Gå til innhold
Hundesonen.no

...og så kom bitingen på ledninger...


iselilja02

Recommended Posts

Zeppelin har rukket å bli hele 14 uker, og har vært veldig flink til å kun bite og leke med lekene sine hele tiden før. Men her om dagen da far stod å vasket opp (i samme rom som lillegutt, så han var ikke alene en gang) stod han å bet og bet oppover hele internettkabelen. Det gikk hull på den, og heldigvis fikk ikke lillegutt noe strøm.

Nå er det vel ikke allverden i en sånn ledning, men hva om han plutselig tar en som går rett i kontakten?

Han oppholder seg aldri her inne alene, men ble overrasket da han gjorde det på så kort tid, enda samboeren var i samme rom.

Han har plenty med leker, biteleker, bamser, kong, osv som han leker med, men det er tydeligvis ikke nok. Nå har han også begynt å gå løs på gardiner.

Har dere her noen gode råd akkurat ang ledninger? Føler hans skal få gå litt fritt i huset så lenge vi er i nærheten, men vi kan jo ikke snu på hodet ett sekund en gang lengre.

Finnes det noe å smøre på, så han mister helt lysta?

(Og en ting til, som ikke har så mye med det her å gjøre. Når slutter man å regne uker? Han ville vært tre måneder den 13, men om jeg teller uker er han jo 14 i morgen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe fasitsvar på når man slutter å regne uker og går over til måneder, men jeg pleier å regne måneder fra valpen er 4 mnd, eller etter at den er 16 uker. Nå er min valp inne i sin 17. uke, og hun fylte fire mnd i går, så nå kommer jeg til å si at hun er 4 mnd hvis noen spør, eller 4 og en halv når den tid kommer.

I tillegg til Linkr sine tips, kan dere forsøke å rose rolig når han tygger på sine egne ting. Ikke bare tenk at han gjør det tilfeldig, men gå bort og stryk han rolig langs ryggen, eller kanskje oppfordre han til å tygge på sine egne ting og hjelp gjerne til med å holde (forebygger også forsvar av de tingene). Innimellom kan dere også leke sammen med han med lekene hans, det vil dere ikke bare ha glede av nå, men også senere når dere kanskje skal begynne å trene litt mer; da er det flott å ha lært hunden å leke sammen med dere (sånn at han kan belønnes med lek i tillegg til godbiter). :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :icon_redface:

Vi leker masse sammen med han, og finner alltid lekene hans, det er derfor det er så frustrerende.

Ledningssamler går ikke på de til dataen, siden de henger litt i fritt fall akkurat nå mens den andre er på reparasjon.

Men pepperrot, evt tabasko skal jeg prøve i allefall :)

JRT'en til venninna mi tygde over en ledning en gang hun ikke var hjemme og han kom seg frem til den, og det så stygt ut en stund. Heldigvis slapp han unna med "kun" litt bortsvidd leppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabascosaus og pepperrot er på vanlige matbutikker, men du tenkte kanskje på BitterBite? Den vet jeg ikke hvor man kjøper.

Ellers er jeg streeeng på ledningene. Lemper henne vekk og gir henne noe annet og kulere å tenke på. Farvel til tre mobilladere før vi fikk fart på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeppelin har rukket å bli hele 14 uker, og har vært veldig flink til å kun bite og leke med lekene sine hele tiden før. Men her om dagen da far stod å vasket opp (i samme rom som lillegutt, så han var ikke alene en gang) stod han å bet og bet oppover hele internettkabelen. Det gikk hull på den, og heldigvis fikk ikke lillegutt noe strøm.

Nå er det vel ikke allverden i en sånn ledning, men hva om han plutselig tar en som går rett i kontakten?

Han oppholder seg aldri her inne alene, men ble overrasket da han gjorde det på så kort tid, enda samboeren var i samme rom.

Du er heldig som har sluppet unna med bitingen frem til nå. Vi har hatt Tuva (strihåret dachs) i fire dager og hun er allerede ute etter ledninger, men det er hovedsaklig de tynne til bærebare, resten er egentlig ikke så interesant. Men kanskje vi får prøve noen av de tipsene som er gitt over. Eneste problemet er at hun er ute etter bein og tøfler og egentlig alt som er i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som har sluppet unna med bitingen frem til nå. Vi har hatt Tuva (strihåret dachs) i fire dager og hun er allerede ute etter ledninger, men det er hovedsaklig de tynne til bærebare, resten er egentlig ikke så interesant. Men kanskje vi får prøve noen av de tipsene som er gitt over. Eneste problemet er at hun er ute etter bein og tøfler og egentlig alt som er i bevegelse.

Hehe, bitingen har vi nok ikke sluppet unna med :) Den startet han med med én gang han var i hus. Alt og alle skal bites på! Hehe. Bare ledningene han ikke har oppdaget før nå.

I dag har han faktisk vært alene hjemme i fem og en halv time, og jeg kan ikke finne noen bitemerker. Flink bisk. Han hadde til og med greid å rive ned sperringa inn til kjøkkenet (han er skikkelig sterk :D ) Og der hadde jeg ikke sikret noen ledninger inne. Ingen bitemerker å se!

I stua sikret jeg alle de mest synlige med Gaffa, men ikke de som er under tv-benken. La frem alle lekene han eier og har, så det hjalp nok litt. Vel, foruten om sko da, de hadde han så klart stjålet igjen, men så hadde matmor glemt å gjemme de også da. Tror jeg må få kjøpt litt nye spennende leker, så kanskje interessen for bitingen på ledninger blir helt borte.

Grisehale/øre når dere drar bort?

Vi har ikke turt å ha det fremme, siden plutselig er biten liten, og plutselig setter han den i halsen når vi ikke er der.

Noe man kan kjøpe som varer såpass lenge at han må bruke mer enn noen timer på å gnage det opp? Grisehalen kan gå, men den er fortsatt litt liten, så vi er skeptiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisehale/øre når dere drar bort?

Vi har ikke turt å ha det fremme, siden plutselig er biten liten, og plutselig setter han den i halsen når vi ikke er der.

Noe man kan kjøpe som varer såpass lenge at han må bruke mer enn noen timer på å gnage det opp? Grisehalen kan gå, men den er fortsatt litt liten, så vi er skeptiske.

Gnage/tyggebein varer jo lenge.

Foreløpig har vi ikke vært vekke fra Tuva enda, siden hun fortsatt er såpass liten. Men jeg ga henne gnagebein i dag og det elsket hun og da var det bare det som gjeladt og har ikke vært så mye biting etter hun fikk den. Men kan godt hende det bare er en fase, hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...