Gå til innhold
Hundesonen.no

Fra valpefor til voksenfor


Nina

Recommended Posts

Hvor gammel bør valpen være før man går over til voksenfor? Dette er en liten rase det er snakk om. Har hørt at små raser bør gå tidligere over fra valpefor til voksenfor enn hva storte raser bør. Noen som også har hørt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til Oscar anbefaler små raser å gå over til voksenfor når de er 7-8 mnd gamle. :lol:

Men jeg går snart over til voksenfor til han nå. Skal bare bruke opp det valpeforet jeg har iogjenn nå... Det er pga at han er litt tykk og blir jo ikke noe tynnere av valpefor liksom.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies så mye rart om det med overgangen, når vi fikk Oscar fikk vi høre at jo lengre de gikk på valpefôr jo bedre(hill's), for hvis de fikk voksenfôr i ung alder kunne de vokse for fort, Oscar gikk over til voksenfôr når han var 11mnd.

så fikk vi Nena og hørte at man bytter allerede når valpen er 8uker(olivers), hvis valpen gikk på valpefôr ville den vokse for fort :? Så vi lot hun gå på valpefôr til hun var 4-5mnd.

Er ikke sikker på hva som er riktig jeg, men har erfart at kulene i valpefôret er alt for små for en 4-5mnd gammel hund, så det er egentlig greit å bytte litt tidligere... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Royal Canin for på mine hunder, og skifter fra valp til voksent for når de er 6-7 måneder gamle. Går direkte over fra valp til Royal Canin Sensible. Selv om jeg har Shetland Sheepdog så bruker jeg for for medium størrelse, dette fordi det da er lettere å få de til å tygge foret istedet for å sluke det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eso går på Royal Canin Medium Junior.. Burde jeg kjøpe voksenfor nesten gang jeg skal kjøpe for da? (Sekken er snart tom..) Han blir 6 mnd på tirsdag.

Man bør blande valpeforet og voksenforet litt etter litt i ca 1 mnd før du går over helt til voksenfor...

Så kanskje kjøpe litt av hvert da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger du da ikke.. Har ikke vært borti en eneste en som har hatt problemer med å gå rett over fra valpefôr til voksenfôr. Når man skal bytte fra et merke til ett annet, eller fra lam og ris til kylling - DA må du halvblande.

Man bør blande valpeforet og voksenforet litt etter litt i ca 1 mnd før du går over helt til voksenfor...

Så kanskje kjøpe litt av hvert da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Royal Canin for på mine hunder' date=' og skifter fra valp til voksent for når de er 6-7 måneder gamle. Går direkte over fra valp til Royal Canin Sensible. Selv om jeg har Shetland Sheepdog så bruker jeg for for medium størrelse, dette fordi det da er lettere å få de til å tygge foret istedet for å sluke det :D [/color']

Jeg bruker mini jeg :D fordi mine hunder ikke vil tygge! De sluker hele klumper :D

Men siden de får tyggeben hele tiden og får bucadog tyggelapper og pasta to ganger i uken, og i tillegg så pusser jeg tennene ca hver dag, så har jegingen problem med tannstein! Fikk faktisk veldig skrøyt av tennene ved forrige vet. besøk :D Det var sjelden hun så tenner i så god stand sa hun :D :D Da ble jeg stolt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fikk vi Nena og hørte at man bytter allerede når valpen er 8uker(olivers), hvis valpen gikk på valpefôr ville den vokse for fort :?

Dette er bare TULL !! En hund SKAL gå på valpefor - nettopp for å IKKE vokse for fort!

Små raser (0-10kg) kan godt bytte fra valp til voksen fra de er ca 6,7 mndr, deminste rasene litt tidligere enn de som er oppunder 10 kg.

Mellomstore hunder (10 -25kg) bør gå på valpefor beregnet for deres str til de er 10-12 mndr,og de store rasene (25-40kg) går på valpefor til store raser frem til de er 12-15 mndr gamle. De helst største hundene igjen, går på valpefor frem til de er nesten 20mndr!

Nettopp med tanke på ledd, skjelett og vekst.Husk at det er skjelettet til en hund som er sist ferdig,og dette må vi ta hensyn til - en valp har ikke et sunt opptak av kalsium,og vil bruke hver smitt og smule som er i foret den får - gir man så en valp av stor rase voksenfor for tidlig risikerer man benskjørhet kun for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...