.

De aller fleste jeg møter er flinke hyggelige folk som passer på at hunden ikke farer mot fremmede som ikke ønsker det. Ja, det overveldende flertallet er særdeles klar over sitt ansvar og skulle man være så uheldig at en hund stikker snuten litt opp i hånda di for å hilse så er ikke det verdens undergang. De fleste turgåere tar da også uhell på en sporty måte. Så har man selvsagt de ytterst få tilfellene der hundene gjør skade, men det spørs om helårsbåndtvang ville fjernet disse tilfellene. Jeg tviler.

Istede for å snakke om å forby forby forby burde i det minste hundevenner snakke om hvordan vi kan få enda bedre holdninger. Turterreng trenger hunder, uten dem (og deres eiere) vil det være ganske ensomt å gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg ikke kan ha hundene mine løse, så skal jeg ikke ha hund lengre. Jeg mener dette er bare tull. Har man kontroll over hunden, og ikke slipper den der den kan være til bry for dyr/folk, så ser jeg ikke problemet.

Veldig enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turid Buvik er (igjen) ute og vil ha strengere overholdelse av båndtvangen.

Yapp da, la oss få enda større bøter for at folk gir hunden sin NOE frihet, mens folk som mishandler dyr, skrur ut øynene dems med korketrekker, brenner dem, koker dem i micro eller annet, skal få slippe unna med "sinnsyk i gjerningsøyeblikket".

HALLO!!! På tide å endre litt av hvert i Dyrenorge tror jeg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA til hundeparker!
Her i den lille kommunen jeg bor i (Stord, Hordaland) får vi muligens et inngjerdet hundeområde på en golfbane etter at en kompis av meg snakket med ordføreren og brukte argumentet om at flere hundeeiere da gjerne overholder båndtvangen utenom hundeparken. Så gjør det samme folkens!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i den lille kommunen jeg bor i (Stord, Hordaland) får vi muligens et inngjerdet hundeområde på en golfbane etter at en kompis av meg snakket med ordføreren og brukte argumentet om at flere hundeeiere da gjerne overholder båndtvangen utenom hundeparken. Så gjør det samme folkens!

Golfbaner er som regel privatiede, så det er vel lite sannsynlig. En annen sak er at en golfball som kommer flyende da kan treffe bikkjene, så det er heller ikke en god ide spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golfbaner er som regel privatiede, så det er vel lite sannsynlig. En annen sak er at en golfball som kommer flyende da kan treffe bikkjene, så det er heller ikke en god ide spør du meg..
Eieren er positiv til det, og selvsagt plasserer man ikke hundeparken midt på golfbanen! Du vet, en kan alltids lage nye huller andre steder på banen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller golf selv, og vet at ballen ofte havner helt andre steder enn hvor man har tenkt. En hund huker seg ikke ned og snur ryggen til når noen roper "FORE". Jeg slipper hundene på golfbanen selv jeg, men aldri på tidspunkt når det er andre golfere på banen - det tør jeg rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...