Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke langt unna at jeg gikk til anskaffelse av blandingsvalp!


Yodel

Recommended Posts

Hvem kan vel gjøre annet enn å skjønne min impulsive trang til å få blandingsvalp når jeg så disse herlige valpene ( 8 uker gamle i dag)

Heldigvis har jeg tidvis en funksjonabel fornuft, og det ble med tanken, men dæven så søte! Noen som vil gjette blandingen?

Eowyn8v.jpg

Elsa8v.jpg

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud så søt! Basenji og shar pei?

Basenjien stemmer (faren er en tricolor Basenji) mens Shar Pei er feil.

Kan røpe såpass at moren er en rase jeg er veldig fascinert av, forholdsvis sjelden, og også en urhund med særheten i behold. Bør bli noen selvsikre valper, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... mørk maske ...

thai ridgeback?

shiba (men da burde vel valpene få underull)?

etnahund tror jeg ikke det er

fantastisk fin kombinasjon, i hvert fall - skjønner veldig godt at du er fristet!

Bingo!

Basenji & Thai Ridgeback. Ble iallefall serdeles vellykket eksteriørt sett. Så mange flotte kvaliteter her som vi mangler på mange renrasede basenjier.

Masse bilder av moren og valpene kan sees her:

http://www.wredes.com/Bas/TRD.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fine valper ;)

Etter at jeg fikk se 3 stk Thai Ridgback i Thailand for noen år siden har jeg vært litt fasinert av dem, spesiellt dem blå/sølv fargete :wub:

Er vel enda en av dem rasene jeg skal ha når jeg slutter å løpe rundt å være effektiv i skogen *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søde hvalpe, kan godt forstå at du blev lidt hvalpesyg.

Var inde på hjemmesiden der og kigge, ved ikke helt lige om de har fået en thai kyndig til at oversætte hundens navn til engelsk, for translationen var noget forkert da Ma på thai betyder hund og farven rød hedder sii deng.

LOL men bare mig der hænger mig op i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søte, ja. Men thai ridgeback i seg selv som "søte"? Husker jeg snakket med noen drevne oppdrettere av en annen stor urhundrase, som hadde prøvd seg på å ha thai ridgeback - men som valgte dem vekk igjen, fordi de syntes gemyttet var noe vanskelig - ikke minst å finne folk til å skjønne seg på og som ikke bare så "a pretty picture".

De er jo sjeldne, så det har vel med hva man "klarer" å få tak i - og hvor omavlet de blir når de kommer til Vesten. Aner ikke om Wikipedia er til å stole på, de hadde en lang artikkel, men der står det iallfall: "...man i Thailand siden 1980-tallet har ønsket å utvikle større angrepslyst hos denne hunden, som altså opprinnelig er en jakthund" og videre:

"men passer trolig best i familier som er aktive og som består av medlemmer som vet å respektere denne hunden for hva den er - litt primitiv (selvstendig og skeptisk til fremmede). Den har vokterinstinkter som langt overgår mer vanlige hunderaser, og er således neppe en passende hunderase for nybegynnere. Det er også viktig å være klar over at det er distinkte forskjeller mellom de thai ridgeback som oppdrettes i vesten og de som lever i en mer eller mindre halvvill tilstand i østen. Sistnevnte er langt mindre domestisert".

Det går forøvrig noen andre thai ridgebackblandinger, har sett en - kanskje to, rundt om i Norge. Noen år gamle. For disse her er vel svenskfødte, som trådstarter viser til. De ble veldig annerledes. Kanskje det er basenjien som slår sterkt gjennom i disse siste hvalpene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig grunnen for at man blander disse 2 rasene ? Er det ikke bra nok avlsdyr i hver av de rasene til å lage rasehunder !?

sorry,sorry,sorry.. leste ikke før nå at det ikke var planlagt kull, full forstålese for at tispen fikk gå med valpene og at ingen ble avlivet ! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...