Gå til innhold
Hundesonen.no

Risting..


Recommended Posts

Keela valpen min på 11 uker begynte å riste ista, sånn skikklig risting og :S

Er dette normalt? Fikk helt vondt i magen..

Det var i sovende stilling da på gulvet, og det virket ikke som om hun fikk vondt.

Men må bare spør, for jeg syns det var veldig ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det var ikke slik, det er jo noe hun gjør hver gang hun drømmer :)

Men det var mer..ehh..."eplepsi" risting :S

Er vansklig å forklare..Men hun prøvde å reise seg litt da hun våknet, å ette noen sek. så gidde det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjelver mener du? Det er forskjell på fryse-skjelving og epilepsi-risting. Det første kan man ofte se hos valper, det siste er unormalt. Alle valpene mine har til tider skjelvet (eh, hvordan bøyer man det ordet?), selv om de har sovet, det har vært varmt og andre ting. De kan visst skjelve når de er oppgiret, eller det skjer mye rundt de, og valper har også lettere for å fryse enn voksne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hun rister litt fremdeles. Og jeg får enda vondt i magen av det.

Det skjer ofte, og da sover hun.

Føler det ikke er å drømme for da ligger hun p småbjeffer og diverse saker.

Hun rister ikke så mye som den gangen da jeg skrev innlegget, men hun rister litt fremdeles.

Øynene er halvåpne og det ser ut som hun ser. Jeg vet ikke om hun er våken eller om hun fortsatt sover.

Å plutselig glir øynene vekk, og jeg ser bare hvitt. Og det friker meg ut! Ser helt forferdelig ut.

Jeg tror ikke det er fordi hun fryser, er helt passelig temperatur, og frisk luft.

(Det kan godt det er drømming, men jeg er så skeptisk til slike ting)

Og det ser ikke ut som om hun får vondt, eller har vondt.

Da jeg vekket henne den en gangen, våknet hun ikke en gang. Jeg kunne snakke, klappe og si navnet flere ganger før hun faktisk våknet. (Jeg vet man ikke skal vekke valen når den sover, men måtte bare)

Og da virket hun helt normal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunder har REM-søvn er det ofte vanskeligere å vekke de enn ellers. REM-søvn er når øynene går raskt frem og tilbake, og du ser ofte at de drømmer.

Tulla har også øynene litt oppe av og til når hun sover og drømmer, og hun kan være vanskeligere å vekke da enn ellers, men slett ikke umulig. Har du tatt opp dette med en dyrlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du kan slappe av, det høres ut som REM søvn. Min valp rister/skjelver også når han drømmer (av og til), og jeg kan også noen ganger se øynene hans bevege seg fordi øyelokkene ikke er helt igjen.

En gang drømte han nok at han jaget et dyr eller noe, og beveget hele kroppen så kraftig at han våknet. Det var bare morsomt. Viser vel bare at valpen din har et rikt indre liv at den drømmer så mye. Men for all del, du kan jo spørre veterinær får å høre hva hun sier også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...