Gå til innhold
Hundesonen.no

1 eller 2 katter?


BjørnV

Recommended Posts

Du synes vel sikkert det er bedre at folk som er glad i en katt får en katt på 8 uker, enn at noen som ikke er så glad i katt får en på 8 uker? Skjønner deg helt godt jeg, 12 uker bør være et minimum, men nå var det ikke jeg som tok valget om å levere fra meg en katt på 8 uker, jeg tok valget av å ta den hjem til oss. Der føler jeg at den hører hjemme fra nå av, bedre her enn hos noen andre.

Klart det her har sklidd ut, du kan vel lese det som står på toppen der :

Dyresonen.no , møteplassen for deg som er glad i dyr. Sikkert glad i dyr du og, men ikke stopp andre fra å være det heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

BjørnV og iselisen, jeg er på nippet til å kalle dere useriøse eiere når dere uttaler dere så sløvt som dere gjør nå.

LindaMarie: jeg er helt enig med deg. Begge mine katter tok jeg da de var 12 uker, og dette er helt vanlige huskatter.

Hvis en oppdretter eller folk som bare får kattungen hist og pist, truer med å avlive kattungene fordi de ikke får gitt dem vekk ved 6-8 ukers alderen, javel så avliv dem da! Å ende opp med en katt som har adferdsproblemer, dårlig immunforsvar, renslighetsproblemer etc er ikke verdt det. Masse problemer og tilslutt så ender kanskje katten på gata fordi eierene er lut lei eller den blir avlivet.

Å ta imot kattunger 6-8 uker er ANSVARSLØST av folk. Kattunger SKAL være hos kattemoren til de er 12 uker, det går på sosialisering fra moren, immunforsvaret som utvikles, adferd etc.

Å syntes det er morsomt at katten sutter er j*vlig trist syntes jeg, det er et tegn på en adferd som er UNORMAL.

Selv om katten har sluttet med det, så er det ikke positivt på noe som helst måte og å smile av det syntes jeg virker særs barnslig.

Er du ikke voksen nok til å ha katt og ta det ansvaret som følger med, så ikke skaff deg et dyr.

Ikke skyld på de som gir bort kattene, de har ikke bedre vett! De vil bare bli kvitt kattungene så raskt som mulig. Det er DU som er på utkikk som har makten til å velge å ikke ta imot!

Det er dessuten mye uvitenhet ute å går blandt folk som vil gi vekk kattene sine, de vet ikke dette med 12 uker. Oppdrettere av rasekatter får ikke selge kattungene før de er 12 uker, og det med god grunn.

Selv veterinærer, eksperter generelt og mattilsynet anbefaler at kattungene gies vekk når de har nådd 12 uker. Selv om det finnes mange uvitne folk rundt omkring, så går det da søren ann å gjøre SIN del ved å bare ta imot kattunger fra eiere som gir vekk ved 12 ukers alder.

Et sted må man starte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg gjerne ansvarsløs for å ta imot en katt når den er 8 uker, men synes du ikke det er mer ansvarsløst å avlive en katt bare fordi den ikke har fått vært hos moren sin frem til den er 12 uker?

Hva er det som får deg til å si det at Iselin son katt ikke er en vanlig huskatt nå, selv om hu også tok til seg sin katt når den var 8 uker?

Skal fortelle deg en liten historie jeg, når jeg var 8 år gammel øsnket jeg meg en katt. Fant et innlegg i avisa om en kattunge som ingen eide, hun satt sperret fast under en inngangtrapp og kom seg ikke ut. Kattungen var ikke mer enn 8 uker, og var veldig sulten . Mor mi kjørte å hentet den, og katten lever den dag i dag den uten noen som helst problemer! Katten er nå snart 15 år gammel! aldi vært syk, aldri fått kattunger etc. Makan til så snill og klok katt har jeg aldri møtt før.

Du mener da heller at vi skulle ha avlivet hu?

Folk bør skjønne det koster å ha katt, og når man først skaffer seg det så bør man være forberedt. Folk bør heller ikke avlive dyr pga sykdom hvis det er mulig for at katten kan bli bedre ved evt medisin eller operasjon. Avliver ikke et menneske fordi det er sykt, det er hvertfall mitt syn for min katt betyr like mye for meg som et barn.

Det er ganske stor forskjell på dyr og mennesker, og at du henger ut oss for å være de useriøse og ansvarsløse er vel litt for dumt? Har jo meldt meg inn her for jeg deler samme interresse som mange her inne, også for å spørre om ting jeg evt lurer på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det florerer med katter idag. Såpass at katter er ikke verdt noe lenger, derfor gies de vekk til alle som vil ha.

Fugler, akvarie fisker osv, de SELGES.

Så ja, jeg mener man bør avlive 8 uker gamle kattunger. Men enda mer; de burde ikke ha blitt født i det hele tatt fordi folk ikke eier ansvar nok til å sterilisere kattene sine!

Pga det så oversvømmes markedet med kattunger, kattunger som risikerer å ende opp i dårlige hjem fordi folk vil bare ha et lite nøste som de syntes er søtt for så å kaste dem bort når de blir voksne.

Ta rasekatter som eksempel! Det koster gjerne 10.000 kr å få kjøpt en rasekattunge, og har man betalt 10.000 for en kattunge så behandler man den bra! Og man kaster heller ikke 10.000 ut vinduet fordi katten er blitt stor.

Men hvorfor bry seg når man kan få en ny kattunge neste sommer? Ingen som bryr seg om hvem som får den, de vil bare bli kvitt kattungene så raskt og så tidlig som mulig... derav gies de bort når de er 6-8 uker gamle for da er de "søtest" og da vil folk helst ha dem i den alderen.

Så jo, det er dyremishandling.

Og ja, det er ansvarsløst.

Å ta ansvar for uventet/uønsket katte graviditet = å avlive kattungene hos en dyrelege. Å ta ansvar: ved å avlive så sørger man for å at færre katter ender opp som gateløse. Å TA ANSVAR: steriliser og kastrere kattene sine!

Å ta ansvar= det er 1 million ganger mer barmhjertig å ta livet av kattungene enn å risikere at bare 1 av kattungene ender opp utsultet og uten hjem.

Man kan være en god katteier selv om man tar imot 8 uker gamle kattunger - fordi man på det tidspunktet ikke visste bedre - men når du NÅ - selv når du har hørt om grunnene til å ikke ta imot så unge kattunger - sier til meg at du ikke ser noe galt i det - da virker det som du nekter å innse fakta og det syntes jeg er ansvarsløst. Du kan være verdens beste eier mot katten din, men du bør ta til deg det vi andre skriver om hvorfor kattunger ikke bør gies vekk før de er 12 uker. Du sier du er her for å dele erfaringer og spørre om ting - javel da har du nå lært noe nytt ang alder på kattunger... :lol:

Og jeg har 2 katter selv - innekatter - fordi ansvar for meg er å sørge for at de har det bra. De kan ikke være ute hos meg pga sterkt trafikkert vei. De er sterilisert, og kastrert og øremerket.

Jeg har tidligere tatt imot katter fra Dyrebeskyttelsen.

Og siste operasjon på min dyrebare hannkatt kom på over 11.000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handler heller ikke det her om at jeg som katteier kommer til å avlive eller kaste ut den katten jeg har nå pga jeg blir lei den eller at jeg må flytte.

Har du litt i hue som faktisk noen har så avliver man ikke en katt fordi den er 8 uker. Du tenker kanskje annerledes der, men det gjør ikke jeg.

Jeg er glad i dyr på den måten av hvis man avliver et dyr, så er det feil på en måte, og riktig på en annen måte. Den kunne fått et fantastisk liv , og kunne fått et dårlig liv.

Men som sagt nå handler det her om hvilken katt JEG har tatt til meg, og jeg vet den ikke får noe dårlig liv!

Du av alle burde jo respektere at slik er det, ikke alle kattunger som blir gitt bort når de er 8 uker blir kattunge for livet, mye av det eierne gjør spiller inn på oppveksten til katten og.

Det her blir på samme måte som om at du har innekatter det, ingen katter er født "inne" , alle katter har sin egen rett til å gå fritt ute å gjøre det de vil, samme om de da koster 10.000 kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har litt på hjertet ,så må bare henge meg litt på her... skal man avlive kattunger,så må det da være bedre å gjøre det mens de fremdeles er i mors mage,evt. i løpet av de første dagene de blir født. før de åpner øynene og stabber rundt og ser på deg og vil ha kos.... jeg skulle virkelig ønske at ALLE tok ansvar og kastrerte kattene sine,en grunn til at mange ikke gidder er jo at det koster masse,men da kan jo folk umulig tenke særlig langt? katten skal ha mat,medisin hvis den blir syk osv.,men det virker ikke som folk tenker på det! at neida,katten klarer seg selv den.... kanskje hvis dyrlegene tok mindre betalt,at flere hadde gjort det da? (tviler egentlig på det da..) og tenk på alle de stakkars pusene som blir dumpa nå i ferien...

jeg er fostermor for kattemamma med 4 babiser nå om dagen,de er så herlige :) jeg skulle virkelig ønske jeg kunne beholde alle sammen.. å kunne ha en katt i fosterhjem er kjempekos,anbefales! sjekk www.fod.no :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handler heller ikke det her om at jeg som katteier kommer til å avlive eller kaste ut den katten jeg har nå pga jeg blir lei den eller at jeg må flytte.

Har du litt i hue som faktisk noen har så avliver man ikke en katt fordi den er 8 uker. Du tenker kanskje annerledes der, men det gjør ikke jeg.

Jeg er glad i dyr på den måten av hvis man avliver et dyr, så er det feil på en måte, og riktig på en annen måte. Den kunne fått et fantastisk liv , og kunne fått et dårlig liv.

Men som sagt nå handler det her om hvilken katt JEG har tatt til meg, og jeg vet den ikke får noe dårlig liv!

Du av alle burde jo respektere at slik er det, ikke alle kattunger som blir gitt bort når de er 8 uker blir kattunge for livet, mye av det eierne gjør spiller inn på oppveksten til katten og.

Det her blir på samme måte som om at du har innekatter det, ingen katter er født "inne" , alle katter har sin egen rett til å gå fritt ute å gjøre det de vil, samme om de da koster 10.000 kr..

[/quote

Nå har du fått inn med teskje om hvorfor ikke ta til seg så unge kattunger, så da er det ikke mer å si om den saken. Nå har du fått KUNNSKAPEN, men er likevel så egoistisk at du velger en så ung katt.

Å sammenligne det med innekatter, blir helt feil. Tror du burde ta en prat med et par seriøse katteoppdrettere. I tillegg til adferdspesialister og veterinærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ett menneske på 8 uker hadde blitt avlivet, hadde ikke det gjort deg noe heller?

Hadde katten gått ute, med mark, sykdommer osv, hadde du latt en 8 uker gammel katt bare gått sånn og sett den lide, eller gitt den til noen som var glad i den??

Katten vi har er nå 11 uker, og den lever i sitt beste vellgående. Den sutter ikke, og oppfører seg som en helt annen katt på 12 uker! Det å skrive at vi er ansvarsløse, ikke tenker på kattens beste. vi gir all den oppmerksomhet katten vår fortjener, og mer enn det. Hu er kosete og leken. Ser ingen grunn til at vi skulle ventet 4 uker med å hentet ho, da hadde ho kommet til noen andre før hu var 12 uker uansett. Det å henge ut personer på den måten er useriøst. Denne tråden var i første omgang om "1 eller 2 katter", ikke noe annet. Om vi hadde lurt på noe annet hadde det stått noe annet i topicen også.

Vi som valgte å hente denne katten når den var 8 uker, og de 3 ukene vi har hatt hu nå har gått helt glimrende!

Trodde dette var et forum der hvor man kunne spørre uten å bli kastet rett på dør, noe det tydligvis ikke var..

Alle dyr og mennesker fortjener ett liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ett menneske på 8 uker hadde blitt avlivet, hadde ikke det gjort deg noe heller?

Hadde katten gått ute, med mark, sykdommer osv, hadde du latt en 8 uker gammel katt bare gått sånn og sett den lide, eller gitt den til noen som var glad i den??

Katten vi har er nå 11 uker, og den lever i sitt beste vellgående. Den sutter ikke, og oppfører seg som en helt annen katt på 12 uker! Det å skrive at vi er ansvarsløse, ikke tenker på kattens beste. vi gir all den oppmerksomhet katten vår fortjener, og mer enn det. Hu er kosete og leken. Ser ingen grunn til at vi skulle ventet 4 uker med å hentet ho, da hadde ho kommet til noen andre før hu var 12 uker uansett. Det å henge ut personer på den måten er useriøst. Denne tråden var i første omgang om "1 eller 2 katter", ikke noe annet. Om vi hadde lurt på noe annet hadde det stått noe annet i topicen også.

Vi som valgte å hente denne katten når den var 8 uker, og de 3 ukene vi har hatt hu nå har gått helt glimrende!

Trodde dette var et forum der hvor man kunne spørre uten å bli kastet rett på dør, noe det tydligvis ikke var..

Alle dyr og mennesker fortjener ett liv!

Da hadde jeg avlivet kattungen. Så slapp den å lide mer. Og så ville jeg valgt en annen katt som hadde fått en bedre start i livet.

Og ikke sammenlign en kattunge på 8 uker med et menneske på 8 uker. Det er faktisk ikke sammenlignbart. En katt er i lovens forstand, ikke mer verdt en et kjøkkenbord uansett. (nei, det er ikke min personlige oppfatning)

Det er ikke snakk om å kaste noen på dør. Men når det hele tiden blir skrevet at en absolutt vil ta imot en 8 uker gml kattunge, når en VET hva den kattungen kan utvikle, da må en også tåle å høre hvor ufornuftig og egoistisk den handlingen er.

Ikke alle kattunger blir sånn. Men hvorfor skal en spille rulet og se om det skjer akkurat den kattungen? Da er det bedre å avlive så unge kattunger, dersom man ikke kan ha de hos kattemoren til de er 12 uker gamle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så trist å se mennesker som regelrett driter i fakta.

Spesielt mennesker som PÅSTÅR at de er glad i dyrene sine.

Jeg kunne linket til ØRTEN siden som forklarte fra eksperthold om hvorfor man skal vente til kattungene er 12 uker, ser ikke ut til noen av dere vil ta til dere fakta uansett.

Gidder ikke kaste bort mer tid på mennesker som ikke er interessert i å oppdatere seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv tatt over en kattunge på 8 uker som skulle avlives (den var levert inn hos dyrlegen), etterhvert utviklet han en del adferdsproblemer. Det har vært et rent h****** innimellom, hvertfall for oss. Og jeg anbefaler det ikke til noen, det var også etter at han kom i hus for 4 år siden at jeg begynt å informerer om 12-ukers regelen. Dog å si at det hadde vært bedre å avlivet denne pusen blir å gå litt langt. Han elsker livet sitt og nyter det til fulle, det er jo vi som får problemene, han lider ikke. Han har adferdsproblem, han er ikke syk.

Hvorfor skal kattungene straffes, de har livets rett som alle andre dyr. Å straffe de med å ta livet deres, fordi uansvarlige katteeiere ikke har tid eller gidder å oppfostre de lenger blir helt feil. Det gjør jo det hele utrolig lettvindt for folk med kattunger.

Man leser jo stadig støtt om kattunger som er blitt dumpet, mener dere at disse også bør bli avlivet? Eller burde de få en sjanse?

Hvorfor spille rulett? Jo fordi alle kattunger fortjener den sjansen, uansett hvordan starten på livet har vært!

Det er ikke mange som vet om 12-ukers regelen, de tror det er det samme med katt som er med hund. Å dømme en person som tar til seg en kattunge på 8 uker, hjelper absolutt INGEN!

På blocket.se (en annonse-side i Sverige, alla Finn), så får ikke folk lov til å gi bort kattunger under 12 uker. Det står i reglene deres. Hadde Finn, Zett eller Dyrenett hatt denne regelen så hadde mye av problemene vært borte!

Bruk heller energien deres (som jeg syns er god, men veldig drastisk) på å få disse annonse-sidene til å gjøre det samme som blocket, da gjør dere hvertfall noe nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...