Gå til innhold
Hundesonen.no

Dogo Canario :)


MiraMaika
 Share

Recommended Posts

Dogo Canario er en rase som ble godkjent av FCI den 3 Juni 2001.

Dogoen har sitt utspring på kanariøyene og blir/ble brukt som vokterhund. Den ble første gang nevnt oppdaget da kongen av Mauretania var på ekspedisjon til Canaria, eller Tamaran som øya Gran Canaria den gang het. Tamaran heter også stamfar til de fleste Dogo Canarioer i moderne tid.

Rasen kan dokumenteres helt tilbake til 1500 tallet. Det ble blandet tunge spanske mastifftyper med en gjeterhundrase med navn Perro De Ganado Majorero. Gando Majorero er en shipdogtype fra øya Fuerventura. Disse ble blandet for å gjøre rasen mere atletisk, instinktiv og hurtig.

På gårder, vingårder og fruktlunder, blir den fortsatt brukt som vokterhund. Rasen fungerer ellers utmerket som familiehund og går veldig godt sammen med andre hunder. I familien er den barnas beste lekekamerat. :icon_redface:

post-4113-1213637734_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 2 months later...

Det er riktig at rasen har gamle aner og en gammel historie, men den presa eller Dogo Canario vi har idag er dessverre en rekonstruert hund. Den "originale" presaen døde ut ettersom folk fikk mindre bruk for de store vokterhundene, og etter at hundekamper ble forbudt. Husker ikke alle rasene, men ihvertfall pitbull, grand danois og doberman ble brukt for å "gjenskape" den gamle hunden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • 1 month later...

dobberman har aldri blitt brukt i rekonstruksjonen. er kun div. mastiff-raser, engelsk bulldog, noe terrier, majorero og noe Rodesian Ridgeback som er blitt brukt.

Må si meg uenig i at en Dogo som regel går bra sammen med andre hunder. Er vel heller typisk at de ikke går så godt med andre hunder av samme kjønn. Men det kommer jo ann på hvor godt hunden er sosialisert osv da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Jeg var veldig aktiv i dogo-miljøet for 5-6 år siden, men etter det har jeg igrunn ikke så mye peil på hvordan rasen har utviklet seg videre i Norge (har gått over til presa, som er "originalen", selv om mange ikke er helt enig i det). Men jeg hadde selv en dogo som førstegangshund. Det gikk ikke akkurat kjempebra det første året, men skal sies at hun var veldig veldig aktiv, sta som et esel, og en smule hundeaggressiv når hun var i bånd, og jeg var helt grønn. (hun var mer aktiv enn hva som er vanlig for dogo).

Rasen er jo ikke så homogen som andre raser, fordi den ble først godkjent som egen rase i 2001. Så derfor er det ganske store variasjoner både i utseende og gemytt. Men de har som regel greit vaktinstinkt, og hannhunder går sjeldent med andre hannhunder. Tisper kan gå med andre tisper, men ikke alltid. Det er en dominant rase, jeg tror de tilpasser seg mye den mosjonen de får, men det er forskjell på linjene på hvor aktive dem er. De skal være gode familiehunder.

Er man interessert i valp bør man sjekke at foreldrene er HD og AA røngta, og at foreldrene er bra mentalt, og ikke usikre o.l. Kombinasjonen vakthund/usikker/dårlige nerver er ikke en god kombinasjon, så det hadde jeg ansett som veldig veldig viktig. Vet om alt for mange dogoer som er blitt avlivd pga dårlig mentalitet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo kullsøster til jma's første Canario :P Dette er jo hunder fra mer "opprinnelige" linjer, og ikke de tunge utstillingsavlede hundene man finner mye av rundt i Europa. (men definitivt innenfor standard, og forsåvidt den typen jeg foretrekker eksteriørt)

Hvor enkle hundene er varierer nok svært fra individ til individ, uansett linjer. Men de tyngre modellene med mer mastiff-preg er nok hakket mer sedate, og "enklere". Men også mer plaget med ledd og andre helseproblemer. Så - som jma sier; sjekk røntgenresultater!!!

Det er mye useriøs avl på denne rasen, både i Norden og utenfor. Man kan få ålreite hunder, men mye ville jeg ikke tatt i med ildtang :icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig synd for rasen at så mange oppdrettere ikke tar mentaliteten og helsa mer seriøst :(

Tja, når man ser på utvalget av folk som driver med rasen, så er det jo ikke noe å bli overrasket over :P Synd, det finnes jo enkelte oppegående folk med DC også, og det finnes absolutt endel gode hunder (som er bra både i kropp og hode) Men førstnevnte er ikke i flertall :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke dårlige ødelegger rasen og får den til å bli ulovlig ;-) syntes de var utrolig flotte, er også veldig svak for Dogo argentino, men de er ulovlige i Norge?

Argentinoen er forbudt i Norge, ja :hmm:

Nå høres det kanskje ut som om Canarioene er klin gærne, men sånn er det ikke, altså :P Det er en del dårlige individer, men ikke verre mentalt enn mye annen hund. Og svært få potensielt farlige. Jevnt over er nok helse dårligere enn mentalitet. Eierene og oppdretterene er det hakket verre med, men det er det lite å gjøre med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argentinoen er forbudt i Norge, ja :hmm:

Nå høres det kanskje ut som om Canarioene er klin gærne, men sånn er det ikke, altså :P Det er en del dårlige individer, men ikke verre mentalt enn mye annen hund. Og svært få potensielt farlige. Jevnt over er nok helse dårligere enn mentalitet. Eierene og oppdretterene er det hakket verre med, men det er det lite å gjøre med :D

Er veldig dumt at folk ødelegger så flotte raser! Kunne godt tenkt meg å hilse på en Dogo Canario eller Pesa. Folk dømmer vel fortere en Dogo/pesa o.l som er agressiv enn en "vanlig" hund. Noen har lett for å dra alle de rasene som ligner under samme kam pga de ser "farlige" ut, veldig synd, da dette er flotte og kan være veldig flotte familie hunder!

Jeg må si ærlig at jeg er mer "nervøs" ovenfor små hunder enn store "skumle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig dumt at folk ødelegger så flotte raser! Kunne godt tenkt meg å hilse på en Dogo Canario eller Pesa. Folk dømmer vel fortere en Dogo/pesa o.l som er agressiv enn en "vanlig" hund. Noen har lett for å dra alle de rasene som ligner under samme kam pga de ser "farlige" ut, veldig synd, da dette er flotte og kan være veldig flotte familie hunder!

Jeg må si ærlig at jeg er mer "nervøs" ovenfor små hunder enn store "skumle".

Nja, jeg vet ikke helt. Har *bank i bordet* ikke møtt på noen fordommer ovenfor fleskedyret. Folk flest dømmer hunder ut i fra hvor hyggelige de er, ferdig med det, liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte høre fordommer når jeg sier jeg er interisert i disse rasene , tillogmed shæfer. Sa til en del at jeg ønsker å skaffe meg en shæfer, og der kom alle fordommene med at dette er en veldig farlig rase. Og når jeg viste dem bilder av dogo var det værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte høre fordommer når jeg sier jeg er interisert i disse rasene , tillogmed shæfer. Sa til en del at jeg ønsker å skaffe meg en shæfer, og der kom alle fordommene med at dette er en veldig farlig rase. Og når jeg viste dem bilder av dogo var det værre.

Jo da, men det går ofte på at det er raser med litt ymse, både på mentalitet og helse? Som man gjerne advarer mot å skaffe seg (i hvertfall uten grundig undersøkelse av oppdretter, avlsdyr osv. ) Når folk møter en hyggelig DC (eller Schäfer, eller Rottis eller... ) så har pipa en helt annen lyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, men det går ofte på at det er raser med litt ymse, både på mentalitet og helse? Som man gjerne advarer mot å skaffe seg (i hvertfall uten grundig undersøkelse av oppdretter, avlsdyr osv. ) Når folk møter en hyggelig DC (eller Schäfer, eller Rottis eller... ) så har pipa en helt annen lyd :D

Det er jo veldig bra! Er jo viktig noen begynner å bedømme invid og ikke en hel rase! :)

Jeg personlig er forelsket i denne type hund, har alltid ønsket meg en sånn, men pga samboer med litt fordommer, ble det en Gordon Setter. Burde fått med meg han å hilse på en Dogo eller Pesa en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig bra! Er jo viktig noen begynner å bedømme invid og ikke en hel rase! :)

Jeg personlig er forelsket i denne type hund, har alltid ønsket meg en sånn, men pga samboer med litt fordommer, ble det en Gordon Setter. Burde fått med meg han å hilse på en Dogo eller Pesa en gang!

Jepp, det er flotte hunder, når de er som de SKAL være :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synne; Vet ikke hvor du bor, men om du vil hilse på og lære mer om presaen, så er det bare å komme på besøk her i Larvik. Jeg har bare en nå, men oppdretter bor også her i Larvik :) Han har fire tisper og et kull på 5 uker nå. hannen min er skeptisk til fremmede og har en del vokt i seg, men om man går frem på rette måten med litt godbiter så er han ganske lett å bli kamerat med :P:D

Jeg har møtt mye fordommer :/ mest på hundeklubber på kurs og treninger faktisk.. Sist gang spurte en åssen rase jeg hadde, og når jeg sa presa svarte ham " hva ska du med det da??" Akkurat som om det er ubrukelige, aggressive drittbikkjer... Ganske provoserende egentlig.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...