Gå til innhold
Hundesonen.no

Slikker som besatt


Bullmann

Recommended Posts

Hei hei alle sammen...

Jeg har en 3 år gammel Boston terrier, det er en herlig hund med MASSE personlighet, både på godt og vondt(mest godt)..

Jeg er kjempe glad i ham, men det er 1 ting som irriterer vettet av meg, det virker som Bullmann er besatt av å sleike. Jeg har vokst opp med hunder hjemme, og vet at det er normalt at hunder liker å slikke, men min hund blir så borte vekk at øynene nesten ruller bakover, og han blir kjempe fornermet hvis vi nekter han. Og tru dere meg, jeg gjør alt jeg kan for å ungå å bli slikket.. Er det noen som kan forklare meg hvorfor han gjør dette, og hva som kan hjelpe for å få en stopper på det.. Smil..

post-3349-1200516825_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bullmann!

Jeg har også en sånn slikkehund <_<

Hun har så fryktelig stor tunge og så masse gugg på den

at jeg måtte etterhvert si nei til henne.

Hun har blitt mye bedre bare ved at jeg konsekvent sier NEI hver

gang hun begynner.

Hun er veldig glad i bar hud (logisk) så om jeg har en sprekk mellom buksa og genseren, går rundt i bikini,

har buksa litt opp på leggen o,s,v så er hun der med en gang. Skikkelig plagsomt.

Vet ikke hvorfor hun gjør det men det virker som det er hennes måte å kose på.

"Vær glad i meg da"

Hun sleiker saaaakte hvis hun koser seg ordentlig.

Morsomt om noen hadde en forklaring på dette ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan på et tidspunkt have haft noget der irriterede i poten, og have startet med at slikke, nogle gange bliver hunde ved med at slikke og det sætter sig som en besættelse.

Har selv haft en hund der slikkede poter, var så værst at hun slikkede til det blødte og væskede. Fik poterne checket hos dyrlægen, og de fandt intet galt.

Så det er en god ide at stoppe hunden fra unødvendig slikning, det er ok at de slikker, men stop den efter et par minutter, evt brug lidt bitterspray på dem, medmindre den har slikket hul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan på et tidspunkt have haft noget der irriterede i poten, og have startet med at slikke, nogle gange bliver hunde ved med at slikke og det sætter sig som en besættelse.

Har selv haft en hund der slikkede poter, var så værst at hun slikkede til det blødte og væskede. Fik poterne checket hos dyrlægen, og de fandt intet galt.

Så det er en god ide at stoppe hunden fra unødvendig slikning, det er ok at de slikker, men stop den efter et par minutter, evt brug lidt bitterspray på dem, medmindre den har slikket hul.

Jeg tror tårdstarter mente at hunden slikker på henne, ikke på seg selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et av disse fantastiske ( :innocent: ) hundeprogrammene som går på TV for tiden, sa guruen at overdreven slikking er et tegn på understimulering. Lurer på om det var Victoria, jeg.

Har dere forresten lagt merke til at hun alltid har hestehale når hun er inne og veileder og oppsatt hår når hun kommer tilbake for å se hvordan det har gått? Jepp, jeg får da med meg det viktigste. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et av disse fantastiske ( :innocent: ) hundeprogrammene som går på TV for tiden, sa guruen at overdreven slikking er et tegn på understimulering. Lurer på om det var Victoria, jeg.

Har dere forresten lagt merke til at hun alltid har hestehale når hun er inne og veileder og oppsatt hår når hun kommer tilbake for å se hvordan det har gått? Jepp, jeg får da med meg det viktigste. :thumbs:

Men sa ikke ho også at det skilles ut et eller annet stoff hos hundene når de slikker? At det rett og slett er deilig for de å slikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun på SOS Hundehjelpen snakket om at ekstrem slikking ble som en "trance" fordi det visstnok frigir endorfinger og beroligende hormoner i hjernen... Aner ikke om det stemmer eller ikke... Men all overdreven adferd har vel en grunn antar jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står litt om steriotyp atferd på denne siden her som du kan lese. Artikkelen er skrevet av Gry Løberg, som er her inne med jamne mellomrom.

Det er vanskelig å vite hvorfor hunden din gjør det uten å kjenne den. Men det bør vel være noe enklere å bli kvitt det siden han slikker på deg, og ikke seg selv. Men hva skjer om du fjerner deg fra hunden hver gang den starter denne sleikinga si? Eller at du fjerner hunden fra deg (lemper han ned på gulvet om han sitter i sofaen eller noe).

(Lurer forøvrig hvordan Ida får med seg håret til denne dama i hundeprogrammene da. :innocent: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vetinfo4dogs.com/dlick.html

Her står det om ulike typer slikking - fra hunder som slikker intenst på møbler/overflater/vegger (visstnok ganske vanlig) og der veterinæren som svarer sier at man har forbundet ulike sykdommer, fra fysiske til psykiske, som separasjonsangst og OCD (obsessive-compulsive disorder, altså tvangshandlinger) til slik overdreven slikking.

Der sier samme veterinær også at veldig fokusert - "fiksert" - slikking på eier både kan være et tegn på underkastelse og på dominans (eller mer banalt, fordi de liker svettesmaken av oss eller hudkremen vi bruker...).

Et annet sted foreslår at det også bare kan være en "dille", som vi ufrivillig har lært hunden som valp - siden vi synes hvalpeslikking er så søtt og kjærlig: http://www.perfectpaws.com/lick.html

Minsten her, som er Hannhund med stor H og ikke viser det grann underkastelse mot noe annet menneske i verden enn meg - i blant, slikker både på meg og på andre. Sist han slikket veldig intenst på noen, avsluttet han "kosen" med å prøve å ri på armen til vedkommende :innocent:

Jeg ser også at han slikker kjærlig, men en smule intenst, på en ung hannhvalp i nærmeste "familie", og at det er "noe" der. Det beste jeg har kommet frem til, er at han viser en slags "kjærlig besittelse"... det har med ALT annet enn underkastelse, stress eller maniskhet å gjøre. Det er ikke noe problem for meg fordi det er utrolig lett å stoppe, det er bare å si "nok".

Til trådstarter, så kan det jo enten være en dille, det kan være en innlært uvane og at hunden ikke er lydig nok til at den VIL høre på deg fordi den liker dette godt, eller at han rett og slett er litt lett manisk/intens og at dette kanskje har en eller annen virkning han liker på det, ut fra de stedene jeg linker til overfor. Hva du skal gjøre, og hvor greit du blir kvitt det, vil jo avhenge av årsak sannsynligvis. De få bostonterrierhannhundene jeg har møtt, har vel alle virket en smule "overintense" og overgira som unghunder, for å si det mildt :rolleyes: så det kan jo være noe å ta i betraktning; at det er noe som de tilter litt på, og så har du kanskje ikke blitt kvitt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står litt om steriotyp atferd på denne siden her som du kan lese. Artikkelen er skrevet av Gry Løberg, som er her inne med jamne mellomrom.

Det er vanskelig å vite hvorfor hunden din gjør det uten å kjenne den. Men det bør vel være noe enklere å bli kvitt det siden han slikker på deg, og ikke seg selv. Men hva skjer om du fjerner deg fra hunden hver gang den starter denne sleikinga si? Eller at du fjerner hunden fra deg (lemper han ned på gulvet om han sitter i sofaen eller noe).

(Lurer forøvrig hvordan Ida får med seg håret til denne dama i hundeprogrammene da. :hug: )

Tja, noen hunder har manisk besettelse på slikking, Ida har en manisk besettelse for detaljer :hug:

Men altså, hvis min hund hadde vært så opptatt av å slikke på meg til det punkt at øynene dens nærmest rullet rundt, så hadde jeg gitt blanke **** i hva som var årsaken- men jeg ville ALDRI ha tillatt dette.. Jeg ville funnet det rett og slett ubeskrivelig ubehagelig. Men nå vet jeg jo ikke om trådstarter har startet å nekte hunden denne adferden for så å lure på hvorfor dette skjer. Det ville nemlig vært mer "min" rekkefølge på dette :blink:

Hvis du ikke har stoppet dette, så ville jeg gjort det som første punkt. Men det er kanskje bare meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja han slikker som en gal på seg selv også, men mest på nesa, om og om og om og om og om og om igjen, jeg kan ligge hele natten og høre på at han slikker seg på nesa.. Blir klin gal jeg, og for dere som lurer, NEI han har ikke noe nese midd eller noe galt på nesa, han bare slikker og slikker og slikker.. Herre GUUUUD..

Takk for alle svar, kanskje jeg bare må snakke med legen, skal på 3 års kontroll den 28 januar.. Smil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg rister litt på hue, men når dere bestemmer dere for å svare på et innlegg, så les i alle fall hva dere svarer på, jeg har jo skrevet at jeg har GJORT ALT for å ungå denne slikkingen, jeg har fulgt alle råd jeg har fått, men det hjeper ikke.. Trur dere ikke at jeg har fjernet meg, når han begynner, jeg sitter der ikke som en annen tosk og tilater det, men som jeg sier, ham blir DØDSFORNERMEt...

PS: ja han slikker som en gal på seg selv også, men mest på nesa, om og om og om og om og om og om igjen, jeg kan ligge hele natten og høre på at han slikker seg på nesa.. Blir klin gal jeg, og for dere som lurer, NEI han har ikke noe nese midd eller noe galt på nesa, han bare slikker og slikker og slikker.. Herre GUUUUD..

Men i alle dager, klager du på at vi svarer deg også nå? :lol:

Du skriver selv i startinnlegget

Er det noen som kan forklare meg hvorfor han gjør dette, og hva som kan hjelpe for å få en stopper på det..

og dermed kommer vi med forslag på hvorfor han gjør det og hva du kan gjøre for å få en stopper på det.

Hvis det er så innmari ille at vi svarer på det du spør om, så kanskje du ikke skal starte en diskusjon om det i det hele tatt?

Det kan også hende det fins andre der ute med det samme problemet, som faktisk setter pris på å få opp et emne om dette, og som kan ha nytte av denne tråden. Det er ikke bare du her i verden, veit du.

EDIT: jeg ser at du har redigert innlegget ditt, men jeg lar det stå allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å svare ut fra det innlegget du tydeligvis har fjernet, men som Mushroom har quota.

Hva har det med saken å gjøre at hunden din blir dødsfornærmet egentlig? Er det han som styrer hva som skal gjøres eller ikke gjøres i huset etter hvor fornermet han blir?

Du må ta et valg. Enten vil du ha den sleikinga, eller ikke. Og dersom du ikke vil ha den, så må du faktisk drite i at hunden blir fornærmet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel lov til å redigere seg selv, skrive og lese høyt for seg selv, at du velger å svare på noe som faktisk IKKE ble sluttresulatet er da ikke min feil, du reffirerer til noe jeg ikke har valgt å trykke.. Det er akkurat det samme som å putte ord i munnen på folk, for jeg står faktisk ikke inne for det som du har reffirert fra meg, derfor slettet jeg det..Dårlig gjort av deg.. Men ellers takk for råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel lov til å redigere seg selv, skrive og lese høyt for seg selv, at du velger å svare på noe som faktisk IKKE ble sluttresulatet er da ikke min feil, du reffirerer til noe jeg ikke har valgt å trykke.. Det er akkurat det samme som å putte ord i munnen på folk, for jeg står faktisk ikke inne for det som du har reffirert fra meg, derfor slettet jeg det..Dårlig gjort av deg.. Men ellers takk for råd

Der er blevet quoted og svaret på dit indlæg, da det har været postet af dig selv, en ting er at du angrer det du har startet med at skrive, men betyder ikke at folk ikke må svare på det, hvis de har nået at quote/se det.

Folk skriver for at hjælpe/komme med forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel lov til å redigere seg selv, skrive og lese høyt for seg selv, at du velger å svare på noe som faktisk IKKE ble sluttresulatet er da ikke min feil, du reffirerer til noe jeg ikke har valgt å trykke.. Det er akkurat det samme som å putte ord i munnen på folk, for jeg står faktisk ikke inne for det som du har reffirert fra meg, derfor slettet jeg det..Dårlig gjort av deg.. Men ellers takk for råd

Her prøver vi å gi deg råd om denne bikkja di. Og du blir grinete og sur faktisk. :rolleyes:

Du skriver forøvrig i startposten din og at hunden din blir fornermet om du stopper den i å sleike. Så den posten du redigerte, inneholdt faktisk ikke så mye nye opplysninger. Jeg lurer fortsatt på hvorfor det har så stor betydning egentlig...

Ta hunden til dyrlege eller en atferdsspesialist. Trur det er bedre enn at du skal sutre over at vi prøver faktisk å hjelpe deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel lov til å redigere seg selv, skrive og lese høyt for seg selv, at du velger å svare på noe som faktisk IKKE ble sluttresulatet er da ikke min feil, du reffirerer til noe jeg ikke har valgt å trykke.. Det er akkurat det samme som å putte ord i munnen på folk, for jeg står faktisk ikke inne for det som du har reffirert fra meg, derfor slettet jeg det..Dårlig gjort av deg.. Men ellers takk for råd

Nå mener jeg å ha lest et sted i reglene en gang at man ikke har lov til å endre innlegg slik at senere innlegg får feil mening. Men det er en helt annen diskusjon.

Jeg støtter meg til flere andre her: sett gresner/ stopp for slikkingen. Om hunden blir fornærmet, hva så? Det er faktisk slik at vi mennesker godt kan bestemme litt over hundene våre.

Ellers syne jeg det var flere interressante ting i debatten, bikkjedyret mitt er helt vill på å vaske seg selv. Til tider har det vært så ille at han har fått litt sår, etter det har jeg satt stopper for vaskingen og begrenser nå sleikingen hans. Han er sår og betennelsesfri, ren og pen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...