Gå til innhold
Hundesonen.no

All makt i verden!


Mari
 Share

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ønsker du perfekt innkalling? En hund som tar kontakt som et tent lys når enn du måtte ønske? Er elitelydighet målet ditt? En hund som tar oppvasken, støvsuginga og barnepass? Da trenger du verdens be

"Lureoppskrift" Moghrebi lager og selger (for en billig penge) nemlig....... Og hundene EEEELSKER det Men nå skal det sies at jeg har laget selv, med suksess... Kanskje det er litt for bra (

Mari - du er kjempefiiiiin!! Ser ellers ut som noen kunne trenge både dehydrator og epilator! i forbindelse med tørking her

hmmm, Mari?

Vi kjøpte 30 kg halser idag, og tenkte å tørke iallefall 15 av dem, men lurer på... Kan man sette TO plater i varmluftovn samtidig? For det er jo ikke plass til 15 kg på ET brett liksom?

Vet du?

To plater burde gå helt bra - det vil bare ta lengre tid. Du må kanskje også bytte plass på platene underveis, da går det sannsynligvis litt raskere. Husk lav temperatur + døra på gløtt. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ooooh, skal døra stå på gløtt også? *løpe inn på kjøkkenet* :ahappy:

Nå er det i gang her nemlig! Men fikk kun plass til ca halve 15kgs sekken på en runde... Det vil si to plater i ovnen og en foran vifte ovn.. Så må ta en ny runde i morra når dette er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere, kjøper dere fra slakteriene? Før kunne jeg hente kjøtt fra et lokalt slakteri og gi til hundene, men så ble det strengere regler på dette og slakteriene hadde ikke lov å gi kjøtt til privatpersoner. Men nå leser jeg at det er flere som kjøper direkte fra slakteriene. Hm?

Ellers ble jeg veldig inspirert til å tørke godbiter selv her! :P Arn fortjener noen ekstra, ekstra gode godbiter! :ahappy:

forresten, kjøtt som blir tørket, hvor hardt blir det? Som frolic, kjeks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte meg optimistiskt ned med 15 kgs sekken med halser, og renset og renset og renset og renset..... etter nesten 3 timer var jeg knapt halveis.

Resten av sekken havnet i fryseren for det begynte å demre for meg at dette har jeg aldri i verden plass til i ovnen. Fylte 2 brett altfor fulle og satt fortsatt igjen med nesten like mye.

Måtte legge de utover en Priorbakk som ble satt oppned og reise ned for å kjøpe ei bordvifte.

Hele herligheten ble båret ned i kjelleren hvor det fortsatt durer og går i vifta, uten nevneverdige tørre halser

Så, O`Store Godbit Dronning, hva jeg gjør feil ?

Eller er det bare å la alt dure å gå noen timer til, snu og vende mens venter på at Herligheten tørker ?

Og hvordan i all verden fikk du plass til dine 10 kg på ett brett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg nå satt igang med runde nr to... Totalt ble det 7 brett! Satse på det siste tørker nå også. Men mannfolka klager over ekkel lukt... Og jeg er tildels enig... Tror det ble litt for varmt for de i ovnen (nærmere 40 grader), og DE stinker det av i hele huset.. Mens de som står på vaskerommet med kaldvifte lukter det ikke noe av.. tempen på ovnen er nå skrudd ned en del, og det lukter mindre. Men kjenner det nok ja. Og de er faktisk litt ekle utenpå syns jeg.. men kanskje det er fordi de ikke er tørket ferdig helt enda??

Første porsjon lå vel til tørk i nærmere 27 timer... Nå ligger de i en åpen priorkasse og får lufte seg litt lenger. Oppdelig begynner nok senere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllinghalser kan ta noe tid før de blir skikkelig tørre. Det er viktig at de får tørke helt. Hvis halsene er litt bøyde, så kan det være en idé å rette dem ut - da tørker de lettere. Det går også an å dele dem opp i 2-3 biter. Da blir de også i "riktig" godbitstørrelse.

Det er forøvrig lettere å tørke mindre mengder om gangen, heller enn å fylle stekebrettene til randen med råvarer.

Jeg anbefaler åpne, luftige kurver til oppbevaring av godbitene. Jeg har mine ferdige godbiter stående i kurver oppå kjøleskapet, og de fortsetter å tørke etterhvert som dagene går. På soldager setter jeg kurvene i vinduskarmen hvis jeg ikke er 100% sikker på at de er ferdig tørket. Når de er ferdige, holder de seg i evigheter i kurvene på kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

MARI! (eller evnt andre som måtte ha noe å si :P)

KAN du forklare meg hva jeg har gjort galt??

For det første... Det stinket i hele huset, ikke bare den dagen vi tørket, men i 1 uke etterpå, til tross for alle vinduer oppe OG duftlys...

For det andre... Halsene lå til tørk i 35 timer de fleste av dem, noen tilogmed i 48 timer. Og de ble ikke TØRRE. Altså, de så tørre ut, men var fettete å ta på, tiltross for at jeg skjærte bort ALT fett. (Brukte 3,5 time på dette)

For det tredje... Halsene lå i tilegg til tørk et døgn uten vifte osv, før jeg puttet dem i en papirpose for at de sku få enda mer tilgang på luft, samtidig som de lå pakket ned i en skuff.. Men idag?? Altså, x antall uker ETTER jeg tørket dem, sku jeg pakke de i poser, (for å fjerne den SISTE delen av LUKT i huset som mannen påstår han har kjent), så har de fått pels!! HVIT fin PELS over det hele.. Og så vidt meg bekjent så har ikke kylling pels i det hele tatt langt mindre kylling som har vært død og oppkappet i biter over lengre tid...

MØKKAGODBITER!

takke meg til doko og halvtørr frolic!

Jammen glad jeg ikke begynte på de siste 15 kg for å tørke også! De er nå pakket ned 5 og 5 i posen, og funker som frokost til snuppelupp sånn et par ganger i uka. Noe som jeg faktisk tror bikkja er mer fornøyd med også..

Og den siste delen av kyllinghalser med pels??? Den bærte mannen stolt ut i matavfallsdunken for 5 minutter siden, og jeg er HELT sikker på han kvelte et lite "hva var det jeg sa" på tur ut... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lureoppskrift"

Moghrebi lager og selger (for en billig penge) nemlig.......

Og hundene EEEELSKER det :)

Men nå skal det sies at jeg har laget selv, med suksess...

Kanskje det er litt for bra (pels)gro-forhold hos deg PsychoLynx :P For ikke å snakke om "nesen" til mannen. Dobbel :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tar faktisk lang tid å tørke kyllinghalser, og de krever personlig behandling for å bli lettere å tørke. Man må nennsomt behandle hver og en av dem før de lar seg tørke uten motstand. Det er kanskje derfor det koster såpass mye å kjøpe dem.

Jeg for min del tar 100 kr per 250 gram med hjemmetørket godis. Dette er snadder som jeg bruker dagesvis på å lage, og jeg tar med meg overskuddet til utstillinger og lure coursing-arrangementer, fordi en stadig større gjeng bekjente vil ha godisen. Det snåleste jeg har opplevd, var da en gjeng borzoi-eiere jeg knapt kjenner røsket til seg 8 poser på null komma svisj, fordi bikkjene insisterte. De fleste som kjøper overskuddet mitt er venner, men i dette tilfellet var det rett og slett at jeg passerte en gjeng borzoi-folk på en utstilling med etpar poser godis, og hundene overfalt meg. Før jeg visste ord av det var alt jeg hadde av godis solgt, og det før den "vanlige" gjengen (saluki- og whippet-folk) hadde fått uttale seg. Jeg fikk massive klager fra Den Vanlige Gjengen da jeg nådde bort til dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg skal kjøpe meg dehydrator til anna bruk, men kanskje jeg kan bruke en av skuffene til å tørke hundemat. Har hørt om å tørke f.eks. pølse i en slik. Man kan ha både med og uten varme, da opp til 40 graders varme. Non som har efraring med dette, og går det an for meg som er veggis å tørke min mat øverst og tørke f.eks. lever underst, eller vil hele dehydratoren stanke død og ******* og ødelegge min deilige frukkkkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med dehydrator, men hvis du skal bruke varme så anbefaler jeg deg å IKKE tørke lever sammen med noe som helst av frukt og grønt. Du får forøvrig mye bedre godbiter om du tørker uten varme. Det tar litt lenger tid, men det bevarer næringsstoffene langt bedre enn om du bruker varme.

Hvor mye koster en sånn dehydrator, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er mine godbiter "ferdig".. Jeg var lat, og skjærte ikke vekk fettet, noe som resulterte i klissete, ekle godbiter som i skrivnde øyeblikk har flytta ut på trappa pga stank..!

Selve kjøttet tørket fint, mens fettet bare ble ekkelt..!

For ikke å snakke om at det stinker i hele huset da.. haha!

Og det værste av alt er at bikkja fan ikke vil ha de engang! Hun SPYTTA DE UT!!!!

Utaknemlige beistet <_< <_<

Så her blir det donasjon av goddis til alle hunder i min omkrets som vil ha!

Jammen godt det er utstilling til helga, og jeg har noen venner med alltetende bikkjedyr! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 years later...

Ble veldig usikker på om jeg skulle tørre å tørke kyllinghalser eller ikke. Ser at jeg fort kan gå på en smell ved å kjøpe 15kg sekker med dette, og så stå der med 2 kilo i ovnen og tårer i øynene fordi jeg ikke orker lukta mer og at de *aldri* tørker. Er det noe tips som hjelper, f.eks å snitte de på langs, slik at man får litt varme inn mot benet, eller er det bare tull?

Har i grunn ikke noen egnet plass å tørke de på heller, det må jeg i så fall gjøre om jeg skal passe huset til mor mi en uke i løpet av våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kjempeinspirert, og tørker nå den siste koteletten i ovnen. Og jeg TROR jeg har en tørkefunksjon (vifte med en dråpe under?) faktisk, for det har blitt merkbart tørrere bare på en halvtime.

Nå er jeg spent, kanskje jeg for alltid skal slippe pølse-klin og å finne igjen poser med råtten godis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Godt tips! Bruker selv bare å koke rent kyllingkjøtt, koteletter o.l som godbiter, da jeg ikke ønsker å proppe hunden med noe kunstig skit.

Så bare kutter jeg det i små teringer og slenger noen poser i fryseren også, så tiner det raskt når det skal brukes, kan gjerne gis bare halvtint også.

Kyllinghalser skal jeg prøve å få tak i, orker ikke å lage godbiter av det, men så snadder ut som rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...