Gå til innhold
Hundesonen.no

Underskriftskampanjer for eller mot Hundehviskeren


Kennel XO

Recommended Posts

Mailen under fikk jeg i dag fra canis og reagerer på måten dette gjøres på... Jeg mener folk må få velge selv hva de vil se på TV. Og mener Canis her går i mot demokratiet så lenge ikke begge sider blir hørt. Derfor mener jeg en motkampanje slik at begge sider blir hørt er på sin plass...

http://www.opprop.no/opprop.php?id=cesar

Mail fra canis:

Protester mot "Hundehviskeren"!

TVNorge starter 4. mai programmet "Hundehviskeren" med den amerikanske hundetreneren Cesar Millan. Metodene som markedsføres i dette programmet er inhumane, farlige og utdaterte. De er i strid med kjent kunnskap og med de holdninger som bør prege det norske hundemiljøet.

Programmet er ødeleggende for det arbeidet Canis og mange andre personer og organisasjoner har nedlagt gjennom en årrekke for å spre faglig oppdaterte kunnskaper om hund og trening basert på positiv forsterkning. Vi oppfordrer derfor TVNorge til å ta programmet av plakaten snarest.

Skriv under Her!

Vi skal sørge for at TVNorge får beskjed om denne underskriftslisten slik at de kan se hvor mange som protesterer. Ikke glem å tipse dine venner om denne listen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 306
  • Created
  • Siste svar

jeg har tenkt og signere..

men må rette litt på mailen jeg også fikk.. hehe.. dette programet startet for en del uker siden. derimot ikke 4.mai. men jeg må jo alti pirke på ting XD hehe

'

EDIT:

Jeg signerteikke alikevell. tror jeg gikk litt for fort her.

.. underholdning er underholdning..

det finnes ikke misshandling eller noen ting i denne serien så hvorfor ta den vekk bare forde de ikke bruker samme prinsipp og slikt som her.

vi trener og slik på vår måte.. man er ikke altid like smart om man virkelig følger hva de gjør på en serie

nokk sakt ^^

v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins mange som ønsker å se på programmet da, hvorfor bruke mye energi på å prøve å fjerne det?

Liker man det ikke, så behøver man ikke se på det. :)

Er det inhumant å være konsekvent med treningen, be late hundeeiere å gå turer og faktisk lære dem som har null peiling på holdning overfor hund vise at mennesket er sjefen?

Jeg har zappet innom programmet noen ganger, og har aldri sett at han er slem mot en hund. Jeg har derimot sett noen hunder få bedre disiplin og mer kunnskapsrike eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jøss, er det cans eller canistilhengere som har sendt ut den underskriftskampanjen?

Jeg vil ikke skrive under på noen av dem. Dette syns jeg var et tåpelig utspill fra canis sin side (hvis det nå er de som har sendt det ut). Istedenfor å sverte andres treningsmetoder og prøve å hindre folk i kunnskap om andre metoder enn deres egen burde de fokusere på å fremme sine meninger gjennom å opplyse, ikke hindre opplysning om andre. Jeg kan ikke se noen grunn til at pengemaskinen canis skal bestemme hva vi får se på tv (jeg er hverken tilhenger eller motstander av noen av "metodene" så det er sakt)

At det er fullstendig urealistisk at kommersielle canis skal få stoppa et program som promoterer en form for konkurrent er en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er det cans eller canistilhengere som har sendt ut den underskriftskampanjen?

Jeg vil ikke skrive under på noen av dem. Dette syns jeg var et tåpelig utspill fra canis sin side (hvis det nå er de som har sendt det ut). Istedenfor å sverte andres treningsmetoder og prøve å hindre folk i kunnskap om andre metoder enn deres egen burde de fokusere på å fremme sine meninger gjennom å opplyse, ikke hindre opplysning om andre. Jeg kan ikke se noen grunn til at pengemaskinen canis skal bestemme hva vi får se på tv (jeg er hverken tilhenger eller motstander av noen av "metodene" så det er sakt)

At det er fullstendig urealistisk at kommersielle canis skal få stoppa et program som promoterer en form for konkurrent er en annen sak...

Ja, det er Canis "selv" med "signaturen" til Morten E i bunnen. Jeg må innrømme at jeg flirte litt da jeg fikk mailen tidligere idag. På den annen side, det er jo flott at de lar seg engasjere :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på denne mailen. Det er få problemhunder "Canis" kan hjelpe. Så det er bra at noen tar seg av det.

Hvor er det de problemhundene er? I mine 30 år med hundelæring og kursvirksomhet, må jeg tenke meg om før jeg kommer på noen problemhunder... Vel en del med hundeproblemer har det vært bra tilgang på. Det er jo de som danner grunnlaget for kursingen. Men nei, jeg tror ikke jeg husker en eneste problemhund egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så grusomt at noen setter pekelys på noe de føler direkte går ut over dyrevelferd? Selv om de bruker en kommersiell kanal. Hvis det ble sendt noe som dere oppfattet som direkte dyremishandling i beste sendetid, hadde ikke dere brukt de kanalene dere hadde tilgjengelig for å få slutt på det?

Neida, det er virker ikke helt gjennomtenkt av Canis-folka dette. Men det gjør iallefall noe i en sak som engasjerer dem voldsomt.

Jeg er glad det er kommet et "motopprop" forøvrig. :ahappy:

Hvor er det de problemhundene er? I mine 30 år med hundelæring og kursvirksomhet, må jeg tenke meg om før jeg kommer på noen problemhunder... Vel en del med hundeproblemer har det vært bra tilgang på. Det er jo de som danner grunnlaget for kursingen. Men nei, jeg tror ikke jeg husker en eneste problemhund egentlig.

Potato potato, tomato tomato. And that's what it's all about! Jee!

Jeg dreper flisespikkingen i fødselen, og sier problematferd. Ferdig med det. Hvis ikke kan man starte en ny diskusjon --> den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Jeg må nesten flire litt jeg altså..! Joda, noen av cæsars metoder ville jeg nok ikke brukt på min hund, men guuud hjelpe meg for ett oppstyr det har blitt rundt dette her!

Jeg anbefaler alle som har litt fritidspoblemer en dag å gå inn på canis å lese hele tråden om rødsonehunden! (og ta det som underholdning) Jeg flirte og flirte over hvordan folk kjefter, smeller, prater dritt om alle andre treningsmetoder enn sin egen, skeller hverandre ut, besserwisser, og kaster stein i glasshus så det holder!

Tv Norge kommer jo til å sende denne serien i all evighet sånn som dette blåses opp (til lykke for oss som ser på :ahappy: )

All PR er god PR vettø:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Istedenfor å sverte andres treningsmetoder og prøve å hindre folk i kunnskap om andre metoder enn deres egen burde de fokusere på å fremme sine meninger gjennom å opplyse, ikke hindre opplysning om andre.

Nettopp :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmhm...

Det var da endel hyl og skrik her også i den Hundehvisker-tråden?...Men ikke så helt galt egentlig i forhold til hva som har skjedd i enkelte andre tråder.

Har ennå ikke sett programmet, men ser poenget i at en komersiell aktør som Canis burde være litt forsiktig - og har av prinsipp signert motoppropet. (De første signaturene var visst blitt slettet, så de som var veldig tidlig ute bør nok klikke innom pånytt!)

OT alert: :ahappy:

Er grundig lei av ensrettingen som nærmest er institusjonalisert her i Norge, Alle skal være like, mene likt, tenke likt og ha like muligheter (gjerne bruke de like mulighetene likt også...og velge å bli akademiker, funksjonær, med 40 års arbeid i det offentlige). Det er bare ikke sånn verden er - og takk og pris for det!. (Snart blir vel bare en hunderase lov også...en som ikke biter og ikke gjør så mye annet heller :ahappy: ) Lenge leve forskjellene, sier jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dette er ikke helt sort/hvitt for meg, jeg har sett litt på programmet, men jeg pleier å velge det bort. Ikke fordi jeg har så prinsipielt mye i mot metodene til Cesar, men fordi jeg syns at hunder som presses langt over deres toleransegrense er et ubehagelig syn. Det lille jeg har sett har vist hunder som har vært redde og frustrerte som har blitt satt i en situasjon som de egentlig ikke mestrer uten eierstøtte (for eieren er verdiløs for hunden). Det er ikke underholdning for meg. Jeg velger heller å zappe meg vekk. Jeg forstår begge sider her, både de som lar seg provosere av Cesar og de som lar seg provosere av Canis.

Personlig har min signatur havnet på Canis sin liste av den enkle grunn at jeg tror ikke det er så heldig signaleffekt å vise hundehviskeren på TV.. Men jeg syns det er fint at debatten blir nyansert og man får belyst det fra begge sider, særlig siden Canis har opptrådt en anelse klønete her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ingen canis-tilhenger, men i dette tilfellet synes jeg faktisk de har rett...

Det er UNØDVENDIG å bruke slike metoder for å trene "problemhunder". Jeg har sett en del av programmene, og henger meg egentlig ikke opp i trening av "vanlige hunder", som bare har fått for lite mosjon og med eiere som trenger å få prenta inn at det er hunder de har, ikke mennesker i pels. Nei, jeg er ikke enig i at man må bruke strupehalsbånd og lignende hjelpemidler, og personlig synes en slik "gammeldags" metode er så utdatert at det ikke lenger er aktuelt å bruke den, Verden har gått videre og gitt oss andre metoder som virker minst like bra.

Når det kommer til trening av "problemhunder", da rister jeg litt på hodet.

Mannen ser ikke ut til å ha forstått at det feks finnes flere typer aggressjon, blant annet dominansorienter og fryktindusert aggresjon. Han ser ikke ut til å kunne lese hundene, mistolker deres atferd, og han går ikke inn for å kartlegge og gjøre noe med årsaken til problemet.

Trening av redde (bruker han begrepet fobi?) hunder gir meg gåsehud på ryggen. Ikke i positiv forstand. her er det ikke snakk om gradvis tilvenning til det hunden er redd for, neida, her tvinger vi hunden til å holde seg i nærheten av det skumle. Altså hunden lærer IKKE at det ikke er farlig, det den lærer er å IKKE vise at den er redd (det samme gjelder for fryktaggressjon). Får man da en stabil og pålitelig hund? NEI.. du får en hund som en dag kan komme til å tippe over, frykten er der likefult men hunden har i lang tid bare IKKE gitt uttrykk for det..

Med de metodene som brukes trener man ikke bort årsaken, men bannlyser symptomet.. (et litt dårlig sammenligningseksempel: da jeg var mindre hadde jeg tannlegeskrekk. jeg hadde en gang en skoletannlege som ba meg skjerpe meg, og slutte å være så anspent i stolen, det var da ingen grunn til å være redd tannleger. joda, jeg forsøkte å skjerpe meg, men skrekken for tannlegen var likefult tilstede, og gjorde bare tiden i stolen enda værre for meg siden jeg nå også måtte late som jeg ikke var redd... )

Skape trygge og harmoniske hunder... det gjør man ikke med de metodene som demonstreres av CM på tv og youtube..

forresten er det nokså mange fagfolk (internasjonalt, og dermed ikke med tilknytning til Canis om noen skulle lure) som går ut og advarer mot metodene til CM... både etologer, atfersdsteratpauter og hundetrenere. snart har 2000 personer signert oppropet som Canis startet. Det er jo en del folk det.. og blant dem ser jeg kjente, norske hundefolk av ulik bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg veldig ambivalent her.

Selvfølgelig skal folk ha lov å se det de vil på TV, så skal jeg la være å se hvis jeg ikke vil. MEN - å vise han Milan - for meg er det som om de skulle vist et program som forherliget nazisme.. Jeg synes det er utrolig vanskelig. Man snakker om ytringsfrihet - men det blir litt som Jan Egeland sa for ikke så lenge siden - han syntes det var misbruk av ytringsfriheten å provosere muslimer ved å trykke Muhammed-tegningene.. (og så kan man være enig eller uenig med han om det, men eksemplet synes jeg er litt analogt).

Jeg kommer ikke å signere oppropet til Canis, jeg er usikker på om Canis fremgangsmåte egentlig var så heldig. Men jeg kommer ikke å se på Milan mer. Har sett delvis noen av programmene (så man kunne se med selvsyn hva han gjør/ikke gjør). At folk blir veldig opprørte mot skjønner jeg godt (blir det selv må jeg si, det skyldtes opprinnelig det ene eksemplet jeg vet konkret om hvor han grisebanket en liten basenji før kamera begynte å rulle - jeg skal innrømme at jeg blir ekstra harm når det gjelder små basenjier.. ingen hund har godt av slik behandling men det blir ekstra ille når man gjør slikt med en selvstendig urhund som en basenji..).

Jeg må bare si meg helt enig med Gråtass - det er ikke noe moro å se på redde hunder, det er ikke interessant å se hvordan man kuer en redd hund - for ikke å snakke om alt det som kalles "dominant". Det var et eksempel med en grand danois som hilste sin eier velkommen - den kom løpende bort med logrende hale, ørene bakover og slikket sin eier i ansiktet - "typisk dominant" greide han Milan å kalle det.. Hann-bokseren som var "dominant" overfor sin tilkommende "bokser-kone" (og det er et annet ankepunkt - at man sender noe så teit som hun helgale amerikanske dama som skulle "gifte" bokseren sin.. ), stortsett så er jo hann-hunder noen ordentlige tøfler når det kommer til tisper..

Det som er litt skremmende er alle de som synes Milan er topp og "plukker opp tips" om hvordan de skal gå frem med konkrete eksempler, eksempelvis en som skulle bruke det på sine hunder som slåss.. grøss. Jeg kan simpelthen ikke fatte at man kan se noe som helst beundringsverdig med hans metoder. De fleste av de hundene har jo bare småproblemer pga dottete eiere - jeg tør påstå at 99 % av oss her på hundesonen kunne gitt vel så gode råd med like godt resultat i de tilfellene (alle vet jo at man skal være bestemt og konsekvent uansett metode man sverger til, og at alle hunder må få tur.. mer hokus pokus er det jo egentlig ikke - behøver ikke blande inn dominans eller mystiske energier i det hele tatt). Og når det kommer til disse aggressive hundene som ellers skulle vært avlivet.. vel .. skal folk begynne å surre rundt med det etter "tips de plukker opp" fra TVN? Grøss igjen..

Men signere oppropet gjør jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis er et helkommersielt nettsted som "bruker" hundeforumet som trekkplaster, for å selge produkter fra blader og bøker til kurs. Det er viktig å huske.

Viktig å huske er det også at Canis-gründerne er hundetrenere - ikke atferdsspesialister. Det er forskjell på å trene hunder til konkurranse og tjeneste fra starten av, og det å jobbe med problemhunder. Jobber man positivt fra lille hvalpen kommer, så får man til det utroligste - ja. Men får man et beist av en biter som eier er redd... tja, hva har mange da å tilby? Forøvrig har en av ekspertene som tar kraftig avstand fra "Hundehviskeren" da også sterke bånd til Canis med svar på ekspertpanelet, og lever på heltid av sin trenerjobb.

Disse kommersielle aktørene er i sin fulle rett til å forsvare såvel levebrød som "trosoppfatning", men det blir lett feil når man hausser opp dette - og drar med seg forummedlemmer som i stor grad later til ikke å ha mer underbygde motforestillinger mot programmet enn "staaaaakars hunden".

Ja, det er lov å ha ulike meninger - og være dypt uenig i metoder og fremgangsmåter. Enten det er internasjonalt eller her hjemme på berget.

Derimot å kneble andre metoder fra å vises for eksempel på fjernsyn, er STIKK I STRID med det Canis selv hevder om treningsformer. Mange tilsvarende eksperter fra Norge og Sverige var jo minst like mye i mot det skandinaviskproduserte programmet som Norge også viste, så hva skal liksom alternativet være? Jeg mener... selv gode, gamle Nordenstam er jo gjenstand for "hat-tråder" fremdeles i samme forum...

En egen Canis-serie vil kanskje være det eneste "godkjente"?

Men altså: Å jobbe med problematferd ER ikke enkelt, og krever mye av eierne. Noen hunder kan rett og slett ikke bli bedre, og denne troen - som også Meg gjenspeiler - på at man skal kunne ta nærmest en hvilken som helst hund og gjøre den "trygg og fin" er ekstremt blåøyd.... for å være helt ærlig.

På endel hunder KAN man ikke "trene vekk" årsaken, og det er kanskje der alt fra Rugaas til endel andre er ute i litt skumle farvann, synes jeg personlig - noen hunder bare ER dårlige, enten de ble født med lave terskler og dårlig mentalitet, og fikk dette forsterket gjennom ukyndig håndtering ut fra disse forutsetningene, eller de har hatt erfaringer - eller manglende erfaringer - som gjør at de ikke fikser livet i en verden som vår særskilt bra.

Andre hunder kan rett og slett trenge mer "resolutte" eiere, og ikke folk som nøler eller er usikre eller redde og fomlete. Det er det beste ved hele programmet til Milan, etter min oppfatning <_<

Noen "dårlige hunder" kan også ha nytte av en tilsvarende eier, og Belgerpia - du har da selv beskrevet en tispe du hadde, som du "tvang" litt til å face situasjoner uten å gjøre noe selv, men ha tillit til deg og din vurdering?

Samtidig er dette ikke noe man lærer gjennom et fjernsynsprogram, men dog heller ikke gjennom endel av disse "ekspertkonsultasjonene" - å dømme etter det jeg har sett/hørt av treningsopplegg. Få av dem "tør" å ta så mye tak i eierne som disse eierne kanskje kunne trengt, og det skjønner jeg forsåvidt - det er ikke lett å pirke borti personligheten til folk, slik Milan dels gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vil jeg legge til at det også internasjonalt er en del fagfolk som advarer mot metodene. disse har INGEN tilknytning til Canis.. her finner du kjente etologier og atferdsterapauter.

jeg er til dels enig med deg, Akela, men dog ikke helt. selv synes jeg det virker som en del er for metodem til CM bare fordi Canis er i mot..

forresten, It`s me or my dog bruker samme greia med å rettlede eiere. Men her benyttes etter mitt skjønn litt mer logiske metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære, vene, Akela, hva har Canis gjort mot deg, da, siden det er så fryktelig viktig for deg å ta mannen i stedet for ballen her? Og hva er galt med at folk synes synd i hundene hundebrøleren plager? Det ER synd i dem!

Klart man skal være kildekritisk, men Canis har da heller aldri gitt seg ut for å være noe annet enn de er. Hva vet forresten vi om DINE kommersielle interesser, Akela? For alt vi vet, sitter du på DVD-rettighetene til hundebrøleren her til lands ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror et problem er at mens det ALDRI før har vært så mange hundeskoler og kurstilbud, og vært så mye viten og kunnskap om god hundetrening tilgjengelig, så er jo problemene like mange - eller kanskje flere? - som før. Kanskje har det noe med økt menneskeliggjøring, selv om dette har eksistert før i tiden også (menneskeliggjøring av kjæledyr), eller at det sammenfaller med ofte minimal kunnskap om dyr i et urbanisert samfunn?

Jeg er heller ikke "for" metodene til Milan, men jeg er ikke for sensur på norske fjernsynskanaler heller - og minner altså om alle protestene som kom mot Jeppe Stridhs program, fra samme kanter (http://www.etologi.no/labels/jeppe%20stridh.html).

Hva skal til slutt være "lov"?

Og hvem "bør" egentlig få ha - eller beholde - en hund som har problemer?

EGENTLIG så tror jeg det som ville gavnet atskillige hunder med problematferd rett og slett å bytte eier, vekk fra den som har drevet feilinnlæring og som har fått et trøblete forhold til hunden... og over til noen som kan håndtere den vettugt.

En "problemhund" jeg kjente, som var til behørig behandling hos atferdskonsulent og fikk et helt program å følge, men som dessverre ikke inkluderte oppfølging av eiers problemer, den fungerte fint som bare det da den ble passet av en annen og kyndig kar som også er dyktig på hundespråk og atferd og sikker på seg selv. Men eier elsker jo hunden, så visst skulle den bo hos vedkommende resten av livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt av årsaken til at det er flere problemhunder enn før er vel at det faktisk er flere hundeeiere enn før også? og at kravene vi stiller til en hund er strengere enn før? Før i tiden var det liksom greit at en hund var sint. Den stod i bånd hos naboen, og det var bare å holde seg unna. (både min mor og min onkel ble skambitt av en hund (samme hund, to tilfeller) de selv gikk bort til. hunden ble ikke avlivet det var det heller ikke snakk om det). man tok ikke med seg hunden overalt, hunden den holdt til hjemme på gården eller i bakgården/hagen. Nå forventer vi av hunden at den skal tolerere alt og alle av både mennesker, hunder og dyr generelt. Da skal det en del trening til, og for noen lykkes ikke dette. (om det skyldes eier, metode, individ eller rase varierer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir for dumt.

Gidder ikke stemme på noen av delene.Det burde heller ikke vært noe diskusjon om temaet.Det finnes tusen måter å trene hund på.Like mange måter å få til en hund som det finnes hunder.

At dere synes hundene i programmet blir mishandlet så er det et tegn på at flere og flere menneskeligjør dyrene sine.

Det er hunder...de fungerer ikke som oss mennesker.

Jeg synes programmet er underholdene jeg.Jeg kommer nok ikke til å bruke metodene hans men er blitt mere bevisst på å vise hvem som er lederen i familien og hvor hunden er i forhold til oss i familien.Da mener jeg med kroppspråk osv...Bare tull av canis å starte bråk om programmet.

Det var min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig da, at fagfolk fra hele verden advarer mot programmet. Skulle jo tro de var litt oppdatert i forskjellen mellom hund/menneske? og at de vet hva de snakker om.. Men du kan nok mer enn dem, lise og bajas, de tar sikkert feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere synes hundene i programmet blir mishandlet så er det et tegn på at flere og flere menneskeligjør dyrene sine.

Jeg menneskeligjør ikke hunden min,men jeg synes fremdeles at å kvele en hund til "lydighet" er en motbydelig metode å "trene" hund på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...