Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva av frukt å grønt kan man gi en hund?


m-k-berr

Recommended Posts

Men en vill hund som fanger, dreper og spiser andre dyr, vil jo få i seg plantekost også, da de ofte spiser mageinnhold hos byttedyret? Selv om dette da jo er delvis nedbrutt. Du ser jo ofte også at hunder spiser gras o.l., uten å kaste opp etterpå(min gjorde dette mye før jeg bytta fôr), og da kom jo graset ut igjen bak, nesten ikke fordøyd, men det hjalp på magen, tydeligvis. Og hvis de liker grønnsaker, og spiser dem når de blir tilbudt det(min knasker gulerøtter og epleskrotter mer entusiastisk enn tyggeben og slike godbiter), så kan det jo ikke være skadelig, så lenge det er grønnsaker de tåler. ;)

Når ville hunder legger ned småvilt, sånn som små gnagere eller fugler-/fugleunger, vil de spise dem med hud og hår, så å si. Da får de i seg pytesmå mengder oppmalt gress, planteskudd, røtter, frø, insekter, osv. De får også i seg pels og fjær, nebb og klør, og avføring fra tarmene, forøvrig. Det betyr ikke dermed at hunder MÅ HA dette for å overleve. Hunder spiser også ferskt, grønt gress når de finner det, men det er ikke tilgjengelig hele året. Hundene kan med andre ord ikke være avhengig av dette heller.

Jeg har hobbyhøns og kaniner, og hundene får ofte dette å spise. Ingen av dem vil ha magesekken eller tarmene. De spiser heller ikke hestemøkk eller møkk fra andre dyr. De gnafser i seg litt friskt gress innimellom, men det er langt ifra hver dag.

Men selv om ville hunder trengte noe av det som finnes i mage-/tarminnholdet til byttedyrene, så vil man ikke kunne gjenskape dette ved å gi dem den typen frukt og grønnsaker som vi mennesker eter. Dette er noe helt annet enn hva byttedyrene eter! Vi mennesker har avlet fram frukt og grønnsaker med lite fiber og masse sukker, og dette er det motsatte av hva ville byttedyr eter: fiberrikt gress, skudd, osv, og kanskje litt bær om høsten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Hehe, min glefser i seg hestemøkk, sauemøkk, tilogmed kumøkk om hun finner det, selv om jeg prøver heller sterkt å unngå at hun får tak i det. Nei, jeg mente ikke at de var avhengig av å ha det, men at det kan da ikke skade å gi variert kost? Gulrøtter o.l. er jo kjempefine knaskegodis, iallefall synes jenta mi det. :)

Og så lenge de ikke blir dårlige i magen, de liker det, og de synes det er fint å få noe annet til en avveksling, så føler jeg at det kan iallefall ikke skade, da de jo naturlig ville fått i seg noe plantekost!

Jeg så forøvrig en hund på tv, en saluki, som var vegan. Han ble dårlig, altså virkelig dårlig av kjøtt og animalske produkter, og ble urolig og ulydig hvis han fikk melkeprodukter.

Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal fôre bikkja mange kilo frukt og grønt hver dag, men at en liten gulerot i ny og ne, eller en epleskrott som lørdagsgodt, gjør ingen skade så lenge bikkja liker og tåler det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, min glefser i seg hestemøkk, sauemøkk, tilogmed kumøkk om hun finner det, selv om jeg prøver heller sterkt å unngå at hun får tak i det. Nei, jeg mente ikke at de var avhengig av å ha det, men at det kan da ikke skade å gi variert kost? Gulrøtter o.l. er jo kjempefine knaskegodis, iallefall synes jenta mi det. ;)

Nei, det skader ikke å gi variert kost, i hvertfal ikke så lenge det man holder mengden unødvendig mat på et fonuftig nivå. Det høres ikke ut som om du pøser på med plantekost, og rå gulrøtter er jo uansett så å si ufordøyelig for hunder.

Og så lenge de ikke blir dårlige i magen, de liker det, og de synes det er fint å få noe annet til en avveksling, så føler jeg at det kan iallefall ikke skade, da de jo naturlig ville fått i seg noe plantekost!

Jeg er helt enig med deg inntil "da de jo naturlig ville fått i seg noe plantekost". Det jeg ville fram til i min forrige post, er at det man i dag gir av plantekost har forsvinnende få likhetstrekk med den plantekosten hundene ville fått i seg i naturen. Neida, noe frukt og grønnsaker utgjør neppe noen fare eller ulempe i det hele tatt, som du sier "så lenge de ikke blir dårlige i magen". Jeg ser ingen grunn til å ikke gi hundene litt frukt eller grønnsaker hvis de liker det.

Jeg så forøvrig en hund på tv, en saluki, som var vegan. Han ble dårlig, altså virkelig dårlig av kjøtt og animalske produkter, og ble urolig og ulydig hvis han fikk melkeprodukter.

Stakkars hund! Han må ha vært alvorlig syk. Det kan ikke være lett å fôre en sånn hund riktig. Stakkars eierne også!

Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal fôre bikkja mange kilo frukt og grønt hver dag, men at en liten gulerot i ny og ne, eller en epleskrott som lørdagsgodt, gjør ingen skade så lenge bikkja liker og tåler det! :P

Slik du praktiserer det, tror jeg hunden har det aldeles finfint! :)

Men så har man jo de hundeeierne som tar påstanden om at villhunder spiser byttedyrenes mageinnhold, og tolker den dithen at hunder MÅ ha plantekost. Det blir spesielt gærnt når de koker eller moser sukker- og stivelsesrike grønnsaker og gir det til hundene hver dag. Det er langt enklere for hundens fordøyelsessystem å bryte ned fruktsukker fra moden frukt og bær, enn de langt mer komplekse karbohydratmolekylene i grønnsaker. Får hundene store nok mengder plantekost, så vil det gi fordøyelsen såpass mye ekstraarbeid at det faktisk kan redusere opptaket av andre, nødvendige næringsstoffer. Da hjelper det lite at man bryter grønnsakene litt ned ved hjelp av koking eller mosing.

Jeg foret faktisk etter BARF-metoden for noen år siden, men etterhvert som jeg leste om hundens fordøyselssesystem forsto jeg at de ikke kunne være avhengige av plantekost. Så jeg kuttet ut de vegetabilske råvarene og erstattet dem med et variert utvalg animalske råvarer. Det har jeg aldri sett noen grunn til å angre på, for hundene mine er friske, funksjonable og fornøyde (F.F.F., faktisk!). Lillegutt på 12 uker får riktignok pytelitt linfrø eller kruskakli i maten inntil han venner seg helt til rått fôr, for han er litt hard i magen. Men i løpet av den drøye uka jeg har hatt ham, har han ikke hatt noen problemer med den nye kosten (han fikk 50/50 tørrfor og V&H hos oppdretteren, mens han hos meg får 50/50 V&H og annet animalsk snaskens) bortsett fra litt strev med å få tømt tarmen raskt nok i regnvær. Han gjør seg halvferdig ute, og så løper han inn og gjør resten der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skader ikke å gi variert kost, i hvertfal ikke så lenge det man holder mengden unødvendig mat på et fonuftig nivå. Det høres ikke ut som om du pøser på med plantekost, og rå gulrøtter er jo uansett så å si ufordøyelig for hunder.

Nei, det gjør jeg jo ikke, er bare heller sjelden, dersom rottene skal få litt snacks eller no, så får Roya litt også.

Jeg er helt enig med deg inntil "da de jo naturlig ville fått i seg noe plantekost". Det jeg ville fram til i min forrige post, er at det man i dag gir av plantekost har forsvinnende få likhetstrekk med den plantekosten hundene ville fått i seg i naturen. Neida, noe frukt og grønnsaker utgjør neppe noen fare eller ulempe i det hele tatt, som du sier "så lenge de ikke blir dårlige i magen". Jeg ser ingen grunn til å ikke gi hundene litt frukt eller grønnsaker hvis de liker det.

Ja, det er jeg enig i med deg, formulerte meg feil, men mente at de tar jo ihvertfall ikke skade av det så lenge det ikke er for mye!

Stakkars hund! Han må ha vært alvorlig syk. Det kan ikke være lett å fôre en sånn hund riktig. Stakkars eierne også!

Ja, ikke vet jeg hva det var, de hadde vært til dyrleger og spesialister og all verdens så vidt jeg forsto, og det eneste som om fram var at han ikke tålte kjøtt eller andre animalske produkter. Tror de fôret mye med tofu og ris og diverse for å få i ham noenlunde de rette næringsstoffene. Men han var en ganske høytytende agilityhund da!

Slik du praktiserer det, tror jeg hunden har det aldeles finfint! :whistle:

Hehe, takk takk! Hun virker iallefall som om hun trives ganske bra med seg selv, etter at jeg byttet fôr! :)

Men så har man jo de hundeeierne som tar påstanden om at villhunder spiser byttedyrenes mageinnhold, og tolker den dithen at hunder MÅ ha plantekost. Det blir spesielt gærnt når de koker eller moser sukker- og stivelsesrike grønnsaker og gir det til hundene hver dag. Det er langt enklere for hundens fordøyelsessystem å bryte ned fruktsukker fra moden frukt og bær, enn de langt mer komplekse karbohydratmolekylene i grønnsaker. Får hundene store nok mengder plantekost, så vil det gi fordøyelsen såpass mye ekstraarbeid at det faktisk kan redusere opptaket av andre, nødvendige næringsstoffer. Da hjelper det lite at man bryter grønnsakene litt ned ved hjelp av koking eller mosing.

Ja, det skjønner jo jeg også. Så da bør jeg heller gi henne godt modne frukter og bær, enn grønnsaker, dersom jeg skal gi henne noe?

Jeg foret faktisk etter BARF-metoden for noen år siden, men etterhvert som jeg leste om hundens fordøyselssesystem forsto jeg at de ikke kunne være avhengige av plantekost. Så jeg kuttet ut de vegetabilske råvarene og erstattet dem med et variert utvalg animalske råvarer. Det har jeg aldri sett noen grunn til å angre på, for hundene mine er friske, funksjonable og fornøyde (F.F.F., faktisk!). Lillegutt på 12 uker får riktignok pytelitt linfrø eller kruskakli i maten inntil han venner seg helt til rått fôr, for han er litt hard i magen. Men i løpet av den drøye uka jeg har hatt ham, har han ikke hatt noen problemer med den nye kosten (han fikk 50/50 tørrfor og V&H hos oppdretteren, mens han hos meg får 50/50 V&H og annet animalsk snaskens) bortsett fra litt strev med å få tømt tarmen raskt nok i regnvær. Han gjør seg halvferdig ute, og så løper han inn og gjør resten der. :)

BARF-metoden? Hva går den ut på? Står det utfyllende om den noe sted? (alltid ivrig på å lære noe om alt, så jeg bedre kan veie for og imot, og kan debattere bedre med mer bakgrunnskunnskap) Og hvor står det mer om hundens fordøyelsessystem? Hva slags fôr fôrer du med, og hva slags råvarer bruker du? ;) Jeg vil jo gi jenta mi det beste som er, og inntil videre virker det som om det er ProPlan laks som faller mest i smak og som gir et godt fôropptak(lite avføring), og hun er fin og blank i pelsen og i akkurat passe hold. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
Hva er galt med rå fisk...? Eg har gitt det til rottisen min (og gamle bikkja) og han elsker det...

Det lurer jeg på også! Mi får frossen småsei av og til på varme dager og hun elsker det! Tint/fersk fisk vil hun ikke ha.. Er det på grunn av bein som kan settes fast, eller er det andre årsaker til at de ikke skal ha det? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...