Gå til innhold
Hundesonen.no

Mitt lille karr


HippiPippi

Recommended Posts

Fisk er LEVENDE DYR! Og når vi velger å dra de inn i hjemmene våre, på lik linje som vi velger å dra hundene og kattene våre inn i huset, så er det vårt ansvar å sørge for at de trives! Og I'm sorry miss, det vil ikke dine fisk gjøre..

åja, så du sammelnligner en hund som man har i ti, 12 år med en ***** fisk. La meg spørre deg om noe, hvis hunden dine døde, ville du grått? hvis fisken din døde ville du grått? OMG dere er patetiske. Nå gidder jeg ikke sitte på henda lenger ass. Uansett hva dere sier, endrer ikke det mitt syn på denne saken. Og tro meg, jeg ELSKER dyr. Men faktisk så ser jeg ikke på fisk som dyr, sånn er det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar
Dette er vel rimelig OT, men folk her er opptatt av dyrene først og fremst. Hvor lenge man har vært medlem, hvor mange innlegg man har eller for den saks skyld hvem som er venn med hvem, har ingenting med saken å gjøre, har aldri hatt det og vil ikke få det. Forstå det om du kan.

Utifra svar på emner på sonen så er det meget innlysende akkuratt dett. Hadde det vært f.eks Lill(Jeg er venn med lill, så nei dette er ikke et angrep på henne hvis noen lurte) som hadde slengt ut denne tråden så hadde det vært bare å så fine fisk osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser dere hund? katt? hmmm hva med fisk. Som indiver har det ikke noe å si om det en laks eller en tropisk bla bla bla..

Nei, jeg spiser ikke fisk.. Vet du at enkelte karpefisker kan bli 50 år gamle? Sånn apropos det å ha en hund i 10 år, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja, så du sammelnligner en hund som man har i ti, 12 år med en ***** fisk.

Jeg sammenligner fordi det er LEVENDE DYR! Hvor vanskelig er akkurat DET å skjønne? Mye tyder på at det er veeeldig vanskelig........

La meg spørre deg om noe, hvis hunden dine døde, ville du grått?

Selvfølgelig, jeg har grått masse over de to jeg har mistet, som har stått i mitt navn, jeg har og grått masse over de som ikke har stått i mitt navn.. Var det noe mer du ville vite?

Forresten ett totalt idiotisk spørsmål...

hvis fisken din døde ville du grått?

Igjen, ett totalt idiotisk spørsmål, for hadde du hatt kar lenge nok og hadde du giddet å sette det bittelitt inn i hvordan fiskene lever så hadde du faktisk visst at man får et personlig forhold til fisken, og at de faktisk har personligheter de og...

OMG dere er patetiske.

Patetisk eller dyremishandler, vet ikke hva som er værst jeg................

Nå gidder jeg ikke sitte på henda lenger ass. Uansett hva dere sier, endrer ikke det mitt syn på denne saken. Og tro meg, jeg ELSKER dyr. Men faktisk så ser jeg ikke på fisk som dyr, sånn er det bare...

Dette sier vel mer om deg enn noe annet.. Og jo, fisk ER dyr, uansett om du liker det eller ikke, så er det sånn..

Elsker dyr? Eh, det tror jeg akkurat hva jeg vil om etter å ha lest hvordan du behandler fiskene dine, håper bare du behandler hunden din en smule bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra svar på emner på sonen så er det meget innlysende akkuratt dett. Hadde det vært f.eks Lill(Jeg er venn med lill, så nei dette er ikke et angrep på henne hvis noen lurte) som hadde slengt ut denne tråden så hadde det vært bare å så fine fisk osv osv..

Ja, om Lill eller hvem som helst andre hadde lagt ut noe sånt så hadde jeg svart på akkurat samme måte...

Spiser dere hund? katt? hmmm hva med fisk. Som indiver har det ikke noe å si om det en laks eller en tropisk bla bla bla..

Laks er ikke en tropisk fisk.... :rolleyes: Og ja, det er faktisk mange mennesker som spiser både hund og katt.. Greit vi gjør ikke det her i Norge heller, men så spiser vi ikke tropiske akvariefisk heller.... På tross av at mange kompiser har visse lyster om å besøke meg med fiskestanga.... *flirer*

fint å begynne å dra in hundene min også da, veldig modent..

:):):) Ja for hvem begynte med det... Sjarmtrollet sitt det tenker jeg...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og på hvilket grunnlag kan dere si at jeg mishandler fiskene mine? jeg var i dyrebutikken og vite de karret mitt, fortalte hvor mange liter osv. De sa at de fiskene jeg ahr nå passet perfekt... så sorry meg!

Nei, jeg spiser ikke fisk.. Vet du at enkelte karpefisker kan bli 50 år gamle? Sånn apropos det å ha en hund i 10 år, liksom..

man får uansett ikke ett sånt forhold med en fisk...

jah, det var det siste ejg gadd å skrive i denne tråden. ånei, ikke fordi jeg "feiger" ut. fordi denne diskusjonen kommer uansett ingen veg. Og all tid er dyrebar tid. :) ha en god kveld vidre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele denne diskusjonen er ganske usmakelig, jeg.. Å gi f.. i hvordan dyrene sine har det, bare fordi at "fisk ikke er dyr".. ??

Så hvis jeg egentlig ikke liker katter, så er det helt greit at jeg har søt liten kattunge innendørs, men behandler den så ille at den dør før den blir voksen og "stygg"?

Hva er forskjellen - bortsett fra at noen ikke tror at fisk er dyr?

Alder på dyret? Finnes flere fisker som blir langt eldre enn hunder...

Prisen? Mang en fisk koster mer enn en valp...

Personlighet? Selv fisker har dèt...

Forhold til eieren? Ergo fortjener "triveligere" hunder å ha det bedre enn litt mere asosiale/selvstendige..

Det er veldig få her inne som liker å lese om dyremishandling - enten det gjelder burbruk 23 timer i døgnet, feilfôring eller vanskjøtsel. Selv på fisk/gnager/katteforumet er det ikke akseptabelt å ha en slik holdning til sine medskapninger.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og på hvilket grunnlag kan dere si at jeg mishandler fiskene mine? jeg var i dyrebutikken og vite de karret mitt, fortalte hvor mange liter osv. De sa at de fiskene jeg ahr nå passet perfekt... så sorry meg!

Og i fare for å gjenta meg selv... Igjen..... Det er veeeelig mange av de som står bak disken i dyrebutikker som *savne fryktelig blondisomtvinnerhåretsmiley* faktisk ikke kan en dritt... Sånn er det, og sånn kommer det desverre til å være. Merkelig at mange av oss som faktisk gidder å bry oss her inne, sier masser av ting som du faktisk burde ta deg bryet å høre etter på, FØR du kjøper fisk, men det gir du skikkelig f i og kjøper masse fisk som ikke passer i karet ditt alikevel... Sånt gir respekt, helt riktig det.... Og ja nå var jeg skikkelig sarkastisk, sånn at det ikke skulle være noen misforståelser på det..

man får uansett ikke ett sånt forhold med en fisk...

And how the hell do you know!?

jah, det var det siste ejg gadd å skrive i denne tråden. ånei, ikke fordi jeg "feiger" ut. fordi denne diskusjonen kommer uansett ingen veg. Og all tid er dyrebar tid. :) ha en god kveld vidre :)

Jaja, kose seg i den råååsa boblen sin da, og se hvor ofte du må kjøpe ny fisk..... :)

Synes hele denne diskusjonen er ganske usmakelig, jeg.. Å gi f.. i hvordan dyrene sine har det, bare fordi at "fisk ikke er dyr".. ??

Så hvis jeg egentlig ikke liker katter, så er det helt greit at jeg har søt liten kattunge innendørs, men behandler den så ille at den dør før den blir voksen og "stygg"?

Hva er forskjellen - bortsett fra at noen ikke tror at fisk er dyr?

Alder på dyret? Finnes flere fisker som blir langt eldre enn hunder...

Prisen? Mang en fisk koster mer enn en valp...

Personlighet? Selv fisker har dèt...

Forhold til eieren? Ergo fortjener "triveligere" hunder å ha det bedre enn litt mere asosiale/selvstendige..

Det er veldig få her inne som liker å lese om dyremishandling - enten det gjelder burbruk 23 timer i døgnet, feilfôring eller vanskjøtsel. Selv på fisk/gnager/katteforumet er det ikke akseptabelt å ha en slik holdning til sine medskapninger.

Susanne

Takk Susanne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar på seg ansvaret for andre, forplikter man seg samtidig til å gi dem så gode levekår som mulig. Noen med masse peiling og erfaring prøvde å si at denne lille fiskbolla på veggen ikke var bra nok for fisk, men kanskje et par reker kunne trives der. De sa det før dyra var kjøpt, merk det. Rådene ble ignorert (ganske arrogant av en nybegynner) og det er ikke tvil i mine øyne om at kritikken som er kommet, er berettiget. Ikke for noe annet, enn at fiskenes ve og vel ikke er tatt hensyn til i det hele tatt. Om TS (og heiagjengen) ikke har ryggrad til å bære det, men må finne noen andre å rette pekefingeren mot, er igrunnen det deres problem.

Når det kommer til dette hjerteforma karet, er det vanskelig å si "åååå så fint", når jeg verken syns det ser funksjonellt ut eller er noe fint. Derfor er det noen ganger bedre å la være å si noen ting, ikke sant. Men når du prøver å fraskrive deg ansvaret for å ta vare på de dyra du vil ha oppi der på best mulig måte, fordi det er "bare fisk", og bæljer ivei om at du bare vil ha tilbakemeldinger på karet du har kjøpt deg, så får du få det, da. Sorry, plasthjerte på veggen med fisk i er smakløst.

EDIT: Jeg fikk skikkelig lyst til å si at jeg ikke tar fisk så alvorlig, jeg heller. Men derfor har jeg altså ikke fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt sansen for akvarier, jeg har aldri hatt et og kommer nok aldri til å skaffe meg et.

Men jeg blir forbannet over holdningene dine, HippiPippi! Riktig forbannet!

Punkt 1

*"Det er bare en hund, det er ikke barnet ditt, man får da ikke et så nært forhold til en hund, du er sprø som griner fordi den er dau."

*"Hva så om katten din ble overkjørt, du kan jo bare skaffe deg en ny?"

*"Hva så om fisken dauer, det er bare fisk og du kan jo bare kjøpe en ny?"

Du sier "fisk er pynt" og null verdt. Hvis jeg sier "miniatyrhunder er pynt og null verdt, så jeg gidder ikke bry meg om den ikke har det bra i buret sitt og håndveska si, eller om den blir syk, dessuten sier dyrebutikken at den har det finfint" - hva sier du da?

Punkt 2

Er det hvor nært forhold man får til et dyr som avgjør om det har noen rett til livskvalitet? Det er det som fremkommer av dine uttalelser, men skjønner du hvorfor det er (oppfattes som) galt for en som faktisk har både hund og fisk å fremvise slike holdninger?

At majoriteten av nordmenn mener det samme som deg er knapt noe godt forsvar, det viser bare at de er (like) tjukke i huet og empatiløse som det du er overfor fisk. Det er ikke mange år siden man ble ansett som skrullete hvis man hadde et nært forhold til katten sin, mind you. Heldigvis går deler av verden fremover.

Ja, jeg spiser fisk. Men jeg spiser ikke oppdrettsfisk, jeg foretrekker fisk som faktisk har levd slik en fisk skal. Jeg spiser også kylling, egg, svin og storfe. Igjen foretrekker jeg mat som har blitt behandlet med respekt, og kjøper alltid økologisk når jeg har råd, fordi disse dyrene lever bedre.

Det er forøvrig i strid med reglene å slette innholdet i alle innleggene slik du har gjort i denne tråden.

Det er så mye mer jeg ville sagt, men jeg skal prøve å holde meg til regelverket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter- jeg vil bare fortelle det at jeg selv har jobbet lenge i dyrebutikk uten å ha det minste peiling på akvarie og fisk. Akkurat som at mange dyrebutikkansatte anbefaler å ha marsvin og kaniner i samme bur, eller som forteller at kaniner har det best innendørs, så er det veldig mange som snakker om ting de ikke har noe kunnskap om når det kommer til akvarie. Ansatte i dyrebutikker vil selge sine produkter -dyrene- som ansatte i alle andre butikker, så det ER veldig viktig å ta de rådene man får i dyrebutikk med en klype salt. Jeg er rett og slett skremt over hvor lite kunnskap det er ute og går.

I tillegg så synes jeg kommentarene dine om at man spiser fisk, så derfor er det greit å drive vanskøtsel ved å ha de i for små kar, er helt på jordet. Jeg spiser kjøtt, men jeg er allikevel en heftig motstander av båsfjøs eller burhøns. Når man har påtatt seg ansvaret for levende vesener plikter man å gjøre sitt aller, aller ytterste for at de skal ha det så bra som mulig. Jeg synes synd på deg som ikke evner å se dette, og som ikke evner å se at kommentarene i denne tråden faktisk var ment som gode råd. Forøvrig kunne jeg tenkt meg et sånt akvarium selv kjenner jeg, men da bare til planter eller reker. Reker er kule:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele denne diskusjonen er ganske usmakelig, jeg.. Å gi f.. i hvordan dyrene sine har det, bare fordi at "fisk ikke er dyr".. ??

Så hvis jeg egentlig ikke liker katter, så er det helt greit at jeg har søt liten kattunge innendørs, men behandler den så ille at den dør før den blir voksen og "stygg"?

Hva er forskjellen - bortsett fra at noen ikke tror at fisk er dyr?

Alder på dyret? Finnes flere fisker som blir langt eldre enn hunder...

Prisen? Mang en fisk koster mer enn en valp...

Personlighet? Selv fisker har dèt...

Forhold til eieren? Ergo fortjener "triveligere" hunder å ha det bedre enn litt mere asosiale/selvstendige..

Det er veldig få her inne som liker å lese om dyremishandling - enten det gjelder burbruk 23 timer i døgnet, feilfôring eller vanskjøtsel. Selv på fisk/gnager/katteforumet er det ikke akseptabelt å ha en slik holdning til sine medskapninger.

Susanne

Veldig, Veldig enig!

Jeg altså skjønner ikke hvordan det går ann!...

Jeg hadde selv et ganske stort akvarium, og det var én fisk som døde, dette var en bitteliten bebis, og ja.. jeg ble lei meg!

Da dagen kom at jeg ikke skulle ha akvariummet lenger, ble jeg også veldig lei meg! Jeg hadde hatt akvariummet i 2 år ganske nøyaktig, og jeg hadde merket god forskjell på personlighetene til de forrskjellige fiskene!

Jeg synes det er veldig rart at du skaffer deg et 'akvarium' om du bare gjør det for pyntens skyld...!

Og håper for fisken sin skyld at du får mer info om hver enkelt fisketype, og hva de trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på noe her... Hvis det bare er til pynt så finnes det mye fint å finne i plastikk, evt bare stappe en boks med makrell i tomat oppi der! Tipper det vil gå finfint, og da slipper du å tenke på noenting, noe som tydligvis er en bra greie for noen :)

Tamtamtamtam! Problem solved!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på noe her... Hvis det bare er til pynt så finnes det mye fint å finne i plastikk, evt bare stappe en boks med makrell i tomat oppi der! Tipper det vil gå finfint, og da slipper du å tenke på noenting, noe som tydligvis er en bra greie for noen :)

Tamtamtamtam! Problem solved!

HippiPippi, Dette er en idé du virkelig burde ta nytte av! synes dette hørtes utrolig smart ut jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med slike holdninger til de DYRENE du har skaffet deg kunne du like godt ha kjøpt deg en plastfisk og hengt den i taket.

Hvorfor inni gamperæva skaffet du deg fisk in the first place? :ahappy: . Og ja, jeg ville ha grått hvis Birger døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Altså, nå har ikke jeg leste hele denne "diskusjonen", men jeg synes at alle fiskene jeg har hatt har en helt spesiell personelighet! De gjør forskjellige ting, noen er mer nyskjerrige enn andre, noen kommer til glasset når noen kommer inn i rommet, noen gjemmer seg, noen elsker og svømme raskt rundt, noen liker og svømme rolig osv.

Og hvis du har en sånn holdning til dyrene er jeg enig med mange andre her! Du kunne heller kjøpt plastfigurer!

Og JA jeg hadde grått hvis et av dyrene min hadde dødd! De betyr mye for meg ALLE sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...