Gå til innhold
Hundesonen.no

Tissing og uling


malika

Recommended Posts

Trenger noen gode råd ang å få valpen vår renslig. Ser ikke ut som ho har skjønt at ho skal gå ut får å tisse. Ho kan rett som det er å tisse der ho sitter. Per i dag så bærer vi henne ut når det skjer uten et ord og roser kjempemasse når hun tisser ute. Kan ikke skjønne dette skal ta så lang tid. Med vår første hund(samme rase) gikk det en uke så var hun renslig...var vi utrolig heldig med henne? Valpen vår tikker mot 12 uker gammel nå, å ærlig så er jeg dritlei av å tørke opp etter henne.

Med det samme man spør her så lurer jeg på noe annet, ser at hun skvetter når f. eks mannen kommer hjem fra jobb å hun er glad får å se han å i slike situasjoner...vil dette gi seg når hun blir eldre å har litt mer blærekontroll?

Å det siste spm. vi har valgt en veldig myk hund mht vår super bestemte frøken som vi har fra før. Men det dukker jo opp ting som vi ikke helt setter pris på som vi ikke har opplevd med første hunden. Piping/uling... hun gjør dette når jeg har vært ute med henne om morgenen å setter henne i buret igjen får å gå på do selv. Da uler hun selv om mannen min er der å snakker med henne. Noen gode tips får å trene dette bort? Synes den metoden med å vente med å gi henne oppmerksomhet når hun er stille er vanskelig da hun kan ule å pipe så utrolig lenge, har ikke lyst å "utsette" henne for det.

Håper vi får noen gode råd å tips på hva vi kan gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. At en valp på 12 uker ikke har skjønt poenget med å tisse ute er helt normalt. Det eneste dere skal gjøre er å fortsette å ta henne ut etter at hun har spist, sovet, lekt osv. Hunder bruker forskjellig tid på å bli husrene - noen kan bli rene i veldig ung alder, mens andre er over året. Senk skulderne og ta det med et smil - du har valp.

Enkelte hunder tisser/skvetter i hilsesituasjoner. Noen slutter med det, mange ikke, og denne skvettingen kan ha flere årsaker. Du kan jo få mannen til å ringe deg en stund før han kommer slik at du kan gå ut med henne først. Jeg vet også om noen som hadde brukbare resultater ved at man ikke hilste på hunden før den hadde roet seg helt ned.

Og at valpen piper når den blir satt i bur igjen som du skriver, kan vel kanskje rett og slett være fordi den ikke like å bli satt i buret igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger noen gode råd ang å få valpen vår renslig. Ser ikke ut som ho har skjønt at ho skal gå ut får å tisse. Ho kan rett som det er å tisse der ho sitter. Per i dag så bærer vi henne ut når det skjer uten et ord og roser kjempemasse når hun tisser ute. Kan ikke skjønne dette skal ta så lang tid. Med vår første hund(samme rase) gikk det en uke så var hun renslig...var vi utrolig heldig med henne? Valpen vår tikker mot 12 uker gammel nå, å ærlig så er jeg dritlei av å tørke opp etter henne.

Med det samme man spør her så lurer jeg på noe annet, ser at hun skvetter når f. eks mannen kommer hjem fra jobb å hun er glad får å se han å i slike situasjoner...vil dette gi seg når hun blir eldre å har litt mer blærekontroll?

Å det siste spm. vi har valgt en veldig myk hund mht vår super bestemte frøken som vi har fra før. Men det dukker jo opp ting som vi ikke helt setter pris på som vi ikke har opplevd med første hunden. Piping/uling... hun gjør dette når jeg har vært ute med henne om morgenen å setter henne i buret igjen får å gå på do selv. Da uler hun selv om mannen min er der å snakker med henne. Noen gode tips får å trene dette bort? Synes den metoden med å vente med å gi henne oppmerksomhet når hun er stille er vanskelig da hun kan ule å pipe så utrolig lenge, har ikke lyst å "utsette" henne for det.

Håper vi får noen gode råd å tips på hva vi kan gjøre :P

Du har en VALP som bare er 12 uker... det varierer veldig hvor fort små valper blir stuerene, så her er det bare å ta seg sammen og ta valpen ut etter de vanlige regler: sove, spise, leke - og litt innimellom det også.

Og mht piping ? Hvorfor i all verden stapper du en liten valp i bur ? Selvsagt uler valpen når den blir utestengt fra det sosiale samvær. Slutt å putt henne i bur så skal du se du slipper piping også (og mannen din må da vel for p... greie å passe på en liten valp mens du er på DO ????? :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Å det siste spm. vi har valgt en veldig myk hund mht vår super bestemte frøken som vi har fra før. Men det dukker jo opp ting som vi ikke helt setter pris på som vi ikke har opplevd med første hunden. Piping/uling... hun gjør dette når jeg har vært ute med henne om morgenen å setter henne i buret igjen får å gå på do selv. Da uler hun selv om mannen min er der å snakker med henne. Noen gode tips får å trene dette bort? Synes den metoden med å vente med å gi henne oppmerksomhet når hun er stille er vanskelig da hun kan ule å pipe så utrolig lenge, har ikke lyst å "utsette" henne for det.

Håper vi får noen gode råd å tips på hva vi kan gjøre :)

Jeg antar at valpen tilbringer natten i bur?

Er hun i bur på dagtid også?

Hvorfor stappes hun i buret når du har vært ute med henne?

OK, dette skal ikke være noen burdiskusjon - men en om tissetrening. Rasen du har valgt kan være seint reingslig og ja, jeg tror dere har vært heldig med den første.

Fortsett som dere gjør, gå ut ofte med henne og ros når hun tisser ute.

Jeg har selv valp som bare er litt eldre enn deres - han har vært renslig nå i tre uker - dvs. han var 12 uker når han fatta poenget.

Han sover i bur natterstid (som han bare kan klippe opp å gå ut av *ler*) - men når vi har lufta om morgenen så går han da fint løs alene i leiligheten mens jeg er på do og i dusjen...... han blir ikke puttet i bur igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gjøre noe med at de piper når de blir putta i bur "igjen". Tøtta mi sover i bur om natta (da hun ikke sover om natta hvis en ikke stenger ute alle inntrykk). Hun våkner, sier i fra at nå vil jeg på do (piper litt), og så er hun VÅKEN. Selv om jeg støtter burbruk ville jeg aldri putta hunden min i bur når den akkurat hadde våknet og ikke hadde fått løpt av seg. For at valpen ikke skal pipe i bur bør du alltid putte den der når den har rast av seg, er sliten, trøtt, har spist og har vært på do (innen en viss tidsperiode da). Hvis ikke skjønner ikke hunden hvorfor den er i bur, den er jo våken, sulten, klar for å være sosial og "jakte" med flokken sin. Den blir forvirra og piper og skriker.

Har oppdretter gjort god jobb med å venne valpene til bur = soving fra de var små tar de ideen fort, det gjor iallefall min valpis :)

Eneste du kan gjøre er å se om valpen er helt våken før du tar henne ut fra buret, kanskje du kan snike deg på do før du tar henne ut derfra. Ellers kan du jo bare la henne gå ute i huset, de er jo litt trøtte og omtåkete rett etterpå, så det skal litt til før de gjør noe grusomt galt..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar selv om enkelte er noe vel hissige. Ang bur, så bruker vi det natta og i bilen. Og at folk ønsker å bruke bur får andre mennesker bare respektere! Vi alle har forskjellige meninger å her er det ikke aktuelt med å slutte å bruke bur. Å for det andre så ligger buret (som er et sprinkelbur slik at hun kan se oss) rett at med sengen. Å det at vi putter henne i buret igjen er får at hun skal lære at vi ikke står opp kl 5 eller 6 om morgenen. Ellers går hun jo selvfølgelig løs i huset selv om jeg er i dusjen eller noe slikt.

Jeg ante ikke at Eurasieren er treg med å bli renslig, ikke det bildet jeg har fattet meg når man har pratet med andre eurasier eiere. De er ganske lettlærte, men jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet her. Vi tar henne ut ved spising\soving\leking og inn i mellom...men til tider tisser hun inne allikavel. Må vel bare innse at man va snusheldig med vår første Eurasier.

Å ja jeg tar henne ut før mannen min kommer hjem, men skvetter for det. Kan jo prøve på med å vente til hun har roet seg med å hilse. Får håpe det vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar selv om enkelte er noe vel hissige. Ang bur, så bruker vi det natta og i bilen. Og at folk ønsker å bruke bur får andre mennesker bare respektere! Vi alle har forskjellige meninger å her er det ikke aktuelt med å slutte å bruke bur. Å for det andre så ligger buret (som er et sprinkelbur slik at hun kan se oss) rett at med sengen. Å det at vi putter henne i buret igjen er får at hun skal lære at vi ikke står opp kl 5 eller 6 om morgenen. Ellers går hun jo selvfølgelig løs i huset selv om jeg er i dusjen eller noe slikt.

Jeg ante ikke at Eurasieren er treg med å bli renslig, ikke det bildet jeg har fattet meg når man har pratet med andre eurasier eiere. De er ganske lettlærte, men jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet her. Vi tar henne ut ved spising\soving\leking og inn i mellom...men til tider tisser hun inne allikavel. Må vel bare innse at man va snusheldig med vår første Eurasier.

Å ja jeg tar henne ut før mannen min kommer hjem, men skvetter for det. Kan jo prøve på med å vente til hun har roet seg med å hilse. Får håpe det vil hjelpe.

Når du ber om råd her inne, må du regne med å få råd tuftet på den informasjonen du gir. Du kan nok ikke forlange å bli respektert for den burbruken enkelte av oss anser som forkastelig. At du trekker læring inn i din lille forsvarstale, gjør ikke saken bedre. Det blir vanskelig å gi råd sålenge buret bokstavlig talt står i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med 5-6 om morgenen; det kommer seg! Skjønner nå hva du mente med å putte henne inn igjen, hvis dere også går og legger dere når hun er putta i bur - slukker lys og ligger i ro - så bør hun jo ta poenget.... Mi tøtte flytta ut på gangen sakte men sikkert (sto en periode i døråpninga på soverommet og ble flytta ut centimeter for centimeter :)) - og hadde aldri problemer med å legge seg igjen.. Når putter dere henne i bur om kvelden? For at min lille skal sove til 09-10 legger jeg meg 01.00 med henne - da har vi hatt siste tisse og driterunde.

Et annet tips (dere har jo hatt hund før så... jeg føler jeg er litt masete men... jaja, tips er tips :P ) er å ha "langturen" rundt 19.00. Da sliter vi oss LITT ut (men ikke for mye, går inn før hun begynner å øne seg på bånd osv), gjør litt sporing eller hodetrening + går tur. Så bruker vi hele kvelden på å roe oss ned, kanskje en 2 minutters tisserunde rundt 22.00, og så siste tiss og bajs 01.00. Da er valpen rolig - og har vært i en rolig tilstand LENGE, den er sliten og går i buret selv mens jeg pusser tenner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wretch takk for gode tips, får prøve å slite henne litt mer ut om kveldene. Vi legger oss også sent slik at hun skal sove lengere...men det tar vel litt tid før hun klarer å sove gjennom en hel natt. Hun bruker av å til å gå i buret selv når hun skjønner at vi skal sove i tillegg at hun har en tyggepinne å en leke der slik at hun har noe å gjøre om hun våkner får en liten stund. Vi ser at det går greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja... men husk at det ikke må være sånn HELT utslitt heller, for da blir de overtrøtt. :P Litt godbitsøk i hagen eller trening er best - fysisk aktivitet kan fort gjøre mer skade enn ...gode (??er det ett ord). Kaster jeg for mye ball til min lille så går hun på veggene når vi kommer inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv en valp på 12 uker, og har ikke jeg lyst til å stå opp etter at hun har vært på do om morgenen er det ikke noe problem for henne at jeg legger henne i buret slik at jeg kan sove en stund til. Hun piper kanskje ett par minutter, men så gir hun seg og legger seg til å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasieren din høres ut som hunden min som valp.

Det tok kjempe lang tid før han forsto at natta sover vi hele natta. Og urinblærekontroll fikk han først som 6 mnd gammel. Han tisset mens han lekte, da han hilste, da han møtte hunder ute, og som alle andre etter lek, spising, soving.

Det var utrolig deilig da han endelig ble renslig, da var de skrekkukene glemt med det samme!Så hold ut!

Sove hele natta skjedde fra 6 mnd, fra hver time ut, til 2 timer sove, 3 timer sove osv. Til slutt sov han fra midnatt til 7 om morgenen, nå kan han sove til ni, han har aldri vært en sovehund. Men det skjer et under innimellom. Men nå er jeg ikke noen sovefugl selv heller:)

Kanskje valpen din vil sove i sengen med dere etter dobesøket for tidlig? Peico fikk et STORT bur i stua, der var det plass til en god seng og plass til aviser å tisse på, for man trenger søvn selv også for å klare en aktiv valp hele dagen. (jeg var hjemme med valpen) Nå er det sånn at er jeg syk/ekstra sliten sover han i sengen ved meg. Men før hadde han ikke ro på seg til det. Han har sin faste seng, buret er åpent og han styrer ting selv nå. (1,5 år er han blitt) Men det har tatt tid!

Du får prøve deg frem hva som passer deg, så får du smøre deg med tålmodighet:)

forresten, hilsen når mannen din kommer hjem. Kan dere gå han i møte? Det gjorde vi, og jeg synes det fungerte bra, da var han ferdig med herje og hilse og stresse mens vi spiste middag etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har vært heldig med krokodillen min, hun har stort sett sovet hele natta fra dag 1. Noen få untak, og i starten så var hun våken og klar til å starte dagen kl 08. Men hun er langt i fra stuerein, setter jeg henne ned på gulvet om morran (hun er bortskjemt og får komme opp i senga om morran) så tisser hun før jeg rekker å få på meg klæra. Så her gjelder det å hoppe i klæra og jogge ut, og heller stå med beina i kryss ute mens man venter på at hun skal bli ferdig. K er av den oppfattningen at har jeg først stått opp og fått på meg klæra, så er det morgen. Ferdig med det. :)

Hun har begynt å bli lettere å lese når hun skal ut å tisse, men er hun opptatt med noe, så tisser hun bare der hun er, hun er nå 11 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...