Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå har Pinnsvin sesongen startet igjen


Jane
 Share

Recommended Posts

Så skjedde det dette året også,

min til vanlig både kjempe snille og lydige Sara fløy ifra meg og rett inn i hekken når vi kom hjem etter kveldsturen og dro ut et pinnsvin , ho hørte ikke på meg og prøvde å stikke med pinnsvinet i munn for å gjemme seg. Jeg løper etter og kaster husnøklene mine etter henne, som heldigvis treffer beinet hennes og hun slipper pinnsvinet og jeg løper bort til den livredde pinnsvinet som ligger i en ball å freser.

Jeg håper virkelig ikke hun skadet det, hun drepte et ifjor og det har plaget meg til dags dato.

Jeg dro henne/bærte henne etter meg i nakkeskinnet over plen og rett inn, nå ligger ho i sengen sin å ser på meg med uskyldige øyne, men jeg er sinna så det hjelper ikke stort. Min så ellers kosebamse forandrer seg til et blodtørstig monster når hun ser Pinnsvin og her vi bor er det MANGE av de fra mai-sept.

Jeg skal gå ut om 30 min for å se om Pinnsvinet har forsvunnet, vil ikke at det skal ligge der skadet midt på gressplenen.

Hvordan skal jeg få henne til å la de være, piggene skremmer henne ikke vekk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo tross alt en hund, og gjør det hunder kasnje vil ofte gjøre ,jage hvis muligheten byr seg. Er jo en ganske sterkt instinkt der der :lol: jeg tror ikke det er så all verdens du kan gjøre med det, bortsett fra og kanskje passe bedre på henne i pinnsvin sesongen, ha henne i band feks. Mine jager også katter og annet lingene smådyr hvis muligheten byr seg, er spennde det kan du sjønne.. så er vel egentlig bare mitt ansvar da og passe på dem ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff,jeg er glad de toskehodene mine her ikke dreper dem..men dæven de varsler på dem..Obelix bjeffer aldri på noe..men han tar stand på Piggsvin og bjeffer som en gal..Halen går,og han stikker trynet bort til,men ser ikke ut som han vil spise det.Når Piggsvinet begynner å "tikke" så tilter han og Lucy helt idioter..De løper i ring og vi må rope dem inn i fot et stykke bort fra lille dyret..Så de ikke blir helt besatt.

Første gang skremte de vettet av meg midt på natten der de bjeffet som to idioter mot noe jeg ikke kunne se eller høre.Jeg ble redd fordi ingen av dem er spooked og gneldrer på ting som ikke finnes..Var ikke før dagen etter at jeg så hva det var de despa på.Jeg ropte dem først inn,da det er min naturlige reaksjon på at de styrer med noe.Men så kom jeg på at jeg ville vite hva det var så jeg sa "søk etterpå".Da løp de som ville og viste meg...Eller..dvs jeg så ikke en dritt av det lille dyret i den halveter høye enga..men jeg hørrte "tikkingen"

Ikke gøy når de dreper det.AKita tispa i 2 etasje grabber dem,snur dem rundt og graver dem frem på 3 sekund.Hun er et skikelig rovdyr.Hun spiser alt unntatt labbene og skallet med piggene.Det ligger igjen...Ser helt villt ut..

Glemmer ikke en gang(da jeg eide henne)at hundehuset hadde så sykt med fluer rundt seg sånn plutselig en dag..JEg stappet hodet inn og så 3 vemmelige Piggsvin skråtter/Skall,der bare labbene hang ihjen omtrent.FYSJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt synd at hun allerede har hatt "suksess" og fått tak på et, det gjør det vel verre. Men jeg hadde prøvd intenst å jobbe med "sladretrening", da må du ha en fantastisk forsterker med deg til alle tider - fordi dette er litt vanskelig å få planlagt.

Hunder er avdankede rovdyr, og de vil ikke skjønne at det er "galt" å drepe smådyr - gamlerasen jaktet lemen på en hyttetur engang, og svelget dem hele, men de kunne gå løs sammen med smådyr og fugler som jeg hadde hjemme uten problemer; det ble situasjonsbetinget på et vis, eller at de lærte at akkurat mine dyr var "våre" - altså ikke noe "rett eller galt" i å jage/ikke jage dem.

Den ene av disse fikk tak på et pinnsvin en gang - i bånd, og jeg bruker altså ikke snellebånd... og dette var midt i asfaltjungelen. Det overlevde, så jeg er nok verre - jeg kjørte over et pinnsvin en gang, så jeg tror denslags er langt verre for bestanden dessverre totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så synn. Aron har møtt to pinnsvin til nå, og han står en meter fra å knurrer på det. Får han lett med meg videre, selv om han er løs heldigvis.

*flir* Ikke for å være slem, men hunden din er vel knapt større enn et pinnsvin?

Jeg var så "heldig" at jeg fant et pinnsvin ifjor vinter (sånn ca 2 mnd før det burde ha stått opp), skadet var det og. Det ble avlevert til en hyggelig "pinnsvindame", med påfølgende foredrag om hva for slags farer et pinnsvin står ovenfor. Hun var ikke overdrevent imponert over hunder og deres eiere, så problemet er nok større enn vi tror, kanskje? Men hun mislikte grevlinger og rev mer enn hunder, så det er et farlig liv et stakkars pinnsvin lever tydeligvis :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en båndtvang som gjelder overalt i disse dager - nettopp med tanke på ville dyr og fugl.

Som sagt, dette skjeddde etter kveldsturen vår og på egen tomt så jeg går utifra at båndtvangen ikke gjelder der ? :lol:

Hagen vår er full av pinnsvin og jeg syns det er helt forferdelig at en hund som verken jager katter eller andre dyr har hengt seg så ****** opp i de stakkars små pinnsvinene, men som akela sier : synd hun har hatt "suksess" en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, dette skjeddde etter kveldsturen vår og på egen tomt så jeg går utifra at båndtvangen ikke gjelder der ? :lol:

Det gjør den vel faktisk .... Så lenge ikke tomten er inngjerdet på alle kanter. Correct me if I'm wrong;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg du har veldig feil, skal du ha hunden løs utenfor egen tomt må du jo søke om det!

Det er godt mulig altså, jeg har ikke sjekket det opp noe sted, men jeg mener å ha hørt at med mindre tomten din er inngjerdet er det båndtvang der også, i båndtvangsperioden. Men igjen- mye mulig jeg tar feil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg du har veldig feil, skal du ha hunden løs utenfor egen tomt må du jo søke om det!

Hun har nok ikke feil, lov om båndtvang sier at hunden i perioden 1 April til 20 August følgende:

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Dette betyr at dersom hagen ikke er forsvarlig inngjerdet, så kan man ikke ha hunden løs der, da loven omhandler både innmark og utmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, dette skjeddde etter kveldsturen vår og på egen tomt så jeg går utifra at båndtvangen ikke gjelder der ? :lol:

Tja.. I en annen diskusjon er på hundesonen, står det følgende:

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Jeg vil tippe at det gjelder på egen gårdsplass og, så lenge den ikke er forsvarlig inngjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Phu* Begynte å lure på om jeg hadde funnet på dette selv *ler*

:lol: Nææææ, du har nok ikke det.

En annen ting som er greit å vite, er at Pinnsvinet er totalfredet, dvs. det er ikke jakttid på arten. Drap av pinnsvin vil kunne straffes med bøter eller fengsel ifølge viltloven.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hage er inngjerdet så jeg har ikke gjort noe ulovlig der, men da tror jeg det er mange "syndebukker" som ikke har like rent mel i posen sin, jeg regnet med at egen tomt ikke gikk under båndtvangregelen, for meg så blir jo regelen om å søke når du skal ha hunden løs utenfor egen tomt litt surrete da !?

En annen ting som er greit å vite, er at Pinnsvinet er totalfredet, dvs. det er ikke jakttid på arten. Drap av pinnsvin vil kunne straffes med bøter eller fengsel ifølge viltloven.

Kunne ønske Sara kunne lese, da skulle jeg vist henne dette, SE hva som kan skje med mamma`n din dersom du går rundt å dreper de stakkarslige dyrene :shocked:

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ønske Sara kunne lese, da skulle jeg vist henne dette, SE hva som kan skje med mamma`n din dersom du går rundt å dreper de stakkarslige dyrene :shocked:

Hva? Kan hun ikke lese? *sjokkert*

Finner ingen råd til hvordan holde pinnsvin unna hagen, bare anbefalinge rom å ha dem i hagen, da de spiser snegler bl.annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde piggsvin i hagen uansett om det var gjerder der..Vi kasta dem ut..de kom inn..Vi kasta dem ut..De kom inn!

Hvis de ikke har mer vett enn å holde seg borte fra 4 hunder og to katter så velbekomme å bli skremt,men ikke spist da;)Jeg kan den dag i dag ikke fatte hvor de kom seg inn!Søte er de da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Slenger meg på med pinnsvinhistorier... jeg og Newton (min fantastiske Golden Retriever på 10 år) gikk rundt og lusket i nattemørket, og brått flyr han ut.. jåda, det var en pinnsvinball det se. Han har alltid vært temmelig dust når det gjelder pinnsvin - altså "dust" som i at han skal snuse og snuse og snuse.. og han er veldig ivrig på dem :-/ og hvis vi har det under verandaen, så kan han gå ute der og snuse i ring helt til vi legger oss. Skjønner ikke hvorfor han er så veldig på dem.. lukter de noe spesielt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å bruke min post 6666 på pinnsvinbilder! Her er det ikke hunden som er ze badguy iallefall.

Soundtrack: Psycho dusjscenen.

img_48a4d195d4ea6.jpg

gangsterungen stjeler valpen sitt kjøttben!

img_48a4d1b9c412a.jpg

og det er helt greit det tydeligvis

img_48a4cfdaa5d9e.jpg

img_48a4d2f50cbe1.jpg

img_48a4ce76e2d39.jpg

img_48a4cf8e46196.jpg

img_48a4cf60546c8.jpg

img_48a4d0708c0ca.jpg

img_48a4d1725826b.jpg

Søtt sant!

img_48a4d1203082e.jpg

img_48a4d04982024.jpg

og plutselig ikke like søtt :P

img_48a4d0fc52703.jpg

ANGRIIIIP!

img_48a53d991cd54.jpg

img_48a53de19c4ba.jpg

img_48a53e5dd5522.jpg

http://vandalmis.wor...innsvinungen-2/

  • Like 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...