Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvinne har 48 hunder


Argyr

Recommended Posts

http://www.glomdalen.no/nyheter/article3436834.ece

"Kvinnen hadde 48 hunder under inspeksjoner i februar i år, og denne uka ble hun politianmeldt av Dyrevernsnemnda i Solør og av Mattilsynet."

"Hundeeieren er denne uka anmeldt til politiet, og det varsles i anmeldelsen begjæring om at kvinnen skal fradømmes retten til å ha hund."

"I rapporten beskrives stor dødelighet blant hundene og syke hunder, hunder med skitten og uflidd pels, hunder med merker etter slåssing, aggressive hunder og valper som bærer preg av manglende sosialisering og tillit til mennesker. Valper og voksne hunder manglet ifølge rapporten tilgang til vann, noe hundeeieren mente var unødvendig fordi de spiste snø. Ingen av kvinnens hundegårder har tilfredsstillende oppholdsrom for hunder, hevdes det i rapporten. Under en inspeksjon, der to polititjenestemenn var med, måtte politiet berge en valp som tok seg gjennom gjerdet og inn i en annen flokk der den ble meget aggressivt angrepet. Rapporten nevner også mistanke om ulovlig import av hunder."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 882
  • Created
  • Siste svar

Men det som skremmer meg mest, er "folk" der ut som mener vi ikkje trenger dyrepoliti.

Såg på nyhetene i dag, om flere tragedier i fjøs her i norge.

Mener det er på tide vi får et skikkelig dyre vern her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som skremmer meg mest, er "folk" der ut som mener vi ikkje trenger dyrepoliti.

Såg på nyhetene i dag, om flere tragedier i fjøs her i norge.

Mener det er på tide vi får et skikkelig dyre vern her i Norge.

Veldig enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke opp den sidesaken som nevnes i artikkelen det er linket til, der hundeeieren tydeligvis kommenterer Mattilsynets og Dyrevernets avgjørelse - at saken "skyldes manglende kunnskaper om de hunderasene hun har".

Så "spesielle" raser eksisterer ikke, at slike leveforhold som dette skal være akseptable.

I saken beskrives det jo at dette er en aktiv hundeoppdretter, som registrerer hundene sine i NKK tydeligvis. I tillegg påtar vedkommende seg omplassering av andres hunder, og importerer hunder.

Men det virker jo som en hundeeier som "vet best selv" uansett, og det er skremmende - da må det jo gripes inn, pålegges restriksjoner, og så må man sørge for at vedkommende ikke flytter til en annen kommune eller annet fylke, uten at rette instanser varsles. Vedkommende burde også få utstillingsforbud en gang for alle, siden det er snakk om gjentatte advarsler, bekymringsmeldinger etc - men NKK akter vel å vente til det blir en dom. Og da kan man vente leeeenge, dyrevernsaker er tydeligvis svært lavt prioritert. Men et så frynsete hundehold burde NKK, som privat organisasjon, kunne ta stilling til likevel, er min mening.

Jeg søkte i avisen, og kom tilfeldig over en sak som jeg faktisk husker - om en kar som ble dømt for vanskjøtsel av japanske spisshunder i 1994, og nå rett før jul så har samme fyr - boende til og med på samme sted - faktisk nye hunder som blir vanstelt, så fem av dem måtte avlives.

http://www.glomdalen.no/nyheter/article2540753.ece

Det er SKREMMENDE lesning - folk kan pikadø gjøre det meste ondt mot dyr, og slippe helt greit unna med det. Jeg håper denne gale damen snart må forholde seg til norsk dyrevernlov.

PS. Ja, dette kan virke kjent, med sted og påståelighet. Dessverre, for dette virker som har kommet fullstendig ute av kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det virker jo som en hundeeier som "vet best selv" uansett, og det er skremmende - da må det jo gripes inn, pålegges restriksjoner, og så må man sørge for at vedkommende ikke flytter til en annen kommune eller annet fylke, uten at rette instanser varsles. Vedkommende burde også få utstillingsforbud en gang for alle, siden det er snakk om gjentatte advarsler, bekymringsmeldinger etc - men NKK akter vel å vente til det blir en dom. Og da kan man vente leeeenge, dyrevernsaker er tydeligvis svært lavt prioritert. Men et så frynsete hundehold burde NKK, som privat organisasjon, kunne ta stilling til likevel, er min mening.

Det burde selvsagt være tilstrekkelig for NKK at vedkommende gjentatte ganger har hatt bekymringsmeldinger på "nakken" til at de ekskluderer vedkommende fra all aktivitet i regi av dem, men det står kanskje noe i NKKs lover om hva som skal til før slike tiltak iverksettes. På den annen side er det antakelig ikke så enkelt heller så lenge vedkommende driver sine aktiviteter i en annens navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende vil kanskje at det skal "formeres"? Det er flere annonser ute på finn.no fra denne oppdretteren. Penger å tjene, også på helsøskenparringer som kanskje var et "uhell" i utgangspunktet.

Om det er dyresamling? Vet man heller ikke. Men dette at det er null dømmekraft er et av "symptomene" på denne tvangslidelsen som dyresamling er - selv om man altså ikke aner om dette gjelder vedkommende hundeeier.

Ifølge http://www.tufts.edu/vet/cfa/hoarding, som er databasen som den internasjonalt anerkjente veterinærhøyskolen ved Tufts-universitetet i USA er vert for, så brukes følgende kriterier for å definere "dyresamling":

- More than the typical number of companion animals

- Inability to provide even minimal standards of nutrition, sanitation, shelter, and veterinary care, with this neglect often resulting in starvation, illness, and death

- Denial of the inability to provide this minimum care and the impact of that failure on the animals, the household, and human occupants of the dwelling

Der står det også: "Animal hoarding is not about animal sheltering, rescue, or sanctuary, and should not be confused with these legitimate efforts to help animals. It IS about satisfying a human need to accumulate animals and control them, and this need supercedes the needs of the animals involved".

Noe burde gjøres med lovverket, så man kan få stoppet slike folk - en gang for alle. Blant annet gjennom å ha sentrale registre, slik at de ikke kan flytte fra ene kommunen til den andre og fortsette dyreholdet. Dette har vært pekt på gjentatte ganger i forbindelse med tidligere vanskjøtselsaker med hund. Men noen ganger fortsetter de jo bare på stedet, som tilfellet var med de som drev med japanske spisshunder - og uten at noen følger dem opp.

For det er jo trist at folk som egentlig kan mye om hund, og/eller bryr seg om dyr de har, går så til de grader for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så fælt ;)

Det er veldig dumt at vi i Norge ikke har "dyrepoliti" eller bedre beskyttelse av dyr. Det vi har er jo Mattilsynet, og dyrebeskyttelse. Men dyrebeskyttelsen kan ikke gjøre så mye med

Det var ei som sa at hun ville ikke ha dyrepoliti her i Norge, for det vi ser på Animal Planet (animal rescue osv.) er bare falskt (sånn er det ikke i Norge mente hun) ....

Da har hun ikke helt peiling på hva som virkelig skjer i verden. og ikke minst i Norge... Det er dyreplageri i Norge også, bare at ikke alle legger merke til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å legge ut for mye om hva og hvordan kan jeg iallefall si at jeg har hatt en liten finger med i spillet når det gjelder innsendelse av dokumentasjon som var medvirkende årsak til anmeldelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er litt Se og Hør infisert, jeg. Nå sitte jeg bare her og lurer på om det er en viss dame som vi visste bedre hvem var før enn nå, her på sonen... Men det skal dere slippe å svare på, for jeg finner det ut likevel. Så fint at du gjør det du kan Yodel, for å stoppe slik vanskjøtsel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å legge ut for mye om hva og hvordan kan jeg iallefall si at jeg har hatt en liten finger med i spillet når det gjelder innsendelse av dokumentasjon som var medvirkende årsak til anmeldelsen.

Kjempe bra! Får håpe flere som har dokumentasjon sender inn også. F.eks de som har kjøpt valper fra henne som har vært syke og slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig!

--- trist at det skal ta så langt tid før hundene får hjelp!

Og når man tenker på hvor krevende denne rasen er - går mine tanker til alle valpene som har blitt solgt til uerfarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...