Gå til innhold
Hundesonen.no

Agility


talemarie

Recommended Posts

Jeg har lurt litt på å melde meg og voffsen på et agilitykurs for å aktivisere oss litt med noe morsomt. Det er kursstart i August og labradorhannen min vil da være drøye 8 måndeder. Er dette litt ungt? Jeg er redd for at det skal bli for mye belastning på muskler og ledd. Det er tross alt en stor hund av en rase som er noe utsatt for albue og -hofte dysplasi... Noen som har noen råd? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva slags kurs det er snakk om egentlig - men hvis det er nokså standard agilitykurs type "vi skal gjennom alle hinderne", så ville jeg ha ventet til neste vår. Det kommer alltids flere kurs, og det er greiest å vente til man har fått gjort unna HD- og AA-røntging, og til hunden har fått vokst seg nokså ferdig. Særlig på en labrador som - som du sier - kan være utsatt for HD og AA. Det er heller ikke til å stikke under en stol at labradorer tross alt har kraftigere bygning enn en del andre raser, og selv om hunden er slank og i fin form, vil det være en del ekstra belastning for en labrador enn for f.eks. en pyreneisk gjeterhund. Da er det greit å vite om hunden er HD- og AA-fri før man begynner med for mye hopping, kombinasjoner, slalåm i stor fart osv - og dessuten huske på oppvarming før man setter i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Det jeg mener å ha hørt er det forskjellig fra hvilken størrelse det er på hunden. Det er jo også enkelte ting du ikke kan begynne med fks. som vippen.

Hvorfor kan man ikke begynne med vippen? Kan den gi noen skader for en ung hund?

Tenkte på og kjøpe noen tunneller og ett par hinder til Bonnie og stille hinderene veldig lavt.

Hvor høyt kan de stå uten at det gir noe skade?

Slalomen kan hun vel også begynne med nå? eller er det dumt også.

Tenkte bare det var lurt å få inn litt av øvelsene når hun er ung. Dessuten er det jo ypperlig avveksling til vanlig trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tunneller, pølse, slalom kan du i hvert fall drive m (slalomen er veldig grei å kunne holde på m, så du kan den når du begynner på kurs excl.png ), vippa, stigen og møna er jeg litt usikker på..

Men hopp tror jeg ikke jeg ville ha begynt m før hunden er ca 1 år.

Bedre å begynne litt senere enn for tidlig synes jeg da... v tanke på at hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil mene det ikke gjør noen skade i begynne. Du må bare være veldig forsiktig, slik at hunden ikke faller ned fra noen hinder. Den trenger heller ikke å hoppe høye hindere (hvis man trener på gress, kan man være helt trygg på at hunden ikke tar noen skade av det). De som når langt, begynner tidlig, det er ingen hemmelighet... Jeg er også så påstålig at jeg sier hunden (hvis den er normalt frisk) ikke tar noen skader av å hoppe høye hindre, men den vil antagelig ikke klare så høyt uansett. MEN man kan ikke vite hvor frisk hunden er før den har blitt rønket.

Jeg pleier å vende valper i 4-5 mnd alderen til å gå på vippe, i tunnel, på bom o.l. som en del av miljøtreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på helgekurs i agility med min eldste da hun var nesten 7 måneder. Instruktørene tok hensyn til alder, vi hoppet svært lite og da kunne det knapt regnes som hinder. I tillegg tok vi bare vippe og møne på svært lav høyde og bare noen få ganger. Tunnel og alt sånn er det jo ikke noe problem å trene på, i alle fall ikke for det fysiske. Nå er det jo lettere for små raser også da, men. Noen hopp dør de vel ikke av uansett, de hopper jo nokså mye i skog og mark på egenhånd også så :cool: Vita har allerede fått prøve tunnellen, men hopping i agilitysammenheng venter vi nok lenge med ennå ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...