Gå til innhold
Hundesonen.no

Underskriftskampanjer for eller mot Hundehviskeren


Kennel XO

Recommended Posts

Jeg skal ikke uttale meg om metoder for å få skikk på problemhundene som er med i dette programmet, men jeg har underskrevet oppropet fra Canis jeg, ene og alene fordi mange mange helt uerfarne, ferske hundeeiere OGSÅ ser på dette programmet. Og hva ser de ? Jo, relativt brutale metoder for å "temme" problemhunder - noe som veldig fort kan overføres til deres egen trening av en hund som i utgangspunktet ikke er noe problem, men som fort kan bli det dersom de begynner å praktisere slik de ser i programmet. Det er ikke alltid så lett å skille metoder og hensikt når man ikke har noen år på baken med trening av hund. Når man også vet at den gjengse oppfatning av hundetrening blant nordmenn fortsatt faktisk er at man skal være sjefen, og hunden skal tuktes til lydighet - ja da ser jeg store problemer med at man sender et sånt program i beste sendetid på TV.

Jeg snakket nylig med en nybliven valpeeier forresten. Vedkommende var utrolig imponert over Hundehviskeren, og mente dette var bra et kjempeflott program som viste hvordan man skulle trene hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 306
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror det er Milans selvsikkerhet og evne til å lese hundene som gjør at jeg blir litt imponert

over det han gjør.

Han klarer også i en del av programmene og formidle til den vanlige hundeeier at det ikke er så

mye som skal til for å få tingene på rett kjøl.

Synes dette Milanhysteriet har tatt litt av.

Han gjør ikke noe som er SÅ ille at programmet fortjener å bli tatt av plakaten.

Og ja, jeg har sett Pitbull-klippet.

Vi må huske på at dette programmet er ment som underholdning, ikke som opplæring + at det er amerikansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en fersk hundeeier, og tenkte jeg skulle si hvordan jeg oppfatter hundehviskeren.

Teknisk sett kan jeg ikke kalle meg hundeeier enda engang, det er en laaaang uke til jeg får valpen :whistle:

Jeg har lest en god del om forskjellige treningsmetoder.

Jeg kommer til å trene med positive metoder, ikke fordi jeg tror andre metoder ikke fungerer,

men fordi det passer meg som person best. Men samtidig skal passe på å være en leder for hunden, og sette grenser.

Kort sagt, satser jeg på å plukke ut det jeg liker fra forskjellige treningsmetoder, og mikse det med en god porsjon sunn fornuft og tålmodighet...

Men uansett, så har jeg sett noen episoder av programmet. Noe av det liker jeg, mens andre ting syns jeg ser

litt brutalt ut. Men samtidig har jeg i bakhodet at dette er problemhunder,

noe jeg ikke har kunnskap om og forhåpentlig aldri får bruk for heller.

Jeg liker fortsatt programmet,og syns det er endel ting å plukke opp derfra.

Blandt annet hvor rolig Milan oppfører seg, og hvordan han leser hundenes oppførsel og forutsier reaksjoner i endel tilfeller.

Og ikke minst hvor mange utrolig dumme/uvitende eiere som finns, men det visste jeg forsåvidt fra før...

Det snakkes endel om hva som skjer bak kameraet. Kanskje har det skjedd ting der, og kanskje ikke.

Men en ting er jeg ganske sikker på: Med så mange folk som virkelig HATER mannen og hans metoder,

finnes det nok mengder med opdiktete historier om hva som skjer bak kameraet.

Uansett hva man måtte mene om metodene hans, er han en ekspert på de metodene,

og jeg ser poenget i at det kan bli endel problemer når vanlige folk prøver gjøre det samme uten den samme erfaringen og kunnskapen. Men teorien min er at folk som dresserer hundene sine basert på et halvtimes program, kanskje ikke ville tatt de beste valgene uten dette programmet heller.......

Jeg har lest endel av disse diskusjonene på canis tidligere,

men nå ser det ut til at det bare er drittslenging, ordkriger og mangel på respekt for andres meninger som dominerer.

Det ser ut til å være et litt mer saklig nivå på dette forumet, så da poster jeg her isteden :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er Milans selvsikkerhet og evne til å lese hundene som gjør at jeg blir litt imponert

over det han gjør.

Han klarer også i en del av programmene og formidle til den vanlige hundeeier at det ikke er så

mye som skal til for å få tingene på rett kjøl.

Synes dette Milanhysteriet har tatt litt av.

Han gjør ikke noe som er SÅ ille at programmet fortjener å bli tatt av plakaten.

Og ja, jeg har sett Pitbull-klippet.

Vi må huske på at dette programmet er ment som underholdning, ikke som opplæring + at det er amerikansk.

Så du synes det er helt OK at pitbullen synes nesten bevisstløs på slutten der? Og at man ser hvordan Millan skynder seg å løse opp båndet? Og at det er attpåtil underholdende? Og at de som ikke har mulighet å delta på organiserte kurs, eller ikke har råd eller ikke gidder, heller bruker "tipsene" man ser på TV? Og at pigghalsbånd er helt OK bare hunden er "vanskelig/dominant" nok? Og hans omstendige forklaringer om hvordan man legger strupehalsbåndet helt opp bak ørene slik at alle og enhver kan få det til også er greit? Det er altså helt akeptabelt så lenge fyren er imponerende rolig og forteller pappskaller at en hund behøver å gå tur.. (og det i kort bånd med all oppmerksomhet mot fører).

Nei, man skal ikke drive sensur av TV program men når det serveres uten motforestillinger med en karismatisk ken-dukke som absolutt har hundetekke - ingen tvil om det - så blir det betenkelig synes jeg. Å ta det av plakaten? Neida, det kommer ikke å skje men motforestillingene bør komme frem synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du synes det er helt OK at pitbullen synes nesten bevisstløs på slutten der? Og at man ser hvordan Millan skynder seg å løse opp båndet? Og at det er attpåtil underholdende? Og at de som ikke har mulighet å delta på organiserte kurs, eller ikke har råd eller ikke gidder, heller bruker "tipsene" man ser på TV? Og at pigghalsbånd er helt OK bare hunden er "vanskelig/dominant" nok? Og hans omstendige forklaringer om hvordan man legger strupehalsbåndet helt opp bak ørene slik at alle og enhver kan få det til også er greit? Det er altså helt akeptabelt så lenge fyren er imponerende rolig og forteller pappskaller at en hund behøver å gå tur.. (og det i kort bånd med all oppmerksomhet mot fører).

Nei, man skal ikke drive sensur av TV program men når det serveres uten motforestillinger med en karismatisk ken-dukke som absolutt har hundetekke - ingen tvil om det - så blir det betenkelig synes jeg. Å ta det av plakaten? Neida, det kommer ikke å skje men motforestillingene bør komme frem synes jeg.

Nei jeg synes ikke det er helt okei hvis det er tilfellet at han kveler hunder.

Jeg synes bare alle er altfor raske til å skrike opp om dyremishandling og til å saumfare programmene for å finne noe å sette fingeren på.

Jeg håper at folk selv forstår hva de kan dra nytte av i dette programmet. Akkurat som de forstår hva de ikke burde prøve på selv.

Jeg har sett på dette programmet og på masse klipp på youtube bare for å finne ut hva alle skriker om.

Mitt inntrykk av Milan som person er at han er en ekkel, slesk fyr men alikevel synes jeg han har mye fornuftig og fare med.

Jeg bare går utifra at folk klarer å ta til seg det fornuftige i programmet og styre unna det andre.

Synes det hersker en skikkelig barnehagementalitet her og at noe sånt som en underskriftskampanje mot Milan er helt bak mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som starter med "Do not try this at home" (el hva det står...) og omhandler levende vesner hører hjemme som underholdning.... I hvert fall ikke når hundetreneren tyr til pigghalseband også.... Min underskrift havnet på Canis sin side. Dette er ikke underholding rett og slett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vært borti endel eiere, som etter å ha fått veldig KLAR beskjed om hva de gjør, ikke gjør, burde gjøre, og hvordan de virker på hunden sin, har klart å bedre seg betraktelig - både i treningsmetode og i måten de behandler hunden på.

Og der later det til at mer tradisjonelle "guruer" som Nordenstam, såvel som kapable veteraner som Terje Østli, er mer rett på sak enn folk i de "andre leirene".

I et behandlingsopplegg som eieren av en hund med problematisk, utagerende atferd fikk av en atferdskonsulent, stod det NULL å lese - og eier hadde heller ikke fått høre noe muntlig - om EIERS egen innvirkning på hunden, noe som var betydelig i forhold til å utløse usikkerheten dens.

Jeg har kurset meg rundt i landskapet gjennom mange år jeg, og synes det kan virke som om de "snille" også er snillere mot eierne såvel som hundene deres - selv om det eierne har MYE å gjøre med saker og ting, slik Loke er inne på. Kanskje det har noe med personlighet hos den som tiltrekkes av "mykere" og mindre autoritære metoder? At man ikke liker å være autoritær, heller ikke mot folk?

Selv om det kanskje er det som virkelig trengs i endel tilfeller... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vært borti endel eiere, som etter å ha fått veldig KLAR beskjed om hva de gjør, ikke gjør, burde gjøre, og hvordan de virker på hunden sin, har klart å bedre seg betraktelig - både i treningsmetode og i måten de behandler hunden på.

Og der later det til at mer tradisjonelle "guruer" som Nordenstam, såvel som kapable veteraner som Terje Østli, er mer rett på sak enn folk i de "andre leirene".

Dette støttes! Etter at TØ forklarte meg med stor bokstaver at jeg var en dilletante og ikke lot bikkje være bikkje, så tok jeg meg i nakken. Dette var en settning som vil sitte i meg for livet. Jeg tok meg sammen, gjorde som Østlie sa, og etter ett halv år så hadde jeg ikke lenger en skuddredd hund (han er skuddberørt).

Når det er sagt er det vel milevis mellom Milan og Østlie? Ikke engang Nordenstam bør sammenlignes. Jepp vært på kurs og marsjert hjem etter forslag om pigg på malamuten... Men dette var for 20 år siden og jeg regner med at han har moderert seg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel i årenes løp kurset meg borti de fleste - faktisk unntatt Nordenstam, som jeg "bare" har snakket med og lest bøkene til. Felles er jo at ALLE modererer seg, mer eller mindre merkbart :whistle:

Nå var vel dette mest et svar til "trene-pitbull-innleggene" til blant andre Mari, der man innvendte mot mer håndfaste metoder at "hva når folk er alene med hunden igjen", og at dette skulle være et argument for at positiv trening var tryggere - siden man ikke gjør like mange feil etc.

Da tenkte jeg litt i disse baner, om at får man klar og tydelig nok beskjed, så kanskje man vil kunne klare å gjøre litt færre feil - og der syntes jeg ikke altså at endel av "de andre" ikke er like tydelige nok. For å si det sånn... jeg hadde med samme bikkja til Rugaas (konsultasjon) og til Østli (i en kurssammenheng), og selv om det var nyttige innspill om HUNDEN også hos henne, så var det Østlis råd ikke minst om MEG som gjorde susen... klart og tydelig og "brutalt" (ville nok enkelte synes hehe) som de ble presentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel dette mest et svar til "trene-pitbull-innleggene" til blant andre Mari, der man innvendte mot mer håndfaste metoder at "hva når folk er alene med hunden igjen", og at dette skulle være et argument for at positiv trening var tryggere - siden man ikke gjør like mange feil etc.

[klipp]Da tenkte jeg litt i disse baner, om at får man klar og tydelig nok beskjed, så kanskje man vil kunne klare å gjøre litt færre feil - og der syntes jeg ikke altså at endel av "de andre" ikke er like tydelige nok.

[klipp]klart og tydelig og "brutalt" (ville nok enkelte synes hehe) som de ble presentert.

Og hvor får du fra at disse rådene som blir gitt av de erfarne raseentusiastene ikke er tydelige eller "brutale"? For det er de jammen! Folk får høre i klartekst, og de blir henvist til fagfolk som kan rasen om kontrollen er helt ute og vingler. Virkelig, Akela. Dyktige hundefolk finnes det i begge leire, det defineres ikke utifra hvilken metode de velger. Man kan da virkelig være tydelig og bestemt selv om man for det meste trener positivt.

Dyktige instruktører forklarer tydelig, viser fram, og sørger for at det ikke finnes misforståelser. Det klarer de positive like godt som de negative. Om de kan det de driver med.

Å trekke paralleller til ekstreme Rugaas når jeg nevner mer positive metoder blir litt høl i høvve for meg. Hun og milan er to motpoler det! Du drar fram dyktige folk på "kjiping" siden for så å sammenligne dem med de dårlige "pølseveiverne", og jeg synes det er litt overdrevet. Jeg har ikke snakket om klikker som kun bygger på egeninitiativ, eller om å stå og gjespe til bikkja, eller whatever "ekstrempositivt".Jeg snakker om sunn fornuft uten bruken av hard positiv straff. Det får man da vitterlig løst problematferd med også, og det er ikke så håpløst å lære bort som du tror. Ikke minst skjønner jeg at det kan lønne seg å høre på hva de som kan rasen anbefaler. Jmf. Lokes uttalelser om hvordan belgeren bør takles som du hadde så sansen for. Det er ikke alle raser som generelt sett egner seg å bli "tvunget" inn i det de viser fryktreaksjoner mot. Belgeren derimot virker som en, tidligere illustrert også av BP og 2ne om jeg ikke husker helt feil. (Og nei, jeg mener ikke at man ikke skal ta kontrollen i slike situasjoner.) Man håndterer ikke en Basenji som man håndterer en Malle, liksom. Du skrev vel nettopp i en annen tråd at man bør være forsiktig med å bruke hard positiv straff på en terrier? Men, det var jo en Jack og ikke en Pit så da teller det kanskje ikke. For det er noe i det du skrev i den tråden, noen ganger er terriere slik at dess mer motstand de får, dess hardere jobber de. Spesielt når de er oppauset.

Det er ikke sånn at man må velge enten Milan eller Rugaas liksom. Så ikke få det til å virke som det er det alternativet jeg skisserer. Drar man fram Østlie, kan man like gjerne dra fram Stillwell. Og jeg tror at i tilleg til å være milevis unna hverandre er de begge også milevis unna Milan. Det er lov å bruke sunn fornuft, og jeg tenkte det var det som var argumentasjonen dere "nesten-slemminger" hele tiden argumenterer for.

Jeg er ferdig med denne diskusjonen. Ting er blitt satt i perspektiv i dag, og Milan er bare en pyteliten prikk i den store sammenhengen. Om han i det hele tatt er så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle signaturer og underskriftskampanjen ”Vi som vil beholde Hundeviskeren på TV Norge” har blitt slettet. Grunnen til at vi har slettet den er pga trusler om søksmål av canis. Dette er på ingen måte så viktig for oss at vi føler behov for å utsette oss selv for trusler og anmeldelser.

De signaturer vi allerede har fått inn vil bli sendt til TV Norge.

Jeg sendte canis mail om at jeg ikke ville motta nyhetsbrev fra de lengre. Og det kommer jeg nok til å slippe siden de nå har sletta profilen min og jeg er sperra fra å lese alle debater på forumet deres...

Jeg har fått noen spørsmål om hvorfor jeg fikk trusler om søksmål...

De ville reise søksmål om jeg ikke fjerna ordet "spam" i teksten til underskriftskampanjen. Jeg sendte canis en mail tilbake om at jeg ikke kunne gjøre det fordi alle underskrifter ville bli sletta om jeg forandret ordlyden. Da fikk jeg mail tilbake fra canis hvor dette sto:

"Det burde du tenkt på FØR du beskyldte oss for lovbrudd uten grunnlag. Du

kan velge mellom å fjerne de falske anklagene om spam i første avsnitt -

eller risikere omkostninger ved at vi går videre med saken.

Jeg vil ikke la det ligge anklager om lovbrudd på nettet bare for at noen

skal protestere for "retten til å se på TV". Hvis dere først skal lage en

motprotest burde dere virkelig hatt ryggrad nok til å forsvare metodene i

programmet, i stedet for en slik patetisk "protest".

Du har frist til kl 1500 idag med å fjerne anklagene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennel XO: Den var drøy, det er jeg enig i. Altså trussel om søksmål mot dere... Der dalte Canis enda lenger ned på respektlisten min.

Må si meg enig... Jeg reagerte at Canis startet oppropet, og ikke dem som privatpersoner, men lot den skli forbi. Jeg er enig i det som har med yttringsfrihet å gjøre. Er ikke enig med metodene... Så jeg har holdt meg nøytral.

Men reagerer jeg kraftig på Canis faktisk, ærlig talt. Det der er å "kvele" yttring ved hjelp av makt! *riste kraftig på hode*

Nå venter jeg nesten på at dem skal true seg til å få slettet denne tråden på sonen, for øyeblikket hadde ikke det forundret meg faktisk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne var drøy! Jeg reagerte også på innlegget fra de to "ekspertene", hvor en liten "gruppe schæferfolk" ble fremstilt som nærmest idioter. Hele innlegget oser av tilfreds selvgodhet, tenk å starte en mottråd til canis!

Bra at du la svaret ut her. Canis er visst ikke så snillistiske likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Kennel XO: Den var drøy, det er jeg enig i. Altså trussel om søksmål mot dere... Der dalte Canis enda lenger ned på respektlisten min.

Det må jeg si meg enig! Jeg vet nesen ikke hva jeg skal si til dette jeg... Trussel om søksmål er å gå ganske langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...la de gå til sak for svarte!!

Advkaten deres kommer til å le av dem. De har ingen sak.

De kan da ikke hindre noen i å lage en motliste. Dette ble virkelig teit.

Canis skal hvertfall ikke få ett eneste øre av mine penger.DET ER SIKKERT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meldt meg ut av canis jeg.. Kun av prinsippsak. Synes de går litt for langt nå altså..!

Du er ikke alene... og mens vi er igang kan vi kanskje oppfordre flere til å gjøre det samme? De kan ikke gjøre slikt uten at det blir lagt merke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Vel, nå har jeg faktisk sletta meg derfra jeg og. Og grunnen er at jeg syns det er helt feil av canis å fremme sin egen treningsmetode ved å forsøke å hindre informasjon om andre metoder og foregangspersoner for andre metoder. Jeg er ikke enig med Milans metoder i det hele tatt, og har egentlig ikke noen stor interesse for å se flere episoder av "Hundeviskeren", men jeg syns det er helt feil av canis å gå ut med et forsøk på å hindre informasjon på denne måten. Når de i tillegg går aggressivt ut truer med søksmål mot noen som bruker deres egen metode med underskrifteskampanje for å hindre dem. Dette syns jeg var veldig unødvendig og tåpelig av canis. Jeg vil selv ha valgfriheten til å finne kunnskap om flere treningsmetoder, uansett om jeg ikke syns de er rett. Spesielt det at canis er så kommersielle og tjener så mye penger på å selge sin metode gjør at jeg syns dette var veldig useriøst.

Jeg sletter min konto hos Canis nå og blir med her i stedet :)

Og velkommen skal du være! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...