Gå til innhold
Hundesonen.no

Mari vurderer valp


Mari

Recommended Posts

Åh, dere er så flinke til å svare mens jeg svarer!

Jeg kommer plutselig og ivrig tilbake. Må bare hive i meg noen trøstevafler først. Det er blitt en daglig greie for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 407
  • Created
  • Siste svar
Utifra "kravene" dine er det jo liten tvil om at du egentlig ønsker deg en bullehund...

Jeg vet. Jeg er håpløs...

På de er det kun hundeaggresjonen som teller nedover. (Men jeg har jo vært veldig heldig med mine tre!)

Jeg syns nå at om du tar bullehund minus hundeaggresjon, så sitter du igjen med noe som ligner mye på en labrador :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitets nivå ditt fysisk med litt innlagt mentaltrening så hadde det nok ikke vært en umulighet. Men jeg hadde vært litt forsiktig med å trene for mye mentalt med dem som ung. Ikke at det er feil, men dem blir fort "avhengige" om du forstår hva jeg mener :blink: Om du ikke har planer om å bruke dem mye aktivt, så bør dem ikke "dras-opp" i ung alder.

Men dem kan fint holdes som aktive familliehunder av folk med hundeerfaring. (Krevende første året!)

Muskuløse og korthåret er dem (jeg er vel en av dem få som har fått ropt "kamphund" etter meg med gjerterhund når jeg har gått i Oslo (valp som overfalt folk av glede) :wub:

Bjeff-Bjeffbjeff-bjeff-bjeff. Ellers så passer den fint i kriteriene :) (trener bruks med en Lapphund mann med Lapsk og svensk)

Men å lese om deg uten Bullehund blir jo helt feil?! Hvorfor ikke vente og følge med om det dukker opp noe "riktig"?

Jeg tenkte også straks australsk kelpie faktisk... korthåret og muskuløs, allsidig og med passe størrelse, med gjeterhundens førerorientering som gjør at de mye lettere kan løpe løse enn mange andre raser med mye jakt i seg (som mange alaskan huskies).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ei lita belgertispe? Lettlært, lydig, miljøsterk (iallefall hvis du er litt nøye), potethunder deluxe (kanskje potethunden over alle, for de KAN jo virkelig brukes til absolutt alt). Eventuelt en AK, det er og flotte hunder som jeg synes passer dine krav. En annen mulighet er jo en Riesen, kanskje fra svenske "bruks"linjer.

(jeg rakk bare å skumme gjennom tråden, så hvis du har sagt at du ikke liker belger, så beklager jeg :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teite trøsterøra er ikke ferdig!

Boerboel er for stor, den er plaget med HD, vaginalprolaps og alskens. Og den har for mye vakt. En gang skal jeg ha, men ikke nå.

Mulig jeg sitter igjen med en Labrador. Men Labradoren, flotte som de er, har ingen POW!-faktor. Og en rase jeg vurderer må ha litt POW! Jeg må ha lyst på en, om du skjønner? :)

En Australsk Kelpie? Virkelig? Der hadde jeg definitivt vært redd for å ikke gitt den nok... Jeg vet jo hvor mye du holder på med dine, Jeanette! Sånn helt ærlig, hvor mye trenger de egentlig?

Den eneste jeg kjenner er fryktelig nervøs av seg da, er det typisk for dem?

Finnes den i Black & Tan, eller er det bare Working Kelpie? :wub:

KampKelpie altså? :blink: Det er så rart det! For meg er de bare søte. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ei lita belgertispe? Lettlært, lydig, miljøsterk (iallefall hvis du er litt nøye), potethunder deluxe (kanskje potethunden over alle, for de KAN jo virkelig brukes til absolutt alt). Eventuelt en AK, det er og flotte hunder som jeg synes passer dine krav. En annen mulighet er jo en Riesen, kanskje fra svenske "bruks"linjer.

(jeg rakk bare å skumme gjennom tråden, så hvis du har sagt at du ikke liker belger, så beklager jeg :wub: )

Jeg tenkte litt på det samme. Lite pelsstell er det og(på belgeren altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ei lita belgertispe? Lettlært, lydig, miljøsterk (iallefall hvis du er litt nøye), potethunder deluxe (kanskje potethunden over alle, for de KAN jo virkelig brukes til absolutt alt). Eventuelt en AK, det er og flotte hunder som jeg synes passer dine krav.

Langhåret... Er ikke så begeistret for langhåret. De er vel avhengig av å børstes skulle jeg tro? De er vakre å se på, spesielt Groenendael (rawr!), men jeg klarer bare ikke se for meg at de passer for meg? Uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det.

En annen mulighet er jo en Riesen, kanskje fra svenske "bruks"linjer.

For stor, og for mye pelsstell. Men ja, en sånn hadde passet veldig godt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo sier urk... Jeg liker de røde selv, men de jeg har hatt på kurs har vært bråkmakere! Altså sånn lydmessig. Det plager meg ikke på andres hunder, men jeg kan ikke ha en selv.

Har ikke intrykk av dem som så ille bråkete, men skjønner godt at du ikke vil ha en gneldrer. Mitt intrykk av pinschere er at de er et par hakk mindre reserverte enn schnauzeren, og litt mer "will to please" enn de egne schnauzerdyra har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ei grønlandstispe?

Mye pels vel? Hvordan er det å gå mange timer med en sånn i solsteiken da?

Hvordan er de å trene i hundesport?

Litt motiverende må det være å trene nestemann, selv om ikke jeg har de store konkurransebehovene. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhåret... Er ikke så begeistret for langhåret. De er vel avhengig av å børstes skulle jeg tro? De er vakre å se på, spesielt Groenendael (rawr!), men jeg klarer bare ikke se for meg at de passer for meg? Uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det.

Tja, det kommer jo an på. Jeg har tispe og hun børster jeg når jeg føler for det, dvs. et par ganger i måneden. Hun har aldri floker. Nå er hun riktignok ikke den best pelsede, men...

http://www.montmorenja.com/chili1105084.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg sitter igjen med en Labrador. Men Labradoren, flotte som de er, har ingen POW!-faktor. Og en rase jeg vurderer må ha litt POW! Jeg må ha lyst på en, om du skjønner? :wub:

Jo jo jo, bare ikke velg en som er 200% utstillingsavlet med dachs-korte bein og rottweilerhode. Denne her, og 99% av alle som er jaktavlet har mer POW faktor enn de fleste. Passe størrelse, lettvekter (20kg), finnes ikke pelsstell, utrooolig førerorienterte, lettlærte og morsomme hunder. Har ikke jaktinstinkt slik som stående fuglehunder, det jaktinstinktet retrieveren har går på å markere seg nedfallssteder og memorisere dette, samt å bære. Ikke sånn løpe til skogs fordi den kanskje så noe som kan minne om et dyr. Se her, barsk og pen:

IMG_2121_500PXL.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke intrykk av dem som så ille bråkete, men skjønner godt at du ikke vil ha en gneldrer. Mitt intrykk av pinschere er at de er et par hakk mindre reserverte enn schnauzeren, og litt mer "will to please" enn de egne schnauzerdyra har.

Vi setter den på lista over mulige. Iallefall verdt å sjekke mer om. Sykdom på Pinschere? Anyone?

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=247

Bare å kjøre den et par ganger i vaskemaskinene å håpe at den krymper :??

Vakre å se på, nesten for vakre. Men altfor sære. Jeg kjenner flere RRs, helt klart nok til å si at de ikke passer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kommer jo an på. Jeg har tispe og hun børster jeg når jeg føler for det, dvs. et par ganger i måneden. Hun har aldri floker. Nå er hun riktignok ikke den best pelsede, men...

http://www.montmorenja.com/chili1105084.jpg

Ok! Fortell mer om rasen. Hvilken person passer til en belger?

Jo jo jo, bare ikke velg en som er 200% utstillingsavlet med dachs-korte bein og rottweilerhode. Denne her, og 99% av alle som er jaktavlet har mer POW faktor enn de fleste. Passe størrelse, lettvekter (20kg), finnes ikke pelsstell, utrooolig førerorienterte, lettlærte og morsomme hunder. Har ikke jaktinstinkt slik som stående fuglehunder, det jaktinstinktet retrieveren har går på å markere seg nedfallssteder og memorisere dette, samt å bære. Ikke sånn løpe til skogs fordi den kanskje så noe som kan minne om et dyr. Se her, barsk og pen:

Ok, bor du ikke så langt unna Lang(e)vann i Re? For Lisa minner så inni hampen om ei bikkje jeg og Charlie gikk forbi i går når vi forvilla oss vekk i et patetisk forsøk på å finne Re-løypa...

For om det var Lisa som boffet på oss, så vil jeg gjerne møte henne og se hva en slik Jakt labbis har å bidra med. :wub: Det høres jo unektelig litt interessant ut. Selv om jeg fortsatt ikke synes de har POW!. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes (om nå ikke Mari innser at Sverige bare er en norsk provins og lander i gruppe 10! :wub:)

Har faktisk vurdert rasen selv, jeg...

Jommen, jeg vil gjerne at jeg ikke skal synes at hunden min er avskrekkende liksom. Det eneste sjarmerende som jeg har sett av Collies er Rakshas Aro. Men han var autisk, og surfet litt på det. :)

Det blir både Whippet og Greyhound før det blir Collie. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jommen, jeg vil gjerne at jeg ikke skal synes at hunden min er avskrekkende liksom. Det eneste sjarmerende som jeg har sett av Collies er Rakshas Aro. Men han var autisk, og surfet litt på det. :)

Det blir både Whippet og Greyhound før det blir Collie. :blink:

:wub: Han var vel neppe representativ for kortisen, selv om Cecilie mente han var en fin representant for langhårsen. Vet ikke om det er bra eller dårlig for rasen jeg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, bor du ikke så langt unna Lang(e)vann i Re? For Lisa minner så inni hampen om ei bikkje jeg og Charlie gikk forbi i går når vi forvilla oss vekk i et patetisk forsøk på å finne Re-løypa...

For om det var Lisa som boffet på oss, så vil jeg gjerne møte henne og se hva en slik Jakt labbis har å bidra med. :wub: Det høres jo unektelig litt interessant ut. Selv om jeg fortsatt ikke synes de har POW!. :blink:

Bor i nabokommunen, Andebu. Men var ikke i nærheten av Re i går altså :) Selvom det høres ut som henne, hun pleier å boffe en gang og logre så halen nesten detter av. Er masse bilder og stuff på jakt-labben.no og hun stiller seg frivillig til å bli beskuet hvis det er ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med verdens beste allroundhund? En korthåra god, frisk, snill og nydelig schäfer. Det er potethund det!

OT:

HVOR finner man sånne??? *håpefull* Jeg digger Schäferens vesen på mange måter *sukk* :wub: ....hadde det ikke vært for alskens sjukdom og uhumskheter.... *meeeget mistenksom* <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...