Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som vet hva dette er?


Recommended Posts

Nå har Josie vært borte en stund siden jeg har vært syk, og de siste dagene har hun bodd på landet der det er en del maur, insekter og andre småkryp. I går oppdaget jeg og de som hadde passet henne at hun hadde noen røde ringer/prikker på magen, og jeg har ikke sett noe tilsvarende før (ikke noe jeg kommer på i hvertfall), så jeg lurer på om det er noen med-soniser som vet hva det er?

31052008050.jpg

31052008052.jpg

31052008051.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er ringorm? Eller bitt fra tuneflue?

Jeg dro nemlig til veterinær fordi jeg trodde Amira hdde fått ringorm en gang. Det viste seg å være masse stikk av tuneflue fra Tunevannet i Sarpsborg :P Det så veldig likt ut som Josie sine røde flekker ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er ringorm? Eller bitt fra tuneflue?

Jeg dro nemlig til veterinær fordi jeg trodde Amira hdde fått ringorm en gang. Det viste seg å være masse stikk av tuneflue fra Tunevannet i Sarpsborg :P Det så veldig likt ut som Josie sine røde flekker ja ;)

Er det noe som må/bør behandles i såfall, eller går det over av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvilket insekt som lager slike bitt, men det er helt ufarlig og trener ikke noen behandling. Mine hunder har alltid fått en del sånne i løpet av sommeren, men siden de ikke har vist noe ubehag har jeg ikke sett noen som helst grunn til å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvilket insekt som lager slike bitt, men det er helt ufarlig og trener ikke noen behandling. Mine hunder har alltid fått en del sånne i løpet av sommeren, men siden de ikke har vist noe ubehag har jeg ikke sett noen som helst grunn til å gjøre noe med det.

Flott, da kan hønemor slappe litt mer av... ;) Hun plages ikke av det i det hele tatt, så jeg tror ikke det er noe farlig, men med tanke på sykehistorien hennes, så er det greit å forhøre seg med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Bernerfrøkna hadde også sånne iblandt. Vet ikke hva de kommer av, men gikk bort av selv selv og så ikke ut til å plage hunden. Hun fikk det faktisk stort sett når vi var på fjellet, så kanskje det var noen innsekter der som lagde merkene? Borte ble de nå ihvertfall hver gang, så jeg ville nok ikke bekymra meg så veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

det kan også være knottbitt :ahappy: stikket ligner på ringormbitt, bare at det røde går bort etter 2-3 dager og deretter resten. Tviler på at det er noe farlig.

MEN , det skader jo aldri å dra til dyrlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
det kan også være knottbitt :ahappy: stikket ligner på ringormbitt, bare at det røde går bort etter 2-3 dager og deretter resten. Tviler på at det er noe farlig.

MEN , det skader jo aldri å dra til dyrlegen

Jeg vet det er stygt å le av andre altså - men ringorm biter ikke.............

Ringorm er ikke en orm, den biter heller ikke - det er en sopp.

Får hunden ringorm så klør den og områdene som er angrepet ser ofte litt sånn småflassete og rare ut.

Denne soppen lyser forøvrig av seg selv i UV-lys *Fnis* - da blir den grønn og selvlysende

Sånne røde greier som Josie har - har mine hunder hele tiden om sommeren - hvovidt det er knott, tuneflue eller andre innsekter aner jeg ikke, men det er ikke noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men Norma fikk ca 20-30 sånne bitt på kurs, og da kom vi fram til at det var tuneflua :ahappy: Ufarlig, med andre ord.

Aha, så det var tuneflua som var 'synderen', altså! Hvor trives disse utyskene hen, da? :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hm... jeg har alltid sett disse merkene etter vi har vært på fjellet, og der er det vel ikke tuneflue? Knott høres mer sansynelig ut der...

Uansett, de går bort etter noen dager og hunden ser ikke ut til å plages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... jeg har alltid sett disse merkene etter vi har vært på fjellet, og der er det vel ikke tuneflue? Knott høres mer sansynelig ut der...

Uansett, de går bort etter noen dager og hunden ser ikke ut til å plages.

Såvidt jeg har skjønt, er tuneflua innenfor knottfamilien. Om det stemmer kan jeg dog ikke garantere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hatt hunder med disse "prikkene" på, - har stikkene "mørknet" etterhvert som tiden har gått? Vi var på hytta for noen dager siden og begge hundene fikk flere stikk på magene sine. Vi menneskene var hardt plaget av klegg..

uansett, noen dager etterpå la vi merke til noen mørke prikker på magene til hundene og det ser akkurat ut som bildene ovenfor her, men de er MYE mørkere! Men kanskje det er fordi blodet har "mørknet" inni huden?

Hundene plages ikke, og gjorde ikke annet enn å klø litt de to første dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke i vårt tilfelle i alle fall.. Magen var bare full av disse merkelige, "utflytende" feltene lik de på bildet bare mer røde og iltre...De bleknet deretter og forsvant. Ikke spesiell kløe forbundet med det.

Nå satt jeg og leste litt om knott kontra tuneflue og - ja, tuneflue tilhører knottfamilien. Men de er ikke så ofte å se i vårt område og mest av dem i Østfold stod det. På en veterinærside stod det også at bitt fra tuneflue var smertefulle.. Knott generelt var mest aktive rundt St.Hanstider for så å avta.. Vel, vi har da noen av dem fortsatt men det stemmer bra med tiden han fikk disse bittene. Har ikke hatt noe lignende i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hatt hunder med disse "prikkene" på, - har stikkene "mørknet" etterhvert som tiden har gått? Vi var på hytta for noen dager siden og begge hundene fikk flere stikk på magene sine. Vi menneskene var hardt plaget av klegg..

uansett, noen dager etterpå la vi merke til noen mørke prikker på magene til hundene og det ser akkurat ut som bildene ovenfor her, men de er MYE mørkere! Men kanskje det er fordi blodet har "mørknet" inni huden?

Hundene plages ikke, og gjorde ikke annet enn å klø litt de to første dagene.

Norma sine stikk var røde (som på Miriams bilde), og bleknet gradvis før de ble borte. De ble ikke mørkere, så kanskje dine hunder har fått andre bitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Drar opp litt gammel tråd, men. Begge hundene fikk masse sånn i helga. Hønemor meg fikk først lettere angst, helt til jeg kom på at jeg hadde sett lignende på sonen for en tid tilbake (beste sonen det tenker jeg). Dermed kunne jeg slappe av. Tok to dager, så var de borte, og de kom etter at hundene hadde vært i lyng på fjellet :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...