Gå til innhold
Hundesonen.no

"Energi tilskudd"


Turnip

Recommended Posts

Jeg skal på hyttetur med hunden igjen neste helg. Vi var på hytta forrige helg, og merket at Mike ble ganske sliten og ikke hadde så mye overskudd. Vi var ute hele dagen, tok mye pauser og han badet mye. Men han mistet likevel mye av matlysten og var sliten hele tiden (Han fikk riktignok kun slankefòr) Og regner med at det var mye av grunnen til at han ble fort redusert.

Finnes det noe tileggsfòr el.l som kan gi endel energi? Har ikke så mye erfaring med akkurat dette, så tar gjerne i mot tips og råd.

Formulerte meg meget dårlig her ser jeg nå, men sliten etter en lang helg med mye mas merker jeg :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har flere alternativer, her er et par av bestselgerne der jeg jobber i alle fall:

Provit frysetørket vom - blandes ut med vann, og fungerer som energitilskudd, selges på XXL og i de fleste dyrebutikker

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=61403 (bildet av produktet her er litt gammelt. Designet på posen ser ut som i linken under)

http://norsk-dyremat.no/produkter.html

Generelt har provit mye bra energitilskudd. Du kan jo se på den siste linken. Norsk dyremat har vel alle produktene det er å velge i fra provit.

Kronch Pemmikan - selges i de fleste dyrebutikker (i alle fall hos oss! hehe). Dette produktet er svært populært blant jaktfolk som trenger masse energi i hunden når de er på jakt. Det går mye av denne om høsten.

http://www.zooprodukter.no/default.pl?show...&pageId=180

Royal Canin (eller andre merker) høyenergifór

http://www.royalcanin.no/filestore/Energy-brosjyre-2007.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller aller viktigste er at hunden får i seg nok veske ( vi tror gjerne at hunden drikker nok, men det gjør den ikke )

Jeg ville enten:

- brukt frysetørket vom ( dette gir masse veske og energi )

- Spesisfic lunsjboks ( knall bra energi lunsj )

Evt kan du blande tørrfor og vann sammen i en flaske og gi hunden dette flere ganger i løpet av dagen. ( gratis siden du allerde har tørrfor )

Siden du sier at hunden går på slankefor, ville jeg kanskje ikke kjørt på med alt. over ( vil kunne legge fort på seg )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på hyttetur med hunden igjen neste helg. Vi var på hytta forrige helg, og merket at Mike ble ganske sliten og ikke hadde så mye overskudd. Vi var ute hele dagen, tok mye pauser og han badet mye. Men han mistet likevel mye av matlysten og var sliten hele tiden (Han fikk riktignok kun slankefòr) Og regner med at det var mye av grunnen til at han ble fort redusert.

Finnes det noe tileggsfòr el.l som kan gi endel energi? Har ikke så mye erfaring med akkurat dette, så tar gjerne i mot tips og råd.

Formulerte meg meget dårlig her ser jeg nå, men sliten etter en lang helg med mye mas merker jeg :closedeyes:

Hvis du skal ha i ham energi kun i helga, så er det faktisk enklest å gi ham rent fett, evt. fettrik menneskemat. Fleskepølse, for eksempel. Eller du kan kjøpe rå, ubehandlede "grillskiver" (finnes i frysedisken på butikkene) og gi ham. Eller du kan kjøpe nakkekoteletter og gi ham (rått). Eller, hvis du vet om en dyrebutikk som fører Vom & Hundemat, så kan du kjøpe etpar 1-kilos pølser med V&H og ta med.

Jeg fôrer kun rått, og varierer maten til hundene mine etter aktiviteten deres. Jeg kjøper f.eks. svineribbe og fårikålkjøtt av sau når det er sesong for det, og jeg gir ister (hardt fett som sitter rundt de indre organene på slaktedyrene) når de trenger en skikkelig energipåfylling. Hvis de derimot trenger å gå litt ned i vekt, gir jeg dem kjøtt med lite fett. Det er kjempeenkelt å regulere vekten deres på den måten. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller aller viktigste er at hunden får i seg nok veske ( vi tror gjerne at hunden drikker nok, men det gjør den ikke )

Jeg ville enten:

- brukt frysetørket vom ( dette gir masse veske og energi )

- Spesisfic lunsjboks ( knall bra energi lunsj )

Prøver å få i han nok væske, men ser sist gang på hytta at han drakk for lite, han hadde tilgang til vann hele tiden, men han ville ikke ha s ofte.

Men Specific lunsjboks, hvem type tenkte du på da??

Er litt redd for å gi han for mye så han legger på seg, han har gått mye opp i vekt i det siste, og må ned 2 kg ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Prøver å få i han nok væske, men ser sist gang på hytta at han drakk for lite, han hadde tilgang til vann hele tiden, men han ville ikke ha s ofte.

Men Specific lunsjboks, hvem type tenkte du på da??

Er litt redd for å gi han for mye så han legger på seg, han har gått mye opp i vekt i det siste, og må ned 2 kg ca.

Hihi nå er det ikke for å være frekk, men er hunden i god form? Det er jo ikke noe rart i om han blir sliten av å løpe og herje rundt i myra på fjellet i flere timer hvis han normalt sett får en times gåtur i bånd :lol: . Det er helt normalt og sundt å bli sliten, men man kan jo ikke forlange mer av hundene enn man holder dem i form til.

Ellers vil jeg også si at vann er vel så viktig som energi. Hvis du har problemer med å få i han nok vann kan du gi han en vanning med tørrfor/kjøttsuppe e.l. midt på dagen eller før dagens aktivitet. Vann med smak og litt energi i. Av forskjellige energitilskudd har mange kommet med gode forslag. Det finnes også noe som heter Balto som inneholder veldig konsentrert energi. Jeg vet ikke hva jeg syns om det, trekkhundene "mine" syns det smakte ekkelt etter et par ganger (det smaker som en litt smakløs bløt ost) og nekta å spise det, så om det er bra eller ikke vet jeg ikke. Hvalspekk inneholder masse energi. Men å gi bare fett er ingen god ide. Skal du gi fett bør du gi noe kjøtt e.l. sammen med det som det kan "feste" seg til. Bare fett gir ofte løs mage. Å gi et lite mellommåltid med v&h er kanskje et bedre alternativ. Eller kanskje aller helst en skikkelig vanning med litt oppløst v&h i? Men helt ærlig tror jeg ikke det er nødvendig med noe superenergirikt tilleggsfor for en vanelig hund på fjellet hvis du ikke trener den hardt eller har en hund med veldig høyt aktivitetsnivå (som fuglehunder på jakt). Gi heller mer av det vanelige foret hans. Eller over på normalfor for han som går på slankefor. Slankefor inneholder jo naturlig nok ekstra lite. Det ekstra foret kan jo gis oppbløtt som en vanning? Så får du i han væske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi nå er det ikke for å være frekk, men er hunden i god form? Det er jo ikke noe rart i om han blir sliten av å løpe og herje rundt i myra på fjellet i flere timer hvis han normalt sett får en times gåtur i bånd :lol: . Det er helt normalt og sundt å bli sliten, men man kan jo ikke forlange mer av hundene enn man holder dem i form til.

Takk for råd og innspill :)

Han er vel i grei form tipper jeg.. han får 3 timer mosjon om dagen som innebærer, sykling, jogging, svømming, og vi går endel spor, trener feltsøk og bruker endel kløv. Mer mosjon enn det får han ikke, så skjønner jo det at å traske rundt hele dagen kan bli slitsom for han selvfølgelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Takk for råd og innspill :lol:

Han er vel i grei form tipper jeg.. han får 3 timer mosjon om dagen som innebærer, sykling, jogging, svømming, og vi går endel spor, trener feltsøk og bruker endel kløv. Mer mosjon enn det får han ikke, så skjønner jo det at å traske rundt hele dagen kan bli slitsom for han selvfølgelig :)

Ok, men tre timer variert aktivitet er jo bra! Da burde han være i grei form til å takle lengere turer på fjellet også. Da kan jeg være enig i at det er lurt å se på energi og vanninntaket. Måtte bare spørre for jeg ser "stadig" folk som til vanelig bare rusler rundt kvartalet et par ganger og så tror de skal ha enn superutholdende snørekjøringshund i påska (hehe litt overdrevet, jeg tror ikke du er en av dem, men... greit å ha nevnt det også). Litt vanskelig dette siden du vil slanke han samtidig som han må få nok energi til turene. Men hva med å gå over til normalfor i disse ekstra aktive periodene? Jeg vil (helt ukvalifisert) tippe at litt av problemet ligger i at han får slankefor og at han ikke får i seg nok væske. Slankefor inneholder jo naturlig nok veldig lite fett som er hundenes viktigste energikilde. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd meg med en vanning med v&h midt på dagen (i forbindelse med en litt lengre pause) på de aktive dagene eller å gå over til normalfor istedenfor slankefor disse dagene. Pleier han å få tørrforet ubløta kan det være lurt å helle kaldt vann over rett før du serverer det også så du får lurt i han litt ekstra vann (siden han drakk dårlig). En tørr hund blir fort slapp selv om den er i god form. Væske er faktisk viktigere enn mat i så måte. Du får prøve deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å få i han nok væske, men ser sist gang på hytta at han drakk for lite, han hadde tilgang til vann hele tiden, men han ville ikke ha s ofte.

Men Specific lunsjboks, hvem type tenkte du på da??

Er litt redd for å gi han for mye så han legger på seg, han har gått mye opp i vekt i det siste, og må ned 2 kg ca.

Spesific har flere typer "boksemat" men bare en som heter lunsjboks ( som inneholder masse energi ) Du har samme type fra Eukanuba og Royal Canin, men jeg synes ikke de funker like bra.

Siden du er redd for vekten hans ville jeg heller prøvd å gi han vann ( gjerne med oppbløtt tørrfor, leverpostei etc ) slik at han får i seg nok veske. Og som Tijon sier, det er ikke farlig om han blir sliten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller også mot den oppfatning at han hovedsaklig trenger vann. Han er vant til 3 timer aktivitet, så jeg vet faktisk ikke om han egentlig er fysisk sliten på hytta, eller om det rett og slett kommer av at han er "mentalt sliten"! Det er kjempespennende å skifte miljø, men hunder blir slitne av det hvis de ikke er vant til det. Mine hunder blir sjelden fysisk slitne av den type aktiviteter de opplever til vanlig, selv om det er snakk om fysisk slitsomme dager. Men reiser jeg bort med dem, så blir de mye raskere slitne. -_-

Hvis dere er på hytta, og dere f.eks. skal gå noen timers tur, så kan du gi ham noe fettrikt før dere går - det kan være en ostebit, litt feit pølse, eller litt V&H hvis du har. Det bør ikke være et helt måltid, for det er grusomt å gå tur på full mage (både for hund og menneske). Ta gjerne med en liten snackbit og gi ham under turen også. Når dere kommer tilbake, kan du gi ham V&H med en del vann i.

Jeg ville også ikke gitt få, store måltider på hytta, men heller mange små. Og ja, bland inn vann! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er like "dum" som Tulla, så kan du prøve å ha noen dråper olje i vannet. Ikke gi mye vann om gangen, men heller ofte. Gi han det i matskålen, så ligner det enda mer på "mat". (Klart det er mat, sier Tulla!)

Er han derimot like smart som Aynï og skjønner at dette bare er jukse-vann, så kan du forsøke pølsevann; det du koker pølser i. Hell på flaske og ha med (greit å merke kanskje, så dere ikke drikker det..) (Oppvarmet vann med most karbonade eller noe annet snacks går også an. Sil av karbonaden.)

Tulla kommer med innspill igjen, for hun ble fryktelig fryktelig tissetrengt en gang hun hadde svømt og spist godis i vannet. Godis-søk i vann innebærer at man kaster tørrfôr (som flyter - test ut) i vannet og at hunden spiser disse. De får i seg en god del vann når de gjør dette.

Vet ikke hvordan det er med frysekapasitet på hytta, men noen hunder liker isbiter. Du kan fryse en godis inni vann, eller hvorfor ikke pølsevann?

Prøv dette hjemme (eller i alle fall før fjellturen) først og se om han går på, hvis ikke må du finne på noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...