Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurdering ble realitet :)


iselilja02

Recommended Posts

Hei! :)

Har titta mye rundt på nettet i det siste ang valper, og kom over dette forumet. Har falt totalt for Dansk/Svensk Gårdshund, og sliter veldig med å legge fra meg tanken.

Er selv 20 år, og oppvokst med tre hann-Schäfere, samt at vi fikk en blandingsvalp av Gordon Setter og en slags Irish Wheaten Terrier i hus når jeg var rundt 10 år.

Med andre ord så har jeg en viss peiling, var mest jeg som trente opp valpen når vi fikk den, men det nok fortsatt en del som må friskes opp i.

Nå trenger jeg litt tips fra dere her. Samboeren min og jeg bor i blokk i utkanten (nærhet til skogen) av en liten by, så vi må evt søke om det er mulighet for å få ha dyr her. Han har en datter på 7 år, så jeg tror ikke det skal bli nor problem med valp der heller. Hun er veldig snill og omsorgsfull.

Men hva slags kjønn er å anbefale? Blandingshunden jeg hadde var en tispe, og jeg var veldig fornøyd med det. Men jeg har heller ingenting i mot hanner.

Nå bare babler jeg her, men jeg trenger litt tips om hva som er best for oss. Vi er passe aktive, og dette vil jo bli mer når vi får en hund. Har titta mye på forskjellige kurs med hunden, og synes dette ser spennende ut. Kanskje også til og med prøve utstilling en gang, sånn for gøy?

Og er det noe sent å få tak i valp nå? Ser at hos de forskjellige oppdretterne jeg har vært innom har de fått kull i midten av mars, og at alle er reservert. Tenker at nå før sommerferien er en fin tid å få valp på, for å da har man masse god tid å bruke til å være sammen med og oppdra valpen. Har en jobb der det er lite å gjøre nå på vår-tid, sommer, sensommer, så vil ha masse tid hjemme. Samboeren har også en viss mulighet til å kunne ta med hunden på jobb om det skulle være en dag jeg jobber.

Håper noen her kan hjelpe meg med litt for og imot-ting :) Jeg vet det ikke er bare-bare å få en valp, så jeg vil ha mest mulig info inne før jeg gjør en slik handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om det passer veldig bra nå! Jeg vet derimot ikke så mye om rasen, så noe kjønn og sånt skal jeg ikke anbefale. Men generelt, så anbefales det tisper til folk som ikke har hatt hund før, eller som kanskje ikke har hatt det på en stund. Men hvis du har klart å hanskes med en schæferhann, så klarer du sikkert en liten DSG! :)

Om det er for sent må nesten du vurdere. Kanskje finner du en oppdretter som har et kull, men så er det jo litt greit å vite at det ikke bare er "et kull", men også "det riktige" kullet! Jeg ville ikke kjøpt fra første og beste liksom, selv om man KAN være heldig, så er jeg enig i at det er veldig greit å planlegge litt bedre. Det er jo enda en tid frem til sommeren, og mye kan skje! Du kan jo starte med å ta kontakt med noen oppdrettere på rasen og spørre litt rundt? Kanskje noen vet om noen som planlegger noe, eller kan fortelle deg mer om rasen? Kanskje det også er noen som bor i nærheten som dere kan besøke og bli bedre kjent med? Det hjelper i alle fall litt på valpelysten å sette igang litt sånne praktiske ting, syns jeg selv da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra valg av rase!:icon_redface: dansk svensk gårdshunder er gull:)

jeg kjøpte valpen min i januar, uregistrert. og har ikke angret på det et sekund.

men skal du ha en fra oppdretter er det nok endel ventetid...

Dsg er min første hund som "voksen" og har ikke hatt noen problemer med han.

han elsker alle mennesker, store og små.

veldig nysgjerrig,lærevillig, tillitsfull og trygg. noe jeg tror de fleste dsg er.

er alltid mye for og imot å kjøpe valp, men det virker som om du har tenkt på det allerede

jobb/ferie/tid/allergier/osv men alt i alt, så er det mye mer for..og ting har en måte og ordne seg også.

i mitt tilfelle var det hvor hunden skulle være når jeg måtte jobbe på dagtid og når vi skal på ferie.

faren min, som var den største motstanderen til at jeg skulle anskaffe hund, ble totalt forelsket i hunden vår og selvutnevne seg selv som "barnevakt" når som helst. samme med ferie... halve slekta har tilbudt seg å ta seg av han. og da var problemene løst:)

den største for kjøp av hund er følelsen av å vite at du møter en overlykkelig valp når du kommer hjem (tilogmed fra postkassa) slår alt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Er så dilemma her nå, at jeg blir helt tullete. Hehe. Greier ikke tenke på stort annet om dagen. Går også litt i det at siden det passer best nå til ferien, og om jeg ikke får valp nå, så må jeg vente et helt år. Det blir uutholdelig!

Men skal prøve å snakke litt med oppdrettere tror jeg ja, så ta det derfra :icon_redface:

Har forelska meg helt totalt i den rasen jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha funnet den oppdretteren jeg selv likte best, UAVHENGIG i om de har kull nå eller ikke. Da har du tid til å bli kjent med rasen, kanskje dra på besøk og møte hundene til oppdretteren og se hvordan hundene (kommende mor) er. Jeg må selv vente ihvertfall 1 år på evnt. valp, men jeg bruker tiden på å bli kjent med folkene, og evnt vurdere andre. Å haste seg med valp er ikke lurt. Det må føles som best mulig tidspunkt. Selv om det føles lenge, kan det være verdt å vente på. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolut en herlig rase :icon_redface: Hentet min lille frøken i Sverige i fjor.

Når det gjelder kjønn, så er det ikke store forskjeller på denne rasen (ja, litt individuelle er det jo).

Det kan nok også være vanskelig å få tak i valp til sommeren, men kan alltids prøve. Gå på raseklubben sin nettside: www.rdsg.no . Der ligger det oversikt over oppdretterne her i norge. Finner også link til den svenske raseklubben der.

Det er flere gode, seriøse oppdrettere i sverige også, om du kan tenke deg turen over grensa. Jeg kontaktet de fleste oppdrettere i norge og sverige + et par i danmark når jeg skulle ha valp, så send meg gjerne PM om du lurer på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! :ahappy:

Gikk inn på siden til rdsg, og fant ut at det var noen som ventet valper den 1 mai, og noen som ventet den 3 april.

Så lurer jeg litt på; hvordan finner jeg ut at det her er hunder med bra stamtavle osv når jeg ikke har greie på sånt? At de er helt renraset osv. Den med 1. mai var det ikke noe kennelnavn på, kun navn og tlf til en privatperson, mens den andre var det et kennelnavn på, men var bare et lite hjemmeoppdrett.

Er liksom så redd for å gå på en skikkelig smell og "kjøpe katta i sekken" (selv om hundene i seg selv så klart er nydelige for det da, ikke misforstå meg :D )

Beklager alle dumme spørsmål, men når det kommer til oppdrett er jeg helt blank :P

Samboeren begynner å bli mer og mer gira på valp nå også, så vi kommer til å slenge inn en søknad til borettslaget i løpet av uken. Krysser fingrene, og håper vi får tillatelse der, samt finner en nusselig liten nå utpå våren/sommeren :D

EDIT: Fant førøvrig to oppdrettere som har igjen én tispe hver (vil helst ha det) i sverige, der den ene er leveringsklar i uke 16, og den andre i uke 21. Nydelige små :D

Pleier de fleste oppdrettere å være seriøse, eller er det mye useriøst ute å går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er krav om ren rase + noen andre ting (fx helse, eksteriørpremieringer osv) som må fylles før oppdrettere får lov å annonsere kull på en raseside. Men det kan jo være andre ting som ikke kreves, og det sier ikke noe om oppdrettet, bortsett fra at disse minstekravene er oppfylt selvsagt. Du kan sikkert finne ut hva som kreves for å få legge ut kull der, hvis du leter mer på siden. :) At en hund er renraset er vel din minste bekymring tror jeg. Så lenge den blir registrert i NKK, er den renraset. Ikke kjøp av oppdrettere som ikke registrerer i NKK eller tilsvarende (SKK i Sverige..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! :P

Gikk inn på siden til rdsg, og fant ut at det var noen som ventet valper den 1 mai, og noen som ventet den 3 april.

Så lurer jeg litt på; hvordan finner jeg ut at det her er hunder med bra stamtavle osv når jeg ikke har greie på sånt? At de er helt renraset osv. Den med 1. mai var det ikke noe kennelnavn på, kun navn og tlf til en privatperson, mens den andre var det et kennelnavn på, men var bare et lite hjemmeoppdrett.

Er liksom så redd for å gå på en skikkelig smell og "kjøpe katta i sekken" (selv om hundene i seg selv så klart er nydelige for det da, ikke misforstå meg :P )

Beklager alle dumme spørsmål, men når det kommer til oppdrett er jeg helt blank :)

Samboeren begynner å bli mer og mer gira på valp nå også, så vi kommer til å slenge inn en søknad til borettslaget i løpet av uken. Krysser fingrene, og håper vi får tillatelse der, samt finner en nusselig liten nå utpå våren/sommeren :P

EDIT: Fant førøvrig to oppdrettere som har igjen én tispe hver (vil helst ha det) i sverige, der den ene er leveringsklar i uke 16, og den andre i uke 21. Nydelige små :)

Pleier de fleste oppdrettere å være seriøse, eller er det mye useriøst ute å går?

Vil du sende meg PM om hvem oppdrettere det er, så kanskje jeg kan hjelpe deg :P

Er noen useriøse ute å går. Man har de som selger de som gårdshunder, sier de kan registreres, osv osv. Dette er som regel privatpersoner. Finner du kullene ut fra raseklubbene så er det "sikkert". Det stilles krav til å kunne annonsere på sidene dems ;) Men er flere som ikke annonserer der men er seriøse for det om. Bare å sende PM med spørsmål, om det er noe du vil ta privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igjen :icon_clapping:

Lille gutten er fra Kennel Samkas, og vil etterhvert lyde navnet Zeppelin :thumbs: På papirene står det Oliver Zeppelin, og vi var så heldige å få bestemme navnet selv.

Han er så utrolig skjønn! Ikke veldig moro å sitte i bur i bilen, men så fort han fikk komme ut var han verdens gladeste gutt. Tur var gøy med en eneste gang, og fantes ikke redd for å gå et stykke. Så fort han ble sliten satte han seg ned, ventet til vi også gjorde det, og kom hoppende opp mot fanget. Da fikk han sitte i jakka til far, og der var det så godt og varmt at han ikke ville ut igjen :banana:

Er utrolig glad for at jeg kom over denne rasen, dette passer så midt i blinken :banana:

I bilen på vei til det nye hjemmet.

IMG_0480.jpg

Så på en liten gåtur. Den pinnen var jo ganske spennende da :yes:

IMG_0499.jpg

Senga falt i smak med én gang, for ikke å snakke om bamsen som lå oppi.

IMG_0507.jpg

(Siste bildet ble visst litt mindre enn planlagt, men synes jo greit for det ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig nydelig sjarmør du har fått deg :wub: Hva er planene? Noe dere tenker å bruke den til?

Du kan glede deg til mye humor i hverdagen nå :P Rase med mye personlighet, som finner på mye rart

Blir helt klart å prøve ut agility, og har også begynt å få interessen opp for litt utsilling også :P Så får vi bare ta det derfra når han blir stor nok. Kanskje prøve oss på valpeshow snart, om jeg greier å innhente meg nok info og slikt. Helt blank på det området. Hehe.

Ellers må jeg bare forhøre meg med folk her i hundeklubben, og få tips der.

Han er en skikkelig tøffing da. Når vi er ute på luftetur nå, så løper han nedover en liten bakke med meg bak og sånn. Virker som han trives ute.

Eneste han virkelig ikke liker er å sitte i bur i bilen, da hyler han høyt hele veien.

Tisse gjør han også ute hver gang, så lenge vi er flinke nok til å følge med.

Men etter å ha vært ute på oppdagelsesferd er det uansett aller best å sovne på fanget til mor eller far når vi har kommet inn igjen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...