Gå til innhold
Hundesonen.no

Mitt lille karr


HippiPippi

Recommended Posts

Ja kan hende det er litt mindre. Men gleder meg til å se det.

Hvilkne fisker er det du har tenkt å ha inni der da?

Men noen neontetra passer vel godt oppi der! :rolleyes2:

Følger det med plyg for å feste bak eller? eller er det vanskelige kroker som de festes i?

Neontetra passer ikke i et slikt kar - de er en aktiv stimfisk (bør være minst 8 stk.) og krever minst 60 liter.

Hold deg til snegler, reker eller event. et par av de minste killifiskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar
Neontetra passer ikke i et slikt kar - de er en aktiv stimfisk (bør være minst 8 stk.) og krever minst 60 liter.

Hold deg til snegler, reker eller event. et par av de minste killifiskene.

Okei takk for tips. Ble tipset om reker før i dag også,så tenker kanskje jeg skal ha et par slike oppi ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror liter tallet er ganske så feil. Hvis det finnes noen matematikere her ute som kan hjelpe meg med å finne volumet av dettte:

lengde 70cm

høyde 25cm

dybde 20cm

(har regnet kun der vannet dekker)

har kastet alle mine gamle mattebøker, så dette blir litt vanskelig for meg :rolleyes2: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reker er utrolig morsome! Jeg har et kar på 63 liter med bare kirsebærreker :rolleyes2:

Hva fores reker med?

Hvordan er det med plastikkplaner i arr med reker,fores de på alger?

Eller annet..

?

jeg tror liter tallet er ganske så feil. Hvis det finnes noen matematikere her ute som kan hjelpe meg med å finne volumet av dettte:

lengde 70cm

høyde 25cm

dybde 20cm

(har regnet kun der vannet dekker)

har kastet alle mine gamle mattebøker, så dette blir litt vanskelig for meg :wub: hehe

Si det du,må man ikke gange dem alle 3 med hverandre for å finne voulmet..

Glemt helt hva jeg lærte i mattetimene jeg også... Så beklager at jeg ikke er til bedre hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror liter tallet er ganske så feil. Hvis det finnes noen matematikere her ute som kan hjelpe meg med å finne volumet av dettte:

lengde 70cm

høyde 25cm

dybde 20cm

(har regnet kun der vannet dekker)

har kastet alle mine gamle mattebøker, så dette blir litt vanskelig for meg :wub: hehe

Matte er ikke akkurat min sterkeste side heller, men du har vel bøtter som du heller oppi vel? :lol:

Hva fores reker med?

Hvordan er det med plastikkplaner i arr med reker,fores de på alger?

Eller annet..

?

Hva skal du med plastikkplanter?! Det er jo så mye finere med ekte. Kirsebærreker trives ihvertfall veeeldig godt i Javamose :rolleyes2:

Jeg forer mine med rekepellets, eller krabbe/rekepellets, eller agurk. Innimellom så får de og en algetabelett og, det syns de er godt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med plastikkplanter?! Det er jo så mye finere med ekte. Kirsebærreker trives ihvertfall veeeldig godt i Javamose :rolleyes2:

Jeg forer mine med rekepellets, eller krabbe/rekepellets, eller agurk. Innimellom så får de og en algetabelett og, det syns de er godt :wub:

Fordi plastikkplantene følger med karret vel. Derfor jeg lurte på det. Ja jeg synes også at ekte er mye minere,men blir jo da vanskeligere å holde rent,fordi karret må skrus ned fra veggen hver gang det skal rengjøres. Om man har 2-3 stk reker i et 15 L karr,hvor ofte tror du det vil trengs for å rengjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi plastikkplantene følger med karret vel. Derfor jeg lurte på det. Ja jeg synes også at ekte er mye minere,men blir jo da vanskeligere å holde rent,fordi karret må skrus ned fra veggen hver gang det skal rengjøres. Om man har 2-3 stk reker i et 15 L karr,hvor ofte tror du det vil trengs for å rengjøres?

Bare fordi det følger med karet betyr jo ikke at man må bruke det :rolleyes2:

Og man kan ikke svare på hvor ofte det må rengjøres, det kommer helt an på forholdene det. Men hva mener du med rengjøre? Man tar bort alger på glasset, skifter vann og tar ut døde reker/fisk/blader :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi det følger med karet betyr jo ikke at man må bruke det :wub:

Og man kan ikke svare på hvor ofte det må rengjøres, det kommer helt an på forholdene det. Men hva mener du med rengjøre? Man tar bort alger på glasset, skifter vann og tar ut døde reker/fisk/blader :rolleyes2:

Nei det er jeg klar over men jeg tenkte kanskje det var mere praktisk enn at det ville blir mye grums fra ekte plantene.

Men er jo ikke noe i veien for at jeg kan ha begge delene i samtidig det.. :wub:

Vel jeg tenkte på å sile stenene i bunnen osv. Når det bare er et par reker oppi så er det jo begrenset hvor ofte man skal vaske det hele til grunne. Er en stund siden nå jeg hadde akvarium,så er endel jeg har glemt. Men litt dagelig stell har jeg ikke noe imot for å se over at alt er okey der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blåser egentlig i hele det "bare plass til reker og snegler" greiene :lol: de i dyrebutikken sier ikke noe om det. Så da hører jeg heller på de :P jeg har hørt flere steder at de fleste små fiks passer så lenge det er rensefilter, varmekolbe og pumpe :lol: så jeg håper det går greit :P det vil tiden vise :)

for å finne volum er det forresten - L*H*b dvs - 70*25*20= 35000 men! hvordan gjøre om dette til liter?? skal jammen ikke være lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ggg.jpg

hmmm etter mine beregninger skal karret holde 35 liter :P nå har jeg sikkert gjort noe rart da men :lol: hehe

thanx :lol:

Gikk tilbake her jeg :)

http://www.lenntech.com/unit-conversion-ca...ator/volume.htm

sjekk den :)

*edit*

men det står jo i annonsen at det er 17L ?

ja, jeg vet, men det er jo alt for lite i forhold til hvor mye vann jeg hadde oppi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jeg klar over men jeg tenkte kanskje det var mere praktisk enn at det ville blir mye grums fra ekte plantene.

Men er jo ikke noe i veien for at jeg kan ha begge delene i samtidig det.. :lol:

Vel jeg tenkte på å sile stenene i bunnen osv. Når det bare er et par reker oppi så er det jo begrenset hvor ofte man skal vaske det hele til grunne. Er en stund siden nå jeg hadde akvarium,så er endel jeg har glemt. Men litt dagelig stell har jeg ikke noe imot for å se over at alt er okey der.

Et akvarium skal aldri rengjøres totalt - det er ikke nødvendig å vaske grusen/sanden annet enn å slamsuge en til to ganger i uken, og man skifter aldri alt vannet på en gang, det forårsaker bare alt for store svingninger i vannparametrene, og det igjen kan forårsake fiskedød. Trenger bare å skifte 20-30% en gang i uken :lol: Og filteret i pumpen vaskes lett i litt akvarievann en gang i måneden, eller annenhver måned avhengig av hvor mye fisk som er i karet, og hvor kraftig pumpen er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jeg klar over men jeg tenkte kanskje det var mere praktisk enn at det ville blir mye grums fra ekte plantene.

Men er jo ikke noe i veien for at jeg kan ha begge delene i samtidig det.. :)

Vel jeg tenkte på å sile stenene i bunnen osv. Når det bare er et par reker oppi så er det jo begrenset hvor ofte man skal vaske det hele til grunne. Er en stund siden nå jeg hadde akvarium,så er endel jeg har glemt. Men litt dagelig stell har jeg ikke noe imot for å se over at alt er okey der.

Showtime har forklart dette godt :P

jeg blåser egentlig i hele det "bare plass til reker og snegler" greiene :lol:

Jaha, og si meg, hva har du tenkt å putte oppi der da?

de i dyrebutikken sier ikke noe om det. Så da hører jeg heller på de ;)

Beklager, men det er veldig mange av de som jobber i dyrebutikker som ikke har peiling..

jeg har hørt flere steder at de fleste små fiks passer så lenge det er rensefilter, varmekolbe og pumpe :lol: så jeg håper det går greit :) det vil tiden vise :P

Åja, så da vil du heller at fisken skal det vondt, gå altfor trangt for så å dø, bare fordi du håper det går greit og vil la tiden vise... Fint..

Og igjen, hvilke fisk har du tenkt å putte oppi der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jeg klar over men jeg tenkte kanskje det var mere praktisk enn at det ville blir mye grums fra ekte plantene.

Men er jo ikke noe i veien for at jeg kan ha begge delene i samtidig det.. :)

Ekte planter er faktisk med på å avlaste filteret ved at de fanger opp mikropartikler i vannet, noe som igjen gjør at du får et sunnere og mer stabilt miljø. I tillegg festes en del matreset seg i ekte planter, noe som er et supert beitested for reker. Og ikke minst er visne plantedeler ordentlig nam-nam for snegler.

PM sendt :P

[b]jeg blåser egentlig i hele det "bare plass til reker og snegler" greiene :lol: de i dyrebutikken sier ikke noe om det. Så da hører jeg heller på de :lol: jeg har hørt flere steder at de fleste små fiks passer så lenge det er rensefilter, varmekolbe og pumpe :P så jeg håper det går greit :) det vil tiden vise :P

for å finne volum er det forresten - L*H*b dvs - 70*25*20= 35000 men! hvordan gjøre om dette til liter?? skal jammen ikke være lett ;)

Vet du hva - med en slik holdning kommer faktisk din akvariehobby til å bli relativt kortvarig. Jeg blir faktisk rimelig bra provosert av slike "driter-jeg-i-bare-det-er-pent-en-stund"-holdning pga. at det nå diskuteres om hold av akvariefisk skal strammes inn ved lov med strenge restriksjoner begrunnet med dyrevelferd. Og det er vel bl.a. slike holdninger vi kan takke for at dette står på trappen og vil ramme tusenvis av dyktige og erfarne akvarister som setter fiskens miljø og velferd foran et dekorativt utseende.

Håper du enten revurderer dine holdninger og skaffer deg mer kunnskap eller at du rett og slett finner deg en annen hobby.

Ang. det å omregne størrelsen til liter kan man ikke bruke den formelen på et hjertformet kar. Her er det enkleste å gjøre som Marianne sier - bruk ei bøtt og tell antall liter du tømmer oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg velger å se bort i frra disse ekle komentarene..... og heretter vil jeg helst bare ha hyggelige komentarer inn på MIN tråd! skjønner ikke hva som er problemet. og jeg håper alle som uttaler seg om denne stakkars fisken, ikke spiser fisk heller! jeg vil heller ikke si at akvarie mitt er min hobby, (fikk lyst til å skrive noe men lar vær)

Jeg har idag kjøpt meg fisk. Etter en lag prat med min kusine som har veterinær utdannelse med påbygning av fisk! litt vanskelig å si akkurat hva slags utdannelse hun har... Men vi kom frem til at jeg kunne ha de fleste små fisk i karret. Og de i dyrebuttiken syns dette var ett rart forum, som gav så mange rare råd :lol: hehe

kommer bilder når alle er på plass etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg velger å se bort i frra disse ekle komentarene..... og heretter vil jeg helst bare ha hyggelige komentarer inn på MIN tråd! skjønner ikke hva som er problemet. og jeg håper alle som uttaler seg om denne stakkars fisken, ikke spiser fisk heller! jeg vil heller ikke si at akvarie mitt er min hobby, (fikk lyst til å skrive noe men lar vær)

Hvilke kommentarer er det du sikter til som går innunder kategorien "ekle"? Er man på et forum må man faktisk tåle og høre andres meninger, uansett om det er det eller selve kommentarene du synes er ekle.

Det jeg har skrevet/kommentert her er fakta basert på mange, mange år som aktiv akvarist med en god porsjon kunnskap og lærdom innhentet bl.a. fra godt dokumenterte vitenskapelige fakta i form av litteratur, fora, oppslagsverk, artikler m.m.

Tror heller ikke det finnes små mange akvarister som dretter guppyer til matproduksjon heller så vet ikke helt hvor du vil med den...

Jeg har idag kjøpt meg fisk. Etter en lag prat med min kusine som har veterinær utdannelse med påbygning av fisk! litt vanskelig å si akkurat hva slags utdannelse hun har... Men vi kom frem til at jeg kunne ha de fleste små fisk i karret. Og de i dyrebuttiken syns dette var ett rart forum, som gav så mange rare råd :lol: hehe

kommer bilder når alle er på plass etterpå...

Nå er det vel ikke så mange innlegg siden du skrev at du hadde blitt grundig lurt av ansatte i dyrebutikker vel? Men det er rart hvordan man snur seg etter hvor vinden blåser...

Og din kusine har utdannelse innenfor tropisk akvariestikk? Da er hun vel såpass oppdatert at hun vet at det ikke er fiskens størrelse som avgjør dens behov for antall liter, men fiskens naturlige adferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg velger å se bort i frra disse ekle komentarene..... og heretter vil jeg helst bare ha hyggelige komentarer inn på MIN tråd! skjønner ikke hva som er problemet. og jeg håper alle som uttaler seg om denne stakkars fisken, ikke spiser fisk heller! jeg vil heller ikke si at akvarie mitt er min hobby, (fikk lyst til å skrive noe men lar vær)

Ekle kommentarer? Kan du være søt å vise meg hva du syns er ekle kommentarer?

Som Colliegirl sier, så har du fått endel svar fra mennesker som har holdt på med denne hobbyen (ja for det er faktisk det for noen) i mange år, og kan faktisk ganske mye!

Så i steden for å (unskyld meg men) bli sutrete og tro at alle er ute etter å ta deg, så er det kanskje en ide å faktisk ta til deg litt lærdom av folk som kan ganske mye. Og nei, jeg sier ikke dette for å være ekkel, jeg sier det med et :) Håper det blir og mottatt sånn :P

Jeg har idag kjøpt meg fisk. Etter en lag prat med min kusine som har veterinær utdannelse med påbygning av fisk! litt vanskelig å si akkurat hva slags utdannelse hun har... Men vi kom frem til at jeg kunne ha de fleste små fisk i karret. Og de i dyrebuttiken syns dette var ett rart forum, som gav så mange rare råd :lol: hehe

kommer bilder når alle er på plass etterpå...

Fint at du har noen som du kan lære litt av :) Men som Colliegirl spør, kan hun/har hun utdannelse i tropiske akvariefisk?

Igjen, hva slags fisk har du kjøpt? ;)

jaja, folk ser forskjellig på ting....... sånn er det bare... ikke noe å gjøre med. men denne tråden skulle handle om bilder og slikt fra meg! og helst hyggelige komentarer tilbake, det ser jeg på som vanlig høfflighet!

Vanlig høflighet er vel å høre på råd fra folk som kan endel :P hehe

Og jeg spør, igjen med :lol: ville du kjøpt deg en BC fra gjeterhundlinjer eller en Malle for å ha som kosehund? Det blir litt samme greia, malplasserte individer vil mistrives, bare at en hund kan si i fra på en litt klarere måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...