Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

Jeg har også blitt rimelig flink på sletting, men kan bli enda bedre. Tar alltid kjappe grovrunder mens jeg holder på med fotografering. (F.eks mellom ekvipager eller når hesten er bak noe eller for langt borte ifht objektivet mitt) fjerner da ufokuserte, feil moment osv. Sletter godt over 50% på stedet og så redigerer og publiserer jeg kun de jeg liker best.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

6 timer siden, Raksha skrev:

Har noe å lære av vivere der, for jeg sletter aldri noe. Fullstendig idiotisk :aww: 

Jeg sletter svært sjelden bilder - stort sett kun dem som er av dårlig kvalitet (uskarpe, feil innstillinger etc). Men så tar jeg sjelden bilder av ting jeg ikke er interessert i heller - det tar jo bare masse unødvendig tid i etterkant :).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Siri skrev:

Jeg sletter svært sjelden bilder - stort sett kun dem som er av dårlig kvalitet (uskarpe, feil innstillinger etc). Men så tar jeg sjelden bilder av ting jeg ikke er interessert i heller - det tar jo bare masse unødvendig tid i etterkant :).  

Akkurat @Siri. De sier noe om fotografen i deg og meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Siri skrev:

Evt er det enkelte som er litt mindre kritisk til kvaliteten på sine bilder :lol:. Alternativt tar langt færre bilder... det ligger nok noe i det siste der :D 

Nja :) Ser f eks når jeg en sjelden gang at jeg er på LETO at jeg lett lar meg rive med og når jeg kommer hjem lurer jeg på hvorfor i all verden kom det eller de bildene med på brikka. Så jeg må lære å "behærsk mæ" m h t å  bruke knipsefingeren :) På den andre siden er det litt interessant å prøve å få et dårlig bilde litt bedre eller "spennende" gjennom redigering. At jeg sjelden lykkes er så, men da har jeg i hvert fall prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, vivere skrev:

Nja :) Ser f eks når jeg en sjelden gang at jeg er på LETO at jeg lett lar meg rive med og når jeg kommer hjem lurer jeg på hvorfor i all verden kom det eller de bildene med på brikka. Så jeg må lære å "behærsk mæ" m h t å  bruke knipsefingeren :) På den andre siden er det litt interessant å prøve å få et dårlig bilde litt bedre eller "spennende" gjennom redigering. At jeg sjelden lykkes er så, men da har jeg i hvert fall prøvd.

Jeg har vel lært av erfaring at jeg IKKE bare skal knipse i vei - jeg er alt for lat til å gidde og gå gjennom bildene etterpå like vel, så da kan jeg jo like gjerne la være å ta bildene. Også gidder jeg jo ikke lenger å ta meg tida til å sitte og fikle med redigering og eksperimentering lenger... da skal jeg riktig ha ånden over meg ja. Jeg legger nå merke til at et sentralt ord her er "gidde" :lol: Eller ikke gidde... :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25. november 2015 kl. 16.17.08, Mirai skrev:

Jeg tror du med fordel kan dempe det gule litt. Hvis du har Photoshop så kan du bruke Color Balance-maske for å fikse en fargetone til bakgrunnen, og en til hunden. Hvilken fargebalanse man liker å se på blir jo subjektivt, men! :) 

Eksempelvis; dette ble kanskje litt vel lilla, men brukte ikke så mye tid på å finjustere det.

tenner.thumb.jpg.33f07f7cf8cc7112df30474

Takk for kommentar. Hadde helt glemt bort at jeg hadde lagt inn dette. 

Problemet med bildet, er at uansett hvordan jeg trekker i spakene, så blir fargene unaturlige. Jeg synes bildet er ganske morsomt, men allikevel ubrukelig pga av fargene. :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2016, 02.34.29, Raksha skrev:

Har noe å lære av vivere der, for jeg sletter aldri noe. Fullstendig idiotisk :aww: 

Kunne visst også ha slettet litt:huh: Men akkurat nå er det største problemet at jeg har en harddisk som det ligger bilder på som jeg ikke har lagt på ekstern disk. Og for et år siden drepte lynet den pc-en. Er noen feriebilder jeg burde ha tatt ut derfra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig hadde jeg tenkt meg på hundeutstilling for å se galne eiere trave venstresvinger med bikkjene sine. Men så forsov jeg meg litt og søndagsfrokosten varte akkurat passe lenge til å ombestemme meg. Selv om det ikke er direkte tåkete gir lave skyer og flatt lys lite kontraster, noe som kan gi mindre bra bilder - eller det motsatte alt etter som. Lerketreet har fått snedekte greiner og i kanten av skråningen bak treet nede på naboens åker har et eller to rådyr ligget i natt eller natta før. Sporene fører langs skråningen til liggegropene og derfra videre over åkeren og inn i skogen på motsatt side.

12573754_10153704129185860_1042508242793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16. januar 2016 at 11:12 PM, HHH skrev:

Takk for kommentar. Hadde helt glemt bort at jeg hadde lagt inn dette. 

Problemet med bildet, er at uansett hvordan jeg trekker i spakene, så blir fargene unaturlige. Jeg synes bildet er ganske morsomt, men allikevel ubrukelig pga av fargene. :gaah:

Hva med å prøve å redigere det i svart/hvitt? ? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, jma skrev:

Hva med å prøve å redigere det i svart/hvitt? ? 

Jepp, svart/hvitt er nok kanskje det beste alternativet. Litt lite kontraster i bildet til at det blir skikkelig bra, men da blir i alle fall de rare fargene borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lunatic skrev:

Hva med noe sånt?

 

Nå varierer sikkert fargene litt fra skjerm til skjerm, men på min ble dette også unaturlige farger, bare i en annen fargetone. Tror fargene i dette bildet er så feil i utgangspunktet, at det er håpløst å gjøre noe smart med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HHH skrev:

Nå varierer sikkert fargene litt fra skjerm til skjerm, men på min ble dette også unaturlige farger, bare i en annen fargetone. Tror fargene i dette bildet er så feil i utgangspunktet, at det er håpløst å gjøre noe smart med det.

Det ser ganske naturlig ut på min, men jeg ser at telefonen min gjør det litt funky. Du kan fikse det meste med hvitbalansen hvis du har et redigeringsprogram. Gjør det litt mer blått og bittelitt mer lilla (utifra smak selvfølgelig) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mirai skrev:

@HHH hvordan vil du at det skal se ut da? Det er jo mulig å gjøre ALT i Photoshop, så lenge du behersker å bruke forskjellige lag. 

Enig. Man kan i teorien fikse absolutt alt så lenge man har kontroll på hva man gjør. Det skal ganske mye til for at jeg tenker "dette går ikke" (og da går det som regel på manipulering, ikke "vanlig" bilderedigering), :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg Hadde ønsket er å gjøre fargene naturlige. ? Jeg har ikke klart å finne balansen for å gjøre det på dette bildet. Det skjærer ut i feil retning uansett, uten at jeg har gått veldig grundig til verks i forsøkene mine. Lillatoner blir helt feil for meg her, og det er vel de som "plager" meg mest når jeg forsøker å redigere. Hele bildet har veldig få fargetoner, siden lyset lagde et filter over det hele, og da blir det liksom enten eller når man drar i noen spaker. Jeg tror eneste måten vil være å dele opp og manuelt redigere bildet i små seksjoner, sånn at man ble kvitt ensidigheten i fargetonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mushi skrev:

Ser blekt ut på mobilen også.

Men ser fargene på pelsen og hunden ellers sånn noenlunde riktig ut? "Intensiteten" på fargene kan sikkert justeres av noen som kan og bakgrunnen kan endres uavhengig av hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...