Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK og Innavlsgrad


Guest Jonna

Recommended Posts

Endelig har NKK fått innavlsgrad på Dogweb :innocent:

Den fungerer også på fiktive stamtavler, dog viser den noe lavere grad enn SKK avlsdata? Mulig SKK avladater runder opp. NKK fører med 3 desimaler, noe jeg syns er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ikke er 100% korrekt enda, da NKK ikke har fullstendige stamtavler (lengre enn 3 gen.) på hunder når det er brukt utenlandske hannhunder, eller importerte hunder.

Min egen tispe har en innavlsgrad på 0%, og det vet jeg ikke er korrekt, da hun har et par hunder (i 3 og 4 gen.) som går igjen (en svært populær kombinasjon på 90-tallet i Frankrike som er gjort 4 ganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ser at det ikke er 100% korrekt enda, da NKK ikke har fullstendige stamtavler (lengre enn 3 gen.) på hunder når det er brukt utenlandske hannhunder, eller importerte hunder.

Min egen tispe har en innavlsgrad på 0%, og det vet jeg ikke er korrekt, da hun har et par hunder (i 3 og 4 gen.) som går igjen (en svært populær kombinasjon på 90-tallet i Frankrike som er gjort 4 ganger).

Stamtavlen går vel 4-5 generasjoner bakover om du trykker på foreldrenes foreldre osv. - så kommer du lenger bakover, men det mangler litt på morsidden - der er det bare 4 tror jeg. Men er det navn som går igjen på begge sider der da? (mor og fars side) - jeg kan liksom ikke umiddelbart se det.......... *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stamtavlen går vel 4-5 generasjoner bakover om du trykker på foreldrenes foreldre osv. - så kommer du lenger bakover, men det mangler litt på morsidden - der er det bare 4 tror jeg. Men er det navn som går igjen på begge sider der da? (mor og fars side) - jeg kan liksom ikke umiddelbart se det.......... *ler*

Jepp... på farssiden (på hans fars side) så kommer femto x eden kombinasjonen en gang. Men Xweet van de Hoge Laer står med ukjente foreldre, men hennes far er Lutin de la Clairiere aux Louves, som er helbror til morfar til Roma. :innocent: (jada, mye terv-stamtavle prat :thumbs: ) Men nå er jo ikke jeg 100% sikker på hvordan innavlsgraden regnes ut... :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ikke er 100% korrekt enda, da NKK ikke har fullstendige stamtavler (lengre enn 3 gen.) på hunder når det er brukt utenlandske hannhunder, eller importerte hunder.

Min egen tispe har en innavlsgrad på 0%, og det vet jeg ikke er korrekt, da hun har et par hunder (i 3 og 4 gen.) som går igjen (en svært populær kombinasjon på 90-tallet i Frankrike som er gjort 4 ganger).

Innalvsgraden går veldig ned for hver generasjon bakover, så det er liten hensikt å ta med alt for mange generasjoner bakover. Min gamle tispe Lotta hadde en innavlsgrad på 6,08, mens Babs, som da er et resultat av en utavlskombinasjon har en innavlsgrad på 0,3 (da ligger de felles genene fra mor og far-siden 5-6 generasjoner bakover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innalvsgraden går veldig ned for hver generasjon bakover, så det er liten hensikt å ta med alt for mange generasjoner bakover. Min gamle tispe Lotta hadde en innavlsgrad på 6,08, mens Babs, som da er et resultat av en utavlskombinasjon har en innavlsgrad på 0,3 (da ligger de felles genene fra mor og far-siden 5-6 generasjoner bakover).

Okej :innocent: Man lærer stadig noe nytt.... Men innavlsgraden er vel da forsåvidt kun en retningslinje/veiledning da... For det er vel da ikke helt gunstig å f.eks. bruke en hannhund på denne tispen, som har den samme kombinasjonen 2 ganger i stamtavlen han og (om enn 4-6 generasjoner bak).... Selv om begge har en innavlsgrad på lik eller tilnærmet lik 0. (genetisk sett.... eller er det en annen diskusjon *hehe*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Okej :innocent: Man lærer stadig noe nytt.... Men innavlsgraden er vel da forsåvidt kun en retningslinje/veiledning da... For det er vel da ikke helt gunstig å f.eks. bruke en hannhund på denne tispen, som har den samme kombinasjonen 2 ganger i stamtavlen han og (om enn 4-6 generasjoner bak).... Selv om begge har en innavlsgrad på lik eller tilnærmet lik 0. (genetisk sett.... eller er det en annen diskusjon *hehe*)

Det kommer jo helt an på hva man vil.

En viss innavlsprosent er skjelden feil dersom individene bakover er sunne og friske og er kjent for å gi sunne friske hunder, man skal imidlertid bare tenke på at man også dobler det negative.

Amerikanerne er veldig på dette med linjeavl, de utavler svært skjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viss innavlsprosent er skjelden feil dersom individene bakover er sunne og friske og er kjent for å gi sunne friske hunder, man skal imidlertid bare tenke på at man også dobler det negative.

Akkurat den er jeg enig med. Men som du sier, såfremt at individene er gode produsenter, og man tar visse hensyn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Hva regnes egentlig som "grensen" til en høy inneavlsgrad?

For min rase har raseklubben i Norge og Sverige samme grad som det anbefales som "høyeste", det er 3%. Men det kommer jo an på hvor stor rasen er også. For første år var hoffen på listen over de 50 mest populære rasene (2006) hos nkk. Og det er vanskelig å finne "partner" til vår eldste tispe i Norge/Sverige uten at de er "nært" beslektet. Eldste hunden vi har (eies sammen med oppdretter) har ifølge nkk en innavlsgrad på 12,5, men dette vet jeg ikke stemmer, for hans mor er paret med sin nevø og da skal jo graden bli litt høyere (pga graden til hundene videre bakover)...

Om man vil lese mer kan jeg anbefale genetica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss må inn å sjekke med en gang.

Det var jo på tide at de fikk noe slikt da :innocent:

Vært inne å sett litt på hundene mine og må jo si at det er skremmendes å se at en hannhund vi hadde for mangen år siden(før vi visste hvordan en stamtavle bør se ut) hadde dette som innavlsgrad: 32,031% fy f...en det er mye altså, rart at NKK har godkjent et slikt kull spør du meg.

Den høyeste innavlsgraden jeg har funnet på mine kull er det siste vi hadde, og der ligger det på 1,655% uten om det så er første kullet vårt det som ligger høyest med innavls graden på 0,555%, må jo si at det ikke er så gale da.når resten er på 0% og et på 0,098%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er interessant å merke seg er at en hund som har sinnsykt høy innavlsgrad parret med en annen som ikke har noen felles slekninger med den innavlede hunden, gir avkom som har innavlsgrad 0. Man må derfor ikke skue seg blind på resultatene som framkommer for en enkelt hund.

En hund jeg kjenner har innavlsgrad 0. Hans mamma er imidlertid resultat av en helsøskenparring, og har dermed innavlsgrad 25 !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Noen som vet hvor stor innavels grad som er annbefalt som det høyeste? Eller noen som har link om innavels grad? Jeg klikket meg bakover i tavla til mine og der ble prosenten først lav for så å gå kraftig opp. :blink:

Før man stiller spørsmål så anbefaler jeg at man "googler" på emnet (jeg brukte "innavlsgrad hund"), det ga meg mange sider og velge mellom, bl.a. Slik beregner du slektskap og innavlsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEi, det er ikke høyt :lol:

Jeg synes ikke dette er bra nok, det er rett og slett ikke korrekt. Satt og sjekket opp noen hunder i går -hunder som jeg vet har høy innavlsgrad- og prosenten som kommer opp er bortimot halvert i forhold til den reelle prosenten på disse hundene. Videre tittet jeg på et kull hvor far er etter en helsøskenparring, og der er innavelsgraden beregnet til 0% fordi valpene er etter en utavlskombinasjon... Ergo er dette totalt misvisende og helt ubrukelig, så man må nok fortsette å beregne innavlsgrad på gammelmåten ennå en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg et egent program til det med å regne ut innavlsgrad. Det heter Breeders Assistant og kjøpes her. Det koster litt, men jeg synes det er det beste programmet jeg har testa ut. Det regner innavlsprosent helt til 10ende generasjon om man vil. Googler man rundt så trur jeg det skal finne enkle online kalulatorer som regner ut i tre generasjoner. Eneste med slike programmer, er jo at man må legge inn informasjonen selv (går nå raskt med copy and past).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre tittet jeg på et kull hvor far er etter en helsøskenparring, og der er innavelsgraden beregnet til 0% fordi valpene er etter en utavlskombinasjon... Ergo er dette totalt misvisende og helt ubrukelig, så man må nok fortsette å beregne innavlsgrad på gammelmåten ennå en stund.

Det er lenge siden jeg satte meg inn i beregning av innavlskoeffisienter, så det er mulig jeg er helt på jordet nå, men.... Hvorfor mener du dette er feil? Det er da riktig at kullet ikke er innavlet så lenge foreldrene ikke er i slekt? Ja, forfedrene på farssiden er i slekt, noe som får betydning for fars koeffisient, men innavlen brytes jo i neste generasjon i og med at mor er ubeslektet med far?

I følge en lærebok jeg fant her har innavlskoeffisienten sammenheng med sannsynligheten for at de to allelene i et gen hos et individ er identical by descent (IBD), dvs stammer fra samme felles forfar. Uansett hvor mange "møkka-alleler" far har arvet fra sine nært beslektede foreldre vil han kun videreføre ett av dem per gen videre til avkommet. Og siden mor er ubeslektet med far er det ingen sjanse for at hun og far har arvet det samme allelet fra en felles forfar, hun kan altså ikke videreføre det "samme" allelet til avkommene som far har gjort, ergo har avkommet ingen IBD alleler og er dermed heller ikke innavlet.

Men mulig jeg misforstår hva du mener?

Det som uansett er en ulempe med NKKs innavlskoeffisienter er at de som noen allerede er påpekt bare er beregnet ut fra de dyrene som er registrert i NKK. Ene hunden min har noen forfedre som går igjen uhorvelig mange steder i stamtavla (dvs en stamtavle jeg satte opp selv ved å spore linjene bakover til diverse andre land), men siden disse dyrene ikke finnes i NKKs registre ser koeffisienten veldig bra ut på papiret. Den andre hunden min har egentlig en lavere koeffisient enn den førstnevnte hunden, men siden forfedrene her stort sett er norske er disse tatt med i beregningene og dermed får denne hunden en koeffisient som høres verre ut enn den førstnevnte hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...