Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellompuddel


puddellover
 Share

Recommended Posts

IMG_3085.jpg

MELLOMPUDDEL

Str: Middels

Aktivitetsbehov: Middels

Pelslengde: Krøllete

Behov for pelsstell: Stort

Allergivennlig: Ja

Generell omtale:

Mellompuddelen er svært lik storpuddelen, som er "originalen" i puddelfamilien. Felles for alle fargevariantene er at den skal være ensfarget.

Frankrike regnes for å være opprinnelseslandet til rasen, men hvordan den ble krysset frem diskuteres den dag i dag. Den har blitt brukt som vannapporterende hund, og ble klippet i den tradisjonelle frisyren med løvemanke og dusker på ben, over nyrene og på halen. Frisyren hadde en praktisk funksjon: Det skulle være lett for hunden å manøvrere i vannet, og kroppen ble beskyttet av pels rund brystkasse, ledd og nyrer mot kulde og gjedder. Rasen var tidligere endel grovere i kroppsbygningen enn i dag.

Mellompuddelen er en allsidig hund, som tåler lange turer. Den liker å få bruke hjernen, og er lettlært både i tradisjonell dressur, agility og sirkuskunster.

Et av de største fortrinnene med rasen, er at den ikke røyter. Dette gjør at enkelte allergikere likevel kan ha hund i huset. Pelsen må stelles og klippes regelmessig, ellers blir den fort flokete og "overgrodd".

Rasestandard:

Opprinnelsesland: Frankrike. En puddel er nær kvadratisk bygget og velproporsjonert. Den har et intelligent uttrykk; er våken og aktiv, med elegant og stolt reisning.

Elegant hode med rene linjer. Rett neserygg. Snutepartiet er kraftig, elegant, men ikke spisst. Den nedre profil dannes av underkjeven og ikke av overleppens kant. Sort nesebrusk hos sorte, hvite og grå hunder;

brun hos brune. Hos aprikosfargede kan fargen variere fra mørk brun til helt sort. Svært lite markert stopp.

Øynene skal være plassert i høyde med stoppen og er svakt skråstilte med et livlig uttrykk. De skal være sorte eller meget mørkebrune hos sorte, hvite, grå og aprikosfargede hunder. De kan være mørk ravfargede hos brune. Temmelig lange ører som faller langs kinnene. Ørene er flate og blir bredere nedover. Avrundet i nederkant og dekket av et bølget og svært langt hårlag.

Kraftig hals, middels lang og velproporsjonert. Moderat markert manke. Skulderen skal være skråstift og muskuløs. Forbenene er helt rette og parallelle sett forfra, elegante og muskuløse med god benstamme.

Brystbenspissen lett fremtredende og er forholdsvis høyt plassert. Brystdybden når til albuen. Kort rygg, harmonisk overlinje. Buk og flanker opptrukket, uten myndepreg. Avrundet, men ikke fallende kryss.

Meget muskuløse og sterke lår. Bakbenene parallelle sett bakfra, med velutviklede og godt synlige muskler. Tilstrekkelig vinklede haser. Temmelig små, sluttede poter med kort oval form. Tærne er godt buet, senete og kompakte. De er forsynt med svømmehud og står loddrett på tredeputene som er harde og tykke.

Ganske høyt ansatt hale, i linje med lenden. Når hunden er i bevegelse bæres halen skrått oppover. Bevegelsene skal være lette og fjærende, aldri lange og flytende.

Ullpuddelens pels skal være rikelig av en struktur som er fin, ullaktig og godt kruset. Den er tykk, godt fyldig, av ensartet lengde og danner regelmessige, velfriserte krøller.

Snorpuddelens pels skal være rikelig av en struktur som er fin, ullaktig og tett. Den danner meget karakteristiske snorer som har ensartet lengde. De bør være minst 20 cm lange, jo lengre dess bedre.

Tillatte farger for CACIB er sort, hvit, brun, grå, rød og aprikos. Fargene blå, creme og café au lait finnes også men er ikke godkjente for Cert.

Mankehøyde: 35 - 45 cm.

For å lese FCI-standarden, kan du gå inn på Puddelklubben sine sider: www.puddelklubb.no

IMG_3148.jpg

Størrelseforskjellen mellom (liten)Mellompuddel og Storpuddel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Altså, (mellom)puddel er tingen    Sånn om jeg kan friste litt 

Men altså, en storpuddel er jo ingen stor hund!  45-60cm sier standarden, og de er jo lette og elegante hunder så selv de som er på makshøyde oppleves jo ikke som spesielt store. Kjenner noen storpudl

Så fine!   Kanskje en gang! 

Posted Images

  • 7 years later...

Siden det allerede er en puddeltråd gående på sonen nå prøver jeg meg her før jeg lager en ny.

Jeg har kikka og lurt litt på puddel en god stund nå. Storpuddel-hannene synes jeg blir for store, de mindre storpuddel-tispene er fine nok i størrelsen. Men i utgangspunktet vil jeg ikke ha en stor hund. Så jeg lurer litt på mellompuddel da, sånn for å være helt sikker på å ikke ende opp med en svær en ;)  Men leser om igjen og om igjen at storpuddel skiller seg veldig fra resten av pudlene ved sin rolige, stabile, beherskede osv fremtoning. 

ER forskjellene så store altså? Jeg ønsker en hund som kan være mye med på tur i skog og fjell sammen med andre hundevenner, samt drive med litt forskjellige hundesporter på hobbybasis (AG, rally, spor) og har inntrykk av at alle pudlene er egnet til det. Jeg ønsker også en hund som kan være med over alt og jeg setter stor pris på en hund som da roer seg lett og bare "er med" uten å gjøre mye ut av seg hele tiden. 

Høres det ut som en mellompuddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om storpudlene er så mye mer rolige, stabile og beherskede enn småpudlene. Det tror jeg blir litt alt ettersom hvordan man definerer "rolig" og "stabil" f.eks :P Ser man på MH i Sverige (som fører statistikk, i motsetning til her i Norge), så er mellompudlene mer stabile enn storpudlene mentalt. De har bedre lek, mer sosiale, mindre redsler og bedre avreagering f.eks. 

Men ja, mellompuddelen er aktiv. De er for store til å være nusselige og for små til å være staslige, så mellompuddelen er vel den puddelen som er avlet minst for show og mer for "bruk". Jeg skriver bruk i gåseøyne, for pudlene brukes jo ikke så mye lenger annet enn unntaksvis. 

Jeg syns jeg har litt for mye stress i mine to, men ingen av de har problemer med å være med rundt uten å gjøre mye ut av seg hele tiden. Jeg syns jo ikke at de gjør mye ut av seg, men jeg er vant til aktive hunder som ønsker å delta i det meste :P Leah sitt stress kommer til uttrykk i lyd, hun ser tilsynelatende rolig ut, men så har hun en sånn fin piiiiiiiiiip som går deg på nervene når hun får det kjedelig nok. Ali sitt stress er mer "luftig", hun hopper og spretter og kan bite i båndet, men hun roer seg så fort hun får sitte på fanget eller i buret :P Jeg syns ikke det er noe stort problem, men jeg veit ikke om du syns det er å gjøre for mye ut av seg da :P Det finnes nok roligere mellompudler enn de har da, selv om jeg ikke veit hvor (eller hvorfor :P ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar @2ne

Jeg tror jeg rett og slett bare må treffe et par i hver størrelse og kjenne litt på det, jeg. De høres ut som fine hunder begge to, det er bare det at det finnes flere størrelser som gjør det så himla vanskelig, ikkesant ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte storpuddel ut fra beskrivelsen din, men som du sier så er storpuddelhannene ganske store og det kan tispene også være. Min erfaring er at storpuddelen er mest laid-back, dvs den kan om den vil en hel masse - men den er ikke så "high strung" som de mindre variantene. De mindre er mer vimsete og nysgjerrige av karakter synes jeg. Min storpuddel var typen som bare ble med på alt og sovnet om det ikke skjedde noe, det kan dvergen min også finne¨på å gjøre men han er en annen type alikevel, han tar gjerne rollen som verdenspoliti, mens storpuddelen brydde seg ikke på samme måten. Jeg er oppvokst med mellompuddel og omgår flere og de alle veldig omgjengelige, de har ingen redsler eller diller, alle er familiehunder og med på alt, men 3 av 5 har mer lyd enn min dverg og disse 3 er også mer på å få igang aktivitet enn å bare slappe av. Livet er for gøy til å bare slappe av liksom :) Når det er sagt så er dette familiehunder som helt sikkert kunne fått mer aktivisering, 4 av 5 har trent agility/søk/lp og stortrives med å få brukt seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lemen lyd! Hadde jeg helt glemt å skrive noe om. Bjeffing kjenner jeg at jeg greier meg uten altså. Greit med hund som sier ifra med et par bjeff når det kommer noen, men bjeffing for bjeffingens skyld synes jeg blir fryktelig slitsomt. Ut ifra hva jeg har lest har jeg konkludert for meg selv at storpuddelen er det som passer best og jeg kjenner også et par stykk jeg liker godt. Har derimot veldig lite kjennskap til mellompudlene, tror faktisk jeg aldri har tatt i en, så da er det jo vanskelig å sammenligne, ikkesant. Men har det ikke travelt i det hele tatt.

Men takk skal du ha for et ærlig svar. Egentlig er det jo ikke noe som er til hinder for å kjøpe en stor hund, det er bare jeg som tenker at det er mange situasjoner der det er mer praktisk å ha en mindre hund, liksom :P Staffen min var i en himla praktisk størrelse nemlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid litt overrasket over lydnivået på mellompuddel, jeg tror liksom at det er lavere enn det er, men det er såklart individforskjeller også. Den ene jeg frøkna jeg passer bjeffer veldig sjelden, men når hun gjør det er hun så himla mørk i målet at jeg skvetter skikkelig. :lol: For alle del, dverg og toy er det absolutt mest lyd i og storpuddel minst. Mellompuddel er sånn midt i mellom :ahappy:

Det som skiller variantene mest for meg er hva de trenger. En storpuddel trenger og må ha mer aktivisering enn en mellom og hvert fall en dverg. Min storpuddel og de jeg kjenner var/er alle familiehunder, men de trives med og trenger lange turer og å få brukt hodet. Det er en utrolig smart rase og de tar på seg jobber/lærer seg ferdigheter på egen hånd om energien ikke er kanalisert på noe annet. Min Sophus kunne åpne alle dører uansett stilling på håndtak da han var 6 mnd og han lærte seg også å åpne søpledunken som sto på badet, den hadde pedal og skulle være relativt hundesikker. Et sånt initiativ har aldri dvergen min hatt, han er mer nysgjerrigper enn en problemløser for å si det slik.

Det er en leken, smart rase uavhengig størrelse altså og jeg synes ikke du skal avskrive mellompuddel før du får hilst på noen. For størrelsen på mellompuddel er perfekt synes jeg, jeg bare savner litt av den regale holdningen som storpuddelen oftest har. For eksempel så var min storpuddel og de fleste jeg kjenner av samme slekt og de er ikke veldig interessert i fremmede, de elsker familie og flokk, men utad hadde de en veldig nonchalant holdning. De var bare ikke så interessert i fremmede. Alle mellompuddelene jeg kjenner er derimot veldig sosiale, "eager to please" og elsker alle, bare to av de er i slekt. Det er ikke en big deal, men personlig liker jeg "kresne" hunder best, noe jeg ser igjen i dvergen min. Dessverre kan dverg og toy bikke mer over i skyhet enn reservasjon så det er annen greie igjen. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet bare, hvordan kan det ha seg at storpuddelen krever mer enn de små, men allikevel er roligere og mer beherska? For meg så vil jo enhver hund som får det den trenger (og det er vel der det skorter litt for småpudlene - det er en utbredt holdning om at de ikke trenger så mye) være rolig, beherska og stabil osv. 

Jeg har mellompuddel av en grunn, jeg er ikke så imponert over storpudlene som dere åpenbart er. Regale eller ei :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så handler det om energien/lynne til hunden. Storpuddelen har en annen ro/er mer behersket under klovnetaktene. Jeg diskuterte det senest i dag faktisk med en god venn som også har hatt storpuddel og nå har mellom og hun sier også det samme. Sånn jeg kjenner variantene så synes jeg at mellomen er mer vimsete, mens storpuddelen er mer samlet. Jeg vet ikke hvordan jeg kan forklare det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bie skrev:

 Egentlig er det jo ikke noe som er til hinder for å kjøpe en stor hund, det er bare jeg som tenker at det er mange situasjoner der det er mer praktisk å ha en mindre hund, liksom :P Staffen min var i en himla praktisk størrelse nemlig! 

Men altså, en storpuddel er jo ingen stor hund! :aww: 45-60cm sier standarden, og de er jo lette og elegante hunder så selv de som er på makshøyde oppleves jo ikke som spesielt store. Kjenner noen storpudler og de er artige hunder, men store er de ikke. :aww::D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Artemis skrev:

Men altså, en storpuddel er jo ingen stor hund! :aww: 45-60cm sier standarden, og de er jo lette og elegante hunder så selv de som er på makshøyde oppleves jo ikke som spesielt store. Kjenner noen storpudler og de er artige hunder, men store er de ikke. :aww::D 

Hehe, når man er vant til en 40-centimeter er det mye som blir stor hund ;) Men nedre del av skalaen er absolutt ikke for stort altså :) En av pudlene jeg kjenner er en hann og han må være nærmere 60cm, han synes jeg blir STOR altså. Lett og elegant eller ikke :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Artemis skrev:

Men altså, en storpuddel er jo ingen stor hund! :aww: 45-60cm sier standarden, og de er jo lette og elegante hunder så selv de som er på makshøyde oppleves jo ikke som spesielt store. Kjenner noen storpudler og de er artige hunder, men store er de ikke. :aww::D 

Hva rasestandarden sier og hvordan rasen faktisk er, er ikke nødvendigvis det samme. På storpuddelen også, som i flere andre raser, så er det visst om å gjøre at de er på max og gjerne litt til. Det er fortsatt ikke en stor hund, om du sammenligner med schäfer, rottweiler eller risenschnauzer, men det er ikke noen knehund. 

@Lemen Vi får bare være enige om å være uenige :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Personlig opplever jeg at lynnet på storpuddel og mellompuddel er veldig individavhengig. Storpuddelen hos oss er en enkel sjel, og ikke av den tøffe typen. For henne er det nødvendig med en lengre tur i skogen for at hun skal være fornøyd, men hjernetrim er liksom overflødig og strekker seg til gi labb (hun trenger MANGE flere repetisjoner enn mellomen for å lære noe). Mellompuddelen er derimot ganske smart, og er den som passer på at matskålen alltid er full, at vannet er ferskt og at det fyres opp i peisen. Hun er dessuten en mester på å vise hva hun vil, enten hun må ut på do eller om hjelpe storpuddelen så hun kommer seg ut på do (dersom bare storpuddelen må på do, så blir lille igjen inne). Personlig kommer jeg til å kjøpe mellompuddel fremover fordi jeg får lynnet som også finnes hos storpuddelen i en mindre innpakning. Min bestemor har hatt tidenes storpuddel, og hun hadde alle positive kvaliteter som finnes hos både mellomen og storpuddelen vår, men jeg har også forelsket meg helt i en mellompuddel som også hadde de kvalitetene (Angelview Cindy). Jeg har ikke låst meg på størrelse, men på oppdretter :) 

Begge våre er veldig avhengig av oss som de bor med, og bruker litt tid på å slå seg til ro på nye steder. Og er ikke vi til stede tar det lengre tid, særlig for storpuddelen, og særlig særlig uten mellomen (men det tror jeg er fordi hun er den hun er). De bjeffer, men det lar seg kontrollere sånn halvveis ved å være konsekvente, det er ikke noe som plager meg like mye som f.eks røyting.

 

Kjønnsdrift eller ei, vet om alt for mange som tisser på seg (når pelsen er halvlang) og det orker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Vet tråden handler om mellom, men det er mye snakk om storpuddel og størrelse, så jeg vil si noe om det. Storpudler er mer XL-puddel, enn storpuddel for tiden. Noen få linjer har hunder på rundt 55cm tisper og 58cm hanner, men det er langt vanligere med rundt 60cm tisper og 62cm hanner, ofte også enda mer. De er lette i kroppen ja, men det er likevel hunder på 20-30kg.
Har selv hatt to storpudler, en liten og lett tispe på 58cm/19kg, og en veldig stor hann på 67cm/30kg. Begge var veldig greie hunder, ingen diller eller særlig stress, men begge hadde mye jaktlyst og hannen var ekstremt skuddredd, og fikk helt panikk selv i tordenvær. Hannen fikk jeg ved 7mnd, og han bar preg av dårlig oppvekst, så hva han hadde opplevd vet jeg ikke. Tross dette var han stødig og fin, med unntak av skuddredselen. Ingen av disse hadde særlig lyd. Hannen lærte jeg bjeffe på kommando, og det var nesten utelukkende når jeg ga denne jeg hørte han bjeffet...

Har nå en dverg, tispe, som er så enkel og grei på alle måter at jeg pleier si at om alle hunder var som henne kunne alle hatt hund. Virkelig, hun er utrolig ukomplisert. Ikke mye lyd, alltid løs (også hjemme på gården, hun stikker aldri av), kan kontrolleres lett både når det gjelder jaktlyst og andre ting. Lite redd, er med på alt. Ingen diller, skuddfast (gått MH), veldig morsom å trene, veldig letthåndterlig (napping av ører, klippe klør, barbere snute/labber osv går knirkefritt). Hun er ikke barnevennlig, men hun har aldri opplevd barn annet enn sporadisk, så det kan fint være derfor (hun er snart 8 år).

Min oppfatning er at pudlene varierer mye både innad i størrelsene, og mellom størrelsene, og det virker en del som de blir litt hva man gjør dem til også. De kan formes en del. Om man ser på MH-statistikken på rasene er vel mellomen så vidt mer "intens" hva jakt/lek/drift går enn storpuddel, men det skiller ikke så mye. Viktigst for min del er mer at de ikke er redde/dårlig avreagering, enn om de har mye "drift", men man ønsker ulike ting :)

Mellom står på ønskelisten her også, veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Personlig opplever jeg at lynnet på storpuddel og mellompuddel er veldig individavhengig. Storpuddelen hos oss er en enkel sjel, og ikke av den tøffe typen. For henne er det nødvendig med en lengre tur i skogen for at hun skal være fornøyd, men hjernetrim er liksom overflødig og strekker seg til gi labb (hun trenger MANGE flere repetisjoner enn mellomen for å lære noe). Mellompuddelen er derimot ganske smart, og er den som passer på at matskålen alltid er full, at vannet er ferskt og at det fyres opp i peisen. Hun er dessuten en mester på å vise hva hun vil, enten hun må ut på do eller om hjelpe storpuddelen så hun kommer seg ut på do (dersom bare storpuddelen må på do, så blir lille igjen inne). Personlig kommer jeg til å kjøpe mellompuddel fremover fordi jeg får lynnet som også finnes hos storpuddelen i en mindre innpakning. Min bestemor har hatt tidenes storpuddel, og hun hadde alle positive kvaliteter som finnes hos både mellomen og storpuddelen vår, men jeg har også forelsket meg helt i en mellompuddel som også hadde de kvalitetene (Angelview Cindy). Jeg har ikke låst meg på størrelse, men på oppdretter [emoji4] 

Begge våre er veldig avhengig av oss som de bor med, og bruker litt tid på å slå seg til ro på nye steder. Og er ikke vi til stede tar det lengre tid, særlig for storpuddelen, og særlig særlig uten mellomen (men det tror jeg er fordi hun er den hun er). De bjeffer, men det lar seg kontrollere sånn halvveis ved å være konsekvente, det er ikke noe som plager meg like mye som f.eks røyting.

 

Kjønnsdrift eller ei, vet om alt for mange som tisser på seg (når pelsen er halvlang) og det orker jeg ikke.

Hvilken oppdretter er det? Jeg er på jakt etter en god mellompuddel [emoji846]

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, mhoidal skrev:

Hvilken oppdretter er det? Jeg er på jakt etter en god mellompuddel emoji846.png

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vi har fått verdens fineste mellompuddeltispe fra Imagecopy. @Belgerpia og @2ne er de flinke damene som står bak oppdrettet (og jeg anbefaler på det sterkeste å ta kontakt med de). Jeg/vi har fått utrolig god veiledning på både atferd og rase, når det har vært nødvendig - hvilket det absolutt har selv om jeg har hatt hund/puddel i mange år :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mhoidal skrev:

Hvilken oppdretter er det? Jeg er på jakt etter en god mellompuddel emoji846.png

Når skal du ha mellompuddel? For oppdretteren til våre hunder igjen har valper ledig nå, 3 uker gamle straks :) Det er tanta til mammaen til @puddellover sin frøken som har kull, de bør bli ganske artige ;) 

EDIT: Burde kanskje linke til siden, Kennel Se Upp :) Du finner henne på facebook også :) 

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal du ha mellompuddel? For oppdretteren til våre hunder igjen har valper ledig nå, 3 uker gamle straks [emoji4] Det er tanta til mammaen til @puddellover sin frøken som har kull, de bør bli ganske artige [emoji6] 
EDIT: Burde kanskje linke til siden, Kennel Se Upp [emoji4] Du finner henne på facebook også [emoji4] 

Jeg sendte epost dit i forrige uke, men har ikke fått svar. Ønsker egentlig ikke svart hund, det er nok derfor jeg har sett videre til neste planlagte kull hos dem. Har du tips til hvordan jeg får tak i dem? Har også sendt en påminnelse (epost), men liker ikke å mase [emoji846]


Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/23/2017 at 10:48 PM, mhoidal skrev:


Jeg sendte epost dit i forrige uke, men har ikke fått svar. Ønsker egentlig ikke svart hund, det er nok derfor jeg har sett videre til neste planlagte kull hos dem. Har du tips til hvordan jeg får tak i dem? Har også sendt en påminnelse (epost), men liker ikke å mase emoji846.png

Fortsatt ikke fått svar? Hun pleier å være flink til å svare :) 

Jeg ville egentlig ikke ha sort puddel jeg heller, men nå har vi to :teehe: Heldigvis har ikke en god hund farge ;) Og det fine med sort, er at det er mange av de, og derfor enklere å få tak i en som er bra mentalt og fra forholdsvis friske linjer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ikke fått svar? Hun pleier å være flink til å svare [emoji4] 
Jeg ville egentlig ikke ha sort puddel jeg heller, men nå har vi to :teehe: Heldigvis har ikke en god hund farge [emoji6] Og det fine med sort, er at det er mange av de, og derfor enklere å få tak i en som er bra mentalt og fra forholdsvis friske linjer [emoji4] 

Jeg har fått svar! Meldingen min var havna i søppelposten hennes. Jeg har planer om å bruke hunden som besøkshund, kanskje også terapihund, og har opplevd at hunder der en kan se ansiktet virker betryggende. Dessuten har jo en hobbyfotograf det bedre med en som ikke er helt svart [emoji28]Vi får se!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...