Gå til innhold
Hundesonen.no

min siste pølse med v & h


comit

Recommended Posts

Som Helle, har jeg hørt det motsatte flere ganger. Hunder som sliter med allergier mm som blir mye bedre av V&H.

Har selv en hund i hus som har en leverfeil, der jeg valgte å gå over på V&H i stede for å tyne han mer på Hills l/d som han ikke tålte. Og blodprøvene bekreftet at dette var et riktig valg, og at leververdiene har stabilisert seg.

Samme her! Ikke bare har jeg hørt det men også opplevd det selv på egne hunder - både tørrhet/kløe og kronisk infeksjon i mage-/tarmsystemet. Til og med vet'n min bruker dette foret både på valper og voksne (h*n driver oppdrett også).

Når dere diskuterer næringsinnhold, fett og proteiner i V&H kontra tørrfor tar dere da med i betraktningen at det er en vesentlig forskjell på animalsk fett og protein kontra vegetabilsk og ikke minst foskjellen mellom rått og varmebehandlet samt måten dette fordøyes og taes opp i kroppen på?

Foring er ingen svart/hvit greie og etter min mening blir det totalt feil å henge ut en produsent/fortype bare fordi den ene hunden ikke fungerer på akkurat dette foret - blir jeg lei i magen av en hamburger på gatekjøkkenet på hjørnet kan jeg vel ikke gå rundt å fortelle alle at maten i den kiosken er det noe galt med?!?!

Hva med alt det andre hunden har fått i løpet av perioden eller har den utelukkende fått V&H? Altså overhodet ingenting ved siden av (iberegnet godbiter, matrester, brød det den eventuellt måtte ha fått tak i ute etc.)?

Min erfaring er at om jeg tilsetter tørrfor eller visse sorter mat (det kan være så lite som en brødblings av "feil" type brød) i den ene av mine 4 hunders V&H-porsjon har han diare og oppkast i løpet av natta - og det skal ikke store mengden til før magen skjærer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar
Åh, jeg vet, jeg vet! Snakker om parfyme! Men det er rart hvordan man villig utsetter seg for sånt, så lenge hundene elsker det. Jeg håper på å få bestilt etpar sekker med urenset vom fra slakteriet "mitt" ganske snart.

En annen lukt driver og brer seg i mitt lille hus på landet idet dette tastes. Det er en kombinasjon av tørkende strimler av lunger, og kokende biter av ku-jur. Det lukter faktisk ganske godt, omtrent som en litt søtlig kjøttsuppe. Hundene mine er så kresne at de ikke spiser lunger med mindre de er tørket, og jur spiser de kun kokt eller frossent.

På badet mitt er det en helt annen lukt som regjerer nå, og den lukta ser jeg fram til å få ut derfra: en høne ligger i et kaninbur på badegulvet, med vingene beskyttende bredt over to knapt ukegamle kyllinger og tre uklekkede egg. Lukta av avføring fra rugende høns er helt horribel, og de skiter noe helt infernalsk. Jeg foretrekker faktisk lukta av uvasket vom i forhold til rugehøne-bæsj! Men nå er kyllingene forbi det mest kritiske stadiet (en tredje kylling døde dessverre), så i morgen skal de flytte ut i hønsehuset. De skal dog fremdeles få bo i trygghet i kaninburet i minst én uke til, slik at kyllingene ikke kommer bort fra moren sin.

Hønene, eller nærmere bestemt: hanene, blir hundemat. Jeg blir nok nødt til å slakte etpar unghaner nå i helga, før de begynner å sloss med de eldre sjefshanene, så da blir det fest for hundene. Unghaner er genial mat for hunder: mye kjøtt, lite fett - og ingen karbohydrater... :ahappy:

Kokt pupp?! Urk...jeg er totalt overbevist om at råfôring er det beste, men et par ting har t.o.m jeg litt problemer med. Det første var store, hele, vær-testikler. :D Whippeten min er *altetende* og testiklene gikk ned på høykant..urk..Nå er det JUR som gjelder? Jeg ser det for meg. Et jur stikkende ut av munnen på mine to håpefulle..urk..dette er værre enn vær-testiklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt pupp?! Urk...jeg er totalt overbevist om at råfôring er det beste, men et par ting har t.o.m jeg litt problemer med. Det første var store, hele, vær-testikler. :ahappy: Whippeten min er *altetende* og testiklene gikk ned på høykant..urk..Nå er det JUR som gjelder? Jeg ser det for meg. Et jur stikkende ut av munnen på mine to håpefulle..urk..dette er værre enn vær-testiklene.

Du slipper nok ikke unna! Det ligger en Gilde-bakk full av halvfrossen pupp utafor inngangen, og den venter bare på at dine to håpefulle små skal komme på besøk. Villkatta i stallen har vært og forsynt seg ganske grådig i løpet av natta, men det er fremdeles *minst* 10 kilo igjen. Deeeeilig, rå, rosa, dissende, slapp kupupp. Åååå, det skal bli fest! :D

Men jeg skal være *litt* grei iaffal: jeg skal la være å koke mer pupp nå, slik at de ikke lukter kokt jur over hele huset når dere ankommer.

Jeg kommer forresten til å bestille 10 kilo med "fjell-østers" (les: værballer) til uka, samt tunger, struper/luftrør, uvasket vom, osv. Det kommer til å bli superduperparty! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Altså - dere som synes V&H lukter pjuuuuk - kjøper dere rett fra produsent eller fra forhandler?

For det ER forskjell altså... Vi kjøper ferskt når vi kjøper, og det lukter ikke noe annet enn som vanlig kjøttdeig - ikke ekkelt og ikke guggete - det skal IKKE lukte pjuuuuuk. Lukter det pjuuuuk av maten så er den dårlig, og helt alvorlig da bør ikke hunden få det faktisk. Da ville jeg levert det tilbake til den jeg kjøpte det hos.

Nå skal det sies at den med fisk, nok kommer med en litt ugrei odør - men det skal lukte fisk, det skal ikke lukte råttent ekkel.

Og den med kylling skal bare lukte som opptinet kjøttdeig - all annen lukt er FEIL - da er den skjemt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - dere som synes V&H lukter pjuuuuk - kjøper dere rett fra produsent eller fra forhandler?

For det ER forskjell altså... Vi kjøper ferskt når vi kjøper, og det lukter ikke noe annet enn som vanlig kjøttdeig - ikke ekkelt og ikke guggete - det skal IKKE lukte pjuuuuuk. Lukter det pjuuuuk av maten så er den dårlig, og helt alvorlig da bør ikke hunden få det faktisk. Da ville jeg levert det tilbake til den jeg kjøpte det hos.

Nå skal det sies at den med fisk, nok kommer med en litt ugrei odør - men det skal lukte fisk, det skal ikke lukte råttent ekkel.

Og den med kylling skal bare lukte som opptinet kjøttdeig - all annen lukt er FEIL - da er den skjemt..

Jeg kjøper fra forhandler, og jeg har merket at det noen ganger er forskjell på lukten av de forskjellige sekkene vi har kjøpt. Jeg antar det har en sammenheng med om det har vært tint (og hvor lenge), sikkert under transport. Har ikke opplevd å få noen som har vært helt "råtten", men noen har det luktet litt mer av enn andre. Er en sekk virkelig ille, ville jeg ha levert den tilbake og krevd ny.

Men uansett så lukter jo kjøtt kjøtt, og vom lukter vom, så totalt luktfritt skal det jo ikke være. Når jeg åpner en kjøttdeig til middag, så kan den også lukte litt uten at den er dårlig. Det jeg lurer på, er om folk er ekstremt ømfintlige i nesene sine, eller om de har fått en dårlig sekk? Dere som reagerer på lukt av V&H, reagerer dere også på kjøttdeig og kyllingfilèt dere selv skal spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett så lukter jo kjøtt kjøtt, og vom lukter vom, så totalt luktfritt skal det jo ikke være. Når jeg åpner en kjøttdeig til middag, så kan den også lukte litt uten at den er dårlig. Det jeg lurer på, er om folk er ekstremt ømfintlige i nesene sine, eller om de har fått en dårlig sekk? Dere som reagerer på lukt av V&H, reagerer dere også på kjøttdeig og kyllingfilèt dere selv skal spise?

Ikke kyllingfilè, men kjøttdeig lukter heller ikke godt. Jeg syns ikke jeg er "ekstremt omfintelig" heller, at jeg ikke syns det lukter godt, betyr ikke så veldig mye mer enn det - at det lukter vondt. Jeg har ingen problemer med at det ikke lukter blomster liksom, men det lukter ikke blomster allikevel, om du skjønner hva jeg mener.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kyllingfilè, men kjøttdeig lukter heller ikke godt. Jeg syns ikke jeg er "ekstremt omfintelig" heller, at jeg ikke syns det lukter godt, betyr ikke så veldig mye mer enn det - at det lukter vondt. Jeg har ingen problemer med at det ikke lukter blomster liksom, men det lukter ikke blomster allikevel, om du skjønner hva jeg mener.. hehe

Hehe, skjønner det veldig godt! :ahappy: Merkelig nok lukter det ikke gress heller, selv om vi liker å tro at kyr spiser bare gress.. Personlig syns jeg kyllingfilè lukter verre enn kjøttdeig, men det aller verste er svin; syns oppriktig talt det lukter grisehus av det, syns nesten jeg kjenner lukten av grisebæsj! Men det er forskjell på slik lukt, og "dårlig kjøtt"-lukt. Og er det noen som lurer på hvordan dårlig kjøtt lukter, så er det bare å la fx V&H ligge noen uker i kjøleskapet.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nr 25, men kan ikke si at jeg har merket så mye lukt ( men så tenker jeg ikke så nøye etter heller ). Enda jeg tiner i kjøleskapet og har den i tett boks opptil 3 dager.

Men det som noen av dere nevner om fisk, nr 25 - stemmer dette med oppdretter frisk osv ?

Jeg har alltid trodd at denne er sunnest, men burde man kanskje bytte til nr 33 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå var det ikke V&H kvaliteter jeg startet denne diskusjonen om, for jeg ser jo at de lærdes strides, selv de som selger maten.

Sånn kort fortalt så sa jeg at nå skal mine hunder få tørrfor igjen, med till attåt noen ganger, for når enkelte på sidene her forteller meg at tørrfor er skadelig, blir jeg ganske oppgitt :ahappy:

Det blir slik at resten av verden forstår ingen ting av hundens behov.

Sist jeg leste om for diskusjone var det svenske Hr.................. selvsagt glemt nanvet på zoologen og enæringseksperten som har ansvaret for kost (og selvsagt helse) for forsvarets hunder i Sverige sier at det hundeforet vi kjøper i dyrebutikkene inneholder allt en hund trenger.

Og da er jeg så dum at jeg faktisk tror mannen med laaaang erfaring og stor kompetanse, at noen her briefer med tall og div. statistikker gjør slettes ikke inntrykk lengre.

Gå inn på forprodusentenes hjemme sider og samenlign hva de tror/mener hunder bør få , da kunne man tro at de snakker om forskjellige dyr.

En dansk forsker mener sågar at det ikke er bevist i noen forskningsrapporter at hundene trenger omega 3, da de produserer dette stoffet selv, damen er forsker og har dette som sitt yrke så noe må det vel ligge bak

Hurra for pellets :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare hatt hund i 3 uker, men har i alle fall tilegnet meg den erfaring at V&H IKKE lukter. Vil tro den lukter om du lar den ligge på benken et par dager, men håper da ikke du har gjort det ;)

Hvis du oppbevarer maten på en fornuftig og hygienisk måte (som kjølevare), så lukter det absolutt ingen ting.

Jeg kjøper 10 pølser til Kr.130,-, og legger de i fryseren. Tar opp 1 pølse av gangen og lar den tine i ca. 1 time på benken slik at jeg får skjært av den første porsjonen. Legger deretter resten i en tett pose rett i kjøleskapet som holder 4c.

Jeg er enig i at tørrfor inneholder alt en hund trenger av næring. Oppdretteren sa også at jeg kun skulle/trengte gi den tørrfor.

(Jeg ga den H&V fordi jeg syns den spiste så lite, og v&h sluker den i seg!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilt 40kg med Sprint nå, vi gleder oss til å teste :blink:

Er det du eller DC'en som skal teste "sprinten", fniiiis..... :icon_redface::lol:

Neida, slutt å tulle. Har selv kjøpt noen kg idag som skal testes på mine, som jo er aktive løpshunder. Er spent på om det gir noe uttelling. De har pr nå fungert veldig bra på 33 ++, og det har holdt til plasseringer på ti-på-topp i Norge de siste årene i vår sport. Så hvis sprinten svarer til forventningene, EM here we come :rolleyes:

Gi tilbakemelding på dine erfaringer da, spennende.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du eller DC'en som skal teste "sprinten", fniiiis..... :P:P

Neida, slutt å tulle. Har selv kjøpt noen kg idag som skal testes på mine, som jo er aktive løpshunder. Er spent på om det gir noe uttelling. De har pr nå fungert veldig bra på 33 ++, og det har holdt til plasseringer på ti-på-topp i Norge de siste årene i vår sport. Så hvis sprinten svarer til forventningene, EM here we come :rolleyes:

Gi tilbakemelding på dine erfaringer da, spennende.... :wub:

Kanskje jeg skal prøve selv også, et helfor til mennesker må jo være en genial salgside. ;)

Ikke mye til løp på denne karen, men selv med 1.75kg mat så er det "Akkurat nok" til ham, litt ekstra vil jeg gi ham for å hjelpe muskelvekst. Så nå blir det 1.75kg Sprint :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer fremdeles litt på detta med at "fett er farlig" jeg..

Har selv en whippet som er uuusansynlig småspist, og selv om jeg klarer å leke, lure, trikse, snike, blande ut, og alle andre triks i boka- tørrforet til henne, så hun faktisk spiser, så legger hun ikke på seg nok synes jeg, etter noen uker er hun tynn og skranglete..

når jeg har fort V&H ser hun "rund" og fin ut, blank i pelsen, myke poter, og masse deilig energi vi bruker under trening, og tur!

Så hvordan kan dette være skadelig for hunden..?

Jeg har ikke mye kunnskap om råforing, men prøver å lære så mye som mulig, og en stakkar som meg blir sinnsyk av alt som er farlig å gi..!

Trodde det var som med hest jeg.. ser hesten godt ut, så får den rett mat,

Hvis hunden ser godt ut, så må den da også ha det bra..? Eller er det da masse skjulte dødelige "sykdommer" som ligger å lurer bak en fin fasade, som fører til at jeg mister hunden min mange år før tiden??

Blir smårar jeg asså... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer fremdeles litt på detta med at "fett er farlig" jeg..

Har selv en whippet som er uuusansynlig småspist, og selv om jeg klarer å leke, lure, trikse, snike, blande ut, og alle andre triks i boka- tørrforet til henne, så hun faktisk spiser, så legger hun ikke på seg nok synes jeg, etter noen uker er hun tynn og skranglete..

når jeg har fort V&H ser hun "rund" og fin ut, blank i pelsen, myke poter, og masse deilig energi vi bruker under trening, og tur!

Så hvordan kan dette være skadelig for hunden..?

Jeg har ikke mye kunnskap om råforing, men prøver å lære så mye som mulig, og en stakkar som meg blir sinnsyk av alt som er farlig å gi..!

Trodde det var som med hest jeg.. ser hesten godt ut, så får den rett mat,

Hvis hunden ser godt ut, så må den da også ha det bra..? Eller er det da masse skjulte dødelige "sykdommer" som ligger å lurer bak en fin fasade, som fører til at jeg mister hunden min mange år før tiden??

Fett er ikke farlig, verken for mennesker eller hunder. Det er *for mye* fett som er farlig, men det gjelder da også *for mye* karbohydrater. Fett er helt nødvendig for hundene, siden mange fettstoffer er helt essensielle - dvs at hundene trenger dem fordi de ikke kan generere dem selv. Karbohydrater er *ikke* nødvendige, fordi hundene selv genererer det de trenger av karbohydrater i kroppen, bare de får nok proteiner og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...