Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet regionalt foretrekker avlivning fremfor redning


Argyr

Recommended Posts

Dyrevernet kunne ha avlivet alle hundene i Åsnes for å spare penger.

Det fikk dyrevernsleder Bente Hauge beskjed om fra Mattilsynets regionkontor.

Bente Hauge bekrefter på forespørsel fra Glåmdalen at hun har fått kritikk fra regionkontoret til Mattilsynet i Hedmark og Oppland. Hun forteller at hun i et brev til regionkontoret i april ba om å få 80.000 kroner ekstra til kostnader ved denne saken, et beløp som i seg selv er for lite. Nå sist lørdag, omtrent to måneder senere, kom det svar med avslag. Kritikken kom i et eget brev, der det også ble bekreftet at Mattilsynet regionalt mente det hadde blitt mye rimeligere om alle hundene var blitt avlivet, forteller hun.

Får kritikk for å bruke for mye penger på dyrevern

Foreslår krisefond

Oppfordrer alle til å skrive brev til en av disse (eller alle) og fortelle hva dere mener:

Regionsjef for Hedmark og Oppland Anders Prestgarden

Strandsagveien 2

2380 Brumunddal

Fungerende seksjonssjef for Hedmark og Oppland Tor Odd Silseth

Strandsagveien 2

2380 Brumunddal

Mattilsynets hovedkontor

Felles postmottak

Postboks 383

2381 Brumunddal

Landbruksminister Terje Riis-Johansen

Landbruksdepartementet v/Terje Riis-Johansen

Postboks 8007 Dep.

0030 Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er helt forferdelig at dem har en slik tankegang,da er jo liksom hele poenget med mattilsynet borte når de har en slik instilling til å ta vare på dyr,foretrekke avlivning framfor å redde fordi det er billigere. Blir sjokkert ofte over hvordan det i det hele tatt kan være folk som tenker slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skrev Dyrebeskyttelsen Norge allerede i 2005:

http://www.dyrebeskyttelsen.no/pressemeldi...yrevernet.shtml

"Dyrevernorganisasjoner ønsker et tilsyn som er til for dyrene og har deres interesser for øye. Det er umulig å ha et effektivt dyrevern med dagens ordning. Det er viktig at det nedlegges ressurser til å finne løsninger som fungerer i praksis og ikke bare i teorien.

I 2004 opplevde vi flere tilfeller hvor store antall dyr ble avlivet da eier ikke maktet å ta seg av dem. At det offentlige sjelden har andre tilbud enn avlivning utgjør et stort problem. Dessverre velger det offentlige ofte å ikke samarbeide med friville organisasjoner som kan redde flere av dyrene ved omplassering."

Dyrevernorganisasjonene burde sette igang en samlet aksjon, og oppfordre alle til å skrive inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Tibia
Det synes jeg er helt forferdelig at dem har en slik tankegang,da er jo liksom hele poenget med mattilsynet borte når de har en slik instilling til å ta vare på dyr,foretrekke avlivning framfor å redde fordi det er billigere. Blir sjokkert ofte over hvordan det i det hele tatt kan være folk som tenker slik.

Nå er selvsagt ikke avlivning ønskelig, men det er faktisk et bedre alternativ enn vanskjøtsel. Og i dagens samfunn så opplever alle etater og organisasjoner å bli pålagt urimelige sparetiltak eller urimeligt stramme budsjetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo det er Mattilsynet vi snakker om her. Mattilsynet--->redde dyr? Logikken? Mat og dyr er det samme?

Dumt skrevet, men hvilket normalt land bruker mattilsynet for å redde dyrene? Av de jeg kjenner i USA så har de dette å si om Mattilsynet i Norge som brukes som dyrebeskyttelse: Helt bak mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibia. Og i dagens samfunn så opplever alle etater og organisasjoner å bli pålagt urimelige sparetiltak eller urimeligt stramme budsjetter.

Ja, det er temmelig ironisk. Her bor vi i et av verdens rikeste land, et riktig velstandssamfunn. Men å være forsvarsløs i dette landet slik som dyrene våre er derimot ikke enkelt. De skal vel ofres på velstandens alter de, rettsløse og budsjetteres bort. Heia Kristin Barnehagetante.......... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis hunden klør ville jeg sjekket for allergi hos dyrlege. Og om hunden er konstant sulten kan du tilføre feks litt kokt ris, kokt brokkoli eller gulrøtter i foret for å gi mer metthetsfølelse uten mye kalorier.  Ang bæsjespising ville jeg vært nøyere på å ha kortere kobbel og mer kontroll på tur . Trene på å avlede med en kommando og godbiter. 
    • Hei Jeg har en hund som er 2 år og Og jeg har følgende utfordringer med min hund.  - hun er ca. 2 - 3 kg for mye  - hun kan ha tendens til å klø  - hun spiser bæsj ute når vi går tur. Akkurat som hun går å leter  - hun er for tiden veldig opptatt av å stjele og søke etter mat - hun virker for tiden veldig stresset Nå bruker vi pure natural fra Musti. Jeg valgte en med kun lam for å se om det hjalp på kløen. Det synes jeg det har gjort. Men hun har blitt ekstrem til å spise bæsj ute når vi går tur, og ellers veldig stresset og matgal. Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med foret? Er det noen som kan anbefale et for dere tror kan passe min hund, og om dere tror dette kan ha en sammenheng?  Det er en engelsk springer spaniel.     
    • Joda, men synes det var en rar kommentar, ingen andre fikk det.. Fått dårlige nyheter om gamla, første gang jeg har gammel hund- og det er vondt når de får aldersplager.
    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...