Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

Vel, jeg skal ikke være skråsikker på noe jeg:) , - men jeg mener å bare ha brukt DxO (som er et alldeles utmerket program for å redigere RAW-filer) og en snarvisitt i Photoshop. Jeg samler ikke på bilder og orginalene er ikke-eksisterende :) En ting som er helt sikkert er at jeg må lære meg å bruke de verktøyene jeg har :)

Det har kanskje noe med at huset er så hvitt, vannet er så stille og lyset å gjøre. Hvem vet :D Når jeg tenker meg om så kan bildene bli litt slik om man drar i... light protection? Husker ikke om det er det det heter akkurat nå. 

 

Sparer du ikke på bildene du tar altså?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Vel, jeg skal ikke være skråsikker på noe jeg:) , - men jeg mener å bare ha brukt DxO (som er et alldeles utmerket program for å redigere RAW-filer) og en snarvisitt i Photoshop. Jeg samler ikke på bilder og orginalene er ikke-eksisterende :) En ting som er helt sikkert er at jeg må lære meg å bruke de verktøyene jeg har :)

Det har kanskje noe med at huset er så hvitt, vannet er så stille og lyset å gjøre. Hvem vet :D Når jeg tenker meg om så kan bildene bli litt slik om man drar i... light protection? Husker ikke om det er det det heter akkurat nå. 

 

Sparer du ikke på bildene du tar altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer du ikke på bildene du tar altså?

Det er ikke ofte at bildene blir liggende mer enn ei uke eller to på harddisken. Har blitt noe flinkere i det siste til å overføre de som er noenlunde bra til ekstern harddisk men vanligvis er bilder ikke noe jeg samler på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_7283-2.thumb.jpg.6ae4f5448746c937de8

Har aldri tatt noe særlig med bilder av naturen, men tok meg en tur ned til elva for å prøve litt. Vil gjerne ha kritikk på dette bildet viss noen har noe å komme med :-)

Det var et nydelig motiv som jeg synes passer veldig bra til en litt overskyet dag som her. Fine farger og den litt lange lukkertiden "softer" elva akkurat passe. Siden dette er et sånn typisk høstmotiv kunne jeg kanskje ønsket litt mer "punch" i de røde og gule bladene litt mer struktur på skyene men det er "peanuts". Likte bildet veldig god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_7283-2.thumb.jpg.6ae4f5448746c937de8

Har aldri tatt noe særlig med bilder av naturen, men tok meg en tur ned til elva for å prøve litt. Vil gjerne ha kritikk på dette bildet viss noen har noe å komme med :-)

Det at himmelen er såpass utbrent og mangler struktur gjør at for meg blir dette ett litt kjedelig bilde, det mangler litt liv. Men ellers er det bra synes jeg,  med lukkertiden du har brukt og komposisjon. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at himmelen er såpass utbrent og mangler struktur gjør at for meg blir dette ett litt kjedelig bilde, det mangler litt liv. Men ellers er det bra synes jeg,  med lukkertiden du har brukt og komposisjon. 

Synes bildet er OK jeg, utgangspunktet (mye himmel og kontrastene) tatt i betraktning :P Kunne vært grunnlag for en diskusjon om hva man kunne gjøre for å fått mer struktur og mindre utbrent himmel uten at de mørke partiene gror igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et nydelig motiv som jeg synes passer veldig bra til en litt overskyet dag som her. Fine farger og den litt lange lukkertiden "softer" elva akkurat passe. Siden dette er et sånn typisk høstmotiv kunne jeg kanskje ønsket litt mer "punch" i de røde og gule bladene litt mer struktur på skyene men det er "peanuts". Likte bildet veldig god :)

 

Det at himmelen er såpass utbrent og mangler struktur gjør at for meg blir dette ett litt kjedelig bilde, det mangler litt liv. Men ellers er det bra synes jeg,  med lukkertiden du har brukt og komposisjon. 



Takk for tilbakemeldinger!  :) Synes det er ganske vanskelig å få fram alle detaljene i himmelen samtidig som naturen under ikke blir for mørk, så det er nok noe jeg må øve litt mer på.

Endret av Ginaml
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 


Takk for tilbakemeldinger!  :) Synes det er ganske vanskelig å få fram alle detaljene i himmelen samtidig som naturen under ikke blir for mørk, så det er nok noe jeg må øve litt mer på.

Enig, det er ikke så lett, spesielt ikke på litt grå/lyse dager. Jeg har begynt å unngå å ta bilder der himmelen er med på slike dager, jeg blir så oppmerksom på det, også er hele bildet ødelagt :P

Som sagt, det var absolutt ikke noe dårlig bilde altså, det var bare synd med himmelen. Hadde vært stilig om det var blå himmel med noen skyer, eller en mørk høstdag. Slikke "mellomdager" er ikke enkle synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er ikke så lett, spesielt ikke på litt grå/lyse dager. Jeg har begynt å unngå å ta bilder der himmelen er med på slike dager, jeg blir så oppmerksom på det, også er hele bildet ødelagt :P

Som sagt, det var absolutt ikke noe dårlig bilde altså, det var bare synd med himmelen. Hadde vært stilig om det var blå himmel med noen skyer, eller en mørk høstdag. Slikke "mellomdager" er ikke enkle synes jeg.

Ja hadde nok vært finere med litt blått i himmelen, men dagen jeg tok bildet var hele himmelen grå. Ble vanskelig og få noe særlig med detaljer i himmelen, når den allerede hadde lite av det. Får prøve å ta bilder på en finere dag neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
På 23. november 2015 18:45:00, HHH skrev:

Veldig mye rødtoner siden det var lav sol, men ble ikke fornøyd når jeg forsøkte å justere fargetonene, så det endte i original fargene. 

 

Jeg tror du med fordel kan dempe det gule litt. Hvis du har Photoshop så kan du bruke Color Balance-maske for å fikse en fargetone til bakgrunnen, og en til hunden. Hvilken fargebalanse man liker å se på blir jo subjektivt, men! :) 

Eksempelvis; dette ble kanskje litt vel lilla, men brukte ikke så mye tid på å finjustere det.

tenner.thumb.jpg.33f07f7cf8cc7112df30474

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
11 timer siden, Bellare skrev:

Nokre tankar her? :)

12342629_10156240930710468_6100016980636

Ideen er god, og det mørke feltet over gjør at bildet blir litt mer rammet inn enn hvis det bare var gress. Jeg syns kanskje hunden blir litt liten i bildet.
Mangler en del på skarphet muligens, kanskje det er opplastningen eller heftig beskjæring av originalen? 
Liker stemningen i bildet! Samt fine toner i svarthvitt-konverteringen.

Tok en screenshot bare kjapt, tror jeg ville prøvd meg litt nærmere noe slikt. Fremdeles med hunden i det gyldne snitt da, samme som originalen :) . 
566d408327804_Skjermbilde2015-12-13kl.10

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Bellare skrev:

Nokre tankar her? :)

12342629_10156240930710468_6100016980636

Veldig fint! :)

Det eneste jeg ville gjort annerledes er, som sagt over, zoomet litt mer inn på hunden, i tillegg til å tatt bilde litt mer nedenfra (sitte på huk feks) slik at du fikk med mer av det mørke feltet og mindre av det lyset feltet. Da hadde bildet etter min mening blitt helt perfekt! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mirai skrev:

Ideen er god, og det mørke feltet over gjør at bildet blir litt mer rammet inn enn hvis det bare var gress. Jeg syns kanskje hunden blir litt liten i bildet.
Mangler en del på skarphet muligens, kanskje det er opplastningen eller heftig beskjæring av originalen? 
Liker stemningen i bildet! Samt fine toner i svarthvitt-konverteringen.

Tok en screenshot bare kjapt, tror jeg ville prøvd meg litt nærmere noe slikt. Fremdeles med hunden i det gyldne snitt da, samme som originalen :) . 

Er nok mulig det er litt dårleg skarphet i bildet, i tillegg til at det er fb-opplasting. Er veldig lite beskjær i vert fall :) Men er nok finare når han kom litt nærmare, ja.
 

1 time siden, Ginaml skrev:

Veldig fint! :)

Det eneste jeg ville gjort annerledes er, som sagt over, zoomet litt mer inn på hunden, i tillegg til å tatt bilde litt mer nedenfra (sitte på huk feks) slik at du fikk med mer av det mørke feltet og mindre av det lyset feltet. Da hadde bildet etter min mening blitt helt perfekt! 

Enig der, men var kun litt kjapp knipsing når eg først hadde med meg kameraet :P Men trur nok bikkja hadde gått litt for mykje i eitt med trea bak (det mørke) då også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 24.10.2015, 16.02.36, vivere skrev:

Det er ikke ofte at bildene blir liggende mer enn ei uke eller to på harddisken. Har blitt noe flinkere i det siste til å overføre de som er noenlunde bra til ekstern harddisk men vanligvis er bilder ikke noe jeg samler på :)

What? MENER du at du sletter bildene dine :| ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tricolor skrev:

Ooooi.

Er ikke så spesielt ved det. Ofte tar jeg bilder i serier, f eks 10 bilder i løpet av 1 sekund. Jeg trenger bare ett eller to av dem. Hvert bilde som jeg redigerer lagres som RAW, Tiff og JPEG så da blir det 3 bilder for hver redigering. Så tar jeg enkeltbilder fordi jeg synes de passer i akkurat *den* settingen, f eks fra et hundeshow eller lignende. Men 99% av bildene er av folk eller hunder som jeg ikke har noe forhold til og som i ettertid ikke har interesse for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...