Gå til innhold
Hundesonen.no

'Old English Bulldog'


Karina+cathy

Recommended Posts

Så hvis jeg har vaksinert hundene, gitt dem makke-kurer, helseattest og en "falsk" stamtavle, så er det greit for Mattilsynet og Tollvesenet da? :angel:

Nå skrev jeg vel at det var Tollvesenets jobb å stoppe smugling?

Det er nok ikke greit for Mattilsynet. Det er bare ikke deres jobb å stoppe/straffe enkelthendelser. Deres jobb er å informere om og forvalte regelverk som allerede eksisterer.

Hva er det du mener Mattilsynets gjør om du begynner å smugle inn hunder? Det virker som du blander sammen de forskjellige organene og deres ansvarsområder. Hva Mattilsynet synes er "greit" eller ei har ingenting med deres hjemmel å gjøre liksom.

Tenkte jeg skulle begynne å smuggle ulver skjønner du.... :book: "Jeg har en plan..." :P

Lykke til? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet forvalter regelverk - hundeloven regulerer forbud mot definerte ulovlige hunderaser. Tollvesenet er "politietat" i f.t. forsøk på ulovlig import... Dersom importør av en ulovlig hunderase ikke oppgir at den er ulovlig(!) så er det tollvesenet som er ansvarlig for å se at rasen er ulovlig når den tas inn - vet ikke om tollvesenet greier det... Og Kim, ulver importerer seg selv - har fri grenseovergang de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet forvalter regelverk - hundeloven regulerer forbud mot definerte ulovlige hunderaser. Tollvesenet er "politietat" i f.t. forsøk på ulovlig import...

Mattilsynet vil opplyse om de ulovlige rasene om de får spørsmål,og de vil opplyse om regelverk rundt import. Det er deres oppgave i enkelttilfeller.

Det er uansett ganske urimelig at Mattilsynes skal sette seg inn i hvilke raser som er med i opphavet til alle raser som importeres. Man kan ikke forvente en slik spesialkompetanse. Og isåfall vil det bety at all import av blandingshunder er ulovlig, og at Mattilsynet må informere om dette også.

Det vil vel bety at Kim&Co rase i praksis er ulovlig også, siden de ikke innfrir dokumentasjonskravene stipulert i forskriften om ulovlige hunderaser.

Og Kim, ulver importerer seg selv - har fri grenseovergang de...

Hehe, ikke sant? Frekkaser på fire bein er de! *fnys*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.lovdata.no, søk på forskrifter, gjerne med søkeord hund, så finner vi ut hvilke raser og blændings som ikke er lovlige... Dærsken Mari! Nå må jeg sette meg inn i forskriften jeg og, da er vel egentlig alle som ikke er NKK godkjent ulovlige da... *peser og fnyser oppgitt*! Og går det ikke an å få snakket til disse ulvene da <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.lovdata.no, søk på forskrifter, gjerne med søkeord hund, så finner vi ut hvilke raser og blændings som ikke er lovlige...

Link til forskriften.

Dærsken Mari! Nå må jeg sette meg inn i forskriften jeg og, da er vel egentlig alle som ikke er NKK godkjent ulovlige da...

Vet du hva? Jeg tror ikke helt de skjønner selv hvordan loven er lagt opp jeg. Det er helt på trynet/latterlig/patetisk/sett inn det som passer. For vi har 5 raser som er ulovlige i praksis. Også har vi utallige raser, og alle blandingshunder som er teoretisk ulovlige (og i noen tilfeller i praksis og). De siste kan faktisk avlives med loven i hånd om noen skulle bestemme seg for å anmelde. Tviler på at akkurat dét blir gjort i særlig stor grad, men jeg tror ikke justisdepartementet helt har skjønt hvor utrolig utydelig, urettferdig og lite gjennomførbar denne forskriften egentlig er.

Selv om jeg har en rase som ikke er NKK-godkjent er min hund heldigvis lovlig. Han oppfyller dokumentasjonskravene satt i forskriften. Men det er det jammen mange andre raser og blandinger som ikke gjør... Blandt dem Olde English Bulldogge og deres like. Om de er ulovlige pga av rasene i deres opphav er egentlig helt uvesentlig, for konsekvensen er den samme. Om man møter på riktig person selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Jeg tror ikke helt de skjønner selv hvordan loven er lagt opp jeg. Det er helt på trynet/latterlig/patetisk/sett inn det som passer. For vi har 5 raser som er ulovlige i praksis. Også har vi utallige raser, og alle blandingshunder som er teoretisk ulovlige (og i noen tilfeller i praksis og). De siste kan faktisk avlives med loven i hånd om noen skulle bestemme seg for å anmelde. Tviler på at akkurat dét blir gjort i særlig stor grad, men jeg tror ikke justisdepartementet helt har skjønt hvor utrolig utydelig, urettferdig og lite gjennomførbar denne forskriften egentlig er.

Selv om jeg har en rase som ikke er NKK-godkjent er min hund heldigvis lovlig. Han oppfyller dokumentasjonskravene satt i forskriften.

Tror ikke de helt skjønner nei, vi snakker vel om byråkrater her vel? :rolleyes: Dumdidei, jeg skal lese forskrift jeg! Må bare bite i det sure osv., har egentlig hatt som prinsipp å ikke bli sånn regelrytter, men jeg MÅÅÅÅ VIIIITE! Om dokumentasjonskrav også! En liiiten ting til, holder det med en anmeldelse, vet du det? Må ikke saken rettsforfølges også *logrer svakt og tenker på å lese forskrift*. Thank you Mari!! HERLIGE hunder du har forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liiiten ting til, holder det med en anmeldelse, vet du det? Må ikke saken rettsforfølges også *logrer svakt og tenker på å lese forskrift*.

For å avlive? Bevisbyrden ligger på eier, så saken må ikke rettsforfølges nei. Drøyt sa du? Det kan ikke være mange lover hvor bevisbyrden ligger på anklagede... :rolleyes: Så om Onkel Politi stopper Boxer/Rottis-mixen på gata og spør om det er en Pit Bull, og eieren innlysende nok ikke kan bevise det motsatte, står hunden i fare.

"Dersom ikke fremlagt bevis fjerner tvilen på stedet, regnes hunden som en farlig hund. Ved slik tvil som nevnt kan politiet eller tollmyndigheter ta hånd om hunden straks, jf. hundeloven § 24. Hundeholderen skal på begjæring gis en rimelig frist til å supplere dokumentasjonen mens hunden tas hånd om etter annet punktum."

Ankeretten gjelder selvsagt fortsatt.

I tillegg har de åpnet for at det er mulig å utvide raseforbudene uten høring i Justisdepartementet, slik at de kan inkludere flere raser uten noe om og men.

HERLIGE hunder du har forresten!

Ja, det har jeg. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten detalj i det store og hele..

Mattilsynet har da ingen anelse om hvilke hunder som kommer til landet? Mattilsynet aner f.eks. ikke at jeg tok in en tysk hund i fjor, liksom.. DET er jo en sak mellom meg og tollen...

Med "nye og åpne" grenser (og regelverk), er det tollen som skal vite slikt om de forskjellige rasene - og DE er neppe særlig informert om hva blandingshunder med "fancy" rasenavn KAN være blandinger av for noen ti-år siden...

Men det er jo ikke lovlig fordet.. (Smugling funker som bare søren det - all dop på markedet beviser jo det, da..)

Og at man foreviser et pass med de korr. stempler etc til en tolltjenestemann på Svinesund en kveld - er neppe å regne som en "godkjenning" for at hunden er lovlig...

Men - "det man ikke vet har man ikke vondt av" tydeligvis. Og det skal vi være glade for - ellers ville enhver blanding være en "mulig" ulovlig blanding.

Kjedelig dog at bevisbyrden faktisk ligger på hundeeieren - så det er jo veldig lurt å ha skikkelige papirer på envher blanding som kan muligens, kanskje, tilfeldigvis, eventuelt, mistenkes for å være ulovlig da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel litt enkelt å si at man ikke lengre driver med OEB noen uker etter å ha levert valpene,og DENNE oppdretteren har jeg sett drive å tråle denne og andre tråder Kim&co.Og han hadde vel kommet med et innlegg hvis han hadde en form for godkjennelse av hundene sine?Men istedefor ligger han heller planene sine om oppdrett på hyllen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere skal vite er at når dere importerer en hund så er det deres plikt i lovverke å ligge fram korrekt informasjon om dyret. Ved å tilbakeholde informasjon når dere vet dette er forbudt så kan du som importer straffes for å ligge fram urikitg/tilbakeholde informasjon til Tollvesenet, dette er bestemt i Tollloven. Dette gjelder også etter at du har krysset grensen inntil den er foreldet.

Itillegg holder du da en ulovlig hun i Norge, som blir Politi sak.

Mattilsynet i seg selv kan ikke straffeforfølge seg, men jeg hadde bekymret med mer for dem andre offentlige etatene om noen fant ut av dette.

Og helt til sist så går det bare en vei for hunden om dette blir oppdaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel litt enkelt å si at man ikke lengre driver med OEB noen uker etter å ha levert valpene,og DENNE oppdretteren har jeg sett drive å tråle denne og andre tråder Kim&co.Og han hadde vel kommet med et innlegg hvis han hadde en form for godkjennelse av hundene sine?Men istedefor ligger han heller planene sine om oppdrett på hyllen.

Dumme, dumme oppdretteren som ikke gidder å krangle med deg da! :rolleyes: Hvordan ser man hvordan noen tråler en tråd - jeg spør fordi jeg ikke veit altså! Øøøøøyyyyy - gutter, jeg tror det lønner seg å begynne med å lese hundeloven jeg asså! Det skal jeg i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumme, dumme oppdretteren som ikke gidder å krangle med deg da! :rolleyes: Hvordan ser man hvordan noen tråler en tråd - jeg spør fordi jeg ikke veit altså! Øøøøøyyyyy - gutter, jeg tror det lønner seg å begynne med å lese hundeloven jeg asså! Det skal jeg i hvertfall!

Ja...ikke sant :) ?

Trenger ikke lese den, ulvene importerer seg selv. At de tilfeldigvis oppholder seg i min hage er ikke mitt problem. Faktisk så bedriver jeg dyrevern hvis jeg gir dem mat.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avlive? Bevisbyrden ligger på eier, så saken må ikke rettsforfølges nei. Drøyt sa du? Det kan ikke være mange lover hvor bevisbyrden ligger på anklagede... :rolleyes:Så om Onkel Politi stopper Boxer/Rottis-mixen på gata og spør om det er en Pit Bull, og eieren innlysende nok ikke kan bevise det motsatte, står hunden i fare.

"Dersom ikke fremlagt bevis fjerner tvilen på stedet, regnes hunden som en farlig hund. Ved slik tvil som nevnt kan politiet eller tollmyndigheter ta hånd om hunden straks, jf. hundeloven § 24. Hundeholderen skal på begjæring gis en rimelig frist til å supplere dokumentasjonen mens hunden tas hånd om etter annet punktum."

Ankeretten gjelder selvsagt fortsatt.

Det her er grunnen til at jeg skal lese forskrift så øyet blir stort og vått - what if liksom!! :) *går for å bedrive dyrevern* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Sør - Afrikansk Boerboel ulovlig også nå?? :lol:

Eller tror du jeg har OEB....?? :lol:

Det har jeg altså ikke...... :lol:

Har fått med meg at du har Boerboel.

Poenget mitt er at siden BB ikke er godkjent av NKK, og om det nå skulle ha seg at du ble stoppet på gata av riktig politismurf som spør om hunden din er amstaff-blanding? Vel, da oppfyller ikke din hund dokumentasjonskravet for å bevise at den ikke er av ulovlig rase. Som jeg skrev tidligere så ligger bevisbyrden på deg. Boerboel blir registrert i SABT, som er en raseklubb, ikke et godkjent register for myndighetene.

Tviler også sterkt på at det er mange Boerboeler som er DNA-testet opp mot sine foreldre her til lands?

Skummelt, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lese forskrift og sette meg inn i dok. krav, jeg lover!! Hva hvis det ikke er mulig å DNA-teste foreldredyr lenger, dvs. eksportert til en fjern avkrok, døde, foreldredyrs eier nekter??? Ikke så moro å ha en hund som en vet.smurf, tollersmurf, eller politismurf synes er "dum" da? Finnes det noen andre fremgangsmåtermåter *logrer litt ivrigere nå, og blunker litt sånn dempende liksom*???? Teste mot "genbank" kanskje? *Pes, pes* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med meg at du har Boerboel.

Poenget mitt er at siden BB ikke er godkjent av NKK, og om det nå skulle ha seg at du ble stoppet på gata av riktig politismurf som spør om hunden din er amstaff-blanding? Vel, da oppfyller ikke din hund dokumentasjonskravet for å bevise at den ikke er av ulovlig rase. Som jeg skrev tidligere så ligger bevisbyrden på deg. Boerboel blir registrert i SABT, som er en raseklubb, ikke et godkjent register for myndighetene.

Tviler også sterkt på at det er mange Boerboeler som er DNA-testet opp mot sine foreldre her til lands?

Skummelt, er det ikke?

Mine 3 Boerboeler registreres i SABBA (SABT er det Europiske kontoret til SABBA) og jeg har stamtavler på mine hunder, inkl chipnr, som bekrefter at dette er en Sør - Afrikansk Boerboel. KUSA ; den Sør - Afrikanske Kennel klubben, tilsvarende NKK og medlem ac FCI, registrerer også rasen, det samme gjør den Amerikanske Kennel klubben..... :rolleyes:

Når det gjelder innblanding av ulovlige raser, har nok Boerboelen lite å frykte...Boxer er vell også en lovlig raser, og er eneste kjente innblandinger tidlig på 1900- tallet i rasen av betydning. Det ble også på visse linjer i 50 - årene blandet inn et mindre antall Bullmastiff, men disse linjene er i følge leder i SABT ikke lengre med oss.

Jeg frykter ikke politiet, jeg går faktisk tur/ treffer en politimann med jevne mellomrom :lol: Samt at jeg arbeider med sønnen til Politisjefen i Stavanger...så jeg er nok rimelig trygg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 3 Boerboeler registreres i SABBA (SABT er det Europiske kontoret til SABBA) og jeg har stamtavler på mine hunder, inkl chipnr, som bekrefter at dette er en Sør - Afrikansk Boerboel. KUSA ; den Sør - Afrikanske Kennel klubben, tilsvarende NKK og medlem ac FCI, registrerer også rasen, det samme gjør den Amerikanske Kennel klubben..... :rolleyes:

Ah, jeg ser det har vært noen navneforandringer på gang i den siste tiden?

Jeg tror ikke du helt skjønner poenget mitt. Både jeg og du vet at BB er en egen rase, og at de har vært det en stund. De står heller ikke på lista over ulovlige hunder her til lands. Men siden forskriften er skrevet slik som den er, så kan en BB bli stoppet under mistanke om f.eks pit bull blanding av riktig politimann. (Den er stor, korthåret og muskuløs må vite- Ergo er den farlig.) En BB kan ligne på en Bandog for eksempel, som er tradisjonelt sett en mastiff*pit bull mix. Forskriften definerer ikke klart hva som er godkjent stamtavle på en slik hund, men i realiteten er det snakk om NKK papirer (og NHL siden de er godkjent stambokførende instans på linje med NKK i Norge). Og ja, jeg har personlig snakket med både Justisdepartementet og Politidirektoratet om akkurat dette.

En bekjent med Dogo Canario fikk såvidt slippe unna liksom, og han hadde NKK papirer å vise fram på sin hund...

Dermed er alle oss som har hunder som kan ligne på forbudte raser, inkludert blandinger, i risikosonen. Det er poenget mitt. Ikke BB spesifikt, men BB fordi den er korthåret og muskuløs.

Dine hunder er registrert i FCI?

Når det gjelder innblanding av ulovlige raser, har nok Boerboelen lite å frykte...Boxer er vell også en lovlig raser, og er eneste kjente innblandinger tidlig på 1900- tallet i rasen av betydning. Det ble også på visse linjer i 50 - årene blandet inn et mindre antall Bullmastiff, men disse linjene er i følge leder i SABT ikke lengre med oss.

Jeg snakker ikke om innblandinger.

mene: Om hunden ikke er DNA-testet opp mot sine foreldre oppfyller den ikke dokumentasjonskravene, og er i fare for å bli avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg ser det har vært noen navneforandringer på gang i den siste tiden?

Neida...har alltid vert SABBA, men mange bruker også SABT - meg selv inkludert, selv om dette "bare" er det europeiske kontoret til SABBA. Gjør det vell også noe enklere å holde konatakten med moderskipet :rolleyes:

Jeg tror ikke du helt skjønner poenget mitt. Både jeg og du vet at BB er en egen rase, og at de har vært det en stund. De står heller ikke på lista over ulovlige hunder her til lands. Men siden forskriften er skrevet slik som den er, så kan en BB bli stoppet under mistanke om f.eks pit bull blanding av riktig politimann. (Den er stor, korthåret og muskuløs må vite- Ergo er den farlig.) En BB kan ligne på en Bandog for eksempel, som er tradisjonelt sett en mastiff*pit bull mix. Forskriften definerer ikke klart hva som er godkjent stamtavle på en slik hund, men i realiteten er det snakk om NKK papirer (og NHL siden de er godkjent stambokførende instans på linje med NKK i Norge). Og ja, jeg har personlig snakket med både Justisdepartementet og Politidirektoratet om akkurat dette.

En bekjent med Dogo Canario fikk såvidt slippe unna liksom, og han hadde NKK papirer å vise fram på sin hund...

Dermed er alle oss som har hunder som kan ligne på forbudte raser, inkludert blandinger, i risikosonen. Det er poenget mitt. Ikke BB spesifikt, men BB fordi den er korthåret og muskuløs.

Joda, jeg forstår hva du mener/ din bekymmring :rolleyes: Men da SABBA m/flere Boerboel forbund,KUSA og den Amerikanske Kennel Klubben registrerer rasen, er jeg ikke videre bekymmret. Da jeg tok vare på en tilsynelatende herreløs Amstaff tispe på Tasta i våres, og etter mye samvittighetsmas fra min samboer valgte å levere henne inn til politiet i Stavanger, var de heller lite interessert i både hunden og rasen. Jeg måtte faktisk levere henne til Falcken selv...så spesielt pågående ovenfor "ulovlige" hunder er enkelte ikke...Var forresten på tur for en tid tilbake en kveld da politiet hadde øvelse på Hundvåg. Hellikopter, politihunder osv var med. Spaserte rett forbi hele bunten med løse hunder i et område uten båndtvang, flotte huder var alt de sa - ikke så rart, det er de jo :lol:

Dine hunder er registrert i FCI?

Mine hunder/ Boerboeler er ikke registrert i FCI. Boerboelen kan registreres i KUSA, som igjen er medlem av FCI. Jeg vet at den Nederlanske delegasjonen med oppdrettere av rasen, arbeider for å få Boerboelen annerkjent av sitt lands kennelklubb, men så vidt jeg vet er det ingen fra SABBA/SABT eller NBBK (Norsk Boerboel Klubb) som aktivt går inn for å bli annerkjent og opptatt i FCI. Rart synes nokså mange, men når en ser hvordan det er gått med avl på tilsvarende raser som feks Rottweiler osv, er det kanskje ikke så rart at en vil beholde avlskriteriene på et strengere nivå... selv om det da blir en enda sterkere en rase for de spesielt interesserte, uten at det trenger å bli negativt. Med andre ord, en velger å stå litt på siden, for å bevare rasen som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...