Gå til innhold
Hundesonen.no

MERKELIG oppførsel i forb. med løpetid


Recommended Posts

Emma er i sin andre løpetid. Jeg har merket snodig oppførsel i noen uker før jeg så blod og gigantisk oppsvulmet kjønnsorgan. Nå blør hun ikke, (har bare sett blod én dag, slik var det sist gang og) men nå er hun helt sprø! Det ene sekundet virker hun helt normal, men igår begynte hun å stresse rundt å pipe ved inngangsdøra og verandadøra. Hun holder på nå også, og jeg VEIT hun ikke vil på do for vi kom jo nettopp inn fra 45min. tur i bitrende kulde! Hun er antagelig proppe full av hormoner, for ute skal hun markere overalt.. Og ofte oppå andre tispers tisseflekker. Dekker over med sin egen duft tror jeg.. Og hun markerer ekstra mye når vi går på kjente steder.. Steder som hun sikkert ser på som 'bakhagen' vår. :P Men den stressinga og pipinga.. Jeg blir så redd for at hun har vondt? Nå gikk hun i hundesenga og la seg. Slikker seg imellom beina og lagde to små pip. Der stakk hun bort til gangdøra.. Piper og står med nesa klistret inntil den stengte døra. Når jeg åpner den går hun og setter seg ved utgangsdøra og piper enda mer.. Noen ganger skjelver hun og. Men det er kaldt i gangen og mye trekk ved døra..

Hun spiste en posjon tørrfor tidligere idag, men nå vil hun ikke ha godbiter og hun nekter å TRENE! :lol: Det har hu aldri sagt nei til.. Hun gikk bare bort til verandadøra og så trist på meg!?

Hun stresser rundt i stua enda.. Pip pip.. Triste, rare pip!

Skulle ønske hunder kunne prate... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom hun opp i sofaen til meg, men hun sitter bare og syter og skjelver :lol: hvorfor rister hun?? Det er varmt i stua, og jeg dro på henne en genser OG et dekken når vi var ute.

Nå står hu å graver på gangdøra.. Jeg blir gal.. Er hu sjuk eller skal løpetid være slik som dette?? Isåffal går Emma under kniven og neste hund må kanskje bli et HANkjønn! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om tisper da jeg kun har hatt hannhunder. Men jeg tror dette rett og slett bare er en del av hvordan hennes oppførsel blir i løpetiden?! Husk det er mange hormoner som raser i kroppen :lol:

Ville bare gi en kommentar til ditt hjertesukk om at neste hund blir hannhund. Det er nødvendigvis ikke noe enklere. De løper gjerne hele året de, bare der er tisper i nærheten. Jeg bor i et nabolag med 3 tisper tett på. Og når disse har løpetid hver sin gang et par ganger i året kan du tenke deg at det blir ofte. Min hannhund blir veldig urolig og går og piper og sutrer og vil ut hele tida .Han vekker meg om natta og vil ut, han sover urolig, han har mindre apetitt, han stresser når vi er ute på tur og drar i båndet, det er mye mer krevende å opprettholde kontakt med han ute for han blir veldig fokusert på luktene han vil følge, jeg kan ikke slippe han løs, etc. Litt av de samme symptomene innendørs du nevner. Så det er litt å jobbe med - jeg prøver å ignorere han når han maser, og heller gi kos og oppmerksomhet når han roer seg, og gi han leker eller tyggebein for å avlede oppmerksomheten mot det spennende som er der ute. Men det er noen dager med litt mye uro i hus ;)

Så lenge man vet at de ikke må ut og gjøre fra seg som du sier, så er det ikke noe å uroe seg over. Og er du usikker på om ho skulle ha ondt, så ville jeg tatt en tlf til veterinær bare for å høre hva de sier når du forklarer oppførselen hennes..Tror dette er ganske normalt med enkelte tisper. -Men jeg føler med deg, det kan være stressende.... :P

Hilsen ei med en 60 kg hannhund som løper flere ganger i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også ei sånn tispe som var alvorlig syk når det var løpetid. Merkelig nok ble jenta plutselig helt frisk hver gang vi var i nærheten av en hanne :lol: Nå ser jo ikke vi hunden din, men jeg vil tro at den med all sannsynlighet er helt frisk.

Forøvrig er det ikke sikkert at alle løpetider blir like ille. Det er også lov å be hunden ta seg sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...