Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål ang lusekur


MariaN

Recommended Posts

Diesel fikk sin første lusekur i desember.

Skrubbet og vasket han godt, så fikk han dråper dagen etter.

Han har fått sin andre dose med dusj og dråper, og skal nå ha sin tredje.

Spørsmålet er:

Trenger jeg å dusje han denne gangen også???

Jeg ser ingen lus, men vet det er noe på kroppen. Fordi han klør seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du har fått beskjed om av dyrlegen, og om du bruker en spesiell shampo? Det er vel en grunn til at han dusjet de to andre gangene, så da ville jeg nok gjort det denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor du dusjer han jeg... Er det noe du har fått beskjed av fra dyrlegen?

Med vanlige lusekurer, så skulle det vel holde å dusje han den første gangen.

Det som skjer når du dusjer hunden for mye (i allefall vår rase), er at den mister det beskyttende fettlaget i huden og pelsen, og dermed blir den mer utsatt for vær og vind, og blir tørr. Dermed vil han klø seg og. Og du har jo skrevet i en tidligere tråd at han røyter som besatt, så da kan det vel være en idé å ta et skikkelig oppgjør med børste og kam.. :wub:

BTW det er ikke rart han røyter, når han har allerede blitt dusjet 2 ganger på en mnd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel fikk sin første lusekur i desember.

Skrubbet og vasket han godt, så fikk han dråper dagen etter.

Han har fått sin andre dose med dusj og dråper, og skal nå ha sin tredje.

Spørsmålet er:

Trenger jeg å dusje han denne gangen også???

Jeg ser ingen lus, men vet det er noe på kroppen. Fordi han klør seg litt.

Men hvilken type lusekur er det du har fått ? Jeg har aldri hørt om noen som foretar mer enn 2 behandlinger - først for å drepe de levende lusene, så for å drepe de lusene som er klekket etter første kur... Du er sikker på at det ikke er andre ting hunden klør av enn lus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig hun har fått stronghold...

Den har 3 behandlinger (iallefall den jeg fikk på Roma, for pelsmidd) og tar de fleste utøy som kommer i pelsen på dyret... Men da skal man bare gi hunden en nedvask før FØRSTE behandling... Ellers svekkes effekten, visstnok (vet ikke 100% det da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer og skrubber med luseshampo, og så dråper når han er tørr.

Det har vi gjort to ganger..

Men usikker på om det er nødvendig å dusje han denne gangen også ??

Selve shampoen dreper jo ikke lusa, det er jo dråpene.

Jeg skal ta den tredje kuren, for sikkerhetsskyls. Tror ikke det er heelt borte.

edit:

Exspot heter lusemiddelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer og skrubber med luseshampo, og så dråper når han er tørr.

Det har vi gjort to ganger..

Men usikker på om det er nødvendig å dusje han denne gangen også ??

Selve shampoen dreper jo ikke lusa, det er jo dråpene.

Jeg skal ta den tredje kuren, for sikkerhetsskyls. Tror ikke det er heelt borte.

edit:

Exspot heter lusemiddelet.

Expot fungerer svært dårlig mot lus. Gi frontline eller stronghold etc - du skal ikke trenge å bade hunden med noen av merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med lus og jeg kjøpte det jeg fikk hos dyrelegen.

Når jeg vasket Diesel i dusjen, skrubbet jeg ører osv. Han ble MYE bedre (fordi lusjævlene ble skrubbet bort og spylt ned i sluken). Sånn sett er jo dusjing en fin ting. Men nå som det er så lite igjen, ser jeg ikke vitsen. Blir bare ekstra arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med lus og jeg kjøpte det jeg fikk hos dyrelegen.

Når jeg vasket Diesel i dusjen, skrubbet jeg ører osv. Han ble MYE bedre (fordi lusjævlene ble skrubbet bort og spylt ned i sluken). Sånn sett er jo dusjing en fin ting. Men nå som det er så lite igjen, ser jeg ikke vitsen. Blir bare ekstra arbeid.

På klinikken jeg jobber har vi sluttet å selge expot mot lus, nettopp fordi den fungerer veldig dårlig og i de fleste tilfeller forsvinner ikke lusa.

Med exspot skal man også bare behandle med to kurer, så er de ikke borte nå, fungerer det heller ikke på din hund. Og som sagt burde du derfor bruke andre preparater. Hunden skal være lusefri etter ca en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrelegen sa at det var to kurer som var nødvendig, men jeg kunne ta tre for sikkerhets skyld.

Det er jo tydelig at det fungerer, vist ikke hadde han klødd og hatt lus der han hadde det før.

Men det virker tydeligvis sakte........ Betalte fem hundre kroner for tre kurer og shampo, og det MÅ virke. Hvis ikke skal jeg personlig sitte å pille lus. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrelegen sa at det var to kurer som var nødvendig, men jeg kunne ta tre for sikkerhets skyld.

Det er jo tydelig at det fungerer, vist ikke hadde han klødd og hatt lus der han hadde det før.

Men det virker tydeligvis sakte........ Betalte fem hundre kroner for tre kurer og shampo, og det MÅ virke. Hvis ikke skal jeg personlig sitte å pille lus. :wub:

Hadde det virket hadde det vært borte nå. Det er dessverre ikke bare hunden din og deg det går utover <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wallbash: hvorfor selger de meg slikt da, når det ikke virker. grrr..

Jeg skal gå igjennom pelsen hans i morgen. Har han flere skal han få en NY type. spørs om de selger den her da? Siden de sendte med typen Exspot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også dårlig erfaring med Exspot når det kommer til lus... Anbefaler deg å skifte til et annet merke, det er ikke normalt at han fortsatt klør. Det skal heller ikke være nødvendig å dusje så mange ganger som du har fått beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at en utdannet veterinær sender med meg et middel som IKKE er bra, og ber oss dusje bikkja med luseshampo...

Nå har han fått sin siste kur. Funker ikke dette, skal jeg dra å klage og få ny.

Men jeg tror ikke han har lus enda. Neste mnd blir det blodprøver om han fortsatt klør etter lusene er borte. (han har vært plaget med kløe og utslett på snuten tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at en utdannet veterinær sender med meg et middel som IKKE er bra, og ber oss dusje bikkja med luseshampo...

Nå har han fått sin siste kur. Funker ikke dette, skal jeg dra å klage og få ny.

Men jeg tror ikke han har lus enda. Neste mnd blir det blodprøver om han fortsatt klør etter lusene er borte. (han har vært plaget med kløe og utslett på snuten tidligere).

Selv om de er utdannet, betyr ikke det at de kan faget sitt.. Sånn er det med alle former for utdannelse, men det skjønner du kanskje mer av siden.

Kløen på snuten kan fx være i forbindelse med kjønnsmodning, da noen hunder får nedsatt immunforsvar i den perioden, noe som kan føre til fx utslett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart at en utdannet veterinær sender med meg et middel som IKKE er bra, og ber oss dusje bikkja med luseshampo...

Har en følelse av at mange veterinærer anbefaler Exspot som første forsøk mot lus. Prøvde det på Mikey i fjor, men det hjalp ikke en drit... Dermed ble det Frontline i steden som tok rubbel og bit av de ekle småkrypa..! Men veterinæren her snakket om at det var pga forskjellige virkestoffer i Exspot og Frontline hvis det ene eller andre ikke fungerte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lus på hundene mine en gang (ekte lus, og ikke liksomlus de tidvis har på tur :innocent:). Vi starta med Fronline, og det fungerte ikke. Expot tok kverken på de med å bare dryppe de en gang faktisk. Så det er kanskje forskjeller fra lus til lus?

Det kosta i hvertfall ekstremt mye å få disse dråpene hos veterinæren, for jeg var dum nok til å si at de hadde lus. Da skulle det skjekkes og dobbeltsjekkes og ikke måte på. Så neste gang, så kommer jeg bare til å spørre etter middel mot flått, evt reise over grensa (aner ikke om Fronline er å få kjøpt reseptfritt der da).

Dersom hunden din er forsikra, så er det lov til å prøve å få igjen penger hos forsikringsselskapet. IF gav igjen til meg både for preparatene og behandlinga, siden det ikke var en forebyggende behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger han en ny kur skal jeg prøve å få igjen på forsikringen :innocent:

Det kostet fem hundre kr det jeg har kjøpt, og trenger han en ny runde blir det enda mere kostnader.

Og dette er ikke akkurat en rik mnd ! Men må man så må man......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gamlemor hadde lus for noen år siden, var veterinæren veldig opptatt av å finne ut hvilken type lus det var, om det var pelslus eller blodlus - og avhengig av det fikk vi medisin som fungerte (ble sprøyter som tok knekken på uhyrene på en-to-tre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gamlemor hadde lus for noen år siden, var veterinæren veldig opptatt av å finne ut hvilken type lus det var, om det var pelslus eller blodlus - og avhengig av det fikk vi medisin som fungerte (ble sprøyter som tok knekken på uhyrene på en-to-tre).

Dette gjorde vår veterinær også, de to gangene Orry har hatt lus. Det er jeg veldig glad for, i stedet for at jeg skal punge ut penger for medikamenter som ikke fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrelegen sa at det var to kurer som var nødvendig, men jeg kunne ta tre for sikkerhets skyld.

Det er jo tydelig at det fungerer, vist ikke hadde han klødd og hatt lus der han hadde det før.

Men det virker tydeligvis sakte........ Betalte fem hundre kroner for tre kurer og shampo, og det MÅ virke. Hvis ikke skal jeg personlig sitte å pille lus. :P

Vel, spar på kvitteringen din fra første omgang slik at det er med i grunnlaget når du sender kravet til forsikringen.

Men expot... Mener da vitterlig at det er endel hunder som reagerer på dette middelet med kløe også? Det kan ikke være derfor han klør nå? Eller har du sett lus på ham i det siste? OG kan du nå ta med et eksemplar av utysket og gi det til vet, så kan han sjekke hvilken lus det er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...